Ymmärtävätkö kissat ihmisen puhetta?
Kommentit (27)
tuntee nimensä, tietää mitä sanat "nälkä" "ruoka" "taistelu" "alas" ja "pöydältä" tarkoittavat ja keskustelee em. mainituista aiheista sujuvasti.
"Onko äitin pienellä pojalla nälkä?" "miu" "Otatko ruokaa?" "kurrrr"
Kiitos kuuluu kyllä muillekkin! Hyvää viikonloppua kaikille kissanystäville!
Miauu!
"Taistellaanko?" "mrrrrrr...mouurr...mrrrrr""Nyt kissa saatana alas sieltä pöydältä!!!" "mouuuuuuurrrrrrrrrr!!!!!" "Alas nyt!!!!" "MOUUURRRR!!" "Älä väitä vastaan!! Pitääkö tulla auttamaan?" "kurrrr...miu...mour...njauuu"
Koska molemmat ymmärtävät sanat ruokaa, sisään ja leikitään, uskon että halutessaan ymmärtävät enemmänkin. Tosin sana ei, ei mene missään muodossaan.
ymmärtävät useita sanoja, olen kokeillut sanoa niitä eri yhteyksissä ja eri painotuksella ja ymmärtävät silti. Esim. jos sanon syömään niin lähtevät keittiöön vaikka olisin kylppärissä. Tai jos sanon ulos niin juoksevat ovelle. Jos kyselen missä hiiri on(leluhiiri) niin katselevat ympärilleen ja lähtevät etsimään. Ja äänenpainotuksella ei siis ole merkitystä tässä. Mutta pitää tosiaan olla jotain sellaista mistä ne itse jollain tavalla hyötyvät, että ymmärtävät :).
Ymmärtää hyvin monia asioita. Esim. Kun kissa katselee ulos ikkunasta ja sanon vaikka "siellä menee paljon autoja" niin kissa nyökkää ymmärtäväisesti. Ja illalla kun olen menossa nukkumaan ja kissa istuu omalla paikallaan sängyssä, sanon sille "käyn vielä juomassa. Voit jo alkaa nukkumaan" niin kyllä se ymmärtää ja menee makuulleen
Minä puhun koiralle ja kissoille päivittäin politiikkaa, psykologisia teorioita ja elämän realismia kuvaavia, filosofisia vertauskuvia. He ovat älykkäämpiä kuin 60% ihmisistä ja ymmärtävät enemmän. 60% kansasta on pseudoja, kognitiivisessa psykoosissaan.
Koirat testeissä älykkäämpiä esim. ongelmanratkaisutilanteissa kuin kissat:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1700770
Koirat ymmärtävät paremmin ihmisen eleitä ja tunnetiloja kuin kissat ja jopa paremmin kuin ihmisapinat:
Science. 2002 Nov 22;298(5598):1634-6. The domestication of social cognition in dogs. Hare B, Brown M, Williamson C, Tomasello M.
J Comp Psychol. 2005 May;119(2):179-86. A comparative study of the use of visual communicative signals in interactions between dogs (Canis familiaris) and humans and cats (Felis catus) and humans. Miklósi A, Pongrácz P, Lakatos G, Topál J, Csányi V.