Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen: annanko periksi lapselle vai en?

Vierailija
17.03.2010 |

Tyttö 5 -v osaa olla todella itsepäinen ja yrittää määräillä kovasti sekä vanhempiaan, veljeään että ystäviäänkin...

Nyt istuu alakerrassa sängyn vieressä eikä suostu menemään nukkumaan, koska:

olimme pesseet hampaat ja halusin pyyhkiä leuan, koska siinä oli sekä iltapalan jälkiä että hammastahnaa. Mutta tämähän ei tytölle käynyt päinsä - ei siis pyyhitä, ei sitten millään.

Mutta kun sanoin että olkoon minun puolestani, ei se minua haittaa jos sinun naamasi on likainen, ja lähdin tilanteesta pois, niin johan alkoi huutamaan perään, että tule pyyhkimään naama.

Totesin rauhallisesti, että peset tai pyyhit nyt ihan itse, osaat sen kyllä.

Mutta eihän se taas käynyt, kun oli niin päättänyt.

En minäkään ole antanut periksi, vaikka typerä pikkujuttu onkin, mutta en pidä siitä, että yrittää hypyttää asiassa kuin asiassa oman mielensä mukaan.

Mutta nukkumaanmenoaika olisi: menenkö siis ja olen kiltti äiti, vai pysynkö tiukkiksena, ja käsken pyyhkimään itse, kun kerran aloitti temppuilun asian suhteen. Mitä sinä tekisit?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on aivan sun testausta, pompitko hänen pillinsä mukaan.

Tyttö pyyhkii nyt vaan itse naamansa tai menee likaisella naamalla sänkyyn vaikka sitten kannettuna, jos ei homma muuten toimi.

Vierailija
2/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisin sen mitä olen sanonut, eli pyyhkisi itse tai sitten ei pyyhkisi ollenkaan. Näin mä joudun aika useinkin tekee ton 3v. kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napero pyyhkii NYT suunsa ja sassiin petiin, niin kuin olisi jo! Ei tuollaisista keskustella, joku roti pitää olla.

olla todella itsepäinen ja yrittää määräillä kovasti sekä vanhempiaan, veljeään että ystäviäänkin...

Ei ihme, jos tosiaan mietit, mitä nyt tulee tehdä...

Ja muuten: nyt on ihan liian myöhäistä pistää 5v nukkumaan, pitäisi olla jo unten mailla!

Vierailija
4/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi pyyhkii suunsa tai ei pyyhi. Mutta nyt nukkumaan.

Vierailija
5/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli et missään nimessä mene sitä naamaa nyt pyyhkimään. Olkoon sitten likaisella naamalla. Käsket/kannat sänkyyn ja sanot hyvät yöt muina miehinä. Sinne jääköön tyttö miettimään/huutamaan. Jos mesoamista jatkuu vielä vartin päästä, niin mene sanomaan rauhallisesti, että yritit pyyhkiä leuan, muuta koska tyttö ei sitä antanut tehdä niin sinä et sitä enää tee. Muistuta, että kannattaa totella ensimmäisellä kerralla ettei vastaisuudessa käy samoin. Sit sanot, että sulla tuli paha mieli tytön käytöksestä ja kurjaa näyttää olevan tytölläkin. Voit kysyä, haluaako tyttö sopia asian. Jos haluu, niin ok... sit halit ja anteeksi pyynnöt. JOs ei niin sit poistut ja jätät tytön rauhottumaan....

Toi toimii siis meillä. Kannattaa kokeilla. Tärkeintä on, ettet missään nimessä anna nyt periksi.

Vierailija
6/10 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rauhottui, niin anna asian olla, mutta jos jäi asiaa itkemään, niin sano, että itse saa tulla luoksesi ja yhdessä sit pestään. Älä mene lapsesi luokse kuitenkaan putsaamaan.

Kannatan välillä kompromisseja, joissa molemmille jää voittaja olo :-) ja hyvä mieli.

Kaikesta turhanpäiväisestä ei kannata tehdä valtataistelua.

Auktoriteettia ei saa pakottamisella ja riitelyllä vaan se ansaitaan "hyvällä johtamisella"

Vierailija
7/10 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli et missään nimessä mene sitä naamaa nyt pyyhkimään. Olkoon sitten likaisella naamalla. Käsket/kannat sänkyyn ja sanot hyvät yöt muina miehinä. Sinne jääköön tyttö miettimään/huutamaan. Jos mesoamista jatkuu vielä vartin päästä, niin mene sanomaan rauhallisesti, että yritit pyyhkiä leuan, muuta koska tyttö ei sitä antanut tehdä niin sinä et sitä enää tee. Muistuta, että kannattaa totella ensimmäisellä kerralla ettei vastaisuudessa käy samoin. Sit sanot, että sulla tuli paha mieli tytön käytöksestä ja kurjaa näyttää olevan tytölläkin. Voit kysyä, haluaako tyttö sopia asian. Jos haluu, niin ok... sit halit ja anteeksi pyynnöt. JOs ei niin sit poistut ja jätät tytön rauhottumaan.... Toi toimii siis meillä. Kannattaa kokeilla. Tärkeintä on, ettet missään nimessä anna nyt periksi.

Lasta ei saa syyllistää käytöksestään! Se, että vanhempi syyllistää lasta sanomalla "että äidille tuli nyt paha mieli sinun käytöksestä" ei todellakaan ole suositeltavaa.

Siinä olen samaa mieltä, että et missään nimessä pyyhi lapsen naamaa, lapsihan pompottaa sinua mennen tullen. Nyt menet toivottamaan hyvää yötä, sanot että lapsi menee _nyt_ nukkumaan ja voi pyyhkiä naamansa tai jättää sen pyyhkimättä.

Sama pätee kaikkiin asioihin: lapsi vain testaa sinua ja aiheutat omalla epävarmuudella (pitäisikö nyt pyyhkiä vai ei) lapsessa epävarmuutta ja tämä vain lisää tuota pompottamista. Nyt tiukka linja: tietyt asiat eivät ole neuvoteltavissa (hygienia, nukkumaan meno jne) ja vanhempi ei pompi lapsen pillin mukaan.

Vierailija
8/10 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukena kerrottakoon, että meillä on 5-vuotias tyttö, joka sille päälle sattuessaan on kerta kaikkisen tinkimättömän ehdoton vaatimuksissaan/tottelemattomuudessaan. Kuvaamasi tilanne olisi voinut sattua meillä. Toinen esimerkki on nukkumaanmenoaika, jolloin tyttö sanoo, että häntä EI pissata. Hänellä on hyvä pidätyskyky, mutta siitä huolimatta vaadin iltapissalla käymisen, koska joskus niitä pissavahinkoja on kuitenkin sattunut. Tästä en tingi, vaan tytöllä jää iltasatu kuulematta, jos ei käy pissalla. Aikansa huudettuaan on loulta mennyt. Näitä vastaavia "typeriä" pikkujuttuja tulee silloin tällöin, selvästi enemmän illalla/aamulla väsyneenä, mutta olen päättänyt vain olla sinnikäs. Ei tuon ikäinen voi pompotella äitiä/isää miten sattuu.

Tsemppiä!

Vierailija
9/10 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy myös 5-vuotias erittäin omatahtoinen neiti! Että ihan samaa mieltä, kun joku muukin, että olis voinu tapahtua myös meillä... Mutta mä en olisi mennyt pyyhkimään sitä suuta. En ole antanu yhtään periksi! Oon tehnyt selväksi, että jos ei kerrasta onnistu, niin sitten saa itse tehdä. Joskus sujuu paremmin ja joskus huonommin... Vanhassa asunnossa kun asuttiin niin laitto monta vuotta vanhemmat pojatkin kuriin pihaleikeissä...

Vierailija
10/10 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän annoit jo kerran periksi, kun ensin halusit pestä naaman ja sitten sanoit, että olkoon. Ja vielä lisäsit tuollaisen hölmön kommentin että "ei minua haittaa että olet likainen". Jos asia oikeasti on lapsen päätettävissä ja sinulle yhdentekevä, niin mikset antanut lapsen päättää alun perin?

Uhmakkaan ja itsepäisen lapsen kanssa pitää olla tarkkana alusta asti eikä vasta sitten kun uhma ja riita on päällä. Kannattaa miettiä omia käskytapoja ja sitä miten toimii sen ekan vastustuksen edessä, että tilanne ei menisi tuolle asteelle.

Ja silloinkaan kun se menee pahaksi, tilanteesta ei saa aikuinen livetä. Jos tuntuu että tarvitsette kumpikin rauhoittumishetken, sano niin: "Äiti menee nyt kymmeneksi minuutiksi pois. Yritä saada naama pestyä sillä välin niin sitten mennään lukemaan iltasatu." Jos lapsi edelleen raivoaa ja vaatii sinua pesemään naaman, kannat hänet sänkyyn. Mä antaisin vielä yhden mahdollisuuden senkin jälkeen palata pesulle, mutta sitten pitäisi mennä nukkumaan. Olisin itse vaikka vieressä vahtimassa että pysyy sängyssä. Lapsen huudattaminen yksin kylppärissä kun pitäisi olla nukkumassa on minusta älytöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi