Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Av:sta saa käsityksen, että jokaisessa perheessä on erityislapsi

Vierailija
17.03.2010 |

Luin tuota elämän prässejä ja monella oli vaikka mitä prässiä ja vielä erityislapsikin. Usein muissakin ketjuissa olen törmännyt samaan.

Onko av:n otos erityislapsien määrästä vinoutunut, vai onko oikeassakin elämässä erityislapsia niin paljon?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne mitään erityislapsia ole. Av-mammat vain puolustelevat "diagnoosilla" sitä, että eivät ole osanneet kasvattaa lapsistaan tavallisia kunnollisia ihmisiä. Piiloutuvat vastuutaan yrittämällä selittää lastensa erityisyyttä."

Joo, kehitysvamma on pelkkä kasvatuskysymys. Tyypillistä av-palstaa.

Vierailija
2/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä löytyy! =) Ihan ihka oikea erityislapsi, diagnoosin kera, sinne prässiketjuun myös ilmoittauduin. Moni laskee erityislapseksi esim. allergioista kärsivät, korvakierteiset, yökastelijat tms. Ja ketään vähättelemättä itse en laske noin "pienestä" vaivasta kärsivää ertyislapseksi, ei siinä merkinnässä mitään hohdokasta ole."

Pienestä??? Jos lapsella on useita hengenvaarallisia allergioita, joiden vuoksi soitettu paikalle ambulanssia, ja välillä saapunut pelastushelikopterikin, en enää puhuisi pienestä jutusta. Aika paljon tuo lisää työtä, huolta ja valvonnan tarvetta. (Itsellä ei tällaista lasta, mutta allergialapsen äitinä olen tavannut äitejä, joilla näin vaarallisia allergioita "sairastava" lapsi.)

Mutta periaatteessa puhut asiaa. Itseä ärsyttää kun niin monella on "erityislapsi". Sitten kun alat kysellä, selviää, ettei isompia erityisyyksiä ole. Itse ajattelen, että Kelan tuet on hyvä mittari. Jos myönnetään korotettu tai korkein vammaistuki, lapsi on todella erityislapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on kolme. Kaikki pahoista korvakierteistä kärsineitä ja kaikki myös yökastelijoita. Kaikilla on myös lievästi atooppinen iho.

Esikoinen sai edellisten av-diagnoosin, koska toimi rajusti leikissä pikkusisaruksensa kanssa. Myös päiväkodissa epäiltiin hänellä olevan ylivilkkautta aikanaan. Edelleen tyttö on vilkas, mutta menestyy koulussa todella hyvin.

Oikeasti mä en ole pitänyt noita meidän juttuja mitenkään raskaina tai pahoina enkä koskaan sanoisi lapsiani erityislapsiksi.

Vierailija
4/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin itse olisin ehdottanut sellaista, että jos lapsi tarvii kouluopetuksessa erityistoimia, niin silloin on kyse erityislapsesta. No, tuo on tietysti hyvin koulukeskeinen rajanveto, mutta yksi ihan hyvä kuitenkin.

Vierailija
5/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanaa Erityislapsi!! varsinkin kun se jokaisessa keskustelussa pomppaa silmille. Ja siis inhoan vain sitä sanaa.. en tiedä miksi ärsyttää niin paljon!!

Vierailija
6/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meillähän on jokainen lapsista erityislapsi.

yks ei tykkää kalasta, toisella atooppinen iho ja hermostuu helposti, kolmas on liiankin innokas ja näsäviisas. Neljäs lapsi rauhallinen ja ei aina ymmärrä kaikkea heti mitä sanotaan vaan pitää toistaa ja toistaa. Viides lapsi on kärsinyt korvakierteestä.

Mut hei oikeesti ei meillä yhtään erityislasta ole. Mun mielesta erityislapsi on kuten joku mainitsi:

Sellanen joka tarvii kousussa avustajan. eli ei pärjää ominavuin.

Ei allergiat mitään erityislasta tee minun mielestäni.

Vierailija
7/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa tulleille kriteereillä varmaan, mutta silti minusta ei tunnu siltä.

Lapsellani on hyvin kapea työmuisti, joka tarkoittaa hänen tapauksessaan sitä että nyt 9-vuotiaana lukeminen, kirjoittaminen eikä laskeminen suju. On hyvinkin aloittelevan ekaluokkalaisen tasolla.

Ensi syksyksi hänet siirretään erityisluokkaan ja jos se ei onnistu, tarvitaan avustajaa avuksi 3. luokan käyntiin.

Joo, kyllä tuo vaikuttaa erityiseltä. Mutta ei vaan tunnu siltä kun lapsi on reipas, iloinen, kiltti, avulias ja vielä taitava balettioppilas. Lukea ja laskea hän vain ei osaa, joten jos niitä ei tarvitse tehdä, hän on aivan tavallinen mukava lapsi.

Vierailija
8/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei osata kasvattaa lasta? Lapsella adhd- diagnoosi, mutta koulussa menestyy hyvin, kavereita riittää, kohtelias, ystävällinen.

Mikä meillä siis mennyt kasvatuksessa pieleen?

Vierailija
9/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin kaikki lapset eivät olisi erityisiä.

Sanaa Erityislapsi!! varsinkin kun se jokaisessa keskustelussa pomppaa silmille. Ja siis inhoan vain sitä sanaa.. en tiedä miksi ärsyttää niin paljon!!

Vierailija
10/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kolmasluokkalainen tapaa erityisopettajaa parin viikon välein, sillä hänellä on hyvin, hyvin kapea-alainen lukihäiriö. Kirjaimet siis kääntyvät väärinpäin ja kirjaimia tippuu pois.

Tämä ei vaikuta koulussa muuhun kuin oikeinkirjoitukseen.

En laske häntä erityislapseksi. Ihan tavallinen lapsi on.

Minusta sana "erityislapsi" liittyy diagnoosiin.

niin itse olisin ehdottanut sellaista, että jos lapsi tarvii kouluopetuksessa erityistoimia, niin silloin on kyse erityislapsesta. No, tuo on tietysti hyvin koulukeskeinen rajanveto, mutta yksi ihan hyvä kuitenkin.

Vierailija
11/25 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin kaikki lapset eivät olisi erityisiä.

Vierailija
12/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta ketjusta en tiedä, mutta meidän poikamme sai kerran kyllä tällä palstalla erityislapsi-diagnoosi, kun kerroin, että hän voi suuttua ihan yhtäkkiä pienestäkin asiasta, vaikkei äiti mitenkään häntä tahallaan tai tahattomasti provosoi. :D

Vierailija
13/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin pojalla on av-asperger-diagnoosi. Mutta en laske häntä tähän minun otantaani mukaan :-).

ap

Vierailija
14/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vertaistukea. Joten kyllä uskon, että täällä keskustellaan niistä erityisyyksistä enemmän, eli esiintyvyys keskusteluissa on siksi suuri.

Vierailija
15/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en laske omaa poikaani mukaan tähän suureen erityislasten määrään, johon olen täällä av:lla törmännyt.

ap

Vierailija
16/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsistaan. Ei kaikki ole välttämättä edes tutkineet lastaan perusteellisesti.

Vierailija
17/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutut tietäsivät heti.

Vierailija
18/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd ole vähän eri asia, kuin av-asperger?

Vierailija
19/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sai av-diagnoosin sen vuoksi, että kerroin lapsen jutuista, millaisia juttuja hän puhui 7-vuotiaana. Kuulemma 7-vuotiaan ei kuulu analysoivan sillä tavalla asioita - siksi hänen oli pakko olla asperger :-)

ap

Vierailija
20/25 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli siis av-diagnoosi. Joo ei tietenkään sitä lasketa mukaan. Ihmettelinkin jo, että jos adhd-aspergeria ei lasketa erityislapseksi, niin kuka muka sitten lasketaan.

Mutta tuo olikin minun väärinymmärrykseni.