Minkä ikäinen lapsi kävelee kainaloiden alta tuettaessa? Meillä 6 kk poika.
Kommentit (20)
nyt 9 kk ei tarvitse enää melkein ollenkaan tukea. kohta mennään ja kovaa. apua, huoh...
siinä on kyseessä refleksi. Ei pidä kävelyttää, jos tuo refleksi jää "päälle" ei oikea kävely onnistu...
Ei tämä ole enää refleksiä. Se meni jo ohi, mutta tämä on uutta. Ajattelinkin, ettei vielä pitäisi.
Että jokainen vastasyntynyt.
Se, että lapsi kävelee eteenpäin käsistä pidettäessä, kertoo jotain taidoista, käveleminen kainaloista tuettuna ei.
siinä on kyseessä refleksi. Ei pidä kävelyttää, jos tuo refleksi jää "päälle" ei oikea kävely onnistu...
mutta mihinköhän tämä väitteesi perustuu?
Minunkin poikani suurinta hupia oli kävelyttäminen jo alle 6kk iässä, ja nyt 8 kuisena kävelee jo itse tuen varassa, kohta mennään jo lman tukea.
neuvolassa poikaa kehuttiin "jänteväksi" eikä kävelyttämistä kielletty.
meidän keskimmäinen nousi tukea vasten 6kk ja käveli tuetta 8kk ikäsenä,nyt kuopus 9kk ei nouse edes tkea vasten seisomaan just oppinu konttaa ja istuu tuetta
Mä en nyt halua millään muotoa mollata lapsesi taitoja, mutta tuohon ei kannata lasta kannustaa tai opettaa.
Tuosta kävelyttämisestä saattaa jäädä lapselle varvistus eli oikea kävelemään opettelu viivästyy, koska lapsi ei osaa astua kantapäälleen.
Voit kysyä tarkempia tietoja vaikka ihan fysioterapeutilta.
Lapsi oppii parhaiten kävelemään niin, että lapsi saa nousta tukea vasten turvallisesti. Silloin jalkojen asento muodostuu nopeiten oikeaksi. Lapsi oppii sitä mukaa kun on valmis hallitsemaan lihaksiansa. Kävelytaidossahan on suuri haarukka, 8-16 kk, on vielä ihan normaalin rajoissa. Jos jotain erityistä haluaa asian eteen tehdä, niin voi hommata taaperokärryn, sellaisen työntelyvaunun. Se on monessa perheessä pitkäaikainen lelu.
Myöhemmän oppimisen kannalta on tärkeää, että lapsi oppii konttaamaan. Konttaustaito on tärkeä aivojen kehitykselle. Jos lapsi oppii kävelemään ennen konttausta, niin vanhempien kannattaa opettaa konttaus vaikka leikin varjolla.
Kävelee myös käsistä kiinni pitäen. En sitä aiemmin ole uskaltanut edes kokeilla. Eilen huomasin koko jutun vasta. Ei yritä edes ryömiä.
"Se, että lapsi kävelee eteenpäin käsistä pidettäessä, kertoo jotain taidoista, käveleminen kainaloista tuettuna ei."
että kävelytetään. Pyrimme minimoimaan sen, vaan kyllä sitä silti joutui selkä kyyryssä painelemaan. Varsinaisesti kävelemään oppi sit 1 pv vaille 1 vuotiaana. Homma rauhottui, kun oppi konttaaman niin pääsi liikkeelle itse eikä tarvinnut kävelytystä..
teillä on opettaa niitä lapsianne kävelemään?
Kyllä ne siitä nousee pystyyn ja lähtee liikkeelle kun motoriikka on kypsä.
Arvaan, että ap: lla on kysessä esikoinen?
en itse kävelyttänyt vaan lapset nousivat tukea vasten seisomaan ja kun alkoivat liikkua sivusuunnassa vaikkapa pöydän laitaa vasten (5-7kk iässä) annoin kävelykärryn. Yhdelläkään viidestä tenavasta ei ole minkäänlaisia vammoja jaloissa tai selässä eli hallitsivat lihaksensa siinä vaiheessa kun punkesivat ylös. Kaikki myös konttasivat joten matematiikassa ja lukutaidossa ei ole mitään häikkää.
en itse kävelyttänyt vaan lapset nousivat tukea vasten seisomaan ja kun alkoivat liikkua sivusuunnassa vaikkapa pöydän laitaa vasten (5-7kk iässä) annoin kävelykärryn. Yhdelläkään viidestä tenavasta ei ole minkäänlaisia vammoja jaloissa tai selässä eli hallitsivat lihaksensa siinä vaiheessa kun punkesivat ylös. Kaikki myös konttasivat joten matematiikassa ja lukutaidossa ei ole mitään häikkää.
Toki lapsi saa itse nousta (mitenpä sen pystyisi estämäänkään?), eikä edes pysty nousemaan jos eivät lihakset sitä jaksa. Mutta jos aikuinen kävelyttää paljon lasta, joka ei itse edes osaa vielä ryömiä, kuten ap:llä, ei voi olla varma onko lapsen lihaksisto siihen valmis vaikka menohaluja löytyisikin.
jos haluat tukea lapsen oppimista, niin ohjaa hänet kävelemään tukea vasten. Tai aiemmin mainittu taaperokärry on hyvä "apuväline".
Ihan hurjaa lukea että 3kk halusi, ja niinhän sitä sitten mentiin selkä kyyryssä...?!?!?
teillä on opettaa niitä lapsianne kävelemään? Kyllä ne siitä nousee pystyyn ja lähtee liikkeelle kun motoriikka on kypsä. Arvaan, että ap: lla on kysessä esikoinen?
mutta kun eijaksa kuunnella sitä huutoa ja kitinää kun mukelo ei ollenkaan viihdy vaakatasossa. Lapset on erilasia. Toiset köllii tyytyväisinä selällään ja toisilla on hirveä hinku ylös.
kun oli niin kova hinku liikkeelle, niin minkäs teet, kun muuten huutaa ja kitisee koko ajan vaikka miten yrittää sylitellä ja viihdytellä.
Emme todellakaan oma-aloitteisesti poikaamme kävelyttäneet 3kk iässä, vaan silloin tällöin kun ei muukaan auttanut.
seistä kolmekuisena niin että piti vain sormenpäivtä kiinni, jäntevä kuin vitsa. Mutta ei ottanut kävelyaskeleita. Eli ei se seisominenkaan aiheuttanut mitään vammoja. Mutta se on todella yksilöllistä mistä lapsi pitää ja mitkä lihakset ovat valmiit. Yksi tenavista rakasti roikkua pää alaspäin parikuisena.
Itsellänikin on 3 lasta. Omani ovat nouseet ylös ja lähteneet kävelemään silloin kun ovat olleet siihen valmiita. Kiljui tai ei niin meillä on edetty vauvan oman fysiikan mukaan sekä kävelyssä, istumisessa että muuallakin. Joillain äideillä on omituinen tarve treenata lapsiaan liian varhain, lapset tungetaan syöttötuoliin istumaan vaikka selkä ei vielä ole valmis ja ilmeisesti jotkut kävelyttävät jopa 3 kk !!! ikäisiäkin.
Etkö todellakaan keksi mitään muuta keinoa viihdyttää tuon ikäistä? Sinulla tulee olemaan vaikeaa kun lapsi kasvaa jos nyt opetat siihen, että huudolla saa äidin taipumaan.
teillä on opettaa niitä lapsianne kävelemään? Kyllä ne siitä nousee pystyyn ja lähtee liikkeelle kun motoriikka on kypsä. Arvaan, että ap: lla on kysessä esikoinen?
mutta kun eijaksa kuunnella sitä huutoa ja kitinää kun mukelo ei ollenkaan viihdy vaakatasossa. Lapset on erilasia. Toiset köllii tyytyväisinä selällään ja toisilla on hirveä hinku ylös.
sulla on taatusti joku huippulahjakas ihmelapsi, siitä tulee vielä nobelvoittaja.
Mulle riittää että omani kävelee koulun alkaessa itse.