Toistakymmentä pikkulasta pahoinpidellään hengiltä vuosittain, etenkin nuoret vanhemmat syyllisiä
Kommentit (63)
Pari juttua:
Väkivaltaa on jo luunappikin! Se kannattaa muistaa.
Väkivaltaa ei ole pelkät luunmurtumat ja rajut hakkaamiset.Jutussa puhuttiin että varsinkin nuorilla ei ole tiedossa miten voimakasta lapsen ravistelu on! Ei sitä että nuoret olisi väkivaltasia vanhempina..
Sekin vielä että puhuttiin taaperoista. Ei vauvoista. Montako ikäluokkaa tähän siis kuuluu? Alle 5- vuotiaat?
Nuoriinkin luotaan joskus alle 30- vuotiaat.
Joten nro. 16: ei ehkä puhuta 50-60 tuhannen lapsen erästä, vaan otanta saattaa olla 5 kertaa suurempi.Eikä ole tarkotus vähätellä väkivaltaa!! Soittasin poliisille jos näen jonkun lastaan lyövän.
Lapsia syntyy vuosittain n. 60000 ja 17*60000 on siis 1020000 eli Suomessa on pyöreästi laskettuna MILJOONA lasta (eli 0-17 vuotiasta). Niistä 200000 pahoinpideltyä on 20% ja luunmurtumille pahoinpideltyjä 7%. Ei mitään vähäteltäviä lukuja.
Luunapeista ei luut murru!
Yksilö on syyllinen aina jos pahoinpitelee tai tappaa junkun ei yhteiskunta.
kuva ja nimi julkaistaisiin.
Samoin ne vanhemmat jotka pahoinpitelee lastaan niin että tulee murtumia yms. vakavaa.
Yksilö on syyllinen aina jos pahoinpitelee tai tappaa junkun ei yhteiskunta.
Me suomalaiset muodostamme suomalaisen yhteiskunnan. Ja surulisen sellaisen.
kuva ja nimi julkaistaisiin.
Samoin ne vanhemmat jotka pahoinpitelee lastaan niin että tulee murtumia yms. vakavaa.
vierailulla yks potkupalloilija ja sen luuviulu muija.
järkyttävää tämä on sen takia, että luunapeista eikä tukkapöllyistä luut murru. Eikä edes siitä, että saa nahkavyölä selkäänsä (olen 70-luvun lapsi, joten kaikkea on koettu).
Syy on aina pahoinpiteliän. Mutta jos puhutaan vähän isommista lapsista eikä vauvoista, niin kai sillä lapsen luonteellakin on joku osuus? Kiinnostaisi tietää, kuinka moni moista pahoinpidellyistä lapsista on "adhd-tyyppisiä" lapsia, joiden kanssa vanhemman hermo on mennyt.
lapset, jotka hoitavat itse itsensä iltaisin nukkumaan, hoitavat itse ruokailunsa kotona ja mahdollisien pikkusisarusten hoidon, vanhempien päihdeongelmat jne niin eipä ole ruusuinen kuva.
lapset, jotka hoitavat itse itsensä iltaisin nukkumaan, hoitavat itse ruokailunsa kotona ja mahdollisien pikkusisarusten hoidon, vanhempien päihdeongelmat jne niin eipä ole ruusuinen kuva.
vaan karua todellisuutta.
Yhteiskunnalta ei saa neutraalia kotiapua
Esim. kodinhoitajaa/lastenhoitajaa tilapäiseen tarpeesen. Pitää heittäytyä kokonaan autettavaksi, ennen kuin saa yhtään apua ja se taas ei ole järkevää tavallisen ihmisen ollessa kyseessä.
Kun ei ole tuttavia, ei ole tuttavia, silloin vaikka neuvolan kautta saatava tilapäinen apu voisi olla oikein hyvä.
Jos ei ole rahaa ostaa yksityiseltä apua - joka on muuten erittäin suositeltavaa ihan jokaiselle ainakin tietyissä asioissa ja tilanteissa - on omillaan. Ehkä sellainen, että menisi neuvolaan itkien väsymystään ja apua anoen, voisi saada aikaan jonkinlaista huomiota. Ja se huomiohan olisi tietysti sosiaaliongelmaiseksi leimautuminen, suurennuslasin alle joutuminen jne. Ainakin pelko sellaisesta on kova, eli apua ei pyydetä, koska pelätään huostaanottoa ym.
Kaikkein hauskinta on yhteiskunnallinen paine itse selviytymisestä, joka lähtee siitä, että suuri osa suomalaisista halveksuu edelleen kaikenlaisten ulkopuolisten palveluiden ostamista kuten siivouspalveluiden käyttöä ym. (joista voisi olla ihmisille oikeasti ihan mieletön apu). Ei, kyllä suomalaisten naisten pitää pystyä pitämään langat käsissään ja kädenkäänteessä hoitamaan sekä lapset että kodin. Asenteita voi lukea suoraan tältä palstalta. On ylpeydenaihe pärjätä itse vaikka hammasta purren ja kärsien.
Toisaalta nuo väkivallanteot voivat yhtälailla tulla isiltä, joilla ei vain kärsivällisyys riitä, jotka eivät kuitenkaan ole siinä mielessä uupuneita kuin monesti äidit. Tulee mieleen se Totuuden hetki, jossa nuori, aika itsekeskeisen oloinen isä, kertoi vaimolle asettamiensa vaatimustensa lomassa ravistelleensa vauvaansa. Tällaisessa mielestäni kyseessä on juuri se oma kypsymättömyys ja ehkä jonkinlainen tunneköyhyys.
En mäkään tunne, mutta silti niitä vaan on.
En mä tunne ketään joka myöntäis hakanneensa lapsensa, mutta jos 200000 pahoinpidellään se on 200000-400000 vanhempaa joka niin tekee tai tietää lapsilleen niin tehtävän.
nuorista vanhemmista on kahtalainen: on ne kypsymättömät tapaukset, jotka ovat saaneet "iloisen yllätyksen", joka ei sitten pidemmän päälle ollutkaan niin iloinen.
Tai sitten täysin vanhemmuuteen omistautuneita, vastuullisia nuoria aikuisia, joille vanhemmuus on todella luonnollista, aitoa ja läsnäolevaa. Heille vanhemmuus on todellinen kutsumus ja siksi siihen on ryhdytty heti kun sopivat olosuhteet on saatu luotua.
Jos ruvetaan puhumaan nuorista vanhemmista ja heidän perheistään, tästä joukosta löytyy mielestäni kaikkein terveimmät ja hyvinvoivimmat sekä kaikkein ongelmaisimmat perheet ja lapset.
Uutinen käsitteli TAAPEROIKÄSIÄ.
Ja puhuttiin myös väkivallasta kokonaisuudessaan! Luunappi on väkivaltaa, en tarkottanutkaan että sillä murtaa luitaan.
19, joka 80- luvun kasvatti (myöskin remmistä saanut).
Olen 100-varma, että joka viidettä suomalaista taaperoa ei pahoinpidellä. Varsinkaan niin että luut murtuvat.
Sulle piti vielä laittaa, että johan noita ravistelijoita on myös niissä "täydellisissäkin perheissä" joissa lapsi/lapset haluttuja, kauan kaivattuja; lapset jotka kiljuu eikä ole koskaan tyytyväisiä.
Väsynyt vanhempi on väsynyt oli ikää +/- 10 vuotta kuin naapurissa vanhemmalla.
Kyllä "läsnäolevakin" on vaan ihminen ja joskus ihmiset tekee väärin, vaikka oliskin hyvä ihminen.
Uutisessakin puhuttiin miten tietämättömyys kukoistaa vanhempien keskuudessa ja saatetaan tehdä asioita jotka satuttaa, eikä ollut tarkoitus saada luita pois paikaltaan tms.
Ei se varmasti paljoa tartte että vanhempi ottaa lapsesta kiinni ja ravistaa huutavalle lapselle että ole jo hiljaa. Kun puhutaan väsyneestä vanhemmasta ja joka yö huutavasta lapsesta?
* Ei ole kiinni että lapsi on vahinkolaukaus jotta vanhempi siihen väsyy.
19
Kyllä tuo käsittää kaikki lapset, ei pelkästään pikkulapset.
"Kaikkiaan noin 200 000 suomalaislapsen arvioidaan joutuvan vuosittain eriasteisen väkivallan uhreiksi."
Olen 100-varma, että joka viidettä suomalaista taaperoa ei pahoinpidellä. Varsinkaan niin että luut murtuvat.
Mua ei vanhemmat koskaan pahoinpidelleet, mutta lyhytpinnainen isoveli sai aikaiseksi parikin lääkärihoitoa vaatinutta vammaa.
2- vuotiaita ja puolet alle 1- vuotiaita!
Taaperouutinen! Kaikenkaikkiaan-
ei kai se voi pitää nuorisopahoinpitelyitä sisällään.
Aivan järkyttävä luku. Siksi epäilen, voiko tuo todella olla totta...?