Ettekö te todellakaan tiedä mitä vaija ja taata tarkoittaa?
Viittaan tohon toiseen ketjuun ja yhteen älypäähän.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eteläkarjalan murteessa tuollaista sanaa.
Nyt kannattaa jo vihdoin tajuta av-mammojenkin, että kaikki, mitä omassa lapsuuskodissa on käytetty sanana ei ehkä ole yleisesti käytössä, ei edes alueellisena murteena. Perheissä on tapana keksiä ja muunnella sanoja aivan omaksi huvikseenkin.
Esimerkiksi meillä lapsilla oli pienenä omia versioitaan sanoista, jotka ovat sittemmin jääneet elämään meidän perheessä. En silti ala inttää, että tomaattia tarkoittava "tompu" on murresana.
Kannattaa tarkistaa asia esimerkiksi murresanakirjoista tai kielitoimistosta mieluummin kuin mututella.
Niiden mukaan vaija on yleinen kaakkoismurteiden sana, jonka merkitys on isoisä. Omat sukujuureni johtavat eri puolille Karjalankannasta, muun muassa Äyräpäähän, Antreaan, Sakkolaan ja Jääskeen. Isoisät ovat vaijoja kaikissa sukuhaaroissa.
http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=2757
Murteiden yleisestä äännerakenteesta johtuu, että läntisellä alueella puhutaan yleensä faijasta, idässä aina vaijasta. Merkitys taas jakautuu siten, että kaakkoismurteissa faija (siellä siis vaija) merkitsee aina ’isoisää’, lännessä taas enimmäkseen ’isää’ mutta paikoin sielläkin myös ’isoisää’.
Viipurissa on kysytty: Vieläks siu vaijais (= isoisäsi) ellää? Vuoksen yläjuoksun varrella Jääskessä on muisteltu: Mummu ja vaija ain haastoit nii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eteläpohjanmaalta, ja olen asunut eri puolilla Suomea, enkä ole koskaan vaija sanaa kuullut, en edes ole missään lukenutkaan missä luetellaan eri nimityksiä isoisälle. Taata on joku ikivanha nimitys, sen olen kuullut tai luultavasti vain lukenut jostain historiallisesta romaanista, ei sitä varmaan kukaan enää käytä normaalissa puhekielessä.
Tiedätkö sinä ap nämä nykyisen asuinpaikkani nimitykset tummu ja tuora?
No tuskin se ap tulee seitsemän vuotta myöhemmin enää vastaamaan.
Pitävätkö ihmiset oikeasti omaa kommenttiaan niin tärkeänä, että ketjuun kannattaa vastata lukematta mitään muuta kuin aloitusviestin?? Jos nimittäin parikin kommenttia olisit lukenut, olisit huomannut ketjun olevan ikivanha.
En enää ihmettele miksi joihinkin ketjuihin tulee kuusikymmentä samansisältöistä kommenttia, kun idiooteilla on niin kiire päästä huutamaan omaa juttuaan, ettei edes paria sivua malta lukea.
Ohiksena. Jospa sinä idiootti huomaisit, että väittely on yhä tässä käynnissä.
Luitko ollenkaan tuota viestiä, jota lainasit? Eihän siinä kommentoitu sitä, että vanhoihin ketjuihin vastataan, vaan sitä, että ketjuihin vastataan lukematta ainuttakaan aiemmin tullutta vastausta. Minuakin ärsyttää se, että ties kuinka moni ihminen tulee kirjoittamaan ketjuun asian, jonka joku toinen on kirjoittanut jo ensimmäisellä sivulla. Tuo kirjoittajahan tarttui siihen, että AP:lle vastataan kuin ketju olisi ihan uusi, vaikka jo heti ensimmäisten vastausten joukosta näki, että otsikoita puuttuu yms. niin kuin vanhoissa ketjuissa aina.
Vaija on Karjalan kannaksella käytetty isoisää merkitsevä sana. Arvonimen alkuperästä ei minullakaan ole tietoa. Omaa Vaijaani en ole koskaan tavannut, hän menehtyi ikämiehenä sota-aikana. Omat lapseni kutsuivat isääni Vaijaksi samoin lastenlapseni kutsuvat minua perinnettä jatkaen Vaijaksi- eivätkä käsittääkseni koe minua suinkaan pelottavaksi kummajaiseksi. Myös lähisuvussani on edelleen runsaasti Vaijoja. Jotenkin tuntuu mukavalta kun päiväkodin pihalta kuuluu iloinen huuto: "Vaija tuli!", eikä huutaja ole välttämätä oma lastenlapseni. :)
Terveisin Vaija
Mun suku on Äyräpään suunnalta, ja meillä Vaija on tarkoittanut suvun vanhinta miespuolista henkilöä. On usein siis myös isoisä. Mutta kaikki isoisät ei ole vaijoja.
Itse asiassa ON se Antrean alueen paikallismurretta. Hyvin pienellä alueella siis.
http://areena.yle.fi/1-1823756
http://www.ratkojat.fi/hae?s=vaija
http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=2757