Käytettiinkö 70-luvulla pyjamia/yöasuja lapsilla?
Kysymys nyt kaikille jotka jotain muistatte tai tiedätte 70-luvusta...
Tämä juontuu nyt siihen, että mieheni mielestä pyjamat on jotain "herrasväen juttuja" eikä tavallinen rahvas sellaisia käytä. Mutta mun miehen lapsuus on ollut ihan kamala. Väkivaltaa, alkoholismia yms yms joten saattaa johtua siitäkin. Mun mielestä taas 70-luvulla oli kyllä kaikilla pyjamia.... Meillä ei ole sisaruksiakaan joilta kysyä, joten kysymme teiltä, miten on???
Kommentit (39)
Aika erikoinen tapa. Menetkö itsekin seuraavan päivän vaatteissa nukkumaan?
Tosin housuni ovat yleensä farkut tai jotain joustamatonta kangasta, niillä ei oikein ole mukava nukkua.
mutta 80-luvulla äidillä ja tytöillä oli yöpaidat meidän perheessä, miesväki nukkui t-paita & kalsarit-yhdistelmässä. Tai sitten usein itsekin nukuin t-paita ja pikkarit päällä. Samoin mun lapsi nykyään. Ei se t-paita päivävaatteiden alla miksikään mene.
Suihkun jälkeen toki yöpaita lapsellakin.
Kyllähän nyt yövaatteet oli. Mitä miehesi mielestä "tavallinen rahvas" käyttäisi yöllä?
Oikeasti... Nukkuessahan hikoileekin vaikka kuinka.
...niin vaihdat varmaan koko perheelle puhtaat pyjamat päivittäin?
Vaikken olekaan se alkuperäinen hikoilija :). Lapsetkin osaavat laittaa omansa pyykkiin. Lähinnä lasten kohdalla tämä käytäntö pyjamahousujen kannalta :), ei musta niitä kahta päivää pidetä jalassa (kuten ei pikkareitakaan sen puoleen)
meidän lapset nukkuvat kesät talvet pelkissä pikkuhousussa -rahvastakin alempaa kastia?
siis MINULLA on aina pitkähihanen yöpaita. Mutta molemmat lapset ovat heittäneet pyjamat romukoppaan viisivuotiaina.
Oikeasti... Nukkuessahan hikoileekin vaikka kuinka.
Vaikken olekaan se alkuperäinen hikoilija :). Lapsetkin osaavat laittaa omansa pyykkiin. Lähinnä lasten kohdalla tämä käytäntö pyjamahousujen kannalta :), ei musta niitä kahta päivää pidetä jalassa (kuten ei pikkareitakaan sen puoleen)
enkä ole koskaan ajatellut sen olevan jotenkin "herraskainen" tapa. Heh :).
Tosin mun papallani oli kyllä myös "tupakkatakki" ;-), jota käytti en nyt muista koska - ehkä sitten tupakoidessaan työhuoneessaan. Sellainen tikattu verme. Ja tämä ihan ohi aiheen - mutta muistaako joku muu vastaavaa takkia? Sellainen vanhanaikainen sisällä käytettäväksi tarkoitettu tikattu juttu, jossa oli nyörivyö.
Meillä käy muutenkin kone ihan kiitettävään tahtiin, koska lapsia on 5. Ei siinä muutama pyjama joukossa tunnu. Usko pois.
t. se pyjamat kerran päivässä vaihtava
Sehän on vähintään 49 vaatekappaleen pesua lisää viikottin (javielä enemmän, jos kysessä on kaksiosainen puku), jos myös molemmat vanhemmat vaihtavat ne päivittäin. Jos peset pari koneellista viikossa pelkästään pyjamia, niin miten ei tunnu?
Meillä käy muutenkin kone ihan kiitettävään tahtiin, koska lapsia on 5. Ei siinä muutama pyjama joukossa tunnu. Usko pois. t. se pyjamat kerran päivässä vaihtava
Sehän on vähintään 49 vaatekappaleen pesua lisää viikottin (javielä enemmän, jos kysessä on kaksiosainen puku), jos myös molemmat vanhemmat vaihtavat ne päivittäin. Jos peset pari koneellista viikossa pelkästään pyjamia, niin miten ei tunnu?
Pesen pyjamat (ja yöpuvut) muun pyykin joukossa. Joten ei tunnu "pari koneellista" siinä muiden koneellisten joukossa. Meillä on 7 kg kone, joka käy joka tapauksessa 1-2 kertaa arkipäivänä ja 1-3 kertaa la+su.
Miksi sua häiritsee, jos minua ei häiritse pestä pyykkiä? Koetko, että se on sinulta jotenkin pois? Tai että sinun pitäisi myös tehdä samoin? Ei tarvitse, minkä varmasti tiedätkin? Meillä tehdään näin, se ei tarkoita sitä, että teilläkin pitäisi tehdä samoin ;-)
Minua häiritsee aina turha työ. Olen mestari elämän yksinkertaistamisessa. Mietin vain tuota pyjmien vaihtoa oman työmääräni kannata, siis sitä, miten oma elämäni muuttuisi, jos pesisin yöpukuja päivittäin.
Ei, teidän elämänne ei minua hiritse. Pese ihan rauhassa - mutta please, älä tule sitten valittamaan, että kotityöt vievät kaiken ajan ja energian.
Pesen pyjamat (ja yöpuvut) muun pyykin joukossa. Joten ei tunnu "pari koneellista" siinä muiden koneellisten joukossa. Meillä on 7 kg kone, joka käy joka tapauksessa 1-2 kertaa arkipäivänä ja 1-3 kertaa la+su. Miksi sua häiritsee, jos minua ei häiritse pestä pyykkiä? Koetko, että se on sinulta jotenkin pois? Tai että sinun pitäisi myös tehdä samoin? Ei tarvitse, minkä varmasti tiedätkin? Meillä tehdään näin, se ei tarkoita sitä, että teilläkin pitäisi tehdä samoin ;-)
ainakin oli yöpukuja 70-luvullakin, vaikka olen köyhän duunariperheen lapsi.
Sisävessaa tai suihkua meillä ei ollut, mutta yöpaidat sentään :)
Ei, teidän elämänne ei minua hiritse. Pese ihan rauhassa - mutta please, älä tule sitten valittamaan, että kotityöt vievät kaiken ajan ja energian.
Minä en ole valittanutkaan, että kotityöt vievät kaiken ajan ja energian. En koe pyykinpesua isona juttuna: lajittelen pyykin, isken sen koneeseen, käynnistän koneen, kone hoitaa pesemisen, sitten kuivumaan (osa henkaareihin, osa kuivausrumpuun), sitten viikkaus ja jakelu.
Ja kas lapset on myös opetettu osallistumaan, mm pyykin ripustamiseen. Vievät myös itse pyykit omiin kaappeihinsa, paitsi kuopus.
Mä muuten myös vauva-aikoina kotona ollessani silitin lasten vaatteet ;-). Enkä sitäkään kokenut hankalana.
Kaikki on suhteellista. Pyykin lajittelu + pesukoneen käynnistys vie multa noin 5 minuuttia. Ripustaminen ehkä toiset 5. Ja lapset tosiaan sitten auttavat kuskaamaan puhtaat pyykit omiin kaappehinsa.
Ja se, minkä sinä koet turhaksi työksi, tai liiam hankalaksi elämäksi, ei ehkä ole sitä, mitä minä koen. Musta elämäni on ihan kohtuu yksinkertaista näinkin. Aivot pois päältä pyykin käsittely tarjoaa ihan mukavaa vastapainoa aivot päällä työlleni ;-).
Jotkut kuulemma vielä nauttivat siivoamisestakin.. Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää.
33
Minä en ole valittanutkaan, että kotityöt vievät kaiken ajan ja energian. En koe pyykinpesua isona juttuna: lajittelen pyykin, isken sen koneeseen, käynnistän koneen, kone hoitaa pesemisen, sitten kuivumaan (osa henkaareihin, osa kuivausrumpuun), sitten viikkaus ja jakelu. Ja kas lapset on myös opetettu osallistumaan, mm pyykin ripustamiseen. Vievät myös itse pyykit omiin kaappeihinsa, paitsi kuopus. Mä muuten myös vauva-aikoina kotona ollessani silitin lasten vaatteet ;-). Enkä sitäkään kokenut hankalana. Kaikki on suhteellista. Pyykin lajittelu + pesukoneen käynnistys vie multa noin 5 minuuttia. Ripustaminen ehkä toiset 5. Ja lapset tosiaan sitten auttavat kuskaamaan puhtaat pyykit omiin kaappehinsa. Ja se, minkä sinä koet turhaksi työksi, tai liiam hankalaksi elämäksi, ei ehkä ole sitä, mitä minä koen. Musta elämäni on ihan kohtuu yksinkertaista näinkin. Aivot pois päältä pyykin käsittely tarjoaa ihan mukavaa vastapainoa aivot päällä työlleni ;-).
isoäidin vanhoista lakanoista tekemät yöpaidat. Edelleen puuvillakankainen yöpaita on mielestäni miellyttävämpi kuin trikoinen.
Itse asiassa sekä minulla, äidilläni ja - isälläni oli samanlaiset nilkkapituiset, raidalliset Marimekon yöpaidat! Siitä on kuvakin. :D
Tai äidillä ja minulla oli samanlaiset. Isällä oli joku pyjama. Inhosin noita raitayökkäreitä, jotka olivat aina serkkujeni vanhoja. Se kapea ja pitkä mekko kiertyi aina ympärilleni sängyssä pyöriessäni.
Vasta aikuisena olen kuullut että jotkut nukkuvat nakuna. Se on jotenkin aivan hirveän kuuloista. Eikö ihmiset palele? Päivävaatteissa nukkuminenkin kuulostaa kivemmalta.
myös muulla naisväellä. Veljelläni ja isälläni jotkut Hyvonin tai Black Horsen pyjamat :-)
Mutta yövaatteet erikseen AINA. Ja niin nykyään tehdään omassa perheessänikin.
tosin useammin yöpaitoja kuin pyjamia. Yhden pyjaman muistan kun se oli niin mieleinen (vaaleanpunaista froteeta, pieniä kukkia kuviona), mutta muuten kaikki mieleen jääneet yökkärit olivat kyllä yöpaitoja. Ne olivat jotenkin prinsessampia kuin tavalliset mekot, jotka olivat 70-luvulla usein mun makuuni liian lyhyitä ja arkisia.