Apua! Muutto Espooseen, mistä eka asunto?
No niin, meille tulikin melko yllättäen eteen muutto Espooseen miehen työn perässä. Toisaalta tää tuntuu kivalta mahdollisuudelta, toisaalta moni juttu kauhistuttaa.
Asutaan nyt pikkukaupungissa, uudessa rivarikolmiossa, jonka myyntihinta lienee n. 150 000, lainaa on nyt jäljellä 30 000, eli maksimissaan 120 000 jäisi siitä käteen.
Miehen pitäisi aloittaa töissä kesällä, mutta mistähän meidän kannattais yrittää löytää asuntoa? Tavallaaan tekisi mieli ekaksi vuokralle, että saisi vähän katsella rauhassa asuntoja ja alueita ym. mutta mistähän kannattais vuokra-asuntoa etsiskellä, kun ei todellakaan haluta tehdä esim. koko vuoden vuokrasopimusta? Ja ilmeisesti kaupungin asuntoihin ym. ollaan liian varakkaita ;).
Mä olen nyt vielä vuoden hoitovapaalla, meillä kaksi lasta. Heh, omat tulot tuplaantuu kyllä sitten tuon Espoo-lisän ansiosta, mutta todellakin huolestuttaa, miten ja minne päästään asumaan, kun asuntojen hinnat on ihan eri luokkaa kuin täällä maakunnassa.
Vai kannattaisikö meidän suoraan ostaa jokin asunto? Mitä mieltä olette? Ainakin asumistasosta joudutaan kovasti tinkimään, vaikka varmaan lainaa voisimmekin ottaa reippaasti lisää.
Kommentit (27)
http://www.kiinteistomaailma.fi/ostamassa/hae_kohdetta/hae_asuntoa.html
Tosin Suvelaan en enää itse muuttaisi.
Emme halunneet heti ostaa asuntoa, koska kaupunki oli meille vieras eikä tiedetty mikä alue olis kiva. Etsittiin vuokra-asuntoja ja löydettiin oikotie.fi:stä asunto jota vuokrasi joku eläkefennia tms. Tehtiin vuoden vuokrasoppari koska sellaista vaadittiin lähes joka paikassa ja tuo asunto vaikutti sijainniltaan (töihin nähden) hyvältä.
Vuoden aikana katseltiin myytäviä asuntoja ja päädyttiin jäämään samalle alueelle mistä tuo vuokra-asunto oli. Puolen kilometrin päähän siitä muutettiin kun löytyi sopiva asunto. Itse asiassa asuimme siinä vuokra-asunnossa vain 11kk, antoivat lopettaa vuokrasuhteen jo silloin, vaikka olikin tehty se soppari vuodeksi.
niin eka kannattaa asua vuokralla. sen verran korkeissa hinnoissa omistusasunnot, että ei huvita ostaa kokeilumielessä. laita hakemus esim. newsec.fi, ei ole pakko tehdä mitään vuoden sopimusta tai muuta ja tuloilla ei väliä
Olemme asuneet Matinkylässä nyt 2- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa jo yli kolme vuotta, ja viihtyneet todella hyvin! Jos haluatte omistusasunnon, niin lisälainan otolta ette kyllä välty mitenkään.
Erityisesti Nuottaniemen suunta, samoin jäähallin ympäristö on oikein mukavaa seutua. Tiistilää ja ostarin ympäristöä ehkä välttelisin vähän.
Minullakin oli aiemmin Matinkylää kohtaan ennakkoluuloja, asuin aikaisemmin Tapiolassa. Nyt olen asunut Matinkylässä (ns. uudella puolella, lähellä länsiväylää) jo 4 vuotta ja olen todella tyytyväinen. Vanhan ostarin alueelle en muuttaisi, mutta muuten kivaa aluetta.
Huonot yhteydet ja muutenkin huonosti palveluita
kuin sä - KUNNES asuin sieltä pari vuotta.
Ja eka paikka elämässäni, mihin aloin kaipaamaan TAKAISIN.
Jos ei siinä ihan vanhalla ostarilla asu, niin jo kortteli kauemmas on tosi kivaa aluetta - ja uusiin alueisiin verrattuna kivan vehreääkin seutua.
Mutta riippuu vähän mitä arvostaa - itse oon asunut tosi monessa paikassa Espoossa, ja monetkin "hienommat" alueet on aika syrjäisiä ja oma auto kuitenkin tarpeen (tai pitkä matka pysäkille), eli niissä on vaan pientaloja eikä juuri mitään palveluita. Matinkylä on kuin pieni kaupunki, enemän yhteisöllistä.
Ja olen asunut myös Espoon Keskuksen seudulla, ja ei, ei Matinkylällä ole juurikaan yhteistä sen kanssa. Mutta se pitää tietty itse kokea. (Tietty huono tuuri voi kai käydä missä vaan, jos osuu huonoon taloon/rappuun.
Olen asunut esim. "hienossa" Nöykkiössä paritalossa ääliöiden metelöivien pihalla kännääjien naapurina. :( )
No, itse koko Olari-Matinkylän suuraluehan käsittää aika paljon "hienostoseutuakin" kuten Iirislahti, Koukkuniemi, Nuottaniemi jne. ... missä olisi aivan mahtavia taloja, mutta ei kyllä ap:n budjetilla :).
- se Matinkylää kehunut :)