Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivuton synnytys?

Vierailija
15.03.2010 |

Tuohon sairaalasarja-avaukseen viitaten jäin miettimään vastauksia..

Kun jokainen kirjoittaa kivun kärsimisestä, ja puudutukset tosiaan on lähinnä itsestäänselvyys, jos ei ota ja vaadi puudutuksia, haluaa synnyttää "luomuna" kenties on jotenkin kummajainen.

Mutta entäs kivuton synnytys? Olenko tosiaan ainoa joka kokee synnytyksen olleen kivuton? Minulla on takana 4 synnytystä, joista kaksi (1. ja 3.) oli kivuliaita. Ne loput kaksi koin kivuttomina. Toisessa en saanut yhtään mitään lievityksiä, itseasiassa ymmärsin lapsen syntyvän NYT 30 min ennen sitä syntymää ;) ja tuossa viimeisessä sain tosiaan ilokaasua 30% seoksella.

En kokenut kipua, enkä valinnut tätä synnytystä siksi että olisin halunnut kokea täyden kivun ja olla siksi enemmän nainen kuin joku muu (*reps*). Mutta koin synnytykseni tosiaan kivuttomina, olenko yksin tämän asian kanssa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt 12 kertaa ja kaikki synnytykseni ovat olleet "helppoja"=nopeita eli en ole ehtinyt juurikaan olla kipeä:)

Yksi synnytys on kuitenkin TÄYSIN kivuton! Tajusin synnyttäväni vasta 2 min ennen kuin lapsi oli jo maailmassa:) Ja tuossa synnytyksessä tuo ponnistusvaihe kesti tuon2 min:) Tokihan se hetki "tuntui", mutta ei todellakaan kipeältä!

Tuo on sellainen "unelmasynnytys" että jos en olisi itse sellaista kokenut, en uskoisi sellaisen olevan mahdollistakaan! Omakohtaisesti koettuna se on pakko uskoa:)

Niin ja tuo täysin kivuton synnytys oli 3. synnytykseni eli syynä ei ole edes ne useat synnytkset...myöhäisemmät synnytyksetkin ovat siis olleet kivuliaampia, mutta suurin osa niistäkin on hoitunut ilman kivunlievitystä ja muutamissa on ilokaasu ollut hetken ajan (= muutaman minuutin) käytössä.

Kyllä kivuttomastikin voi siis todellakin synnyttää, jopa alakautta!:)

Vierailija
2/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosin minulla ;)

Tärkeintä minusta olisi aina muistaa se, että jokainen synnytys on erilainen ja jokaisen synnytyskivut ovat erilaiset. EI niin että puhutaan aina vaan siitä ihmeellisestä "kipukynnyksestä"...koska olen vakuuttunut että synnytyskivut nimenomaan ovat tosi erilaiset-laidasta laitaan skaala- eikä niin että tosi kivulias synnytys johtuu aina muka tästä alhaisesta "kipukynnyksestä".

Mullekin tuttava kertoi että hänellä synnytyskipu oli sitä "että hieman tuosta vatsan seudulta kiristi ja tuntui epämukavalta".

Itsellä taas ei riittäneet ilokaasu+petidiini+kolme kertaa epiduraali...En vaan usko sitä että minulla on niiiin valtavan huono kipukynnys! ;)

Mukava että ap:n pari synnytystä olleet kivuttomia. Itsekin olisin mieluusti ottanut sellaiset synnytykset :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt, kuinka kukaan pystyy synnyttämään luomuna, mutta ehkä sitten, jos synnytys tuntuu pikkuisen kiristelynä :).

Itse kerjäsin epiduraalia heti, kun todellinen kipu alkoi. En ole mikään tyhjänvalittaja, ja yleensä olen ajatellut, että kestän kipua hyvin. Synnytyskipu vaan vei täysin jalat alta.

Vierailija
4/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista ensimmäinen ja neljäs helppoja, kivuttomiksi en kuitenkaan kutsuisi, mutta kivut kyllä olivat täysin kesktettävissä. Viimeinen taas oli tuskaa, mutta pahinta oli se ponnistus ja siihen en sitten enää mitään ehtinyt saadakaan.

Ekassa ei ollut mitään kivunlievitystä, muissa ilokaasu.

Vierailija
5/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli alusta asti yhtä tuskaa! Mutta toinen. Tunsin pelkkää jomottelua. Ja niiden jomotusten takia lähdin varmuuden vuoksi näytille. Sille tielle sitten sain jäädä. Vasta supistukset tuntui kipeiltä juuri ennen ponnistusta. Ja sekin vaihe oli loppujen lopuksi nopeasti ohi! En voinut esikoisen jälkeen edes uskoa tämän olevan mahdollista :D

Jälkikäteen sanottuna, jos en olisi pelkkien epämääräisten jomottelujen takia lähtenyt sairaalaan, olisin synnyttänyt joko kotiin tai matkan varrelle. En olisi ehtinyt puolen tunnin päähän.

Vierailija
6/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just. Oli mullakin viimeiset 2 tuntia kivuttomia viimeisestä yli 17 tunnin synnytyksestä. Mutta sekin oli ihan spinaalin ansiota :)

Mikäs siinä synnyttäessä olis, jos ne tosta vaan maailmaan tupsahtelis...mut ku ei...

Vierailija
7/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiintoista kuulla muiltakin tämän suuntaista. Itselle kun tuli jo sellainen olo, että olen jotenkin outo- eikä tuota ainakaan ääneen voi sanoa jos ei halua tulla heti lynkatuksi :)

ap

Vierailija
8/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkät kuukautiskipuni ovat aina olleet tajunnan räjäyttäviä ja synnytys...

Tuohon sairaalasarja-avaukseen viitaten jäin miettimään vastauksia..

Kun jokainen kirjoittaa kivun kärsimisestä, ja puudutukset tosiaan on lähinnä itsestäänselvyys, jos ei ota ja vaadi puudutuksia, haluaa synnyttää "luomuna" kenties on jotenkin kummajainen.

Mutta entäs kivuton synnytys? Olenko tosiaan ainoa joka kokee synnytyksen olleen kivuton? Minulla on takana 4 synnytystä, joista kaksi (1. ja 3.) oli kivuliaita. Ne loput kaksi koin kivuttomina. Toisessa en saanut yhtään mitään lievityksiä, itseasiassa ymmärsin lapsen syntyvän NYT 30 min ennen sitä syntymää ;) ja tuossa viimeisessä sain tosiaan ilokaasua 30% seoksella.

En kokenut kipua, enkä valinnut tätä synnytystä siksi että olisin halunnut kokea täyden kivun ja olla siksi enemmän nainen kuin joku muu (*reps*). Mutta koin synnytykseni tosiaan kivuttomina, olenko yksin tämän asian kanssa?

Vierailija
9/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne eivat ollet kivuttomia. Olen kuullut etta joillekkin naisille synnytys voi olla seksuaalinen kokemus.

En ole koskaan tavannut ketaan joka olisi kertonut asiasta, mutta asia jai mietittyttamaan.

Vierailija
10/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei myöskään ole ollut kivutonta, mutta toinen synnytys oli niin nopea, että kipu kesti vain hetken. Mutta kyllä se pirulauta sattui.

Epiduraalia en suosittele kenellekään, eihän siinä tajua mitä tekee eikä synnytyksestä jää realistinen kuva alkuunkaan. Ja olen melko varma, että se pidentää synnytyksen kestoa ja ponnistusvaihettakin melkoisesti.

Vierailija
11/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaiset oli menkkakivut nuorempana? Serkullani on aina ollut kammottavat menkkakivut, hän oksentaa ja on puolitajuton kivusta. Mut kaikki viisi synnytystä on hänen mielestään olleet kivultaan vähintäänkin siedettäviä. Hän on siis tajunnut synnyttävänsä vasta pari tuntia ennen ponnistusvaihetta ja silloinkin vielä ajanut itse sairaalaan.

Minulla taas menkat on aika kivuttomat, mitä nyt vähän jomottelee, mutta eka synnytys oli kivulias. Kuulin sit sellaisen vanhan kansan sanonnan, että ne joille on kipeät menkat pääsee synnytyksessä helpommalla kuin ne joilla menkat o helpot. Pitääköhän tämä laajemminkin paikkansa?

Vierailija
12/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivut olivat niin hirveät ja kestivät niin kauan, että vasta epiduraalin saatuani aukenin ja synnytyin lapsen suurinpiirtein heti. Epiduraalin ansiosta olin myös synnytystilanteessa tajuissani ja järjissäni, mitä ilman kivunlievitystä en olisi ollut.

Vierailija
13/14 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko kivuttomuuden tunne siitä, että toisten elimistö tuottaa enemmän adrenaliinia tai muuta hormonia synnytystilanteessa?

Eihän jotkut sotauhritkaan tunteneet kipua aluksi ollenkaan, vaikka esim. jalka tohjona.

Omani ovat sattuneet paljon, mutta kipu on ollut hallittavissa. Ilokaasulla olen kaksi kertaa synnyttänyt.

Vierailija
14/14 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että muitakin kivuttoman synnytyksen kokeneita on. Ainoa synnytykseni oli lyhyt ja kivuton, puudutetta sain kun epparia tikattiin. Raskaus sen sijaan oli elämäni kamalin kokemus kaikkine vitsauksineen. Olen joskus vitsaillut, että jos joku haluaa vauvan niin minä voin kyllä käydä sen synnyttämässä jos joku hoitaa odottamiseen. Nyt alkaa ikää olla jo niin paljon mittarissa, etten tuotakaan viitsi enää hokea. Lapsenlapsia odotellessa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi