Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteän ruoan aloittaminen?!

15.03.2010 |

Heippa!

Meillä on kolmekuinen tyttövauva ja olen miettinyt kiinteän ruoan kokeilemista. Haluaisin ensiksi kysyä, että miten ja milloin muut ovat sen aloittaneet?

Tyttö on täysimetyksellä ollut alusta asti, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että saisi kokoajan olla imettämässä kun tyttö on niin nälkäinen :D Korviketta ei tyttö suostu syömään muuta kun pahimpaan nälkään (tuttipullo ei maistu yhtään siis). Luin jostain, että on tutkittu, että olisi hyvä jos kiinteän ruoan aloittaisi jo kolmekuisena niin vauvan masusta tulisi "vahvempi". Pitääkö paikkansa?

Kertokaa omat tarinanne. Ja auttakaa tietämätöntä :)

Kiitokset ja kumarrukset :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kertoa, että itse olen lapsilleni aloittanut perunamaistajaiset kun he ovat olleet n. 3kk ikäisiä. Mutta koska nykyään suositaan 6kk täysimetystä niin ehkä sinun kannattaa neuvolassa käydä keskustelemassa tuntemuksistasi. Vanhemmat tekevät tietysti ratkaisut lapsensa parhaaksi..

Vierailija
2/8 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on nyt 4 kk ja pari viikkoa on kiinteitä opeteltu. Perunaa ja/tai porkkanaa päivittäin lounasaikaan. Pari lusikallista sosetta ja päälle maitoa pullosta tai tissistä. Sitten taas lusikallinen pari ja maitoa päälle. Vauva sitten kertoo, milloin ei tahdo enempää ottaa.

Kuten tiedämme, suositukset imetyksen suhteen vaihtelevat vuosikymmenittäin. Mä olen luottanut omaan näkemykseeni vauvani hoidossa. Jos tuntuu, että maito ei riitä enää, niin sitten lisäruuat kehiin. Onneksi meidän terkka neuvolassa on sitä mieltä, että äiti on lapsensa paras asiantuntija. Liian paljon on mielestäni sitä, että tuijotetaan viikkoja, kuukausia ja käyriä. Monet tuttavat ovat saaneet neuvolasta lähinnä mielipahaa, kun heidän näkemyksensä on torpattu suositusten alle.

En osaa ottaa kantaa tuohon, että mahasta tulisi vahvempi. Mutta ehkäpä on niin, että 6 kk iässä vauvasi maha kestää useampia ruokia jos nyt aloitat kiinteät. Siis verrattuna siihen, että aloittaisit vaikkapa 2 kk päästä. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, miten juuri teidän tarina tulee menemään. Mielestäni ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä, koska elämää tämä kuitenkin on. :-) Tsemppiä soseiluun. Sellaisen ohjeen voin antaa, että syö itse ensin, että jaksat olla riittävän kärsivällinen vauvasi syöttämisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysimetyksellä sinne 3kk saakka. Neuvolasta sitten kyselin että josko me alotettais mastelut jo... ;)

Th ohjeisti että mieluummin kiinteiden aloitus kun korvikkeella täyttäminen. Eli jos ei ole korvikkeita tarvinnu antaa ennenkään ei olisi suositeltavaa enää antaakaan... näin ymmärsin.

Me alotettiin maistelut ja nyt 4kk iässä ollaan opittu perunaa/porkkanaa/maissia, mustikkaa/päärynää syömään ;) Edetään todella hitaasti maistellen mutta on tississä roikkuminen vähentynyt. Poika söi useamman viikon 1-2tunnin välein yötä päivää, joten en enää jaksanut itse ja ajattelin ettei jaksa poikakaan ilman yhtäjaksoista unta.

Irish ja jätkä 4kk

Vierailija
4/8 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tehneet itse ruoat vai oletteko antaneet kaupan valmiita ruokia?

Vierailija
5/8 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt itse perunasta ja porkkanasta sosetta. Maissisoseen ostin valmiina, samoin hedelmä- ja marjasoseet. Toivon, että vauva oppisi syömään sekä teollista että itse tehtyä ruokaa. Ei sitä aina itse jaksa tehdä ja toisinaan taas on kiva tehdä itse ruokaa.

Vierailija
6/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloititte kiinteän ruoan, niin tuliko vatsavaivoja? Ja jos tuli niin jatkoitko kumminkin samaan malliin vai piditkö taukoa?

Voisitko kertoa pikkusen yksityiskohtia kiinteiden aloittamisen kokemuksesta 3kk:n iässä? :D :D

Me aloitettiin ja seuraavana päivänä oli tosi kipee masu vauvalla. Nyt en sitten antanut ollenkaan. Ajattelin huomenna taas yrittää uudestaan...

Vierailija
7/8 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tullut mitään vaivaa kiinteiden aloituksesta. Me aloitettiin ihan lusikallisella kerrallaan ja seuraavana päivänä kaks lusikallista jne. Loppu viikosta sitten jo vähän enemmän. Seuraavalle viikolle uusi maku ja taidettiin jo sitten aloitella uutta makua saman viikon lopulla. Ihan todella vaan maistelua.

Ainoa mistä on meille tullut vatsavaivaa on parsa. Jätin sen sitten vielä myöhemmälle maisteltavaksi. Kiirehän ei ole ;)

Olen itse noi kasvissoseet tehnyt ja sotkenut omaa maitoa sekaan notkistamaan. Hyvin uppoaa ja poika onkin oikein lusikoinnin mestari. Alusta asti on osannut lusikalla syönnin, ei siis ongelmaa siinäkään.

Kokemuksia... ;D no mulla on esikoinen kyseessä, joten en muusta tiedä, mutta meille tämä on käynyt helposti. Siirtyminen pikku hiljaa tukevampaan ruokaan. Toki pääasiassa vielä on tissi, mutta ihan jo ison annoksen pottu/porkkana sosetta poika aamupäivällä syö. ja aamupalalla otetaan maistiannos uutta makua, tällä hetkellä menee luumu maistiaiset ;) ja ens viikolle ajattelin maistattaa bataatin. Hedelmäsoseet maistuu pojalle hyvin. Oikein suu auki odottaa seuraavaa annosta =D

Puuroa ajattelin kanssa jo ehkäpä parin viikon päästä maistattaa... Iltaisinhan me ollaan syöty maissivelliä. Se aloitettiin ennen mitään kiinteitä.

tsemppiä kokeiluun ja kannattaa varmaankin pitää aina taukoa jos masu alkaa kipuilemaan uusista mauista.

Irish

Vierailija
8/8 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos niin paljon hyvistä vinkeistä. Me kyllä aloitettiin ehkä aloitettiin turhan rajusti..:D Annoin heti alkajaisikis pari lusikallista ja seuraavana päivänä ihan annoksen. Kyllä se siis tytölle toden teolla maistuikin :) Tästä siis eteenpäin maistellen ja kärsivällisyyden kanssa :D Kiitos vielä :)

Saa heti enemmän varmuutta kun kuulee muiden tarinoita :)