Pojan ympärileikkaus
Mitä mieltä ootte? Ollaan kaksikulttuurinen perhe.
Kommentit (105)
Mita hemmetin valia silla on mita mielta muutama mamma pellonpientareella on asiasta mista eivat mitaan tieda ja mista ei ole mitaan omakohtaisia kokemuksia.
Eivat saa omassa maassaan pedofiileja kuriin mutta tuntikausia vouhkatan muiden kulttuureista ja tavoista ja pyritaan niita muuttamaan. Siivotkaa ensin oma tupanne.
jossa tätä kysymystä mietitään. Poika on 5-vuotias. Helppohan tämä on tuomita ymmärtämättä mitään toisen kulttuurin käsityksistä. Itsekin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että poika saa itse päättää ollessaan tarpeeksi vanha tai jos ilmenisi jokin fyysinen vaiva. Miehen kulttuurissa ympärileikkaus on todella tärkeä ja mekin siellä reissataan sukulaisissa pitkiä aikoja vuodessa, joten emme voi ajatella asiaa vain pihtiputaalaisesta näkökulmasta, koska poika kuuluu tiiviisti myös isänsä kulttuuriin. Heillä pojan ympärileikkausta ei rinnasteta tytön ympärileikkaukseen (missään nimessä!!!) vaan tytön neitsyyteen. Ympärileikkaus on askel "miehuuteen", ympärileikkaamattomille naureskellaan eikä heitä pidetä "tosimiehinä". Poika vuotaa verta ympärileikkauksessa tullessaan mieheksi ja tyttö hääyönään tullessaan naiseksi. Siellä pojat ovat todella ylpeitä ympärileikkauksestaan ja ensimmäisestä askeleesta kohti mieheksi kasvamista. Eli haluanko, että oma poikani joutuu siellä pilkan kohteeksi ja miten se vaikuttaa hänen ja koko perheemme suhteisiin muiden sukulaisten ja ystävien kanssa. Ja toisaalta, miten ympärileikattuun poikaani suhtauduttaisiin Suomessa. Ja miten poika kokee oman erilaisuutensa suhteessa leikattuun isäänsä. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, joihin toki on helppo löytää yksioikoisia vastauksia, kun ei tarvitse itse luovia tässä kahden kulttuurin tapojen ja odotusten välillä.
no te arvoisat vouhkaajat joiden mielestä vauvan mielipide pitäisi ottaa huomioon, kysymys teille:
Jos olette viemässä lastanne rokotukseen ja vauva itkee, pidättekö kiinni ja terkkari pistää rokotteen vai sanotteko että oi, nyt ei vauva selvästi haluakaan rokotusta joten lähdetäänpä pois ja jätätte rokottamatta?
pointti siis se että lapsen asioista päättää vanhemmat ja järki käteen ei tässä mitään pahoinpitelyä olla tekemässä!! hyvänen aika sentään.
pedofilialla on lapsen ympärileikkauksen kanssa?
pedofilialla on lapsen ympärileikkauksen kanssa?
ja kun mies aikoinaan otti pojan mahdollisen ympärileikkauksen puheeksi niin totesin vain että minun kuolleen ruumini ylitse ryhdytään silpomaan meidän pojua. Jos haluaa esinahastaan eroon niin päättäköön siitä itse aikuisena.
Olet täysin menettänyt järkesi jos demokraattisen valtion tuotoksena edes harkiset moista. Toivottavasti poikasi siinä tapauksessa haastaa sinut oikeuteen aikuisena.
Ja kaikki te ympärileikkausta puolustaneet (muista kuin lääketieteellisistä syistä), teillä kyllä viiraa päästä. Mihin teiltä on kadonnut oikeus omasta ruumiiseen päättäminen ja yksilönvapaus?
Erikoista tässä viestiketjussa on se, että suurin osa ihmisistä tuntuu rinnastavan poikien ja tyttöjen ympärileikkauksen? Eihän näistä kahdesta täysin eri kategorioissa olevista asioista pitäisi puhua koskaan samassa yhteydessä. Poikien ympärileikkaus on melko tavallinen lastenkirurginen toimenpide Suomessakin esimerkiksi toistuvien tulehdusten ja ahtaan esinahan vuoksi eikä siitä oikeasti tule toiminnallista haittaa. Tyttöjen ympärileikkaus sensijaan ei ole missään länsimaassa hyväksyttävä toimenpide, vaan raakaa sukuelinten silpomista, joka aiheuttaa henkisen kärsimyksen lisäksi usein suunnattomasti yhdyntä- ja synnytyskipuja.
Itse olen sitä mieltä että lapsen tulisi voida valita oma uskontonsa vasta aikuisena ja tarkoitan tällä sekä ympärileikkausta että kristillisiä pyhäkouluja ja seurakunnan kerhoja.
Mieheni ymparileikattiin hanen ollessa teini ei vauvana... eikohan afrikan maat tee tan viela teinivuosien aikana
Puhut asiaa, juuri taman takia se tehdaan,
ymparileikkauksen haittapuolia, amerikkalaisesta kyselytutkimuksesta lapsena ymparileikatuille miehille.
Some of the harmful effects reported by survey respondents included
prominent scarring, skin tags and bridges, meatal stenosis (constricted
urinary opening), recurrent non-specific urethritis, progressive
sensitivity loss from keratinization (callusing) of the glans,
tight or painful erections from excessive skin loss, various degrees
of sexual dysfunction, and feeling of parental violation, mutilation,
betrayal, or low-self esteem from lack of natural wholeness. The
survey found that over 60% of respondents had not sought professional
help for their harm due to fear of ridicule.
Kuten jo useaan otteeseen on tässäkin ketjussa mainittu niin siitä on erilaisia muotoja! Miksi tyttöjen ympärileikkaus käsitetään usein vain siinä hirveimmässä muodossaan? Tätä en todellakaan ymmärrä!
Tyttöjen ympärileikkauksesta on muoto joka vastaa TÄYSIN pojan leikkausta. Lisäksi siitä on myös lievempiä muotoja.
Näitä lievän muodon ympärileikkauksia tehdään ihan lääketieteellisistä syistä naisille ja tytöille!
Minun järkeni mukaan pojan leikkaus sekä tytön leikkauksen lievät muodot ovat täysin toiseensa rinnastettavia asioita. Jos hyväksyy ympärileikkauksen pojalle niin silloin hyväksyy myös ympärileikkauksen lievän muodon tytölle, koska ne ovat käytännössä ihan sama asia, tosin sillä erolla että lievä leikkaus on tytön kohdalla usein pojan leikkausta vähemmän tuhoava.
Erikoista tässä viestiketjussa on se, että suurin osa ihmisistä tuntuu rinnastavan poikien ja tyttöjen ympärileikkauksen? Eihän näistä kahdesta täysin eri kategorioissa olevista asioista pitäisi puhua koskaan samassa yhteydessä. Poikien ympärileikkaus on melko tavallinen lastenkirurginen toimenpide Suomessakin esimerkiksi toistuvien tulehdusten ja ahtaan esinahan vuoksi eikä siitä oikeasti tule toiminnallista haittaa. Tyttöjen ympärileikkaus sensijaan ei ole missään länsimaassa hyväksyttävä toimenpide, vaan raakaa sukuelinten silpomista, joka aiheuttaa henkisen kärsimyksen lisäksi usein suunnattomasti yhdyntä- ja synnytyskipuja.
Itse olen sitä mieltä että lapsen tulisi voida valita oma uskontonsa vasta aikuisena ja tarkoitan tällä sekä ympärileikkausta että kristillisiä pyhäkouluja ja seurakunnan kerhoja.
no te arvoisat vouhkaajat joiden mielestä vauvan mielipide pitäisi ottaa huomioon, kysymys teille:
Jos olette viemässä lastanne rokotukseen ja vauva itkee, pidättekö kiinni ja terkkari pistää rokotteen vai sanotteko että oi, nyt ei vauva selvästi haluakaan rokotusta joten lähdetäänpä pois ja jätätte rokottamatta?
pointti siis se että lapsen asioista päättää vanhemmat ja järki käteen ei tässä mitään pahoinpitelyä olla tekemässä!! hyvänen aika sentään.
Sinun lapsesi on puoliksi suomalainen. Hän ei ole eikä tule koskaan olemaankaan täysin siitä kulttuurista mistä isä on.
Kasvata pojastasi vahva, joka uskaltaa puolustaa itseään eikä alistu toisten naurettavaksi.
Jos sinä hyväksyt ympärileikkaamattomuuden takia kiusaamisen niin mitä muuta hyväksyt? Vammaisia saa pilkata ja haukkua kun erottuvat muista? Punatukkaiset on vähemmän miehiä kun heillä on punainen tukka?
Kukaan ei täällä ole samanlainen vaan kaikissa on joitakin eroja. Naurettavampaa on leikkauttaa poika ettei vaan erottuisi muista. Kyllä pitää miehenkin suvusta löytyä sen verran suvaitsevaisuutta että hyväksyvät myös lapsen, jota ei ole ympärileikattu.
Olisitko samaa mieltä jos miehesi (jos hänen kulttuuriinsa se kuuluisi) ehdottaisi tytön ympärileikkausta? Sekin on erittäin tärkeää joillekin kulttuureille. Olen melko varma että vastustaisit sitä kovasti etkä itkisi että tyttö on pakko leikata, koska muuten erottuu muista tytöistä.
jossa tätä kysymystä mietitään. Poika on 5-vuotias. Helppohan tämä on tuomita ymmärtämättä mitään toisen kulttuurin käsityksistä. Itsekin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että poika saa itse päättää ollessaan tarpeeksi vanha tai jos ilmenisi jokin fyysinen vaiva. Miehen kulttuurissa ympärileikkaus on todella tärkeä ja mekin siellä reissataan sukulaisissa pitkiä aikoja vuodessa, joten emme voi ajatella asiaa vain pihtiputaalaisesta näkökulmasta, koska poika kuuluu tiiviisti myös isänsä kulttuuriin. Heillä pojan ympärileikkausta ei rinnasteta tytön ympärileikkaukseen (missään nimessä!!!) vaan tytön neitsyyteen. Ympärileikkaus on askel "miehuuteen", ympärileikkaamattomille naureskellaan eikä heitä pidetä "tosimiehinä". Poika vuotaa verta ympärileikkauksessa tullessaan mieheksi ja tyttö hääyönään tullessaan naiseksi. Siellä pojat ovat todella ylpeitä ympärileikkauksestaan ja ensimmäisestä askeleesta kohti mieheksi kasvamista. Eli haluanko, että oma poikani joutuu siellä pilkan kohteeksi ja miten se vaikuttaa hänen ja koko perheemme suhteisiin muiden sukulaisten ja ystävien kanssa. Ja toisaalta, miten ympärileikattuun poikaani suhtauduttaisiin Suomessa. Ja miten poika kokee oman erilaisuutensa suhteessa leikattuun isäänsä. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, joihin toki on helppo löytää yksioikoisia vastauksia, kun ei tarvitse itse luovia tässä kahden kulttuurin tapojen ja odotusten välillä.
Miksi oletat että sinä olet ainoa, jolla on jotain kokemusta ja tietoa asiasta?
Mita hemmetin valia silla on mita mielta muutama mamma pellonpientareella on asiasta mista eivat mitaan tieda ja mista ei ole mitaan omakohtaisia kokemuksia.
Eivat saa omassa maassaan pedofiileja kuriin mutta tuntikausia vouhkatan muiden kulttuureista ja tavoista ja pyritaan niita muuttamaan. Siivotkaa ensin oma tupanne.
Se ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa että pienen vauvan/lapsen ruumiillista koskemattomuutta rikotaan. Hän ei saa päättää ruumistaan itse.
Silpoisitko lapseltasi myös korvalehdet?
myös lapsen ympärileikkaus on sallittua. Maissa, joissa lapsen fyysista koskemattomuutta ei saa rikkoa lyömällä, ei myöskään lapsen kehoa saa silpoa.
Aina löytyy ihmisiä, jotka satuttavat lastaan vedoten täysin irrationaalisiin syihin, joita ei mitenkään voida perustella lapsen edulla. Jos haluaa aiheuttaa lapselle elinikäisiä arpia, eikä se tunnu yhtään pahalta, on syytä vakavasti miettiä onko se enää tervettä ja normaalia.
USAssa ympärileikkaus on sallittua ja yleistä. Lasta EI saa lyödä!
ja siihen miksi ei odotettaisi aikuiseksi asti, se on monta kertaa kipeämpi toimenpide aikuisena ja paraneminen kestää. kun se tehdään jo synnärillä asiansa osaavan lääkärin tekemänä siitä ei ole yhtään suurempaa vaaraa kuin jostain rokotuksesta!
Pitäisikö hyväksyä myös tyttöjen ympärileikkaus ettei ole ahdasmielinen? Tai jalkojen typistäminen tai Sambia-heimon suuseksi pienten ja isojen poikien kesken?
Ainakin sen sanon etta minun kotimaassani ihmiset elavat ihan sulassa sovussa ymparileikattuina tai leikkaamattomina. En ymmarra mika teidan ongelma on? Onko se se putkinako? Myonna vaan pois etta olet ahdasmielinen ihminen.
että siellä maassasi ympärileikkaamatonta poika kauhistellaan ja ajatellaan että missä kauheassa onnettomuudessa on ollut. Suvaitsevaista yhdessäeloa?
Pitäisikö hyväksyä myös tyttöjen ympärileikkaus ettei ole ahdasmielinen? Tai jalkojen typistäminen tai Sambia-heimon suuseksi pienten ja isojen poikien kesken?
Ainakin sen sanon etta minun kotimaassani ihmiset elavat ihan sulassa sovussa ymparileikattuina tai leikkaamattomina. En ymmarra mika teidan ongelma on? Onko se se putkinako? Myonna vaan pois etta olet ahdasmielinen ihminen.
sun poikasihan tulee aina erottumaan isänsä kulttuurissa, ja mitä vanhemmaksi hän tulee sitä enemmän. Ei mene kuin vuosi ja hän on eskarissa, sitten peruskoulussa, ja näistä koulutovereista tulee hänen vertaisryhmänsä. Jos te pääsääntöisesti asutte Suomessa, on onko järkevämpää auttaa häntä tuntemaan olonsa hyväksytyksi kotimaassaan, kuin miettiä mitä miehen sukulaiset sanovat? Ei mene kauaa, niin poika voi ihan itse päättää, haluaako ympärileikkauksen vai ei. Siksikö teillä on kiire, että pojan mielipide voisikin olla jyrkkä ei, kun hän ymmärtäisi jo mitä hänelle ollaan tekemässä? Eikä unohtaisi sitä ikinä?
Tuskin lahtee kansalliselta tasolta tollainen saados kuitenkaan vaan eikohan osavaltiokohtaisesti mene tollaiset lait.