Välikausiasu puolivuotiaalle? Mistä pieniä kurahousuja?
Eli siis, olen miettinyt, ettei kevyttoppa/fleeceasu riitä millään kevääksi kohta puolivuotiaalle tyttärelleni, viittä vaille ryömivälle ja konttausasentoa hakevalle. Ei viihdy enää vaunuissaankaan niin hyvin, ajattelin, että kunhan tosta routa katoaa maasta, niin pitäis olla jokin ulkoasuste lapselle sitäkin varten, että voin ulkona laskea maahan.
Mutta kaikki kuravaatteet alkavat koosta 80cm, kaikki siis mitä olen löytänyt! Ei ole kovin kätevää pienen liikkumaan opettelevan olla ylisuurissa vaatteissa. Mitään tecciä en vielä osta: aika turha mielestäni maksaa lähemmäs satasta puvusta todennäköisesti muutamaa käyttökertaa varten. Joku 20-30e ok!
Onko joku nähnyt jossain sade/kura-asuja tai kosteussuojattuja edullisia haalareita tai kaksiosaisia pukuja koossa 68-70cm? 74 on kans varmaan turhan suuri, kun nuo ulkovaatteet tahtovat aina olla paljon isompia kuin saman koon sisävaatteet. Meillä esim nyt käytössä 50-56-kokoa oleva haalari, vaikka pienimmät 62-kokoiset sisävaatteet ovat jo käymässä lyhyiksi tytölle. Nyt siis aletaan ottaa niukimpia 68-kokoisia käyttöön. Ja ei kai tossa kevään saapumisessa montaa kuukautta mene.
Kommentit (26)
Kovia hintoja pyysivät käytetyistä haalareista. Enkä montaa tecciä löytänyt koossa 68, ehkä ihmiset sit pitää pieniä vain vaunuissaan ulkona?
odottaa 74cm reimatec haalari joten kurahousuista en tiedä mistä saisi...enkä niitä kyllä jaksaisi alkaa pukemaankaan vielä haalarin päälle :)
olen katellut, niin Lindexiltä on ainakin ennen saanut 74cm kuriksia...
kun ei tiedä, että onko syksyllä parempi 74 vai 80. Tod. näk. 74. Meillä tyttö 5kk neuvolassa 60,5cm, pieni ja siro. Nyt tuntuu kuitenkin, et ois joku kasvupyrähdys pituudessa tullut, kun yhtäkkiä on 62cm osasta hihat tai puntit lyhyinä.
Niin, mä en viitsis nyt tosiaan kevääks ostaa vielä tecciä, kun suurimmaksi osaksi pärjää kyllä normeillakin, mut vois olla joskus kiva antaa mennä konttailemaankin maahan. Tai vähän hiekkalaatikolla käydä/pistää mahdollisesti märkään vauvakeinuun puistossa.
Ja mun mielestä liian isot vaatteet on olleet tosi epäkäytännöllisiä. Kun sekin on jo hirveän epäkäytännöllistä, että sopivan mittaisista vaatteista tehdään ylileveitä, jotka ei pysy edes vauvan päällä. Esim. välikausihaalarin alle ei tarvitse mahtua sataa kerrosta vaatetta, jos on niin kylmä, niin eiköhän vauvalle pueta se toppahaalari...
Kiitos joka tapauksessa vastauksista! :) Pitää viel ettiä, josko jostain löytyis, paikalliset vaateliikkeet ja marketit oikeastaan käyty. Tarjoustalossa en oo vielä käynyt, yhdessä paikassa myyjä sano, et siel vois olla. Mut ajattelin kysellä, jos jollain on tietoa, kun tarjoustalo automatkan päässä, eikä täs keskustassa autoa tarvita!
ollut vain liian suuret kurahousut. Kätevää, kun ei ole tarvinnut kenkiäkään, kun jalat voi jättää sinne lahkeen sisälle... No täytyy tunnustaa, että ei meillä lapset niin kovin usein kurahousuissaan ulkona ole kontanneet, mutta jonkun verran kyllä. Kurahousut pitää yleensä aina olla suurempaa kokoa kuin muu vaatetus, jos niitä käytetään ulkovaatteiden päällä. Ihan kesävaatteiden päälle riittää "oikean" kokoisetkin kurahousut, mutta reilummat on helpompi pukea haalareiden ym. päälle. Itse vastaavassa tilanteessa ostaisin kosteussuojatun haalarin, joka mahtuu syksylläkin. Ja vaikka ne kurahousut lisäksi. Etteköhän niilä pärjää kevään. Huomaathan, että lapsi tarvitsee myös kosteutta pitävät kengät, jos leikkii enemmän kosteassa maassa. Joitain töppösiäkin löytyy, mutta ihan märässä ne kyllä kastuvat nopeasti eivätkä oman kokemuksen mukaan pysy kovin hyvin maassa möyrivän lapsen jaloissa. Samoin lapsi tarvitsee kosteussuojatut käsineet. Luulisin, että useimmat eivät viitsi kovin pienelle kenkiä, käsineitä ym. hankkia, joten on helpompaa päästää pieni maahan vain kuivalla kelillä.
kirppikseltä 68cm Reimatecin 10€, käteen kurahanskat ja jalassa on äiteen vanhat Nokialaiset ;D Kumpparit on vähän isot ja xs koon kurahanskoissa ei oo toivoakaan ujuttaa peukkua oikeaan paikkaan, mutta voi noilla varusteilla vähän möyrytä...
Tyttö tosin on jo 11kk, ei vielä kävele kuitenkaan. Haalarikin on vielä aikas iso, typykkä kun on tommonen sintti (70cm pitkä), mutta pääsee se vähäsen etiäpäin... Ja saappaat pysyy jalassa, kun laittaa villatöppöset jalkaan ja haalarirenksut saappaan alle.
Lähteekö noista vaikka jotkut hiekka- tai ruohojäljet sit ollenkaan?
Hmm, niitä kurarukkasia ja -töppösiä ajattelin, kun jotain kurasaappaita tuskin löytyy puolivuotiaan kokoa? Mut pitää sit miettiä, jos eivät kerran pysy. Ja kyllä minusta ne esim. ihan perus-Reima-kurikset ovat leveiltä näyttäneet, että helposti mahtuu väliin vaatetta. Ei vaan voi reilu 60-senttiselle ostaa 80-senttistä. Tällä hetkellä siis se 68 on reilu myös, ajattelin et ois hyvä tossa kuukauden parin päästä, ulkovaatteet varmaan menee kauemminkin, varsinkin kun kesällä ei tarvii sinne väliin mitään, jos jollain vähän viileämmällä käyttää.
Mä ainakin ajattelin, et miks ei noin pienenkin kanssa vois mennä puistoon tai muuten ulkoileen kuin pitää vaunuissa vaan? Sillainhan niitä passiivisia lapsia kasvatetaan. Haluan kannustaa ja totuttaa pienestä pitäen liikkumaan. Sitä paitsi vauva nauttii, kun pääsee uudesta vinkkelistä tutkimaan asioita!
saattais olla jätti meijän tytylle, jos kerran on reilu 70-senttisellekin! Just tota tarkotin, et ne kokolapun mukaan "oikeenkokoisetkin" on kuitenkin isoja! Eli tyttöhän hukkuis johonki 74-senttisiin! Sit varsinkin kotimaiset on niin hullun leveitäkin.
Ei kai kuivallakaan kelillä voi pistää maahan ihan vaan tavallisissa kangasvaatteissa? Lähteekö noista vaikka jotkut hiekka- tai ruohojäljet sit ollenkaan?
Siis eihän pienen vaatteisiin nyt mitenkään sellaisia tahroja tule kuin isompien, jotka oikein rymyävät ulkona. Ja kyllä nekin yleensä pestessä lähtevät. Tosi hiostavaahan se olisi koko kesä kurahousuissa ulkoilla... Nyt keväällähän monissa kaupoissa on esim. Reiman "tavallisia" ei-kosteussuojattuja vauvahaalareita tarjouksessa. Niitä näkee pienillä paljon. Eivät kestä ihan lits-läts-märkää, mutta kyllä niillä voi hetken kosteammassakin maassa kontata. Laittaa puvun sitten pesuun/kuivumaan kun menee kotiin. Eihän se vauva siellä ulkona yleensä tuntikausia konttaa... Ja tarvittaessa vaikka ne kurahousut siihen päälle. Tai sitten satunnaisille märemmille keleille laittaisin kyllä itse vaikka sen reilumman kosteussuojahaalarinkin.
olis niitä pistämässäkään... :) Vaan sellasilla pikkusateilla tai sit kun taitaa tulla lumien sulamisenkin takia kostea kevät. Ja kesällä just ehkä, jos ois tosi märkää. Siks just en viitsi ostaa kallista, kun käyttökertoja tuskin montaa. Mut sit taas konttaavalla luulis, et polvet kuluis? Ettei sit viitsis ostaa kallista isoa, jos ei sit ois enää hyvä oikeassa koossa? Ja tosiaan, mun mielestä on ollut jo sisävaatteissa tosi epäkäytännöllistä pukea pieni liian isoihin. Aluks oli pakko, kun 50cm:kin oli reilu, vaikkei ollut keskonen. Eihän se edes niin haitannut, kun ei vielä liikkunut. Mut nyt on ollut tosi epäkäytännöllistä pukea tönkköihin talvivaatteisiin, edes lähelle sopivan kokoisiin! Meil oli aluks 56cm talvihaalari ja nyt 62cm, joka vasta nyt alkaa olla sopiva. Vaunuissa ei ongelmaa, mut turvakaukaloon vaikea laittaa ja vaikea kanniskella sylissä.
Hyvin toimi silloin, kun neiti käytti muutenkin tuota kokoa. Alesta vielä ostin, niin hintaa jäi 15e ja samalla myin lopulta eteenpäin. :)
Useimmat tosiaan tekevät niin, että ostavat välikausihaalarin siihen vaiheeseen kun lapsi kävelee. Varsinkin kurahousut moni kokee konttaavalla tarpeettomiksi, koska harva tosiaan laittaa lapsen konttaamaan kuralätäkköön.
Konttausvaiheessa on vielä se, että kengät eivät oikein tahdo pysyä jalassa, joten siksikin konttaus ulkona märällä kelillä ei ole niin suosittua. Monestihan on tietysti pakko isompien sisarusten vuoksi, mutta noin yleensä.
Mä ostaisin nyt sellaisen välikausihaalarin, jolla pärjää ensi syksynä kun lapsi kävelee. Syksyisin välikausihaalareita ei tule juurikaan kauppoihin.
Tokihan se puku kontatessa kuluu, mutta puolivuotiaan ulkonakonttailut on kuitenkin hyvin vähäisiä jonkun 3-4-vuotiaan touhuihin, joten puhkikulumista pidän aika epätodennäköisenä ongelmana. Haluaisinpa nähdä sen vauvan, joka konttailee esim. 2x2 tuntia joka päivä ulkona.
Sanoisin suoraan, että unohda nyt se haalari ennen kuin lapsi edes liikkuu. Ei kai ole mitään järkeä laittaa lasta kuralammikkoon makaamaan?
Syksyllä kyllä sitten vaatteet tarvitsette, mutta sitten lapsesi on jo isompi ja löydät varmasti sopivat vaatteet. Kurikset saa olla kokoa isommat kuin mitä on alla olevat vaatteet.
Meillä oli jo 68 koossa kosteussuojattu haalari Pop ja 74 koossa Reimatecin takki + housut, mutta nämä eivät teille hintansa puolesta taatusti sovi, maksavat noin 70e. Meillä käytettiin ihan vaikka silloin, kun kannettiin kaatosateessa autoon tai autosta pois, ei maassa makuutettu kuravaatteissa.
Vielä on tietty vähän hakemista, mutta ei tossa kauaa mene, että sujuvasti liikkuu! Ajattelin siis ihan sitäkin, et vaikken ihan kuralätäkköön ajatellut laittaa, niin entäs vaikka kostea hiekkalaatikko? Kohta lapsi istuukin. Tai vauvakeinu, jos sattuu olemaan vähän kostea, eikä ole millä pyyhkiä?
Ruohikkokin on usein kostea, eikä tuon ikäinen, ainakaan meillä, enää pysy viltillä, johon hänet laitetaan, kyllä sitä liikkumista siinä määrin tapahtuu!
Melbaa.
Lapsi ei osaa edes istua ja pitäisi päästä jos maahan ryömimään. En ymmärrä. Mitä se lapsi siitä saa?
viihtyisi maassa kovin kauaa. On eri asia ryömiä kotona lämpimällä lattialla sisävaatteissa kuin rapaisessa maassa ulkovaatteissa.
omat eivät ole hirveästi maassa tykänneet konttailla, kun ei rukkaset kädessä saa mitään käteen ja muutenkin vähän sellasta ja tällästä... Ticket to heavenillä oli ainakin sadeasuja siis pukuja alkaen 68 koosta jossain nettiputiikissa, tosin hintaa oli sit päälle 50 euroo...että tuskin kannattaa ostaa...Vohan ne kurikset olla isompaa kokoakin, ei se nyt siinä konttaillessa hetken aikaa tunnu missään. Mä en kyllä omalleni taida ostaa vielä, koitan pitää vaunuissa ulkosalla niiin kauan kunnes kävelee :)
ajatella ap, etta kavisit keinumassa jollain muulla saalla kuin vesisateessa? Silloin parjaisitte tavallisella haalarilla.
Syksyisin vk-haalareiden valikoimat on pienet, joten kannattaa ostaa nyt se mita aikoo syksylla kayttaa?
ja todellakin mönki maassa kun isommatkin ulkoili! Ei viihtynyt vaunuissa ja saman ikäisenä alkoi isompienkin hiekkis ura. Mä ostin tytölle 62cm ticketin plainrainin, piti veden ja ihme kyllä ohuen tuntuinen kangas puhkesi polvista vasta syksyllä eli hyvin kesti. Jalassa oli ihan vaan villasukat, märällä ilmalla reilun kokoiset vanhat kurahousut jotka ompelin lahkeiden päistä umpeen.
hyvä ystävä, sieltä niitä teckejä saa varmasti! en usko että edes kalliita, kun pientä kokoa =)