Miten eroon ylettömästä ostelusta/kuluttamisesta? Tulee jo paha olo tästä!!
Pistän rahani menemään, luotollinen pankkikortti on ihan liian kätevä :( mutta en halua siitä luopuakaan. Ja kun rahaa ei olisi haaskattavaksi!!
Nytkin tuli varattua kampaaja-aika (olen mielestäni sitä vailla ja toisaalta en kyllä usein käykään, mutta pärjäisin ilmankin) sinne menee 80e.
Tilasin Avonilta 80eurolla.
Tilasin itselleni Anttilasta vaatteita vaikken TODELLAKAAN TARVITSE mutta kun oli niin ihania!!
Lapsille olen ostellut alennusmyynneistä nyt kun "halvalla saa", ihan hirveästi kaikkea vaikkei ikinä ehditä kaikkea edes käyttää!!
Koti pursuaa vaatetta ja tavaraa niin että oikeasti ahdistaa!!! En vaan osaa lopettaa ostamista!! Olen tullut liian vaativaksi vaatteiden suhteen, ennen kelpasi kirppisvaatteet, no kelpaa vieläkin jos hyviä löytää, mutta kun vaatimukset itselläni vain kasvaa! Pitää olla lapsille merkkihaalaria, tosin muuten vaatteissa en merkkejä juuri osta, mutta kuitenkin...
Koruihin olen pistänyt rahaa hirveästi, samoin meikkeihin, hajuvesiin...!!
Miksi en pysty lopettamaan?? Eikä elämässäni mitään ole niin huonosti että jotenkin täyttäisin tyhjiötä mutta en tajua mistä tämä johtuu. Miten pääsen tästä eroon, auttakaa oikeasti!! :´(
Kommentit (15)
olen kotiäiti, joten rahaa ei hirveästi ole käytössä!! Kotihoidontuella.
Omatunto soimaa turhista osteluista :( Haluan päästä tästä EROON! Ja järkevöityä ostamisen suhteen! NYT HETI!
AP
mä kävin aina töitten jälkeen kaupoissa ja vähintään kerran viikossa ostin jonkun vaatekappaleen. Mulla on tällä hetkellä vaateHUONE, joka on aivan täynnä. Eihän vaatteet puhki kulu.
Ja mun matkustelu meni ihan överiksi ja varsinkin kaupan päälle shoppailu. Mä kävin Nykissä kerran vuodessa ja pystyin ostamaan 8 farkut. Ja vuoden päästä uudestaan ja sama kauppalista.
Mulle herääminen alkoi siitä, kun alettiin muuttamaan. 6 v sisällä 5 eri kotia. Kun pakkaat vaatteita, joita ei ole kertaakaan edellisessä kotona käyttänyt, alkoi herättämään.
Nyt kun kk-tulot on 600 euroa - verot, on helppo jättää ostamatta.
Syksyllä vein itsepalvelukirpparille 10 kassillista tavaraa ja nyt kk sitten 8. Sääntö on selvä, jos tulee 1 vaate/tavara kotiin, 10 lähtee pois. Joululahjoja ei tähän laskettu. Kempparituotteita on banskulaatikollinen, kun siellä Amerikassa on tullut pärrättyä ja sama homma, 10 purkkia pitää tyhjentyä ennen kuin saan ostaa uuden. No, kaikki purkit ovat puolityhjiä, jos joku konkreettisesti loppuu, on helppo saada ne puuttuvat 9 purkkia.
Nyt on rahan käyttäminen mennyt ehkä toiseen ääripäähän. Mulla on juhlalounas kuun lopussa ja oikeesti mulla ei ole mitään juhlavaa päälle pantavaa. Tietty nämä tulot auttavat stoppia.
Mutta vinkkinä miten saa tuhlailun on käydä kaapit läpi. Laitoin kaiken kosmetiikan yhteen paikkaan ja käytän esim vaan yhtä yövoidetta kerralla enkä 5 purkkia miten ennen tein. En osta uutta ennen kuin kaikki yövoiteet on loppu vaikka kuinka olis tarjouksessa, ellei vika purkki ole ihan loppumaisillaan. Ja kaikkea mitä haluan, esim uudet kengät ( näitähän mulla on ainakin 50 paria ) mä mietin vähintään vuorokauden, mielummin 2.
Esim nyt Sokoksen 3 +1 päiville, olen kuvastoa lukenut pari pv. Ekaks kävin läpi ja merkkasin mitä kaikkea olis kiva ja sitten kävin uudestaan suosikit läpi onko tämä välttämätöntä, onko meillä jo vastaavaa ja lopuksi kävi niin että en ole menossa koko päiville.
Mä en voi käydä kaupoissa pyörimässä, silloin aina jää jotain käteen.
Korut ovat ok, koska ne voi laittaa pariksi vuodeksi kaappiin ja ottaa uudelleen käyttöön, mutta hajuvedet oikeesti menee huonoksi.
Yks tosi hyvä vinkki on huuto.net. Kasaa vaikka 10 ylimääräistä vaatetta kaapistasi ja laita ne huutikseen myyntiin. Kun huomaat kuinka suuri duuni tässä on, sekin poistaa myynti-intoa. Ja varsinkin kun maksat paidasta 50 euroa ja saat siitä myynnissä ehkä 3, kyllä pakosta menee joskus jakeluun ettei vaatteita kannata hamstrata.
Tsemppiä, nyt heti stoppaat ostokset, ennen kuin kaapit pursuaa.
mihin käytät rahasi. Kirjaa ylös tulot, ja suunnittele, miten suuri osa mistäkin käytetään mihinkin. Nosta käteistä, älä käytä pankkikorttia. Älä kiertele kaupoissa, vaan mene mieluummin kahville, kun olet kaupungilla.
tulet hämmästymään
t. kohtalotoveri/ nainen
Keksin aina hyviä syitä miksi taas kannattaa ostaa... päätän että vielä tämän kerran.. loputonta :(
ap
Mielestäni kotona menee hyvin, töissä menee hyvin ja elämä on mallillaan, mut ilmeisesti on joku miks pitää tehdä näitä sijaistoimintoja.
Viime vuonna aloin pelaamaan ihan järjettömästi tai ainakin huomattavan paljon, tyyliin 500 € kuussa menee pelaamiseen. Toinen on ostelu, kierrän kaikki mahdolliset kaupat. Pyrin kylläkin tekemään hyviä löytöjä, lapsille vaatteita, leluja tms, jotka ovat hyvässä alessa, mut joka päivä tulee näitä ostoksia tehtyä. Ja käyn ainakin 4-5 kaupassa/päivä
Tienaan hyvin, silti rahat ei meinaa riittää ja säästöön ei jää mitään.
Nyt oon huomannut että on vähän helpottanut kun olen alkanut käymään jumpassa tms. 4-5 kertaa viikossa, mut toisaalta tuntuu että tääkin on vaan sijaistoiminto.
Mikä se oikea ongelma on, sitä en vielä tiedosta.
mitä olet vailla, kun ostohimo iskee!
Kaipaatko rakkautta?? Jos kaipaat, niin montako vaatekappaletta sun pitää ostaa täyttääksesi rakkaudentarpeesi?
Oletko onneton? Mikä määrä tavaraa tekisi sut onnelliseksi? (Tähän mennessä olet tainnut jo huomata, että iso tavaramäärä tekee pikemminkin onnettomaksi...)
Kaipaatko jännitystä elämään? Minkä rahasumman kuluttaminen tekee elämästäsi riittävän jännittävän?
Ahdistaako sua? Mitä sun pitäisi ostaa jotta ahdistus poistuisi lopullisesti? Vai lisääkö ostelu ahdistustasi?
Kun alat pohtia TODELLISIA tarpeitasi, huomaat, ettei mikään määrä tavaraa riitä niiden täyttämiseen. Ja voit alkaa keskittyä todellisen elämän elämiseen - pohtia sitä, miten saisit tarpeesi täytettyä. Elämään on mahdollista löytää lisää rakkautta, onnellisuutta jne. Suuntaa energiasi näihin todellisiin ja kestäviin asioihin - ja käytä rahasi vain siihen mitä todella tarvitset.
Esimerkki omasta kokemuksestani on oman vessan kaappien tyhjennys: 4 muovikassillista meikkejä, ihonhoitoaineita, hiustuotteita jne jotka piti pistää roskikseen. Silti jäi kaappi täyteen käyttökelpoista tavaraa, en ole ostanut kuin hammastahnaa, ripsivärin ja jalkarasvaa viimeisten 6 kuukauden aikana. Olin ihan järkyttynyt, voi sitä hukattua rahamäärää!!! Toisaalta tuli mieletön vapauden tunne, ihan kuin olisin päässyt painolastista irti. ´
Ja miksi olin ostanut tuotteita? Halusin olla eettinen ja säästäväinen, ostin aina varastoon kun oli tarjouksessa - mutta tajusin jossain vaiheessa etten millään ehdi käyttää kaikkia tuotteita ennnen parasta ennen päiväysten umpeenkulumista (käytän paljon luonnonkosmetiikkaa)...Ja sitten tajusin, mitä haaskausta ja tuhlausta elämäntapani olikaan. Olin aivan muuta kuin mitä kuvittelin olevani :-) Nyt olen onnellisempi - ja tililleni jää enemmän rahaa säästöön ja asuntolainan lyhennyksiin.
Kokeile esim 2 kk ostokieltoa, ja pian huomaat kuinka riippuvainen siitä olet -vai oletko sittenkään?
Itse pystyin olemaan alkuvuoden ostamatta lastenvaatteita, mutta nyt olen käynyt ostelemassa jo vähän kevättä, mutta ihan vain perusvaatetta. Ja älä mene nettikauppoihin :).
miettimään "tarvitsenko tätä tavaraa todella?" Yleensä en tarvinnut, ja olen silti tyylikkäästi pukeutuva äiti. Muutama kaunis paita ja parit farkut ja suorat housut riittää. Lisäksi jokunen kotivaatekerta. Monet ostokset jäivät hyllyyn ja rahaa säästyi.
Tämä inflaatio ja alkava lama pakottaa katsomaan peiliin. Eilen kuljin kaupassa uuden poskipunan ja huulipunan kanssa ja jätinkin sinne vaikka kovasti teki mieli. Säästin 60 euroa. Enhän minä edes meikkaa kun kerran viikossa. Ja huulipuna on todella paljon, poskipunia yksi.
Olen ollut ostolakossa vuoden alusta ja hyvin oon pärjänny.
Shoppailuaddiktio. Ihan verrattavissa rahapeliaddiktioon ym.
Kortti niin syvään piiloon ettet saa tilailtua helposti, käytät käteistä välttämättömiin ostoksiin. Et mene nettikauppoihin etkä tavallisiin muuta kuin ruokaostoksille.
Aika käsittämätöntä tekstiä. Älä käy vaatekaupoissa netissä, marketissa tai kivijalassa. Äläkä rihkamakaupoissa tai kempparikaupoissa.
nyt kun olen ollut 6 kk ilman duunia niin olen oppinut venyttämään penniä. Siis siirrä automaattisesti jollekin tilille palkasta rahat niin huomaat, että kohta loppuu fyrkat.
Asennetta tuo vaatii, olin ennen ihan mieletön törsääjä. Kun joskus alalleni tulee taas töitä niin tää venytys jatkuu.