Miksi te jotka ette usko jumalaan tahdotte
mennä kirkossa naimisiin tai lapsellenne ristiäiset kummeineen?
Kommentit (20)
mutta kun eivät osaa antaa fiksua vastausta.
Tai tunnustautua omilla aivoillaan ajattelemaan kyvyttömiksi konservatiiveiksi.
Vaan en oo kehdannut keltään tutulta kysyä.
tapakristittyjähän on kai suomalaisista suurin osa. Eli varmaan ihan tavan vuoksi näin toimivat. Itse en ole mennyt naimisiin kirkossa/hakenut siunausta tai kastanut lapsiani, koska en usko kirkkoon instituutiona sen paremmin, kuin jumaliinkaan.
Lapset olen antanut kastaa, koska annan heidän tehdä itse omat ratkaisunsa aikanaan uskonnon suhteen. Kuuluin lasten ristiäisten aikaan vielä itsekin kirkkoon, nyt en enää kuulu.
tiedät uskovatko jumalaan vai eivät? Siis oletko kysynyt tällaisilta henkilöiltä että uskovatko ja ovat vastanneet että ei vai oletatko vain niin koska eivät käy kirkossa tai jotain...
tiedät uskovatko jumalaan vai eivät? Siis oletko kysynyt tällaisilta henkilöiltä että uskovatko ja ovat vastanneet että ei vai oletatko vain niin koska eivät käy kirkossa tai jotain...
mutta joo, kyllä tämänsuuntaisia keskusteluja on käyty sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat menneet kirkossa naimisiin.
en ole koskaan kuulunut kirkkoon, en tahdo kirkossa naimisiin enkä ole liittänyt lapsiani kirkkoon.
ja lapset kastettiin lähinnä siksi että se on tapana ja että isovanhemmat olisivat tyytyväisiä.
Mies erosi kirkosta tultuaan täysi-ikäiseksi ja minä pari vuotta sitten. Myös esikoisemme on eronnut kirkosta.
haluan kirkossa naimisiin vaikken jumalaan usko pätkääkään. Minusta kirkot ovat kauniita paikkoja ja haluan perinteiset häät ja että isäni saattaa minut alttarille. Kai mä nyt sitte joudun helvettiin...ainiin mut eihän sellasta olekkaan..HAHHAHAA.. :P
mutta halusin papin siunauksen avioliitolle. Minusta se tuntui kauniilta ja perinteiseltä tavalta. Lapsiamme ei ole kastettu.
jotka valmistautuvat vihkitoimitukseen ja heidän työtään eikä uskon sisältöä arvosteta. Kukahan rakentaisi kauniita ja tunnelmallisia rakennuksia, joissa olisi pitkä käytävä, ja joissa saisi toteuttaa päivä prinsessana -haavettaan ilman, että tarvitsisi hyväksikäyttää kirkon palveluja. Jos avioliittoon vihkimisessä keskeistä ovat vain ulkoiset seikat, alttarille voisi lainata nauhurin pälättämään vihkikaavan. Turhaan siihen papin työpanosta tarvitsee tuhlata.
Minä haluan kirkossa naimisiin vaikken jumalaan usko pätkääkään. Minusta kirkot ovat kauniita paikkoja ja haluan perinteiset häät ja että isäni saattaa minut alttarille. Kai mä nyt sitte joudun helvettiin...ainiin mut eihän sellasta olekkaan..HAHHAHAA.. :P
sääli pappeja, kun tiedän, ettei vihkipari ole kristitty.
Terv. ateisti
jotka valmistautuvat vihkitoimitukseen ja heidän työtään eikä uskon sisältöä arvosteta. Kukahan rakentaisi kauniita ja tunnelmallisia rakennuksia, joissa olisi pitkä käytävä, ja joissa saisi toteuttaa päivä prinsessana -haavettaan ilman, että tarvitsisi hyväksikäyttää kirkon palveluja. Jos avioliittoon vihkimisessä keskeistä ovat vain ulkoiset seikat, alttarille voisi lainata nauhurin pälättämään vihkikaavan. Turhaan siihen papin työpanosta tarvitsee tuhlata.
Minä haluan kirkossa naimisiin vaikken jumalaan usko pätkääkään. Minusta kirkot ovat kauniita paikkoja ja haluan perinteiset häät ja että isäni saattaa minut alttarille. Kai mä nyt sitte joudun helvettiin...ainiin mut eihän sellasta olekkaan..HAHHAHAA.. :P
Ne teidän niin paljon säälimänne papit ja kanttorit saavat rahaa siitä hommastaan ihan yhtälailla kuin kuka tahansa normiduunari tai vaikka lääkäri joten tota soopaa on mulle ainakin ihan turha suoltaa...
Luonnollisesti en myöskään käytä kirkollisia palveluita. Syvästi kyllä ihmettelen niitä tapakristittyjä , jotka haluavat kirkkohäät, mutte eivät halua, että pappi puhuu Jeesuksesta ja Jumalasta.. Siis haloo?
ja en myöskään usko raamatun sanaan, mutta liityin kirkkoon lapsen kasteen vuoksi. Äitini ja hänen suku eivät hyväksyneet ettei lasta kasteta (lestadiolaisia), joten heidän mielenrauhan vuoksi järjestin kunnon kastetilaisuuden vaikka itse olisin tyytynyt nimenantotilaisuuteen.
Koskahan voin erota kirkosta... Tietääkö kukaan?
Pitääkö lapsen olla tietyn ikäinen ennenkuin se onnistuu?
jos ei uskovainen vihitään kirkossa tai niiden lapsi kastetaan??
me teimme sen koska kunnioitan perinteitä,
tulipahan papin kanssa puheltua taivaasta että kun kuolema erottaa yms,
on hauska tuttu pappi.
Lapsi voi silti kuulua kirkkoon, vaikka itse eroaisit. Ja vaikka erottaisit lapsesikin, saa hän silti käydä koulussa uskonnon tunneilla yms. eikä se tule missään esille, ettei hän kuulu kirkkoon.
ja en myöskään usko raamatun sanaan, mutta liityin kirkkoon lapsen kasteen vuoksi. Äitini ja hänen suku eivät hyväksyneet ettei lasta kasteta (lestadiolaisia), joten heidän mielenrauhan vuoksi järjestin kunnon kastetilaisuuden vaikka itse olisin tyytynyt nimenantotilaisuuteen.
jos ei uskovainen vihitään kirkossa tai niiden lapsi kastetaan??
me teimme sen koska kunnioitan perinteitä,
tulipahan papin kanssa puheltua taivaasta että kun kuolema erottaa yms,
on hauska tuttu pappi.
kun en ole uskovainen, mutta seuraan mielenkiinnolla tätä keskustelua, koska haluan nähdä, kumpi herättää enemmän tunteita: se, että joku haluaa käyttää nimenantojuhlissa kastemekkoa, vai se, että moni menee naimisiin/kastaa lapsensa, vaikkei usko kirkon oppeihin. toistaiseksi kastemekko on voitolla. mitä siis opimme: vaatteet on tärkeämpää kuin vakaumus. hienoa!
En tiedä mikset voisi erota vaikka heti. Ja eroamisen voi hoitaa netissä muistaakseni osoitteessa Eroakirkosta.fi. Siellä kysytään haluatko, että lapset seuraavat sinua siis, että erotatko heidätkin.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni oma uskonpuutteeni varmistui vasta muutama vuosi häiden jälkeen. Siihen asti kun en ollut mielipiteestäni varma niin tavan vuoksi menin kirkossa naimisiin. Ensimmäinen lapseni on kastettu kirkollisin menoin, mutta toista ei vakaumuksellisista syistä.
Siis eikö kukaan tunnustaudu?
Ehkei ap:n mainitsemia niin valtavasti olekaan!?