Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä palsta on sairas.

Vierailija
12.03.2010 |

Ei lasta voi tuomita hänen pahimman tekonsa mukaan loppuelämäkseen. Murhaajakin sovittaa rikoksensa ja jatkaa elämäänsä sen jälkeen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole ainoa.

Vierailija
2/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan lapselle mahdollisuus parantua ja ymmärtää tekonsa vääryys. Ei asiat ole aina niin mustavalkoisia kuin täällä kuvitellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lapsi" (heittomerkeissä siksi, että itse en miellä lapseksi yläasteikäistä jonka todella jo luulisi ymmärtävän oikean ja väärän eron) saa olla onnellinen, ettei hänestä tullut murhaajaa vaan kaappaaja. Murhaajaksi leimautuminen olikin vain ajan kysymys. Tottakai lapsi, niin kuin aikuinenkin tuomitaan hänen pahimman tekonsa mukaan, ja tässäkin tapauksessa varmaan tekijä joutuu sovittamaan rikoksensa ja jatkaa sitten elämäänsä. Vankilaanhan hän ei ikänsä vuoksi joudu, siispä rikoksen sovittamisella tarkoitan nyt oman pään sisäistä sovittamista. Sitä, että joksus ymmärtää miten sairaan teon hän teki ja kuinka lähellä oli, ettei teosta tullut vielä sairaampaa. Edessään tekijällä on myös yleinen lynkkaus, ja jos joku on varmaa niin se, ettei se tule olemaan helppoa tuon ikäiselle. Siinä sitä sovittamista jo onkin, ennen kuin yhteiskunta unohtaa ja antaa anteeksi. Se lapsi on leimattu kaappaajaksi lopuksi ikäänsä.

Tämä palsta ei ole sairas, vaan osoittaa juuri sen mitä kansa edustaa. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ja jokaisella on oikeus tuoda se julki. Ja aika usein näissä merkeissä kahta samanlaista ei ole..

Vierailija
4/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta ei ole sairas, vaan osoittaa juuri sen mitä kansa edustaa. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ja jokaisella on oikeus tuoda se julki. Ja aika usein näissä merkeissä kahta samanlaista ei ole..

Voi vittu joo, mikä kansa. Kansan syvät rivit täällä huutelee. Jiihaa, eläköön demokratia.

Vierailija
5/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun lapsesi tönäisisi kaverinsa alas leikkimökin katolta ja hän kuolisi, haluaisitko lapsellesi samanlaisen tulevaisuuden kuin maalailit tälle tytölle.

Vierailija
6/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi vittu joo, mikä kansa. Kansan syvät rivit täällä huutelee. Jiihaa, eläköön demokratia.

[/quote]

Eläköön myös empaattisuus ja humanismi. taitavat olla yhden vauvan äitejä nämä taulapäät. No, elämä opettaa.

Vierailija
7/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kuinka ahdasmielisiä, ymmärtämättömiä ja julmia toiset äidit voivat olla kun jollakin on oikeasti vaikeaa! Toivottavasti heille ei koskaan satu mitään vastaavaa..voi olla vaikea nähdä totuus omassa lapsessa.

Ja rehellisesti voin sanoa että olen huolissani nykyajan lapsista. Tustuessani mielenterveyspalveluihin olen huomannut yllätyksekseni miten monella yläasteikäiselläkin on vakavia masennuksia yms. Mielestäni jokaisella (myös minulla) on peiliin katsomisen paikka sen suhteen mihin lapsemme ovat matkalla tulevaisuudessa.

Vierailija
8/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on useamman, kuin yhden lapsen äiti. Nelonen oli 12-vuotiaana seitsemännellä luokalla, joka käsittääkseni on yläasteella.

Nelonen ei maalaile tälle "lapselle" minkäänlaista tulevaisuutta, vaan esitti oman mielipiteensä (johon hänellä on KESKUSTELUpalstalla täysi oikeus) siitä mitä olettaa "lapsen" tulevaisuudessa olevan odotettavissa. Nelonen sisällytti tekstiinsä (näemmä liiankin fiksusti) paljon empatiaa tätä "lasta" kohtaan.

Missään vaiheessa en vaatinut "lasta" rangaistavaksi, vaan kuten tekstistäni toivottavasti joku ymmärsi uskon, että rangaistuksena toimii elämä itsessään tästä eteenpäin. Jopa tehokkaammin kuin murhaajien, joihin aloitusviestissä viitattiin. Se, että tuon ikäisenä leimautuu joksikin, on melko varmasti vielä rankempaa kuin aikuiselle. Ja se mielestäni on täysin riittävä (ellei jopa liian suuri) rangaistus.

Vierailija
9/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on useamman, kuin yhden lapsen äiti. Nelonen oli 12-vuotiaana seitsemännellä luokalla, joka käsittääkseni on yläasteella.

Nelonen ei maalaile tälle "lapselle" minkäänlaista tulevaisuutta, vaan esitti oman mielipiteensä (johon hänellä on KESKUSTELUpalstalla täysi oikeus) siitä mitä olettaa "lapsen" tulevaisuudessa olevan odotettavissa. Nelonen sisällytti tekstiinsä (näemmä liiankin fiksusti) paljon empatiaa tätä "lasta" kohtaan.

Olen samaa mieltä kanssasi nelonen. Uskon että tämä lapsiu tulee tekemään tämän asian kanssa töitä koko loppuelämänsä. Trauma se on hänellekin. Toivon myös että tätä lasta ei koskaan jätetä käsittelemään tätä asiaa yksin. Se voi johtaa vain isompiin ongelmiin. Hän kyllä ihan varmasti tajuaa että on tehnyt väärin. Ja tulee tulevaisuudessa myös tajuamaan tekonsa seuraukset. Lapsia voi kasvattaa vaikka miten, mutta loppujen lopuksi voi vain toivoa parasta.

Missään vaiheessa en vaatinut "lasta" rangaistavaksi, vaan kuten tekstistäni toivottavasti joku ymmärsi uskon, että rangaistuksena toimii elämä itsessään tästä eteenpäin. Jopa tehokkaammin kuin murhaajien, joihin aloitusviestissä viitattiin. Se, että tuon ikäisenä leimautuu joksikin, on melko varmasti vielä rankempaa kuin aikuiselle. Ja se mielestäni on täysin riittävä (ellei jopa liian suuri) rangaistus.

Vierailija
10/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi nelonen. Uskon että tämä lapsiu tulee tekemään tämän asian kanssa töitä koko loppuelämänsä. Trauma se on hänellekin. Toivon myös että tätä lasta ei koskaan jätetä käsittelemään tätä asiaa yksin. Se voi johtaa vain isompiin ongelmiin. Hän kyllä ihan varmasti tajuaa että on tehnyt väärin. Ja tulee tulevaisuudessa myös tajuamaan tekonsa seuraukset. Lapsia voi kasvattaa vaikka miten, mutta loppujen lopuksi voi vain toivoa parasta.

Anteeksi!!! Piti mennä näin!

Vierailija
11/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nelonen on vissiin sitten aloittanut koulun vuotta ennen kuin muut.

Sinä vuonna kun lapsi täyttää

7v ->ekaluokka

8v ->tokaluokka

9v -> 3.lk

10v -> 4.lk

11v -> 5.lk

12v -> 6.lk

13v -> 7.lk

Vierailija
12/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä taasen on asia jota en toivo kenellekään.

Elämässä pitää olla toivoa, kaikille pitää antaa toinen mahdollisuus ja siksi me, aikuiset voimme toimia niin että elämästä ei tule painolasti kenellekään. Enkä tarkoita vain tät tyttöraukkaa vaan ihan jokaikistä sielua joka hairahtuu elämässään. Armo ja anteeksianto ovat ne elementit joita jokainen haluaa itse saada kun on tehnyt väärin.

Vierailija
13/13 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, vaan ihan normaaliin aikaan olen koulun aloittanut, olen syntynyt loppuvuodesta. Eli täytin 13 7.luokalla. 12-vuotias on siis kaiketi nyt kuudesluokkalainen, syksyllä yläasteelle siirtyvä. Kuitenkin kirjoituksessani viittasin siihen, ettei sen ikäinen ole enää "lapsi", joten vertasin yläasteikäiseen (on siis syksyllä edelleen sen 12, vaikkakin yläasteella. Jos siis on syntynyt loppuvuodesta).

Eikä tämä nyt edes liity itse asiaan juurikaan.

Tämä lause "rangaistuksena toimii elämä itsessään tästä lähtien" -totta, pelkään. Toivon, että olen väärässä. Kuitenkin tuollaisilla asioilla on tapana seurata ihmistä, ellei muuten niin omassa päässä. Ja sitä oman päänsä sisäistä vainoa karkuun ei sitten olekaan ihan niin helppo päästä karkuun. Toivottavasti tämä nuori saa tarvitsemaansa apua.

Puoliksi aiheesta ohi, ihmettelen suuresti sitä, miten tapaus sai aivan uudenlaisen käänteen kun tekijän ikä paljastui.. Jos tekijä olisi ollut aikuinen, olisi täysi vaino päällä. Nyt tekijä samaistetaan lapseen (jota hän ei kuitenkaan ole..). Nyt kävikin niin, että tekijä oli jotain tästä välistä.

Onko meillä oikeasti oikeus tuomita ihmisiä vain heidän ikänsä perusteella, tekoon loppuviimeksi edes katsomatta. Olisiko aikuinen ollut enemmän syyllinen, kuin nuori? Olisiko alle 10-vuotias ollut vähemmän syyllinen?

Tosiasia on, että tämä nuori teki väärin. Melkein toivon hänen saavan jonkin rangaistuksen, niin kuin aikuiselle annettaisiin. Tämä siksi, että hänkin voisi tekonsa hyvittää, ja tosiaan jatkaa elämää eteenpäin. Nyt hän jää johonkin välille roikkumaan, ehkä hän ymmärsi vääryyden, ehkä ei. Rangaista häntä ei lain nojalla voi, tämän toiset meistä ymmärtävät, mutta varmasti on niitäkin jotka eivät ymmärrä.

Loppujen lopuksi kukaan muu, kuin tekijä itse ei voi tietää mitä hänen päässään tekohetkellä liikkui. Oliko tarkoitus tosiaan vain hoitaa vauvaa? Oliko hankeen upottaminen ajattelemattomuutta? Tuliko kertaakaan mieleen vauvan vanhempien reaktio siihen, että ventovieras tekee vauvalle jotain?

Emme voi tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme