Onko normaalia mennä ottamaan vieras vauva vaunuista ja kannella sitä salaa??
Täällä paapotaan sieppaajaa, että "ei se varmaan pahaa tarkoittanut" ja "on varmasti ollut tytöllekin raskas viikko" ym. ym. Mutta vaikka tarkoitus ei olisikaan ollut tappaa, niin ei mielestäni kukaan NORMAALI 12-vuotias edes hiivi toisten PIHOILLA ja mene ottamaan vierasta vauvaa VAUNUISTA!
Toivottavasti tyttö saa kunnon rangaistukset! Kyllä tuon ikäisen normaalin naisenalun täytyy tietää, että kaikki siinä teossa oli väärin.
Kommentit (55)
Oli sitten iso lapsi tai pieni lapsi, hän on lapsi. Älkää lynkatko lasta, varsinkin kun lopulta tässä tapauksessa kävi ihan hyvin, tai sanotaan että onni oli mukana.
Lapsi teki väärin ja varmasti joutuu siitä kärsimään, samoin hänen vanhempansa. Mun mielestä on kauheeta että ihmiset oikein korostaa sitä että kyseessä on ollu lapsi ja samassa lauseessa olisivat suunnilleen valmiita "hirttämään" toisen.
Eikä meistä kukaan vielä edes tiedä lopullista totuutta, miten kaikki oikeesti lopulta meni ja kuinka paljon poliisit saivat itse selville, vai oliko niin että ehkä lapsi itse oma-aloitteisesti tunnusti, ensin vaikka vanhemmilleen.
millainen tämä syyllinen on ollut tekopäivästä asti! onko ollut outo, erilainen, vetäytyvä, itkenyt, mitä on tehnyt. huomasiko vanhemmat, että 12-vuotiaalla on jokin salaisuus. ja miten vanhemmat reagoivat kun tämä kertoi, että on se koko Suomessa etsittävä vauvankaappaaja!
oli sitä mieltä että vanhemmat pilaavat lastensa elämän ylisuojelemisella. Täällä Hesassa ei tulisi mieleenkään jättää lasta vaunuihin valvomatta yleisen kävelytien viereen. Omalla korkealla aidalla aidatulla pihalla, jonne ei voi nähdä, olen pitänyt niin, että näen sisältä lapsen ihan koko ajan.
Laps nukkuu vaunuissa ulkona ja äiti istuu tuolilla ikkunen vieressä vahtimassa...järkeä?
Täällä kaikki mammat vannovat, ettei heidän 6,8,10,12... vuotiaat pojat/tytöt IKINÄ tekisi mitään vastaavaa, tietävät kyllä säännöt..
Joo joo ja ovat silti lapsia, joiden päähän voi oikeasti pälkähtää ihan mitä vaan! Lapsen mieli on kuulkaa ihan omaa luokkaansa, jossa säännöt ja mielikuvitus vielä tekevät omia retkiään ja joista syntyy päähänpistoja, joita joko toteutetaan hetken mielijohteesta tai ei..
Älkää nyt oikeasti kuvitelko, etteikö teidän pilttinne olisi kykeneväisiä ihan samankaltaisiin tekoihin tilaisuuksien tullen!
Minusta vieraan lapsen piteleminen tai vaunuista ottaminen ei ole erityisen tuomittavaa jos ei tee mitään pahaa ja laittaa vauvan takaisin paikalleen. Tietenkään se ei ole suotavaa, koska vanhemmat pelkäävät lastensa puolesta ja ns. vieraisiin ei voi luottaa. En itsekään haluaisi, että vieraat nostelisivat omia lapsiani.
Sitä en tajua miksi 12-vuotias hautasi lapsen lumeen. Luulisi, että paniikkireaktiona laittaisi lapsen takaisin vaunuihin tai korkeintaan maahan vaunujen viereen. Olin kyllä 12-vuotiaana jo ihan normaaliälyinen ja niin olivat muutkin tuntemani. Että en ymmärrä miksi hän hautasi vauvan lumeen, koska eihän sellaista kukaan järkevä 12-vuotias edes kuvittelisi tekevänsä.
Luulisin, että normaali lapsi myös hätääntyisi tms. jos tajuaisi jättäneensä vauvan lumeen ja menevän laittamaan takaisin tai kertovan vanhemmille jopa rangaistuksen uhalla. Kyllä tuonikäiset jo tietää, että pakkaseen tms. voi kuolla varsinkin on jo noin pieni.
Todennäköisesti jostain kehityshäiriöstä kyse tai sitten oli vain mennyt todella paniikkiin tms.
Muistan ajan jolloin olin 8-11 ja ainakin itse olin jo tunneälyltäni suht kehittynyt. Eivät 10-vuotiaat lapset ole mitään vajakki-apinoita, joilta ei voi vaatia mitään tai jotka hetken mielijohteesta jättävät vauvan lumeen. Kyllä siinä iässä on keskimäärin jo hyvin realiteetit ja velvollisuudet selvillä.
Siis jos täysjärkiset aikuiset ihmiset ihan aidosti ajattelevat, että itteensä saa syyttää vauvan sieppauksesta jättää sen pihalle ilman valvontaa, niin ei ihme jos äideistä tulee vähäjärkisiä. Onko elämä lasten synnyttyä ihan aidosti vaan kilpailua siitä että kuka nyt on paras ja huolehtivaisin äiti? Onko joku normaali ihminen ihan oikeasti sitä mieltä, ettei edes maaseudulla voi jättää lasta pihalle vaunuissa nukkumaan?
Paljon kertoo myös keskustelun sävy "minun lapseni eivät ikinä tekisi tuollaista." Ei mikään ihme, että jotkut lapset oireilevat, jos vanhempien tärkein prioriteetti on julistaa oman perheensä erinomaisuutta ulkopuolisille.
Tälle 12-vuotiaalle lapselle toivon paljon voimia kestää loppuelämänsä "sinä hirviönä joka hautasi vauvan hankeen", samalla kun toivon voimia myös vauvan perheelle.
Äskeiselle kyselijälle tiedoksi. Ja kuten kirjoitin, niin koskaan ei ollut kenenkään naama hiekan tai lumen alla. Mitä te haluatte kertoa sillä, että tätä sieppaajaa puolustatte ja väitätte hänen olevan "ihan tavallinen 12-vuotias"?
Mahtavatko saada sitä siepatun vauvan vanhemmilta? Multa eivät ainakaan saisi, eivätkä saa nytkään.
Minusta vieraan lapsen piteleminen tai vaunuista ottaminen ei ole erityisen tuomittavaa jos ei tee mitään pahaa ja laittaa vauvan takaisin paikalleen. Tietenkään se ei ole suotavaa, koska vanhemmat pelkäävät lastensa puolesta ja ns. vieraisiin ei voi luottaa. En itsekään haluaisi, että vieraat nostelisivat omia lapsiani.
Eikän kukaan mene toisen autoonkaan istumaan, jos näkee sen parkkipaikalla lukitsemattomana!! Saatika sitten ota toisen vauvaa vaunuista!!!
isolta tytöltä. Jotain on pielessä jos sen ikäinen HAUTAA lapsen lumen alle ja jättää vielä sinne puhumatta kenellekään mitään. Varsin pelottava tyttö:(
Näin minä ainakin olen ymmärtänyt, siis että se tyttö on ihan pikkulapsen tasolla älyllisesti eikä edes käy kouluakaan koska eihän vaikeasti kehitysvammaisille lapsille voida oikein mitään opettaa.
ja kun itseäni muistelen yläasteella seiskaluokalla niin kyllä tiesin tasan tarkkaan että tuollainen on kiellettyä,eikä olisi tullut ikipäivänä mieleenkään tehdä mitään tuollaista,saati edes mennä kurkkimaan vieraisiin vaunuihin tai hiippailemaan toisten pihoihin. ei ikinä. musta tytöllä jotain häikkää....
ja kyllä ainakin itse kuudesluokkalaisena tiesin tasan tarkkaan mitä olisi tapahtunut jos olisin haudannut vauvan.
Veikkaan että kyseessä on syystä tai toisesta ahdistunut pikkutyttö, joka hetken mielijohteesta halusi oikeasti tehdä vauvalle pahaa -- pienet tytöt voivat olla käsittämättömän julmia, jopa julmempia kuin pienet pojat. Ehkä tuli myöhemmin katumapäälle, muttei sitten enää uskaltanut sanoa mitään, toivoi vain ettei jäisi kiinni.