Maria Guzenina-Richardson haluaa edelleen vähentää espoolaisten lapsiperheiden tuloja!
On ollut junailemassa ehdotusta, että jo viime syksynä rankasti rajattu kotihoidontuen kuntalisä muutettaisiin tulosidonnaiseksi.
Guzeninahan itse nimitti tätä kuntalisää "hyvätuloisten shoppailurahaksi".
Ei onneksi varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta puolla tätä ehdotusta liian vaikeana ja kalliina toteutettavana.
http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path=1;31;37423;37424;37425&id=56F1C8…\\intrakun_e.nsf
Kommentit (53)
Onkohan Maria laskenut kuinka paljon tästä hänen nimeämästään "shoppailurahasta" hyötyvät espoolaiset yritykset, jotka sitten verojen muodossa pistävät rahan uudelleen kiertoon. Monelta jää tajuamatta sekin karu tosiasia, että suuri tuloiset käyttävät enemmän rahaan ja ostoksista maksetaan veroja 8-21 %, joka sitten menee taas tähän yhteiseen hyvään.
Jos se kerran on niin kannattavaa jakaa shoppailurahaa, niin nostetaan sitten mm. toimeentulotukea ja eläkkeitä. Maksuvoima nousee ja yritykset kukoistavat ;)
Minua ei kovin paljon huvita maksaa jonkun elämäntapaopiskelijan, juopon, lapsia liukuhihnalta tehtailevan jne. elämistä. Mutta minkäs teet. Mitä enemmän hankin, sen enemmän verottaja (= suomalaiset kanssaeläjäni) minulta haluavat.
Miten, siis miten ihmiset kehtaa valitaa, jos käteen jää "vaan" joku 3500€/kk??? Oikeesti en ymmärrä!!! Me saadaan kuussa käteen yhteensä 2500€€, meitä on 5-henkinen perhe, ja ei asuta missään Juupajoella vaan ihan Helsingissä. Asuminen on kallista, maksetaan siitä se hilkun päälle 1000€/kk, ja silti me selvitään. Jos meillä olis tonni enemmän kuussa, niin johan siitä sais säästöönkin vaikka ja kuin!
Vai oletko sittenkin kateellinen?
Miten, siis miten ihmiset kehtaa valitaa, jos käteen jää "vaan" joku 3500€/kk??? Oikeesti en ymmärrä!!! Me saadaan kuussa käteen yhteensä 2500€€, meitä on 5-henkinen perhe, ja ei asuta missään Juupajoella vaan ihan Helsingissä. Asuminen on kallista, maksetaan siitä se hilkun päälle 1000€/kk, ja silti me selvitään. Jos meillä olis tonni enemmän kuussa, niin johan siitä sais säästöönkin vaikka ja kuin!
Ei tullut mieleen, että niillä paremmin tienaavilla voi olla isommat asumismenot, vaikka kaksi autoa tai lapsilla kalliimpi harrastus tms, pikkuisilla asioilla ne erot jo tasaantuvat ilman että pääsee vielä elämään loisteliasta elämää..
että koko kotihoidontuki poistetaan näin säästetään paljon, mammat vain huom. kaikki töihin tienaamaan!
Se joka pärjää vähällä tehköön vähän rahaa valittamatta tai käyttämättä verorahoja varainsiirtona lue; asumistuet yms. ja ne jotka tarvitsevat enemmän tekevät tietysti enmmän töitä. Poistetaan sosiaaliset tuet kokonaan.
Ei tullut mieleen, että niillä paremmin tienaavilla voi olla isommat asumismenot, vaikka kaksi autoa tai lapsilla kalliimpi harrastus tms, pikkuisilla asioilla ne erot jo tasaantuvat ilman että pääsee vielä elämään loisteliasta elämää..
Kyllä todellakin taidetaan Espoossa olla normaalielämästä vieraantuneita... Kuka käskee pitää kahta autoa ja lapsille kalliita harrastuksia? Ei se ole mitään kateutta, jos sanotaan, että omapahan on asianne. Suunnitelkaa menonne paremmin, ei huvita maksaa omista veroistaan teidän kahta autoanne ja lastenne hevosharrastusta!
t. veronmaksaja, bruttotulot 5200 e / kk
Kyllä todellakin taidetaan Espoossa olla normaalielämästä vieraantuneita... Kuka käskee pitää kahta autoa ja lapsille kalliita harrastuksia? Ei se ole mitään kateutta, jos sanotaan, että omapahan on asianne. Suunnitelkaa menonne paremmin, ei huvita maksaa omista veroistaan teidän kahta autoanne ja lastenne hevosharrastusta!
t. veronmaksaja, bruttotulot 5200 e / kk
Veroja ollaan kyllä maksettu itsemme kipeiksi, että eiköhän me nyt ansaita edes ne kaksi autoamme (kun työpäivät venyvät aika usein normaalia pidemmäksi niin on kiva päästä edes suht nopeasti takaisin kotiinkin) ja lapsemme ne harrastukset, joita haluavat harrastaa. Mekö täällä ollaankin nyt niitä tukien väärinkäyttäjiä, kun niin kyrsii?
Kyse kun ei tässä ole ollut siitä, että ei pärjättäisi vaan siitä, että on törkeää sorsia hyvätuloisia jatkuvasti. Laitetaan vaan kaikki tulosidonnaiseksi niin kohta täällä ei ole enää ketään tekemässä niitä hommia. Ei se kannata, kun työnteosta vaan rangaistaan. Mitä me saadaan? Ei mitään. Me hyvätuloiset ollaan pelkkiä maksumiehiä. Tätä rataa kun jatkuu niin ei vaan kohta jaksa enää, ehkä kannattaiskin vaan heittäytyä yhteiskunnan elätiksi kun silloinhan vaan silitellään päätä.
Jos ei meinaa jäädä paljon rahaa käteen, niin sitten ei olekaan vielä kovin isot tulot TAI sitten on liian isot menot. Ei ketään kiinnosta, milloin ja minne te niillä autoillanne ajelette ja montako teillä niitä on. Laskekaa tulonne ja ostakaa niin monta autoa kuin haluatte ja antakaa lapsenne harrastaa vaikka helikopterilentoa, mutta se on aivan teidän oma asianne. Ei teitä kukaan sorsi, sitä pitää vaan itse osata laskea rahojansa. Muuten käy hullusti.
nyt jäisin töistä pois kotihoidontuelle, meille tulisi taloudellisesti melko tiukkaa. On talolaina ja yhtä autoa ainakin on pakko pitää (vaikka omasta kauppakassistani luopuisin). Toimeen juuri tulisimme, mutta ei todellakaan jäisi mitään "shoppailurahaa", saati että olisi varaa johonkin kalliisiin harrastuksiin. Tätä on laskeskeltukin, sillä olen suunnitellut uudelleenkouluttatumista.
Ymmärrän kyllä että tuollaiset shoppailurahapuheet voivat ärsyttää vastaavassa tilanteessa.
Jos ei meinaa jäädä paljon rahaa käteen, niin sitten ei olekaan vielä kovin isot tulot TAI sitten on liian isot menot. Ei ketään kiinnosta, milloin ja minne te niillä autoillanne ajelette ja montako teillä niitä on. Laskekaa tulonne ja ostakaa niin monta autoa kuin haluatte ja antakaa lapsenne harrastaa vaikka helikopterilentoa, mutta se on aivan teidän oma asianne. Ei teitä kukaan sorsi, sitä pitää vaan itse osata laskea rahojansa. Muuten käy hullusti.
Pointtiko taisi mennä ohi? Eli toistetaanko vielä kerran: Tässä ei olla elämässä yli varojen ja rahat kyllä riittävät, mutta miten voi olla mahdollista, että joka asiasta halutaan nyt tehdä tulosidonnaista, jotta saataisiin tasattua tuloeroja vielä entisestään? Eikö hyvätuloisille saisi jäädä yhtään enempää käteen, vaikka korkeampi palkka tuokin mukanansa yleensä lisää vastuuta ja muuta "ikävää"? Ja toinen juttu on se, että jos oikeasti haluaa rajata sen Espoo-lisän pois niiltä RIKKAILTA niin tulorajan pitäisi silloin olla vaikka 10 000e. Keskituloisiahan tässä taas rokotettaisiin KUTEN AINA.
että jos joku yrittää argumentoida sillä, että kun on isommat tulot, niin on myös isommat menot, niin ei onnistu. Sitä päättää ihan itse niistä menoistansa ja paljonko niiden jälkeen jää käteen. Kyllähän sitä varmasti saisi viisinumeroisen palkankin kuukaudessa kulumaan, mutta kuka kehtaisi sitten tulla valittamaan, että "ei mulla oo rahaa, mulla on niin paljon menoja".
että jos joku yrittää argumentoida sillä, että kun on isommat tulot, niin on myös isommat menot, niin ei onnistu. Sitä päättää ihan itse niistä menoistansa ja paljonko niiden jälkeen jää käteen. Kyllähän sitä varmasti saisi viisinumeroisen palkankin kuukaudessa kulumaan, mutta kuka kehtaisi sitten tulla valittamaan, että "ei mulla oo rahaa, mulla on niin paljon menoja".
Lue muutama viesti taaksepäin, siellä joku yrittää argumentoida juuri esittämälläni tavalla.