Mies syötti vauvalle jäätelöä! :o
Eilen syötiin illasta ja jälkkäriksi otettiin jäätelöä. Mies tarjosi sitä meidän vauvalle lusikalla ja tämä ehti ottaa ennenkuin huomasin. Toista lusikkaa oli antamassa niin minä otin vauvan välistä ja pidin miehelle hieman puhuttelun.. tokaisi vaan että on ennenkin syöttänyt kun jäätelössä on maitoa! Vauva siis 5 viikkoinen! Voiko tästä jotakin tulla?
Kommentit (25)
korkeintaan pientä vatsakipua. Hölmöhän tuo mies oli, mutta jos ei jokapäiväiseksi tavaksi ota niin ei liene vaarallista...
oli jo eilen niin miksi kysyt?
kun vauva saisi juoda pelkkää maitoa mut kaipa tässä voi sit alkaa antamaan ihan kalakeittoa kerta eipä näytä vaarallista olevan! -ap
sama juttu. Mies antoi vauvalle jogurttia vauva oli 2vk. Mutta eipä siitä mitään tullut. Ja vanhin lapsi sai vauvana mummolassa kermavaahtoa kakun päältä ollessaan n. 1kk. Eikä mummo ja pappa millään ymmärtänyt miksei saa antaa kun on melkeen samaa kuin maito.. Eipä siitäkään mitään tullut vauvalle. Tuskin noista mitään tapahtuu jos ei nyt joka päivä syötä.
Minun neuvolakortissani vuodelta 69 käsketään antamaan vedellä laimennettua appelsiinimehua. ja ikää oli kaksi kuukautta.
siis oikeinko tosissanne meinaatte, että vauva menee pilalle esim yhdestä/kahdesta lusikallisesta kermavaahtoa, jugurttia, jäätelöä?
siis oikeinko tosissanne meinaatte, että vauva menee pilalle esim yhdestä/kahdesta lusikallisesta kermavaahtoa, jugurttia, jäätelöä?
Niin että (lol) vaan sinne :)
Ap
Ap
Ap
Eli siis syöttänyt useamman desin kerralla vai mitä? Sitte ehkä saattaisin sanoa, että soo-soo, mutta oikeesti.... hih ja sittenhän vaavelin maha on jo tottunut muutamiin lusikallisiin silloin tällöin ;)
Ei kai meistäkään kovin moni ole pilalla vaikka esim 70-luvulla annettiin tuoremehua pariviikkoisena....
nyt jo vähän naurattaa. Anoppi tuikkasi kerran täysimetyksellä olevan vauvan suuhun jäätelötuutin ja minä siinä silmät pyöreänä katsoin, juoksin väliin ja näytin varmaan todella kauhistuneelta ja vihaiselta :-D
Tästä viisi vuotta, olen oppinut jo löysäämään otetta ;-)
kertoisi miehelle mitä ei vielä vauvalle ja miksi.
Ei ne tiedä, jos ei kerro!! Eivätkä taatusti ota omatoimisesti asioista selvää... Eihän ne laitteidenkaan käyttöoppaita lue!!
Jäätelöitä ei taideta suositella raskaana olevillekaan, koska maito ei ole pastoroitua? Ainakin kaikessa pastoroimattomassa on listeria riski.
Jos nyt olikin turvallista, niin anna miehen syöttää jäätelöä ja sano että hän sitten valvoo ripuloivan ja vatsakipuilevan vauvan kanssa!
Ja omalla lusikallahan ei syötetty, ettei heti saa "reikäbakteereja" suuhunsa.
ihan alvariinsa syötetään. Eikä sokeria tarvita tuossa iässä, kiva saada reiät maitohampaisiin.
Tervettä järkeä joo (kerta tai pari ei vaaraksi), mutta noin ylipäätään ei vauvalle kannata mitään sokerista syöttää.
Mies käy sääliksi Tajusikohan hän millaisen vajukin kanssa tuli mentyä yhteen.
ja silloin vauvat itki aina. Ei puhettakaan, että olisivat jokellelleet tyytyväisinä. Joten unohtakaa jo sen ajan ruokavalio, vauvat itkivät kipeää vatsaa.
"höllätään pipoa" -äitejä. Olen itse hammashoitaja, ja todellakin näitä mehulla ja jätskillä kasvatettuja lapsia riittää, joille kivan "rennossa meiningissä" on syötetty mitä vaan, usein vielä vanhempien lusikalla. Lopputuloksena karies ja hampaat 2-vuotiaana paikkauskunnossa. Eipä sekään kivaa ole ei :(
kertoisi miehelle mitä ei vielä vauvalle ja miksi.
Ei ne tiedä, jos ei kerro!! Eivätkä taatusti ota omatoimisesti asioista selvää... Eihän ne laitteidenkaan käyttöoppaita lue!!Jäätelöitä ei taideta suositella raskaana olevillekaan, koska maito ei ole pastoroitua? Ainakin kaikessa pastoroimattomassa on listeria riski.
Jos nyt olikin turvallista, niin anna miehen syöttää jäätelöä ja sano että hän sitten valvoo ripuloivan ja vatsakipuilevan vauvan kanssa!
Ja omalla lusikallahan ei syötetty, ettei heti saa "reikäbakteereja" suuhunsa.
Kyllä se ihan turvallista on jos vauva saa pari lusikallista jäätelöä. Silti sitä ei kannata toistaa, koska pilkkomatonta lehmänmaidon proteiinia (korvikkeiden proteiinit on käsitelty vauvalle paremmin sopiviksi) ei vauvan vatsa osaa käsitellä, ja tosiaan seurauksena voi olla vatsakipuja. Lisäksi, jos nyt niin huonosti kävisi että vauva olisi allerginen maitoproteiinille, voisi saada aikaan myös allergisen reaktion. Karies taas ei taida tarttua hampaattomaan suuhun, korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei se silti tarkoita etteivätkö muut pöpöt voisi tarttua lusikasta.
"höllätään pipoa" -äitejä. Olen itse hammashoitaja, ja todellakin näitä mehulla ja jätskillä kasvatettuja lapsia riittää, joille kivan "rennossa meiningissä" on syötetty mitä vaan, usein vielä vanhempien lusikalla. Lopputuloksena karies ja hampaat 2-vuotiaana paikkauskunnossa. Eipä sekään kivaa ole ei :(
Ja pikkasta yleistystä taas? Täällä löyhäpipoinen äiti (kermamaistiaiset ristiäiskakusta jne) ja mulla kaks naperoa. Hampaat todella hyvässä kunnossa ja eivät juo limppaa tai mehua (no mehua mummolassa) ja karkkia menee max kerta viikossa. Aina ei sitäkään.
Eli vaikka antais maistiaisia, niin ei se tarkota, että olis muunkin syömisessä ihan hakusessa.
t. hammashoitaja, itsekin äiti
Ja pikkasta yleistystä taas? Täällä löyhäpipoinen äiti (kermamaistiaiset ristiäiskakusta jne) ja mulla kaks naperoa. Hampaat todella hyvässä kunnossa ja eivät juo limppaa tai mehua (no mehua mummolassa) ja karkkia menee max kerta viikossa. Aina ei sitäkään. Eli vaikka antais maistiaisia, niin ei se tarkota, että olis muunkin syömisessä ihan hakusessa.
jonka lapsilla reikiä nolla. Itsellenikin on 36 vuoden ikään mennessä kertynyt kaksi paikkaa erittäin sokeripitoisesta ruokavaliosta huolimatta, joten olen melko varma, että hampaiden reikiintyvyys on perinnöllinen ominaisuus.
niin ainakin se on sit jo ikiajoiksi menetetty jäätelön kiroukselle...