Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eräs amk:n lehtori oli sanonut miehelleni eilen,

Vierailija
21.01.2010 |

että minun kannattaisi käydä suorittamassa opettajantutkinto, kestää 1v, koska tulevaisuudessa kuulemma amk:n lehtoreista tulee olemaan huutava pula.

Pohdinkin nyt, että jaksaisinko opiskella vuoden työn ohessa?

Olen yrittäjä eli tuskin minusta kokopäiväistä lehtoria tulee mutta silloin tällöin voisi heittää keikkaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kieltä.

Työkokemusta kansainvälisestä liike-elämästä ja yrittäjyydestä.

Ko lehtori on arvostettu ja käy paljon luennoimassa ulkomaillakin. Hän on kyllä tietoinen tilanteesta. Ei ole mikään tusinalehtori.

ap

Vierailija
2/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetutkinnon tehdä verkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle aikuisena opiskeleminen oli tyystin toisenlaista kuin aikoinaan nuorempana. Kas miten oli tentittävät asiat muuttuneet kiinnostavammiksi ja merkityksellisemmiksi.

Joten siis vuoden panostus voisi olla paitsi hyödyllistä myös hauskaa. Vaativaa tosin varmaan ajankäytön ja jaksamisen kanssa, mutta ehkä aikuisena osaa työskennelläkin vähän tehokkaammin ja osaa olla takertumatta merkityksettömiin yksityiskohtiin. Arvosanojenkaan ei tarvitse olla huippuja, sillä tutkintoahan siinä ollaan jahtaamassa - opettamista ei tietenkään opi kuin opettamalla : )

Vierailija
4/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähänkään on opiskelutekniikka hanskassa. Ilman muuta kannattaa suorittaan ne.

Vierailija
5/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloisen työnantajani koulutuskeskuksessa vierailevana opettajana ja osallistunut tulevien esimiesten kouluttamiseen ja koulutusohjelman suunnitteluun.

Joskus nuorena ajattelin, että minusta tulee opettaja mutta 2 viikon sijaistaminen ala-asteella sai pääni kääntymään.

ap

Vierailija
6/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea muutaman vuoden sisällä.

Tänä vuonna olisi tarkoitus paketoida DI:n opinnot, joita olen harrastanut työn ohessa. Aikaahan tuo vie, mutta toisaalta motivaatio on aivan toista luokkaa, kuin varsinaisena opiskelijana oli 10 vuotta sitten. Eli itse koen, että ajoittaisesta raskaudesta huolimatta olen saanut opinnoista enemmän kuin menettänyt.

Vierailija
7/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on hemmetin haluttuja duuneja ja niitä kyttää iso porukka. Sinne hakee paljon väitelleitä tohtoreita jopa eli ilman suhteita ja kokemusta, perustutkinnolla, on todella vaikea saada tuosta vaan amk-lehtoraattia.

Vierailija
8/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on hemmetin haluttuja duuneja ja niitä kyttää iso porukka. Sinne hakee paljon väitelleitä tohtoreita jopa eli ilman suhteita ja kokemusta, perustutkinnolla, on todella vaikea saada tuosta vaan amk-lehtoraattia.

Tulevaisuudessa (ja hyvin pitkälti jo tänäkin päivänä) amk-lehtoreilta tullaan vaatimaan lisuria tai tohtorin tutkintoa. Ei sinne enää maistereita oteta, kilpailu on sen verran kovaa tänä päivänä ja tohtoritehtailun broilereille täytyy keksiä "tutkintoa vastaavaa" työtä yliopistojen ulkopuoleltakin. Ja toiseksi - tulevaisuudessa AMK-verkostoa tullaan tässä maassa karsimaan ja runsaasti. Tällä hetkellä yliopistot supistavat ja lakkauttavat virjoka, sama tulee tapahtumaan ammattikorkeissa. Julkisen alan tehostaminen tarkoittaa samalla julkisten työpaikkojen vähenemistä.

Sontaa siis puhui tuo lehtori.

Vierailija
9/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatilisten aineiden opettajaksi pätevöitymisessä. Minä teen opintoja Jyväskylän AMKin ohjauksessa, mutta täysin etänä sieltä (lähipäiviä n. 10/vuosi omalla paikkakunnalla). Moni on tehnyt nuo vuodessa, minä teen kahdessa.

Osa opintojaksoista vaatii aika paljon työtä, kun pitää kirjoittaa raporttia ja muuta ja käydä tutustumassa siellä ja täällä jne. Osa on aika pilipaleja, riippuen omista kriteereistäkin.

Vierailija
10/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on nimittäin päinvastainen käsitys tuosta amk-lehtoreiden tulevasta pulasta, mutta ehkä se on alakohtaista?

Vierailija
11/11 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne aineet, mitä voi opettaa KTM:nä, on haluttuja. Pätevistä ammattiaineiden opettajista on jatkuvasti pulaa ammattikorkeakouluissa. Pätevä amk ope=ylempi korkeakoulututkinto ja opekorkee ja alan työkokemusta.