Voiko työttömyyskorvausta (peruspäiväraha) hakea etukäteen?! Siis jos tietää,
että on tietyn ajanjakson työttömänä, voiko hakea peruspäivärahaa jo ennakkoon, vaikkei vielä olisi työtön?
Olen tuore opettaja ja tällä hetkellä työllistetty vain lukukauden loppuun (eli en saa kesältä mitään korvausta, kun ei ole vakkaripaikkaa). Tiedän siis nyt jo olevani kesäkauden työttömänä, ja toki haluaisin hakea työttömyyskorvausta ajoissa, koska KELA:n käsittelyissä kuitenkin kestää. - Mutta voinko hakea korvausta ennen nykyisen pestini loppua (eli koulujen loppua), ja sitä, että ilmoittaudun tuolloin työttömäksi työnhakijaksi?
Syksystä eteen päin minulla on ilmeisesti taas työtä tiedossa eli työttömyys on määräaikainen ja ennalta tiedossa.
Kommentit (16)
lukuvuotena. Ei täyty vielä 10 kk työssäoloehto sen jäsenenä. - Opintoaikoinani töitä tehdessäni en (tyhmänä ehkä) vielä halunnut liittyä liittoon, koska elin NIIN KÄDESTÄ SUUHUN, että tuntui, ettei liiton maksuihin tosiaan riitä rahaa. Liityin valmistuttuani ja saatuani tämän ensimmäisen pidemmän opetustoimeni.
Ap
on yhteensä 7 sellaista arkipäivää, joina henkilö on ollut työttömänä ja samalla myös työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa.
Päivärahaa ei voi hakea etukäteen, vaan tosiaan aikaisintaan 2 viikon työttömyyden jälkeen. Ja jos työsuhteen päättyessä on maksettu lomakorvausta vaikka 7 päivältä, niin ensin tehdään lomakorvauksen jaksotus, joka aikalailla vastaa niitä päiviä, joilta korvausta on maksettu ja ensin evätään työttömyyspäiväraha lomakorvauksen perusteella 7 päivältä ja sitten asetetaan omavastuuaika. Omavastuuaikaa ei voida asettaa mikäli henkilö ei ole työnhakijana työvoimatoimistossa. Omavastuuaika asetetaan aina kun päivärahan suuruus määritellään uudelleen, peruspäivärahassa silloin, kun 500 enimmäispäivän laskurin päivät poistetaan ja aloitetaan laskenta alusta = kun työssäoloehto on täyttynyt uudelleen. Eli jos olet työssä aina talven ja jäät kesäksi työttömäksi ja olet ollut normaalisti työssä, asetetaan uusi omavastuuaika joka kesä, koska työssäoloehto on välissä täyttynyt. Lomakorvaus puolestaan jaksotetaan jokaisen yli kaksi viikkoa kestäneen kokoaikatyön päätteeksi.
Terveisin etuuskäsittelijä
sitten täytät 4 viikolta hakemuksen. Sitten lähetät sen ja odottelet päätöstä. Maksettavasta vähennetään lomaraha-aika, eli saatat saada kesäkuulta vain muutamalta päivältä työkkärirahaa. Päätös tulee ja voi olla jo heinäkuun loppu. Nim. kokemusta on. Lokakuun lopussa työttömäksi ja helmikuun alussa ekat työkkärirahat.
vasta 2 vkoa työttömyyden alkamisesta :(
Mikäs idea siinä nyt sitten on? Ja kuinkakohan kauan ne päivärhakäsittelyt kestävät? - Jos olen työtön kesäkuun 6. päivästä elokuun loppupuolelle, niin ehdinkö edes saada sitä pirun päivärahaa kesällä, jolloin sitä nimenomaan tarvitsen?
Apua. Milläs sitä sitten kesä elellään?
ap
vasta kun olet ollut työttömänä ja siinä on se omavastuuaikakin.
Mutta joo, työttömän täytyy tehdä tiliä joka päivästä minkä on ollut työtön ja niistä sitten maksetaan. Ja sitähän ei voi tietään etukäteen... Eihän olisi järkeä maksaa ensin työttömyyskorvausta ja sitten periä sitä takaisin kun hakija ei ollutkaan työtön.
Nyt kun olet työssä pistät rahaa tietysti säästöön, vai miten meinasit tehdä? Luulisi kesäksi saattavan vielä löytyä töitäkin, jos niitä haluat tehdä. Tai sitten haet sitä työttömyyskorvausta kun sen aika tulee. Hanki kesää odotellessa vaikka luottokortti, saat sillä maksuaikaa jos rahat meinaavat loppua korvauksia odotellessa... :)
jos sulla ei ole omavastuuaikaa laskettu vielä niin, siitä menee 7 työpäivää + sitten niitä lomakorvauspäiviä menee jonkin verran.
Täyttyyhän työssäoloehto?
toimeentulotukea koska se käsittely on niin hidasta.
Siis Kelan toimistosta sanottiin että menee ainakin muutama viikko, antoivat paperin että etuus on vireillä ja se vietiin muiden tulo+menotietojen kera sosiaalitoimistoon. Saatiin sille kuulle tt-tukipäätös ja vaikka Kelasta maksettiin jälkikäteen,seuraavassa kuussa, päivärahat niin tt-tukea ei tarvitse palauttaa koska siinä otetaan huomioon vain sen kuun tulot. Meillä kävi vielä niin että sekä minä että puoliso jouduttiin työttömäksi yhtäaikaa jolloin tuki oli iso ja niin oli jälkikäteen maksetut päivärahatkin, nettovoitto siis,kerrankin näinpäin :)
ihan yhtä hyvin ne voi toimeentulotuen voi joutua palauttamaankin. Riippuu käsittelijästä.
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument
Miksi et kuulu ammattiliittoon ja saa liiton päivärahaa?
No ei tietenkään työttömyysrahaa voi etukäteen hakea! Mistä sinä voit ETUKÄTEEN tietää että olet silloinkin työttömänä? Kun työkkärin ja korvauksen maksajan odotus on, että haet koko ajan töitä ja pyrit työllistymään. Siihen ei oikein tuo etukäteen suunniteltu työttömyys sovi...
hakenut työttömyyskorvausta, joten en tiedä niistä koukeroista mitään! Siis mikä on tämä "omavastuuaika"?
Koulutus on juuri tälle alalle ja työkokemustakin vain opetustöistä, joten kesätyön saaminen on aika hankalaa. - Viime kesänä hain monia keästyöpaikkoja, mutta en saanut (opetustöitä kun ei kesälle juuri ole). Viime kesän sitten vielä opiskelin, kun olin vielä yliopiston kirjoilla ja tukikuukausia oli jäljellä. Nyt olen valmistunut, ja tosiaan viransijaisena tämän lukuvuoden, mutta työsopimus päättyy kevätlukukauden loppuun.
Monet tuoreet opettajat ovat muuten samassa tilanteessa kanssani. Pätkätöillä yleensä aloitellaan, ja silloin harvoin saa kesäajalta palkkaa. Monet opettajat ovat ensimmäisinä uravuosinaan kortistossa kesän ja opettavat lukukaudet. - Aika paskamaista, kun se palkallinen pitkä kesäloma on kuitenkin yksi peruste opettajien suhteellisen alhaiseen peruspalkkaan. Paskamaista tehdä itse työt lukuvuoden aikana, kun joku muu ottaa sitten kesäkauden palkan!
Minulla jää peruskoulun puolella opettaessani palkasta käteen nyt verojen jälkeen n. 1600 euroa, jolla elätän itseni ja yhden lapsen ja maksan opintolainaa, joten ihan hirveästi tässä ei säästellä kesää varten...Mutta jotain kuitenkin yritän säästää.
Ap