Mitä tämä on? Viisivuotiaasta kuoriutunut oikein äidin pikkuapulainen! :)
Mun 5-v pojasta on tullut viime aikoina yhtä-äkkiä tosi reipas ja haluaa auttaa kaikessa mahdollisessa. Auttaa pikkuveljeäkin pukemisessa ja käyvät vessassakin yhdessä (veli opettelee kuivaksi, mutta jännittää pottaa)! Lisäksi haluaa opetella tekemään ihan kaikkea mitä minäkin teen, lukemista, maalaamista, ompelemista. :D
Minä valitin täällä vasta joku aika sitten, kun elämä on niin vaikeaa, kun toinen loukkaantuu kaikesta, huutaa ja kiukkuilee.
Kommentit (7)
eli haluaa auttaa kaikessa siivoamisesta ruoanlaittoon ja pöydänkattamiseen. Auttaa myös kylässä liikuntarajoitteista mummia tuomalla tälle mitä tarvitsee, vanhalle vaarille auttaisi tohvelit jalkaan jne.
Ja tosiaan kysyy aina "saanko auttaa" tai toteaa "haluan auttaa".
Ja vaikka sotkua tulee, saa jo rikkoa kananmunia, yrittää voidella leipiä, kaataa äidin kanssa yhdesssä maitoa jne. Tiskaa (vaikka meillä olisi tiskikone) ja ripustaa pyykkejä (äiti sitten oikoo jälkikäteen), laittaa kaupassa ostoksia kärryyn ja ties mitä.
Ihana pikkuapulainen!
Aiemmin oli täysin yhteistyöhaluton kotona, aina oli tylsää, kaikki ja varsinkin äiti ihan tyhmää. Nyt tyhmittelyvaihe on mennyt ohi ja tilalle tullut aivan päinvastainen ääni kelloon.
Tyttö on aivan yliavulias, usemman kerran päivässä katsoo pitkää lumoutuneesti ja sanoo "Äiti, olet maailman ihastuttavin!" tai "Meidän äiti on maailman söpöin." tai "Minun pieni ihana äiti-kulta."
"Äiti mä rakastan sua niin että puristan sut kappaleiksi!" :D
Täytyy vaan olla onnellinen tästä vaiheesta. :)
ap
kehua lasta! meillä on 5v ja 4v kans äitin pikku apureita ?
Meidän 5-vuotias on ollut vauvasta asti aivan kamala raivopää. Uhmaiät eivät erottuneet seasta yhtään mitenkään, kun koko elämä on ollut samanlaista uhmaa.
Ja nyt lapsi on yhtäkkiä toista kuukautta ollut poikkeuksellisen sopuisa, hyväntuulinen ja juuri tuo äidin auttelu on ollut sellaista, mitä ei ole ollut ikinä ennen yhtään.
Mitä ihmettä tuolle lapselle on tapahtunut! Minä vain odotan jännityksellä, että milloin se meidän kauhukakara taas palaa tänne taloon raivoomaan.
vähän ennen kuin täytti kuusi.
4-5 vuotiailla tulee jokin uhma uudelleen (poika juuri tässä iässä, huoh...), ja sitten taas rauhoittuvat :)
Lapsi haluaa laittaa ruokaa, kattaa pöytää, siivota, imuroida, pestä lattioita ja ihan kaikkea mitä äitikin tekee. Olen antanut tehdä. Nyt osaa jo mm. rikkoa kananmunia kulhoon (kun leivotaan), keittää makaronia, tehdä voileipiä, harjoittelee kuorimaan perunoita, pesee perunoita ja porkkanoita, kokkaa ja tekee ihan kaikkea mitä äitikin. Välillä tulee sotkua, mutta mun mielestä tosi ihanaa ja suloista kun toinen niin tosissaan yrittää. Sitten lapsi sanoo että hänestä tulee isona äiti, hän saa monta lasta ja niiden nimet on mm. iines ja aleksi yms...
Illalla sängyssä kertoo kuinka paljon rakastaa äitiä ja isiä ja mummua. Oikea pikku kullannuppu. Ihana vaihe menossa. Välillä kyllä kiukutellaan mutta vähemmän kuin ennen.