Raskausdiabeetikko, mikä sokeritilanne raskauden jälkeen?
Paraniko daibetes heti synnytyksen jälken.
Minulla oli insuliinihoitoinen diabetes raskausaikana. Nyt kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen sokerirasituksessa arvot oli ihan päin metsää. Mietin nyt, voiko diabetes vielä hävitä, vaikuttaako imetys arvoihin, vai olenko lopuksi ikääni tuomittu diabeetikoksi. Terveydebhoitaja ei osannut tai halunut vastata tuohon kysymykseen.
Onko jollain omia kokemuksia samasta tilanteesta?
Kommentit (4)
Ei ne arvotkaan yleensä ole niin suuria, ettäkö ne haittaisi raskauden jälkeen. Siis samat arvot on ei-raskaalle hyviä.
Mutta jos sua huolestuttaa mene siihen rasitukseen jo aiemmin. ITellä oli ruokavaliohoidolla, ja samansuuntaiset arvot synnytyksen jälkeenkin. Huolestuin ensin, mutta ne on tosiaan ihan normaalit sokerit jos ei ole raskaana.
Diabetesliiton sivuilla on paljon tietoa diabeteksesta. Raskausdiabetes lisää diabetesriskiä myöhemmin elämässä, mutta parenee kyllä synnytyksen jälkeen.
Arvot oli korkeammat kuin koskaan raskausaikana.
Minulla raskausdiabetes todettiin jo ihan alkuraskaudesta.
En edes tiennyt vielä olevani raskaana kun olin sokerirasituksessa muista syistä. Silloin diagnoosiksi tuli alentunut sokerinsieto, 2h arvo oli vähän koholla. Parin päivän kuluttua sain tietää olevani raskaana ja diabetesseuranta aloitettiin tuon rasituksen perusteella jo rv 12.
Nyt tehdyssä rasituksessa arvot olivat huomattavan korkeat. Outoa että tilanne paheni niin hurjasti raskausaikana. Vaikuttaakohan nuha ja yskä rasituksen tulokseen?
Voiko alentunut sokerinsietokyky parantua raskauden jälkeen vai onko kyseessä geneettinen ominaisuus eli 1. tyypin diabetes onkin aina ollut olemassa, mutta ilman diagnoosia.
Istukkahormonit ja raskauden painonnousu vaikuttaa kyllä tuohon aterian jälkeiseen arvoon, mutta kuinka kauan raskauden jälkeen, kun istukka poistuu ja paino laskee automaattisesti synnytyksen myötä?
minulla ei tosin ollut insuliinihoitoa, ruokavaliolla ja itseseurannalla mentiin. terkkari sanoi, että minun pitäisi mennä vuoden vai kahden päästä rasitukseen. sen olen lukenut, että raskaudenajan diabetes lisää huomattavasti riskiä sairastua diabetekseen myöhemmin elämässä. imetyksen vaikutusta arvoihin en tiedä, mutta eipä se mahdottomaltakaan kuulosta. ihmettelin synnärillä kun kukaan ei ollut kiinnostunut sokeriarvoistani, kun vielä juuri ennen synnytystä niitä piti mittailla tuon tuosta. ajattelin että kaipa ne siitä sitten korjaantuu itsestään välittömästi kun vaavi on saatu maailmaan... toivottavasti saat sokeriasiat kuntoon ja mielenrauhan siltä osalta!