Onko teillä koko ajan tällaista?
Taapero heittää vauvaa kirjalla päähän.
Eskarilainen potkaisee taaperoa.
Taapero puree eskarilaista.
Eskarilainen lyö koululaista.
Koululainen antaa eskarilaiselle luunapin.
Me vanhemmat emme töni, lyö, läpsi tai anna luunappeja. Me sanomme koko ajan, ettei toista saa satuttaa. Pistämme pyytämään anteeksi, uudestaan ja uudestaan. Ja sama meno vain jatkuu.
Onko tämä tällaista kaikilla???
Kommentit (90)
mutta kyllä mä noiden isompien kohdalla jo yrittäisin saada muksimiset loppumaan toden teolla. Meillä on veljekset 8 ja 11 v. ja olen pari kertaa pitänyt tiukan saarnan ja puhuttelun siitä, että veljeä ei saa kohdella sen huonommin kuin muitakaan ihmisiä. Voistko ajatella että pidät noiden isompien, oliko niitä nyt kolme eskarilaisesta ylöspäin?, kanssa vakavan palaverin, jossa puhutte toisten kunnioittamisesta ja siitä, miten kaikki ovat vastuussa kodin ilmapiiristä? Usein se että lätkäisee vain kerta toisensa jälkeen rangaistuksen kiusanteosta, muuttuu osaksi rutiinia ja sen sijaan että se ratkaisisi ongelman, se vaan saa kaikki entistä kiukkuisemmiksi...
Jestas mitä ruikuttaja. Et tajunnut olevasi ääliö? No hyvä kun selvisi.
noi kuuluu teini-ikään?
Vanhin lapsi on kymmenen.
Oikeasti, on kyllä avuton ja tyhmä tapaus.
mutta kumpikaan ei koske pahalla vauvaan. Muuten siis samaa.
Jestas mitä ruikuttaja. Et tajunnut olevasi ääliö? No hyvä kun selvisi.
Onko ap susta sitten jokin älyn ruuumiillistuma?
Onpa taas tämä ketju. AP, mun lapsuudenkodissa oli just tuollaista. Vanhemmiten olen ajatellut, että meillä oli tunteiden käsittely nimenomaan fyysistä ja varmaan vielä kaikilla siskoilla estot aika alhaalla. Siis rakastetaan ja vihataan yhtä aikaa ja fyysisesti. Turhautumiskynnys matala, joten pienestäkin vastoinkäymisestä tuli tappelu.
Meillä ei vanhemmat käyttäneet ikinä mitään väkivaltaa, joten ei ollut mitenkään opittu käyttäytymismalli.
Luulen, että me oltiin tytöiksi aika kilpailuhenkisiä ja voimakastahtoisia. Ja tosiaan fyysisiä. Vieläkin reagoin ja nollaan itseäni liikunnalla. Voisiko ajatella, että isoimmille lapsille löytyisi joku säännöllinen liikuntaharrastus, jossa pääsisi purkamaan kilpailuviettiä ja myös kasvattamaan turhautumiskynnystä.
Meillä oli vielä se, että asuimme maalla ja oli vähän leikkikavereita ja harrastuksia. Yksin metsässä juoksemalla ei saanut noita tarpeita purettua. Mulle olisi varmaan sopinut lapsena jokin joukkuepeli harrastukseksi, mutta sellaiseen ei maalla ollut mahdollisuutta ainakaan silloin. Lapsia liian vähän.
Me saatettiin tapella vielä nyrkeillä ihan selkeästi murrosiässä. Nyt ollaan kaikki hyvissä väleissä, johtavissa asemissa ja kaikilla oma perhe.
nyt taas tuli meikälle ällötys tätä palstaa kohtaan,. Jatkusvasti mollataan, haukutaan, aliarvioidaan, rytätään toisia. Miten teidät on kasvatettu ja miten tuuttekaan omat lapsenne kasvattamaan... Tosi vahvoja ne, jotka yleensäkään uskaltaa aloittaa mitään ketjua täällä.
Ap on keskenkasvuinen ääliö. Väkertää viisi lasta putkeen, sitten istuu ja ihmettelee, että pitääkö niitä lapsia jotenkin hoitaa, kasvattaa yms.
Ap on keskenkasvuinen ääliö. Väkertää viisi lasta putkeen, sitten istuu ja ihmettelee, että pitääkö niitä lapsia jotenkin hoitaa, kasvattaa yms.
Ap:hän päinvastoin kertoo tässä ketjussa siitä, miten hoitaa ja kasvattaa lapsia. Mun mielestä tässä on enemmänkin kyse siitä, että yhden tietyn asian kanssa on perheessä pulma ja äiti nyt haki täältä vinkkejä siihen, mitä voisi tehdä tai sitten halusi vain jonnekin purkaa pahaa mieltään lasten kinastelusta.
Jotenkin tuntuu, että sinäkin purat pahaa mieltäsi jostain, kun tulet tänne muita parjaamaan.
Toteaa että lapsia on liikaa.
Erityislapsi on hunningolla, taapero hakkaa vauvaa jne.
Toteaa että lapsia on liikaa. Erityislapsi on hunningolla, taapero hakkaa vauvaa jne.
- että lapsia olisi liikaa. Hän sanoo, että niitä on viisi. Liikaa on sinun tulkintasi.
- että erityislapsi olisi hunningolla. Hän sanoo, että lapsesta huolehditaan tämän erityistarpeet huomioiden. Hunningolla on sinun tulkintasi.
- että taapero hakkaisi vauvaa. Hän sanoo, että taapero on (kerran?) heittänyt vauvaa kirjalla. Hakkaaminen on sinun tulkintasi.
Eli kun sinä teet noin sairaita tulkintoja, niin mikä sinussa on vialla?
Jäähypenkki on käytössä. Luultavasti etenkin taaperon vihaisuus/mustasukkaisuus vauvaa kohtaan on sitä, ettei saa tarpeeksi huomiota vanhemmilta. Mutta hei, siis viisi lasta ja kodinhoito. En tiedä kuka supervanhempi ehtisi vielä olla kunkin lapsen kanssa kahden kesken joka päivä. AP
Sen takia meillä on "vain" kaksi lasta, koska haluan että minulla riittää aikaa jokaiselle. Esikoinen on 9 ja kuopus täyttää 5. Nyt olemme alkaneet harkita, että joskos se kolmas vielä. en ymmärrä miksi niitä muksuja pitää pukata liukuhihnalta ja sitten ihmetellä kun ei aika ja voimat riitä. Ei kai kenelläkään tuossa tilanteessa riitäkään. Sama pätee ihmisiin jotka keräilevät muka rakkaudesta elukoita kaikki nurkat täyteen, jotka sitten ilman lenkitystä muhivat omissa ulosteissaan. GGGGGRRRRRR..pistää niin ärsyttään!!
millaista suvaitsemattomuutta ja kylmäkiskoisuutta. Ei ap laiminlyö lapsiaan, lapset vaan villiintyy laumassa. Miten joku kehtaa verrata toisen ihmisen lapsikatrasta joihinkin rääkättyihin, omissa paskoissaan pidettäviin eläimiin? Huh. Kirjoituksesi perusteella olet todellinen 'superäiti' ;)
hauku ketään toista ääliöksi.
Älä välitä näiden joidenkin torveloiden asiattomista kommenteista, niistä näkee selvästi kyseisen ihmisen henkinen pahaolo tai sitten ihan vaan sivistymätön moukkamaisuus, joten niitä ei kannata noteerata. Luota itseesi ja usko siihen, että kyllä niistä lapsista kuitenkin ihan hyviä ihmisiä ja onnellisia aikuisia kasvaa. Se, että olet huolissasi tuosta asiasta on jo hyvä osoitus siitä, että lapsillasi on kuitenkin heidän parastaan haluava äiti.
Esimerkiksi samainen taapero hakee pyytämättä itkevälle vauvalle lelun tai tutin (usein vauvalla on jo tutti, mutta pieni yrittää silti lohduttaa). Eskarilainen ja koululainen auttavat hellästi taaperoa pukemaan ja riisumaan ulkovaatteita. Vanhin koululainen lukee muille ääneen sarjakuvaa. Kaikki haluavat antaa toisilleen illalla halauksen ja pusun ennen nukkumaanmenoa, jne. Tapahtuuhan tätäkin kaikkea päivittäin. Olen aika järkyttynyt siitä, minkälaisia vastauksia tähän ketjuun tuli. Monet tekstit loukkasivat minua ja perhettäni. Aloin oikeasti itkeä, kun joku kirjoitti että olen ääliö. Enpä tiennyt olevani. Toivottavasti te ette kohtele muita ihmisiä tällä tavoin - ja samalla kehuskele, kuinka kunnioittavia ja arvostavia teidän perheessä osataan olla. Edelleen kiitos rohkaisevista ja kannustavista viesteistä, joita myös tuli. AP
näistä ääliöistä joita täällä riittää. Lapsissakin on temperamenttieroja, ja teillä on temperamenttisia tapauksia, tulevat pärjäämään elämässä, eikä heitä tallota jalkoihin :)
Ja miksi kaikki 1-2 lapsen vanhemmat luulevat olevansa täydellisiä kasvattajia?
ja vailla kavereita ja ne kaksi kouluikäistä tappeli jo keskenään ja kotitöitä oli jne. kun tätä viimeisintä raskautta käynnistettiin.
Edesvastuuton "äiti" joka vain lataa uutta lasta maailmaan, eikä piittaa edellisistä.
Ääliökin on moiselle mieto ilmaus.
Vauvaa kohtelee kaikki hellästi ja rakastavasti. Isommat leikkii keskenään pääosin hyvin, sanallista suukopua tulee hetkittäin. Ja on päiviä ettei leikit suju niin sopuistasti ja riitoja syntyy. Mutta harvoin ottavat ja lyövät tai satuttavat toisiaan.