Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun todellisuuden taju on hämärtynyt raha-asioiden suhteen.

Vierailija
10.03.2010 |

Tajusin sen vaan ykspäivä kun katoin sitä kukkaron herraksi ohjelmaa missä se nuori äiti luuli että sillä on velkaa n. 1500-2000 euroa. Mun ensimmäinen ajatus oli että, "eikö muka tota summaa löydy omalta tililtä"?

Kunnes mä rupesin miettimään tarkemmin että sehän tosiaan voi olla jollekin paljon rahaa, eikä kaikilla tota määrää ole, joka mulle on pikkusumma.

Hävettää!

Miten ja milloin musta on tälläinen tullut?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä hintoja päivittäistavaroista. Itse ennen hoitovapaata en miettinyt, mutta onneksi tässä tilanteessa joudun miettimään pennosia. Ollaan ihan hyvin pärjätty, ja haaveilen ajasta, kun palaan töihin, että mitä kaikkea sillä "ylimääräisellä" rahalla teenkään. Siis jos vaan saan jatkettua tällä samalla linjalla..

Vierailija
2/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen oppinut ainakin sen, että kannattaa lukea kaikki viestit, ennen kuin kommentoi :)

Hyvä aloitus ap. Ei sitä oikeesti keskituloinen ja työssäkäyvä aina tajua, miten "pienistä" summista jonkun toisen ahdinko voi johtua. Vaikkei mikään porho siis olisi itsekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tämä kirjoituksesi sitten. Elämä kostaa. Näin se vain menee.

Lisäksi vielä vainoharhainen sellainen :) Tukehdu köyhyytees luuseri. Ei käy sääliksi. Sääliksi käy lasta jonka on hommanut tollanen köyhä idiootti jolla ei ole varaa kustantaa edes sen lääkkeitä, saako edes ruokaa reppana? Eikä mua kiinnosta vittuakaan sun vaivas! Kiitä mua nahjus, mä luultavasti elätän veroja maksamalla sut ja sun jälkeläises. Ukkos on tainut lähteä jo kävelemään, enkä ihmettele, niin olet kuvottava! Äläkä tuu puhumaan mulle kuolemasta, jos kerta itse olen monivammanen ja pentus ei saa henkeä ilman lääkkeitä. Veikkaan että se olet sinä ja pentus jotka siellä helvetissä ennenmua kärvistelette!

Naurettava tapaus! Olet katellinen ja ymmärtämätön. Ap on satakertaa fiksumpi kuin sinä, joka et osaa muuta kuin möykätä pahaaolo ja ja rahapulaa ulos. Itse olet ittes tohon jamaan ajanut, turha mitään sääliä kerjätä.

Vierailija
4/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mielestäni hienoa että hän havahtui huomaamaan tilanteensa, sillä kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin he. Tässä maailmassa on aivan liikaa noita reaalimaailmasta vieraantuneita hyvin toimeentulevia, jotka eivät ymmärrä miten tiukkaa ihmisillä voi olla.

Itse olen opiskelijaäiti, joka saa kuukaudessa 260 e opintotukea ja 100 e lapsilisää. Olemme mieheni kanssa rakentaneet talon ja lyhennämme lainaa mieheni tuloista (3000 e/kk). Ylijäävillä tuloilla maksamme vakuutus-, sähkö-, lämpö-, vesi-, puhelin-, laajakaista- ja jätelaskut, autoverot, bussikorttini, kouluruokailuni, päivähoitomaksut.

Ylimääräistä ei ole pennin pyörylää, en käy kampaajalla, ostan vaatteeni kirpputorilta ja 1000-2000 euroa käteen olisi mahtava juttu. Tosin senkin laittaisin säästöön.

Tiukkaa on, mutta olemme onnellisia!

Vierailija
5/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei aina musita miten piti laskea pennejä. Ja 200 markkaa oli iso raha!

Vierailija
6/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ koulutuksesi. Sitähän tosiaan haluat.

Vierailija
7/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei aina musita miten piti laskea pennejä. Ja 200 markkaa oli iso raha!

Ja nyt ollaan tultu näköjään tähän pisteeseen kun ei edes ajattele sitä omaa rahankäyttöä, sitä vaan käyttää koska sitä on sen kummempia miettimättä.

Vierailija
8/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meillä ei 1000-2000 euroa ole kauhean iso raha, itse olen akateeminen ja mieheni lääkäri. Yhteistulomme ovat 15000 euroa kuukaudessa.

En tätä kehumisen vuoksi sanonut, vaan tuntui oudolta kun opiskeluaikana tienasin vain noin 10.000 markkaa(alle 2000 euroa) kuukaudessa. Silloin ei olisi ehkä aina ollut tuota rahaa tilillä, paitsi jos olisin isältäni pyytänyt.

t.AP

Vierailija
9/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselin asuntoja jotka meni pakkolunastukseen 3000e maksamattomien yhtiövastikkeiden vuoksi. Se vain vaikuttaa niin mitättömältä ja sitten koti alta.

Jos itselläni olisi tuollaisia ongelmia, saisin varmasti vanhemmiltani taloudellista apua.

Mutta muistan ajat jolloin 50markkaa oli tooooosi paljon rahaa.

Vierailija
10/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meillä ei 1000-2000 euroa ole kauhean iso raha, itse olen akateeminen ja mieheni lääkäri. Yhteistulomme ovat 15000 euroa kuukaudessa. En tätä kehumisen vuoksi sanonut, vaan tuntui oudolta kun opiskeluaikana tienasin vain noin 10.000 markkaa(alle 2000 euroa) kuukaudessa. Silloin ei olisi ehkä aina ollut tuota rahaa tilillä, paitsi jos olisin isältäni pyytänyt. t.AP

Mä kerron että mä tajusin olevani hölmö ja ajattelematon, ja mua hävettää se varskinkin kun olen tosiaan joskus ollut köyhä opiskelija. Mun mies ei ole lääkäri enkä ole minäkään, en ole edes akateeminen. Mulla ei ole mitään syytä täällä meidän tuloja julistaa. Mun äiti on siivooja, mun isä oli puuseppä, nyt jo kuollut, rikkauksia en perinyt.

Mä en tiedä mikä vetää sut noin katkeraksi? Mä en onneksi katkera ole, tajusin vaan että olen näköjään tullut tähän pisteeseen että mä en mieti mitä tuhlaan ja vielä kuvittelen että kaikilla on samoin, vaikka tiedän että ei ole.

-ap

Vierailija
11/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että nyt euroina ajattelee samoin kuin markkoina ennen. Tosin tulotasokin on opiskelijasta asiantuntijaksi muuttunut vastaavasti.

Mutta tämä tökkäsi:

opiskeluaikana tienasin vain noin 10.000 markkaa(alle 2000 euroa) kuukaudessa. Silloin ei olisi ehkä aina ollut tuota rahaa tilillä, paitsi jos olisin isältäni pyytänyt. t.AP

Mä kerron että mä tajusin olevani hölmö ja ajattelematon, ja mua hävettää se varskinkin kun olen tosiaan joskus ollut köyhä opiskelija.

Köyhä opiskelija on sellainen, joka saa opintotukea sen vajaa 300 kuussa, maksaa siitä vielä osan vuokrasta (sen, mitä asumistuki ei kata) ja lopulla hoitaa talouden vakuutuksineen, matkakuluineen ja ostaa sen fillarin ja talvitakin jos voi. 2000 euroa tienaava opiskelija on kaikkea muuta kuin köyhä.

tai sitten ap provoaa.

Vierailija
12/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku muu oli esittänyt ap:tä ja kirjoittanut tuon tienestiyhteenvedon, jota oikea ap sitten yritti korjailla siinä viestissä, joka alkoi "mikä sua vaivaa". Mulla oli opiskeluaikaan hyvät tulot 8enkä siksi saanut opintotukea ollenkaan) mutta en mäkään tiedä ketään, joka olisi opiskelijana tienannut 10 000 markaa kuussa ja silti valmistunut. Toki, mun systeri tienaa nyt monta tonnia it-alalla, ja on edelleen muodollisesti opiskelija, mutta vain siksi ettei koskaan tehnyt opintojaan loppuun

Vierailija
13/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muissa ihmisissä. Nyt jo hiukan laantunut, ei kiinnitä enää niin huomiota kuin silloin kuin palasin äitiyslomalta töihin.Mutta että toisille voi olla ihan normaalia spekuloida vakavissaan miten kurjaa on kun pitää kolmen mökin väliltä valita missä kävisi...

Se muutos tapahtuu pikkuhiljaa, huomaamatta. Omalta kohdalta luulen, että en ajaudu tuohon "turtumukseen" takaisin, koska eron iskiessä vietiin matto niin yllättäen alta, että alkoi raha näyttää taas ihan uudenlaiselta.mutta sitä shokkihoitoa en suosittele kellekään.

Vierailija
14/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka yhteiset tulot miehen kanssa ovatkin 18 000 euroa kuussa.

Silti riittää halua auttaa köyhempiä, eikä huutaa, että ota kakkua jos sulla ei ole varaa leipään.

Määrätty ihmistyyppi nyt vain on sellainen. Näitä nyt on aina vain ollut ja tulee olemaan. Onneksi en itse ole tullut sellaiseksi.

Vierailija
15/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän se usein menee. Lapsena oli markka iso raha, sitten oli kymppi. Opiskelijana satanen oli iso raha, sitten myöhemmin työelämässä tonni. Nyt sitten euroaikaan joku 500 euroa on iso raha

Tietysti niillä, joilla menee asunto vaikka kolmen tonnin velan takia pakkohuutokauppaan, niin on yleensä aika paljon muutakin velkaa. Toi kolme tonnia oli sitten vaan eka, joka kosahti.

Vierailija
16/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot eivät ole vertailukelpoisia johtuen jokaisen henk.koht veroprosentista. Vain bruttotuloja voi/kannattaa vertailla.

Vierailija
17/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ap:llä, mutta mulle jo 500e on iso raha. eli kaipa sun todellisuudentajusi todellakin on hämärtynyt.

Vierailija
18/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit kuluttaa vaan käteen tulevan osuuden, joillain prossa on 50, joillain 10, niinku mulla

mun brutto- ja nettotulojen ero on tosi pieni

jos mä ilmotan, että mun brutto on 7500 €/kk ei kukaan vois uskoa, että mä saan siitä 6700 € käteen

mutta ettehän te mitään täällä usko muutenkaan; aivan sama

Vierailija
19/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ap:llä, mutta mulle jo 500e on iso raha. eli kaipa sun todellisuudentajusi todellakin on hämärtynyt.

Vierailija
20/37 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan