Mun todellisuuden taju on hämärtynyt raha-asioiden suhteen.
Tajusin sen vaan ykspäivä kun katoin sitä kukkaron herraksi ohjelmaa missä se nuori äiti luuli että sillä on velkaa n. 1500-2000 euroa. Mun ensimmäinen ajatus oli että, "eikö muka tota summaa löydy omalta tililtä"?
Kunnes mä rupesin miettimään tarkemmin että sehän tosiaan voi olla jollekin paljon rahaa, eikä kaikilla tota määrää ole, joka mulle on pikkusumma.
Hävettää!
Miten ja milloin musta on tälläinen tullut?
Kommentit (37)
ällöttävää tuollainen "isältä pyytänyt", ihan sama mitkä mun tulot on kotoa muuton jälkeen olleet, kertaakaan en ole vanhemmilta pyytänyt/saanut rahaa. Todellisuudesta vieraantunut ap, joka ei ole tainnut koskaan joutua tulemaan toimeen pienillä tuloilla.
joku kysyi että mitä tekisin jos tilille tulisi 3500e. Aloin oikein miettimään, mutta mä en oikeasti tiedä mitä tekisin sillä, se menisi vaan tilille, se ei muuttaisi mun elämää millään tavalla eikä aiheuttaisi mulle mitään fiiliksiä. Ja tätä en siis sano nyt ylpeilyn vuoksi, vaan mulla oikeasti rahanarvo on vääristynyt ihan oudoksi nykyisin.
mulle vasta selvisi tuontyyppisten ohjelmien kohderyhmä! Sehän on tuo ap:n omahyväisyysjengi, joka noita katsoo.
En usko, että normaalisti ihmisiltä katoaa rahan taju vaikka kuinka rikastuisi.
En usko, että normaalisti ihmisiltä katoaa rahan taju vaikka kuinka rikastuisi.
mulle vasta selvisi tuontyyppisten ohjelmien kohderyhmä! Sehän on tuo ap:n omahyväisyysjengi, joka noita katsoo.
Vai että omahyväinen? En muuten ole kutosen tekstiä kirjoittanut. Joku pelleili ja vittuili, siksi leikki että on ap. Seuraava teksi on mun kirjoitama.
En ole rikas, olen tulen hyvin toimeen. Ilmeisesti olen ruvennut pitämään itsestäänselvyytenä sitä että rahaa on. Olen pahoillani jos olen teitä loukannut, ei ollut tarkoitus.
Saitte mulle oikeesti pahanmielen aikaan. Mielummin jatkan sitten vaikka tätä omahyväistä elämääni kuin että yrittäisin vaikka ymmärtää muita tai itseäni ja muuttaa kulutus ja ajatustapaani. Jos ns. "köyhemmät" ihmiset ovat noin ilkeitä ja katkeria, pysyttelen sitten mielummin omahyväisessä seurassani.
T: alkuperäinen ap, ei kutosen ap
(en jaksa alkaa laskemaan)
Miten sulla voi jäädä noin hyvin käteen?
Luulis tulevan mätkyjä. Kyllä normaalipalkansaaja joutuu enemmän maksamaan.
Kyllähän sitä voi pitää veropsorraa vaikka 1 %:ssa jos tykkää maksella jälkeenpäin.
voit kuluttaa vaan käteen tulevan osuuden, joillain prossa on 50, joillain 10, niinku mulla mun brutto- ja nettotulojen ero on tosi pieni jos mä ilmotan, että mun brutto on 7500 €/kk ei kukaan vois uskoa, että mä saan siitä 6700 € käteen mutta ettehän te mitään täällä usko muutenkaan; aivan sama
että saat irvailla meille köyhemmille, ettei muutama dona tunnu missään. Kai siitä joku orkun saa kun saa pahan mielen aikaan pitkällä sairaslomalla olevalle äidille, kenellä ei meinaa rahat riittää lapsen astmalääkkeisiin.
Toivottavasti saat rangaistuksen joskus ylpeydestäsi ja ahneudestasi. Jos et elämäsi aikana niin kuolemasi jälkeen.
Vai että omahyväinen? En muuten ole kutosen tekstiä kirjoittanut. Joku pelleili ja vittuili, siksi leikki että on ap. Seuraava teksi on mun kirjoitama.
En ole rikas, olen tulen hyvin toimeen. Ilmeisesti olen ruvennut pitämään itsestäänselvyytenä sitä että rahaa on. Olen pahoillani jos olen teitä loukannut, ei ollut tarkoitus.
Saitte mulle oikeesti pahanmielen aikaan. Mielummin jatkan sitten vaikka tätä omahyväistä elämääni kuin että yrittäisin vaikka ymmärtää muita tai itseäni ja muuttaa kulutus ja ajatustapaani. Jos ns. "köyhemmät" ihmiset ovat noin ilkeitä ja katkeria, pysyttelen sitten mielummin omahyväisessä seurassani.
T: alkuperäinen ap, ei kutosen ap
Jotenkin tuntuu hassulta kun mua ei kauhistuta mitenkään mahdollinen suurikin rahan meno. Olen menossa hammaslääkäriin ja pelkään pahoin, että tulee kallis remppa yksi juurihoidettu hammas jossa on kruunu on ilmeisesti tullut tiensä päähän.
Silti rahan mene tuossa ei pelota vaan se, että joudun menemään hammaslääkäriin. Vaikka menisi parikin tonnia ei tunnu missään.
Tuntuu hassulta kun joku kauhistuu kahdensadan euron menoa jostain purentakiskosta.
Miten jotkut voivatkin etääntyä normaalista elämästä tuolla tavalla?
Seuraatteko mediaakin laput silmillä? Ei ole mennyt jakeluun, että köyhien lapsiperheiden ja eläkeläisten määrä kasvaa koko ajan? Että velkaneuvojat ovat täysin ylityöllistettyjä? Että suomalaisen keskipalkka BRUTTONA on kai hieman alle 3000€? Että työttömyys lisääntyy koko ajan? Että leipäjonot ovat ennätyspitkiä?
rahan menoa sen enempää, elää etuoikeutettua elämää.
Enkä edes tienaa kovin hyvin. Palkkaa saan nettona pari tonnia kuussa, ja rahaa tuntuu olevan kaikkeen mitä suinkin keksin haluta. Ulkomailla käydään pari kertaa vuodessa, asutaan isossa paritalossa, josta laina on melkein maksettu, ajetaan meille sopivalla tosin aika pienellä autolla ja lapsetkin on aina olleet normaalia kalliimmassa päivähoidossa yms. Myös mies tienaa suunnilleen saman verran kuin minä, joten mitään suurituloisia ei olla. Ihmettelen kovasti miten niitä leipäjonoja oikein syntyy.
yötämyöten ja mietittiin, miten saadaan laskut maksettua. Ei niitä paljon ollut, mutta ei ollut rahaakaan. Ihmeteltiin silloin niitä ihmisiä, jotka lähtivät kaupasta isojen kauppakassien kanssa, kun meidän kassissa oli vaan jotain riisiä, broileria ja yksi maito.
Nyt on rahaa niin, että säästöönkin jää, eikä tarvitse miettiä hintoja oikeastaan mistään päivittäistavarasta. Pitäisi osata pitää itsensä nöyränä ja kiitollisena ja sen olen yrittänytkin tehdä.
Älä jauha paskaa. Ei teidän tulot ole 15000 euroa kuukaudessa. Akateemisuudella ei nykypäivänä paljoa tienaa kun suurin osa akateemisesti koulutetuista tekee jotain assarin töitä ja lekuritkin tienaa sen 3000-7000 euroa kuussa.
Sä oot pelkkä provo.
T: Rouva Ollila
Lisäksi vielä vainoharhainen sellainen :)
Tukehdu köyhyytees luuseri. Ei käy sääliksi. Sääliksi käy lasta jonka on hommanut tollanen köyhä idiootti jolla ei ole varaa kustantaa edes sen lääkkeitä, saako edes ruokaa reppana?
Eikä mua kiinnosta vittuakaan sun vaivas! Kiitä mua nahjus, mä luultavasti elätän veroja maksamalla sut ja sun jälkeläises. Ukkos on tainut lähteä jo kävelemään, enkä ihmettele, niin olet kuvottava!
Äläkä tuu puhumaan mulle kuolemasta, jos kerta itse olen monivammanen ja pentus ei saa henkeä ilman lääkkeitä.
Veikkaan että se olet sinä ja pentus jotka siellä helvetissä ennenmua kärvistelette!
Muista tämä kirjoituksesi sitten.
Elämä kostaa. Näin se vain menee.
Lisäksi vielä vainoharhainen sellainen :)
Tukehdu köyhyytees luuseri. Ei käy sääliksi. Sääliksi käy lasta jonka on hommanut tollanen köyhä idiootti jolla ei ole varaa kustantaa edes sen lääkkeitä, saako edes ruokaa reppana?
Eikä mua kiinnosta vittuakaan sun vaivas! Kiitä mua nahjus, mä luultavasti elätän veroja maksamalla sut ja sun jälkeläises. Ukkos on tainut lähteä jo kävelemään, enkä ihmettele, niin olet kuvottava!
Äläkä tuu puhumaan mulle kuolemasta, jos kerta itse olen monivammanen ja pentus ei saa henkeä ilman lääkkeitä.
Veikkaan että se olet sinä ja pentus jotka siellä helvetissä ennenmua kärvistelette!
mä kyllä ajattelen isommistakin summista noin, esim. jos joku kesälomamatka maksaa 6000e niin se ei mielestäni ole mitenkään paha hinta. Tai kaukolomakohde yli 10 000e, ok. Mä en vaan tajua että se on oikeasti joillekin ihan hirveän iso raha, ja ihan yleisestikin iso raha. Tai kaupassa en katso hintoja yhtään, ja senpä vuoksi kuukaudessa meneekin ihan ruokakauppaan reippaasti päälle tonni, ajattelen, että kaikillahan se menee. Tai jos joku tienaa vaikkapa 3000e niin se on mielestäni tosi vähän. Tai jos asunto maksaa alle 500 000e niin se on mielestäni halpa. Mä en vaan tajua rahanarvoa enää ollenkaan.