Vinkkejä miten "opettaa" lapsen nukkumaan päikit sisällä?
Meillä 1v5k poika, joka ei sitten vastasyntyneen ole nukkunut päikkejä ku ulkona,joskus kipeenä vähän sisällä, mutta yleensä unta riittää sisäl vaan 30min-tunti
Kommentit (5)
kun syksyllä aloitti päiväkodin. Alussa oli työlästä saada nukkumaan, mutta kyllä se sit muutamassa viikossa tottui. Aktiivista nukuttamista siinä kyllä tarvittiin, silittelyä, tuutulaulua, tuttia, pimennysverhoja.
ole tarvetta muuttaa käytäntöä, nyt toimii hyvin, mutta olis se kovassa myrskyssä, sateessa ym, et vois nukkuu myös sisäl, kun ei pihal oo mitään katosta ym minkä alle vaunut sais (eikä se kyllä kohta enää mahdu vaunuihin..) Mutta siis lähinnä ajattelin, et kun menee hoitoon, niin tokko ne ulkona nukuttavat.
tutista ei täällä valitettavasti (?) ole apua, ei ole kelvannut ei.. kuten ei tuttipullokaan. Toisaalta hyvä. Nytkin iltaisin luetaan lorut ja useimmiten tarttee selän silitystä et nukahtaa. Siirtyi perhepedistä omaan sänkyyn (ei pinnis, sekään ei kelvannut koskaan), nukahtaa siihen mut yöllä kipuaa viereen. Toki se ei haittaa, koska en edes välttämättä herää siihen.
Mulla samat mietteet olleet, 1v lapsi nukkuu päikkärit ulkona ja sisänukutukset olleet yhtä tuskaa (tunnin huutoa ihan hiessä) sekä unen määrä ollut ihan olematon (n.15-30min). Nyt oltuaan pitkään kipeänä, on tottunut nukkumaan sisälläkin. Olen ottanut meidän sänkyyn viereeni ja siihen on hyvin nukahtanut pariksikin tunniksi. Ja uskallan jättää nukkumaan, osaa tulla pois sängystä itse ja nukkuu rauhallisesti. Seuraavaksi aion totuttaa siihen, että nostan omaan sänkyyn nukahdettuaan.
Onko sulla jostain syystä tarvetta muuttaa käytäntöä?
Meillä meni 2 v päiväkotiin ja siellä ei voinut nukkua ulkona. Opetin hänet nukahtamaan syliin ja siitä sitten siirsin sänkyyn. Tein siis ihan niin, että pidin häntä sylissä niin kauan kunnes nukahti. Ekana päivänä kesti varmaan tunnin ja siitä se sitten pikkuhiljaa lyheni. Nyt viikonloppuisin on yleensä ihan 2-5 minuuttia.
Unet jatkuivat lyhyempinä, ulkona helpostikin 2,5-3 h, sisällä sitten n. 2 tuntia.
Kokonaisuniaikakin lyheni, mutta se taitaa johtua siitä, että päiväkodissa tulee ulkoilua paljon vähemmän kuin kotona oli. Me siis oltiin yleensä ap. 2 h ulkona, sitten päiväunet ja joskus illallakin. Päiväkodissa ovat harvoin pidempään kuin reilun tunnin ap ja iltapäivällä haetaan jo välipalalta.