Mille alalle EI kannata opiskella?
Siis missä ovat huonoimmat työllisyysnäkymät? Oletko itse sellaisella alalla?
Kommentit (34)
Todella toivon, että osaamisella on merkitystä. Välillä iskee vähän epäusko, opiskelenko ihan turhaan.
20
Olen saanut itse kuulla tuhannet kerrat, kuinka tällä alalla kilpailu on kovaa. Tunkua alalle on, mutta toisaalta oikeasti työhön soveltuvat pärjäävät. Tässä suhteessa työ on palkitsevaa ja ihan toista kuin esim. valtiolla töissä olevilla opiskelukavereilla.
Voisin lyödä vetoa, että tulet olemaan tyytyväinen alavalintaasi, vaikka opiskeluaikana pelottelijoita riittää.
Tradenomiksi ei kannata opiskella. Ainoastaan talouspuolelle eli kirjanpitoon (laskentatoimi) kannattaa opiskella.
Poikkeuksena lääketiede, it-ala, matemaattiset ja luonnontieteen alat sekä erityispedagogiikka.
ei ainakaan kemisteille/biologeille riitä töitä
Itse kouluttauduin 90-luvun lopulla tradenomiksi, mutta en ole päivääkään tehnyt niitä töitä, vaan virheeni huomattuani vaihdoin alaa terveydenhuoltoalalle. Se oli enemmän omaa hommaani.
Työllistyvätkö tradenomit nykyään?
on kirjallisuustiede. Siitä valmistunut sukulainen kertoo olevansa oman vuosikurssinsa sankari, kun ainoana ko. pääainetta lukeneena on tehnyt oman alansa PÄTKÄtöitä. Kukaan muu ei ole saanut mitään oman alan töitä.
kirjastoalaa ei voi suositella. Palkat ovat surkeat ja työllisyysnäkymät huonot. Tiedän useita, jotka ovat opiskelleet ensin kirjastotradenomeiksi ja sitten vielä ko. alan maistereiksi, eikä toivoakaan työpaikasta. Yhtä avointa paikkaa hakee iso joukko toinen toistaan paremmilla papereilla varustettuja työttömiä.
- elintarvikeala
- elektroniikka-ala
- kulttuuriala
- it-alalla muut kuin korkeakoulututkinnot
- metsäala
- yo:sta etnologiat, sosiologiat, naistutkimukset ym., joista ei saa varsinaista "ammattia", jos ei halua tutkijaksi
lukuunottamatta jotain ohjelmointipuolen erikoisasiantuntijoita.
(joka siis sisältää ne kirjasto-alan opinnotkin) lukenut voi suuntautua tietohallintoon tai arkistonhallintaan- Luulisin, että noita aloja tarvitaan enemmän ja enemmän tulevaisuudessa.
tota kuultturiala, tai sama on käsi-ja taideteollinen, riippu kuka ilmoittaa nimen.
kannattaa tosiaan katsella noita työllisyysnäkymiä. Toisaalta kuten joku sanoikin, hyvälle löytyy aina jotain ja vaikka se ei olisi ihan tasan sitä mitä opiskeli, se voi silti olla kiinnostavaa.
Mä olen lukenut taiteiden tutkimusta yliopistolla ja samaan aikaan opiskelleet on kaikki enemmän tai vähemmän työllistyneitä. Kuka kustantamoihin, kuka museoihin, jokunen jonnekin ihan muuallekin. Kukaan ei varmaan saa huippupalkkaa, mutta tykkäävät työstään ja kokevat sen mielekkääksi.
me pyöritetään terveydenhuoltoa ja pidetään siellä porukka töissä, jos ei ole teollisuutta. Talous on kuin pöytä, jossa on kolme jalkaa: teollisuus, julkinen sektori ja palvelualat. Yksi jalka pettää, koko pöytä kaatuu...