Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mille alalle EI kannata opiskella?

Vierailija
07.03.2010 |

Siis missä ovat huonoimmat työllisyysnäkymät? Oletko itse sellaisella alalla?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloituspaikkoja eri oppilaitoksissaon n 1400, ja vuosittain työpaikkoja avautuu noin 200-250. Laskekaa ihan itse siitä. Toki toimittajan ammtti on edelleen vapaa ammatti, jonne pääsee myös muutkin kuin koulutuksen saaneet. Ihan mielenkiintoista, mutta pitää olla valmis tekemään paljon töitä kohtuullisen pienellä palkalla, epämukavilla työajaoilla ja jatkuvan muutoksen keskellä.

Vierailija
2/34 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on töitä, joten taidat nyt hiukkasen olla pihalla asioista.

Tuttavapiirin perusteellla näyttäisi siltä, että he, joilla ei selkeää ammattia, kuten lääkäri, opettaja, sairaanhoitaja jne... eivät saa töitä, max pätkiä toisinaan. He ovat valmistuneet valtsikasta tai humanistisesta ja kasvatustieteellisestä (mutta eivät opettajia).

Kylläpä suomenkielen ope (jos nyt oikein käsitin että edustat itse tätä ammattiryhmää) sai hauskan moniselitteisyyden viestiinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkailu alalle ei kannata.

Vierailija
4/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen paha on kirjastoala.

Vierailija
5/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksena lääketiede, it-ala, matemaattiset ja luonnontieteen alat sekä erityispedagogiikka.

Vierailija
6/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIis ihan minkä tahansa alan (lehtityö, radio, tv) hirveä ylitarjonta ja todella paskat työsopimukset. Työstä glamour kaukana.

Alalla olen.

Vierailija
7/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on töitä, joten taidat nyt hiukkasen olla pihalla asioista.

Tuttavapiirin perusteellla näyttäisi siltä, että he, joilla ei selkeää ammattia, kuten lääkäri, opettaja, sairaanhoitaja jne... eivät saa töitä, max pätkiä toisinaan. He ovat valmistuneet valtsikasta tai humanistisesta ja kasvatustieteellisestä (mutta eivät opettajia).

Vierailija
8/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Lapissa matkailuala on parhaiten työllistäviä aloja.

Harvinaisten alojen tutkijoille ei taas ole paikkoja juuri missään. Esim. arkeologeille. Yleensäkin ammatit, joissa on vain muutamia julkisen sektorin työpaikkoja tarjolla.

Vierailija
9/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kovan teollisuuden alat on laskussa kuten paperikin ja it-alaakin viedään halpatyövoiman maihin eikä sieltä tule sen enempää suunnittelu- kuin linjatyötäkään. Viestintä- ja taidealoille on tuotettu paljon väkeä, joten sielläkin voi välittömästi olla vaikeuksia, mutta hoito- ja palvelualat tulee vetämään kun väestö vanhenee. Vanhuksille ja lapsille suunnattu kulttuurituotantokin vetää.

Vierailija
10/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttelijät ja muut taiteilijat usein työttömiä.

Vierailija
11/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/03/06/la-ryhdy-naihin-…

Näillä aloilla työpaikan saanti vaikeutuu 2020-luvulla

Ammattikoulutettuja tarpeeksi tai liikaa

ja

Näillä aloilla työpaikkoja löytyy 2020-luvulla

Osaaville ammattikoulutetuille riittää kysyntää

Vierailija
12/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella haluat pitkäaikaisen työpaikan, muttet heti itke mittavan palkan perään, niin suuntaudu terveydenhuoltoalalle. Valmistuttuasi muuta pikkukaupunkiin, hakeudu esim. vanhainkotiin töihin, tee työsi hyvin ja voit lisäkouluttautua työsi ohella ( hoitotiede jne. )ja myöhemmin hakea esim. osastonhoitajan tai ylihoitajan paikkaa ( edellyttäen, että olet sairaanhoitaja ). Lähihoitajankin palkalla pärjää muualla, kuin isoissa kaupungeissa ihan ok.

Vierailija
13/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päiväista, vakituista paikkaa hakee 200 henkeä, joilla kaikilla rautainen työkokemus. Jotain hanttihommia voi mäihällä saada mutta siinä kaikki.

Vierailija
14/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksena lääketiede, it-ala, matemaattiset ja luonnontieteen alat sekä erityispedagogiikka.

Vierailija
15/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuuria, hyvä alallaan ja osuu vielä oikeaan paikkaan oikeaan aikaan niin alalla ei väliä.

Tänä päivänä kannattaa hankkia useampi ammatti, jotta on laajemmat mahdollisuudet. Itse olen kahden eri aineen opettaja, mahdollisuus laajentaa vuoden opiskelulla kolmanteen aineeseen, ja lisäksi kääntäjä. Minulla on myös matkailualan koulutus.

Myös se, että pystyy työllistämään itsensä, esim. perustamaan yrityksen, voi taata töitä.

Vierailija
16/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällä hetkellä IT-alalla on huonot työllistymisnäkymät."

Alan osaajat viedään käsistä. Jos on harrastuneisuutta, saa töitä, vaikka ei olisi virallista koulutustakaan. Tunnen viisi it-alan ihmistä, jokainen saanut valita työpaikkansa. Mutta koulussa opetettu ei riitä. Pitää hankkia lisätietoa muualta.

Vierailija
17/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin alalle pari vuotta sitten eikä päivääkään ole tarttenut olla työttömänä. Työ on todella mielenkiintoista joskin kiireistä. Aivan ehdottomasti unelmien työ!

Vierailija
18/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin alalle pari vuotta sitten eikä päivääkään ole tarttenut olla työttömänä. Työ on todella mielenkiintoista joskin kiireistä. Aivan ehdottomasti unelmien työ!

Opiskelen viestintää yliopistossa tällä hetkellä. Tutkinto ja työkokemusta on jo toiselta alalta.

Vierailija
19/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...joka ei itseä kiinnosta!

Vierailija
20/34 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimittaja ja koulutus VTM, pääaine ei tosin viestintä. Itse olen kokenut, että esim. virkamiesuralle on todella vaikea päästä verrattuna toimittajan työhön ja työsuhteet ovat ihan mielivaltaisia.

Toimittajan työssä ammattitaidolla ja osaamisella on edes jotain merkitystä, sen sijaan moneen muuhun työhön hakeutuessa lähinnä suhteilla ja/tai puolueen jäsenkirjalla.