Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako muuttaa "maalle" vai viekö bensan hinta konkurssiin?

Vierailija
07.03.2010 |

Haaveilen maalle muutosta - tämä paikka, josta olisin nyt innostunut on vain 13 km kaupungista, mutta on kyllä ihan maaseutua.



Joutuisimme hankkimaan toisen auton työn takia. Nyt pärjäämme yhdellä, kun toisen työpaikka on pyöräilymatkan takana.



Bensan hinnan odotetaan nousevan jopa 2,50 €/l.



Tuleekohan ajelusta silloin ihan katastrofi - eli toisen 20 km:n ja toisen 50 km:n työmatka syö palkamme olemattomiin...?



Kannattaako moinen? Saisi asua ihanalla paikalla ihanassa talossa ja ajella hulluna ympäriinsä...



Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehen 42 km päivässä. Minä saan verotuksessa 7500,- vähennystä oman auton käytöstä ja mies saa noin 2500,- vähennystä eli ei se autoilu konkurssiin vie.



Sitä paitsi me ainakin saimme talomme niin paljon edullisemmin maalta kuin kaupungista, että sillä erotuksella ajelee monta vuotta.

Vierailija
2/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua noiden autoveroetujen kavennuksiin tulevaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin työmatka-ajon lisäksi joudutte kuskaamaan myös lapsia harrastuksiin iltaisin ja viikonloppuisin. Jos ette ole tottuneet asumaan maalla, harkitsisin pari kertaa. Elämä keskustan liepeillä on yksinkertaisempaa jos bussi kulkee tai lapsi pääsee jopa kävellen tai pyörällä kavereille ja harrastuksiinsa tai opiskelupaikkoihin. Vaikka autoilusta saisi verovähennyksiä, niin bensan lisäksi se vie myös aikaa, ja sitä ei saa mistään lisää. Takapuoli vain leviää auton ratissa kököttäessä.

Vierailija
4/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi ns matka-ajon päästöt huomattavasti pinemmät kuin kaupunkiajon.



Vierailija
5/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli minä ajelisin 100 km yhteensä päivässä ja mies 40 km.



Oma työni on esim. sellaista, että voisin tehdä suurimman osan etätyönä, mutta työnantajat eivät kaikesta huolimatta ole kauhean innostuneita siitä. Joten ilmaston kiittämistä en kyllä ota kokonaisuudessaan omille niskoilleni!



Herrajumala sentään: Suomessa on lääniä ja luontoa vaikka muille jakaa, mutta pitäisi asua ahtaasti kaupungissa naapureiden kanssa limittäin ja lomittain, että se luonto siellä kaupungin ulkopuolella säästyisi!



Jos olisi toimiva julkinen liikenne, tietysti käyttäisimme sitä. Julkiseen liikenteeseen on panostettu vain kaikkein suurimmissa kaupungeissa. Muissa ihmiset pärjätkööt omillaan.

Vierailija
6/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmatkaliikeenteessä, niin humaat, että siinä sitä aikaa menee vaikka kilomerejä ei ole montaa.



Kyllä maallakin pääsee kavereille pyörällä ja myös busseja liikkuu.



Mitä tule perseenleviämiseen, niin maalla ei tarvitse istua iltoja telkkarin ääressä vaan on ihan muuta tekemistä, joka kuluttaa kaloreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmastosyistä työmatkojen tukemista karsitaan reilusti.



Mutta tosiaan, maalla on kiva asua!

Vierailija
8/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se autolla ajelu kallista. Vanhempani asuvat niin, että toisella työpaikka on 4km (harvalla on noin lyhyt matka) päässä ja toisella 20km. Myös lähimmät kaupat ovat 20 kilometrin päässä. Tiedän tosin pariskuntia, joilla yli 80km työmatka.



Jos on lapsia niin heitä kyllä joutuu kuskaamaan keskustaan jne. vähän väliä kun julkista liikennettä ei meidän suunnalla ainakaan ole maaseudulla. 1 bussi menee aamulla kouluun ja vain 1 tulee takaisin illalla.



Jos haluatte muuttaa maalle niin valmistautukaa ostamaan nuorillenne mopo/skootteri kun he pääsevät 15 vuoden ikään ja antamaan bensarahaa (ei ne kalliita ole). On rääkkäystä pitää nuorta ilman omaa kulkuvälinettä kun lähimmät palvelukeskukset ovat kaukana. Heidänkin pitää päästä vapaasti kavereilleen ja harrastuksiin tms.



Ei tuo 20km työmatka kuullosta pahalta kun meilläpäin on ihan rutiinia ajella sellainen matka töihin, lähikauppaan tms. eli ainakin minulle se olisi todella lyhyt matka. Ennen ajoin 20km kevarilla kouluun puolet vuodesta.



Maaseudulla kyllä alkaa vituttamaan rankasti jos bensan hinta vielä nousee, koska julkista liikennettä ei monella paikkakunnalla todellakaan ole tai autoja menee vain kerran päivässä, joten ei sellaisen varassa voi olla.



Jos olisin sinä niin luultavasti muuttaisin maalle (jos sait pysyvän työpaikan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan lapset kasvavat muutan kaupunkiin takaisin. Nyt ei voi vielä muuttaa kun lapsilla on täällä koulut ja kaverit.

Vierailija
10/10 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maalla todellakaan kulje linja-autot! hyvä jos koululaisvuorot kulkee ja loma-aikoina ei nekään. Kimppakyyti toimii paremmin, jos vaan on samaan suuntaan kulkijoita ja työajat sopii yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme