Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Suomalaiset tylyä kansaa - onko totta?

Vierailija
07.03.2010 |

Hesari 7.3.2010 kirjoittaa venäläisen kirjaliija-bisnesnaisen suulla, ettei suomalaisia tylympää kansaa ole.

Oletko samaa mieltä?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on taatusti tympeitä, mutta kyllä venäläiset on tylyjä isolla teellä!

Vierailija
2/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset ovat hitaasti lämpenevää sorttia, mutta kun tutustutaan, ollaan hyviä ystäviä.

Esim. amerikkalaiset hallitsevat kohteliaisuusfraasit ja smalltalkin, mutta onko se aitoa kohteliaisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei lapsineen saanut Suomessa 18 vuoteen ystäviä

t. ap

Vierailija
4/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku venakko onkin paras sanoja =)))Suomalaiset on taatusti tympeitä, mutta kyllä venäläiset on tylyjä isolla teellä!

Vierailija
5/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
6/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja allekirjoitan kyllä venäläisten voittamattoman tylyyden varsinkin julkisissa tilanteissa. Kodin seinien sisäpuolella tilanne on toinen.

Suomalaiset ovat yksinkertaisesti pahemman kertaluokan rasisteja suhteessa venäläisiin. 'Ryssää' kuule todella usein itseään ihan fiksuina pitävien ihmisten suusta. En ihmettele yhtään, jos venäläisen on Suomessa vaikeaa saada ystäviä.

Vierailija
7/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ujous usein tulkitaan mielestäni väärin.

Vierailija
8/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on hyvä esimerkki tylyydestä.

Jos et ole rikas, kaunis, laiha, aktiivinen, johtavassa asemassa, täydellinen äiti, vaimo ja rakastaja, et ole mitään.

Vierailija
9/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä ollaan tylyjä juuri asiakaspalvelutilanteissa, mutta muuten ovat vieraanvaraista kansaa.

Mun Venäjän-reissusta on jo 15 vuotta, joten perustan tämän arvaukseni kokemuksiini Baltiassa (olen asunut Virossa ja matkaillut muualla Baltiassa), sekä keskusteluihini ystävien kanssa, jotka tuntevat Venäjää ja sen kulttuuria, ja ovat oleskelleet siellä pitempiä aikoja.

Minä ja ystäväni olemme sitä mieltä, että entisen Neuvostoliiton maissa vaikuttaa vieläkin paljolti neuvostopalvelukulttuuri, siis se sellainen töykeä. Kuitenkin kaikki kaverini, jotka ovat oleskelleet pitempään Venäjällä, ovat sitä mieltä, että venäläisiä vieraanvaraisempaa kansaa ei ole.

Mitä sitten taas suomalaisiin tulee, niin toisaalta olemme tyly kansa, toisaalta emme. Itse olen asunut parissakin maassa, ja mulle on tarttunut mukaan melko erilainen tapa- ja kohteliaisuuskulttuuri, kuin täällä Suomessa on. Se antaa mulle tietyllä tavalla itsevarmuutta, kun tiedän, miten eri tilanteissa on hyvä toimia. Lisäksi olen huomannut, etten juuri koskaan saa huonoa palvelua, koska olen itse aina kohtelias. Kotona mulle ei ole opetettu hyvää ja kohteliasta käytöstä, ja kun vertaan itseäni vaikkapa äitiini, ero on hurja. Hän ei yksinkertaisesti osaa käyttäytyä tietyissä tilanteissa, vaikkei mitenkään tyhmä ihminen olekaan.

Mielelläni siis parantaisin suomalaista tapa- ja kohteliaisuuskulttuuria. Nykyään puhutaan niin paljon siitä, miten lapset ja nuoret ovat aivan mahdottomia, ja uskon, että tämä johtuu osaltaan myös siitä, ettei lapsille opeteta hyviä käytöstapoja. Käytöstavat eivät ole mielestäni mitenkään ulkokultaisia, koska niiden perimmäinen arvo on siinä, että tilanteessa mukana olevat ihmiset otetaan huomioon. Tässä suomalaisilla on mielestäni parantamisen varaa.

Kaikista tuttavapiirini lapsista oikeastaan vain kahdelle on opetettu käytöstapoja: yhdessä perheessä äiti on oleskellut ulkomailla ja isä on maahanmuuttaja, toisessa äiti on hyvällä tavalla tiukka täti. Heidän lastensa kohdalla ero muihin läheisesti tuntemiini lapsiin on huimaava. En siis halua mitenkään väheksyä muiden tuttavieni kasvatusta, he ovat kaikki hyviä vanhempia, mutta mielestäni hyvien käytöstapojen opettaminen lapselle antaa lapsellekin paremmat eväät tulevaisuuteen.

Vierailija
10/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ujous usein tulkitaan mielestäni väärin.

täytyy todeta, ettei ujot hauku ryssiksi...Aika monta kertaa oon kuullut kommentin voissa paistamisesta, tyylin kaupassa, kun lapseni kanssa liikun.

Vierailija
11/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa hyvää palvelua ja ihmisetkin lämpiävät hiljalleen. Täällä vaan on maan tapa olla aika ajoin naama nutturalla, eikä se minua paljon haittaa. On jopa voimauttavaa kun joskus saa murjottaa ja tylyttää jos siltä tuntuu. Yleensä olen samaa mieltä siitä, että jos jaksaa itse olla kohtelias, harvoin saa tylytystä osakseen.

Vierailija
12/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomille ollaan uskomattoman töykeitä ja naamavärkin perusteella arvostellaan uskomattoman paljon. Itsellä ei venäläisistä kokemusta, mutta esim. kun olin nuorempana norjassa työharjoittelussa kaupassa, niin kun asiakkaat kyseli jotain tavaran paikkaa et mistä löytyy, niin en tietenkään vieraan maan ja kaupan jutuista tiennyt alkuun mitään, sanoin et olen vain työharjoittelussa ja suomalainen niin asia sillä selvä. Useimmat kiittivät ja hymyilivät ja kyselivät tarkemmin työharjottelusta et millanen yms. Suomessa kun sanot kaupassa työntekijän vaatteissa ettet tiedä, niin vähintään kiitokseksi tietämättömyydestäsi saat mulkaisun ja hyvä jos ei haukut tule kaupan päälle.

Vierailija
13/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suomalaisten venäläisiin kohdistama rasismi on mielestäni uskomatonta ja typerää.

Vierailija
14/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mielestä järjettömän tylyjä ja moukkamaisia ja antavat itsestään ihan suoraan sanottuna TYHMÄN vaikutelman. : ( Joudun tätä koko ajan selittelemään ja puolustelemaan tyyliin "suomalaiset ovat niiiin ujoja/persoonallisia/erikoisia/rehellisiä/sisukkaita, hehheh".

Oikeasti KETÄÄN ulkomaista turistia tai bisnesihmistä ei voisi vähempää kiinnostaa joku sisukkuus ja rehellisyys. He odottavat maassamme vieraillessaan hyvää, ystävällistä palvelua hymyineen ja kohteliaisuuksineen sekä miellyttävää ja kevyttä small talkia satunnaisten tuttavuuksien kanssa.

Vierailija
15/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista kertoa, että aito suomalainen on myös niin ylpeä juuristaan ja tietoinen itsestään, että häntä ei juurikaan kiinnosta, miten Pablo tai Lucio haluaisi muuttaa Suomea.

Jokaisella kansalla on oma tapakulttuurinsa.

Vierailija
16/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niin kuin ne Suomessa nykyään asuvat venäläiset olisivat jostain poliittisista kähminnöistä vastuussa. No, toisaalta Suomessahan kerrotaan vieläkin saksalaisvitsejä sota-ajalta, joten eipä tuo ryssävihakaan ihme ole.

Vierailija
17/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kirjailijan kanssa täysin samaa mieltä. Paljon matkustaneena, ulkomailla asuneena voin todeta sen: yhtä tympeää kansaa kuin suomalaiset ei löydy mistään.

Vierailija
18/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siellä Pablon kotimaassa voi niitä ihmisiä monta kertaa enemmän kuin Suomessa. Puhumattakaan Johnista, Paddysta, Mariosta ja Pierrestä.

Niillä kaikilla on tapana harrastaa small talkia bisnestä tehdessään. Matkoilla varsinkin englanninkielisistä maista tulevat kiinnittävät huomioita ihmisten kohteliaisuuteen matkakohteessa.

Suomalaiset voi ihan rauhassa murjottaa siellä kylmässä keskenään, mutta pikkuruisen kansan on taloudellisessa mielessä aika paha jäädä kokonaan eristyksiin muusta maailmasta.

Jos teet japanilaisten kanssa bisnestä, etkö opettele mitään japanilaisia kohteliaisuussääntöjä? Luulisi näiden juttujen olevan ihmisille jo peruskauraa, mutta ei...

muista kertoa, että aito suomalainen on myös niin ylpeä juuristaan ja tietoinen itsestään, että häntä ei juurikaan kiinnosta, miten Pablo tai Lucio haluaisi muuttaa Suomea. Jokaisella kansalla on oma tapakulttuurinsa.

Vierailija
19/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japaniin tekemään kauppoja. Siihen kuuluu ehdottomasti se, että en mene neuvomaan japanilaisille, että "kumartelu loppuu", "ei hymyillä koko ajan", "Ala syömään haarukalla" jne.

Kysymys on siis toisen maan kulttuurin kunnioittamisesta.

Vierailija
20/51 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että suomalainen ensin loukkaa jotakuta ulkomaalaista ja sitten esittää, että tämä nyt on tätä suomalaista kulttuuria, jättää kyllä suomalaisista aika erikoisen kuvan ;-) Toisaalta ehkä näin tosiaan on. Suomalaiset tykkäävät olla brutaalin rehellisiä ja teeskennellä että se on ihan normaalia.