Vinkkejä parhaan pitsan tekoon: kastike, juusto ja paistaminen?
Olisi tarkoitus viikonloppuna tehdä pitsoja perheelle. Miten syntyy paras kastike, mikä on hyvä juusto ja miten pitäisi paistaa - monitoimiuuni löytyy. Kiitos!
Kommentit (24)
1 pkt hiivaa
5dl vettä
1 tl suolaa
5 rkl öljyä
vehnäjauhoja noin 12 dl
"kastikeeksi" laitan ihan normi ketsuppia ja siihen ripottelen päälle pizzamaustetta
juustona käytän ihan normi xtra-valmista juustoraastetta :)
Paistan 18 min vähän keskitason yläpuolella, ihan normaali uunissa
että näin, ja hyvää tulee :D
Ite käytän ihan vaan yrttitomaattimurskaa (Pirkka on paras!) ja Valion pizzajuustoa, siinä on hyvä maku! Löytyy myös kevytversiona.
Päälle paistettua jauhelihaa tai kinkkua ja ananasta/mitä nyt ikinä mieli tekee.
Tulee ihan sopivan mehukas pizzapohja noinkin, vaikkei siinä mitään varsinaista kastiketta ole.
ja kaikki ylistäneet: Eli itse tehdyn pohjan päälle laitan perinteisen Bertolli -pastakastikkeen, sitten täytteet ja juustona käytän valmiita pizza-raasteita (mozzarella-emmental). Ihan normaalisti olen paistanut 210 asteessa (teen hieman paksumman pohjan, joka ehtii tuossa paremmin kypsyä).
1 pkt hiivaa
5dl vettä
1 tl suolaa
5 rkl öljyä
vehnäjauhoja noin 12 dl"kastikeeksi" laitan ihan normi ketsuppia ja siihen ripottelen päälle pizzamaustetta
juustona käytän ihan normi xtra-valmista juustoraastetta :)
Paistan 18 min vähän keskitason yläpuolella, ihan normaali uunissaettä näin, ja hyvää tulee :D
jotain valmista purkkikastiketta pastalle, lisäät siihen tuoretta valkosipulia puristettuna sekä yrttejä basilika/oregano.
kastiketta levität pizzapohjalle jonka tulee olla todella todella ohut niin kuin pizzeriassa. kaulit lopuksi leivinpaperin päällä että saat riittävän ohuen
täytteet toiveiden mukaan
- meillä jokaisen toive kuullaan
- itse syön tällaisen mieluiten katkarapuja, sinihomejuustoa, salamia, ananasta ja seuraksi olutta
- yksi lapsista haluaa kinkkua ja anasta sekä herkkusieniä
- toinen haluaa kasviksia ja kanaa
juustoksi mozzarella tai valmis pizzaraasteseos
ps. älkää käyttäkö ketchupia tai pyrettä molemmat epäkelpoja tähän tarkoitukseen
kokki
googlailin. Olen kyllä suosinut valmiita, lisäaineettomia tomaattikastikkeita pastoissa, joten miksei tässäkin:-) Ajattelin melko yksinkertaisilla aineksilla pärjätä.
-ap
uuni täysille pelti keskelle uunia ja kun on vähän väriä reunoissa ja pienesti vaaleita pilkkuja juustossa pizza on valmis
pizzeriassa uuni on 350 asteinen
jotain valmista purkkikastiketta pastalle, lisäät siihen tuoretta valkosipulia puristettuna sekä yrttejä basilika/oregano.
kastiketta levität pizzapohjalle jonka tulee olla todella todella ohut niin kuin pizzeriassa. kaulit lopuksi leivinpaperin päällä että saat riittävän ohuen
täytteet toiveiden mukaan
- meillä jokaisen toive kuullaan- itse syön tällaisen mieluiten katkarapuja, sinihomejuustoa, salamia, ananasta ja seuraksi olutta
- yksi lapsista haluaa kinkkua ja anasta sekä herkkusieniä
- toinen haluaa kasviksia ja kanaa
juustoksi mozzarella tai valmis pizzaraasteseos
ps. älkää käyttäkö ketchupia tai pyrettä molemmat epäkelpoja tähän tarkoitukseen
kokki
kokki
tulepa maistamaan meidän ketsuppi-pizzaa, on todella hyvää :)
t. se ketsupin käyttäjä
ja hyvää tulee:
Chicago deep dish pizza
kastike:
1 tl öljyä
2 murskattua valkosipulinkynttä
3 dl tomaattisosetta (minä laitan 1 prk tomaattimurskaa)
2 rkl tomaattipyreetä
1 tl sokeria
1 tl basilikaa
1 tl oreganoa
1 tl suolaa
1 mm piri piri -chiliä rouhittuna (voi jättää pois)
Kuumenna öljy kattilassa, lisää valkosipuli ja kuullota puoli minuuttia. Lisää muut ainekset ja anna seoksen kiehahtaa. Hauduta miedolla lämmöllä ilman kantta n 10 min, sekoita tasaisin väliajoin.
Jos haluat tasaisen kastikkeen, soseuta sauvasekoittimella.
Juustoksi mozzarellaa (ja parmesaania).
kokki
tulepa maistamaan meidän ketsuppi-pizzaa, on todella hyvää :)
t. se ketsupin käyttäjä
ketchup pizza on niin noloa joten en tule
kokki
Minä teen itse pohjataikinan.. vettä, hiiva, suolaa, öljyä ja vehnäjauhoja. Yksinkertaista.
Meillä ei kastikkeita erikseen keitellä. Laitan vaan hieman tomaattipyrettä pohjalle ja sit paseerattua tomaattia. Esim. Rainbow sarjasta löytyy tosi hyvä Lisäaineeton valmiste. Pienemmästä purkista (250G) olen saanut sopivasti kahteen pellilliseen pizzaa.
olen innostunut ostamaan ihan pizzajauhoja. Se tehdään hiivalla, mutta se on ihan oman makuinen.
Pizzan tärkein ainesosa on kastike. Kaikesta muusta voi tinkiä, mutta ei hyvästä kastikkeesta - se on kaiken a ja o. Kastike ei ole pelkkää tomaattia ja mausteita. Se on jotain ihan muuta.
En ole vielä takuuvarmaa sellaista löytänyt, eikä mikään tämän ketjun ohje minua vakuuta. Ostan siksi italialaisia valmiskastikkeita, mutta mikään ei ole vielä ollut sellainen, että olisi koukuttanut.
pitää tarkentaa: 14 ja 20:nen (vai 21?) tomaattiohjeita kandee varmaan kokeilla. Jotain sellaista siis.
Durum-jauhoja pohjaan, kunnon vaivaus, ja kun uunin laittaa päälle (ihan tappiin asti lämmöt), niin pelti uuniin kuumumaan siksi aikaa kun uuni lämpenee. Kaikkein parasta tulee ehdottomasti arinakivellä tai vastaavalla :)
Kastikkeeksi sopii pitkään haudutettu marinara-kastike.
Kastikkeeseen laitan yleensä:
-tuoreita tomaatteja
-soijarouhetta (keitä 5min, huuhtele, purista kaikki vesi pois, paista oliiviöljyssä pannulla pilkotun sipulin ja valkosipulin kanssa, mausta soijakastikkeella ja mustapippurilla)
-vihreitä oliiveja
-paprikaa
-sinihomejuustoa
-mausteeksi sitruunapippuria, oreganoa, ripaus kanelia ja sokeria
-päälle reippaasti emmental-raastetta
Siis 17 lisäisi vielä, että cayennepippuri unohtui!
ei ole isokaan vaiva. Yleensä mies vääntää pizzataikinan ja minä laitan kastikkeen tulelle, saa porista liedellä sen aikaa kun taikina kohoaa, tai tottakai pidempäänkin jos jo etukäteen laitan. Käytän lähes aina Pirkan Luomutomaattimurskaa, siinä ei ole mausteita valmiina. Paseerattu tomaatti ois tietty sileätä, mutta tykkään ostaa luomua ja tuo on sopiva hintaista.
Heitän kattilaan pilkottua sipulia (1-2 sipulia), valkosipulimurskaa, tomaattipyrettä ja öljyä. Kuullotan nämä öljyssä, sitten kaadan perään 2 prk tuota Pirkkaa (purkissa taitaa olla n.500 g). Sekaan chilijauhetta, mustapippurirouhetta, ripaus valkopippuria, kuivattua rosmariinia, timjamia, basilikaa sekä muutama hyppysellinen sokeria. Suolaa en käytä koskaan tähän kastikkeeseen (meillä käytetään suolaa muutenkin todella harvoin).
Kastiketta saa keitellä miedolla lämmöllä siis 30+ minuuttia, menee sopivasti kasaan. Tästä satsista riittää kahteen pellilliseen, ja usein teemmekin pizzaa niin että parin pvän päästä tehdään toinen (kastike säilyy muutaman päivän aivan hyvin jääkaapissa).
Pizzat päällystetään aina sen mukaan mitä mieli tekee, juustona paras on minunkin mielestäni Punaleima Emmental. Ja nykyään laitamme juuston aina tomaattikastikkeen päälle, aiemmin teimme niin että juusto tuli vikana. Itsetehty pizza hakkaa kyllä kaikki tilauspizzat, on suht helppoa tehdä kun hommaan tulee "rutiini", siinä ajassa kun odottelet Pizzataxia leivot kyllä itse pellillisen tai vaikka kaksi. Käytämme myös pizzakiveä, ja pizza paistetaan lähes 300 asteessa.
Hyvää pizzailtaa!
laitan jauhelihan sekaan unle bens kastikkeen. Kannattaa kokeilla..