Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä parhaan pitsan tekoon: kastike, juusto ja paistaminen?

Vierailija
05.03.2010 |

Olisi tarkoitus viikonloppuna tehdä pitsoja perheelle. Miten syntyy paras kastike, mikä on hyvä juusto ja miten pitäisi paistaa - monitoimiuuni löytyy. Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan jauhelihan sekaan unle bens kastikkeen. Kannattaa kokeilla..

Vierailija
2/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 pkt hiivaa

5dl vettä

1 tl suolaa

5 rkl öljyä

vehnäjauhoja noin 12 dl

"kastikeeksi" laitan ihan normi ketsuppia ja siihen ripottelen päälle pizzamaustetta

juustona käytän ihan normi xtra-valmista juustoraastetta :)

Paistan 18 min vähän keskitason yläpuolella, ihan normaali uunissa

että näin, ja hyvää tulee :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytän ihan vaan yrttitomaattimurskaa (Pirkka on paras!) ja Valion pizzajuustoa, siinä on hyvä maku! Löytyy myös kevytversiona.

Päälle paistettua jauhelihaa tai kinkkua ja ananasta/mitä nyt ikinä mieli tekee.

Tulee ihan sopivan mehukas pizzapohja noinkin, vaikkei siinä mitään varsinaista kastiketta ole.

Vierailija
4/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kytken kohta aivot päälle.

Vierailija
5/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki ylistäneet: Eli itse tehdyn pohjan päälle laitan perinteisen Bertolli -pastakastikkeen, sitten täytteet ja juustona käytän valmiita pizza-raasteita (mozzarella-emmental). Ihan normaalisti olen paistanut 210 asteessa (teen hieman paksumman pohjan, joka ehtii tuossa paremmin kypsyä).

Vierailija
6/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 pkt hiivaa

5dl vettä

1 tl suolaa

5 rkl öljyä

vehnäjauhoja noin 12 dl

"kastikeeksi" laitan ihan normi ketsuppia ja siihen ripottelen päälle pizzamaustetta

juustona käytän ihan normi xtra-valmista juustoraastetta :)

Paistan 18 min vähän keskitason yläpuolella, ihan normaali uunissa

että näin, ja hyvää tulee :D

Vierailija
7/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain valmista purkkikastiketta pastalle, lisäät siihen tuoretta valkosipulia puristettuna sekä yrttejä basilika/oregano.

kastiketta levität pizzapohjalle jonka tulee olla todella todella ohut niin kuin pizzeriassa. kaulit lopuksi leivinpaperin päällä että saat riittävän ohuen

täytteet toiveiden mukaan

- meillä jokaisen toive kuullaan

- itse syön tällaisen mieluiten katkarapuja, sinihomejuustoa, salamia, ananasta ja seuraksi olutta

- yksi lapsista haluaa kinkkua ja anasta sekä herkkusieniä

- toinen haluaa kasviksia ja kanaa

juustoksi mozzarella tai valmis pizzaraasteseos

ps. älkää käyttäkö ketchupia tai pyrettä molemmat epäkelpoja tähän tarkoitukseen

kokki

Vierailija
8/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tatuoitu jätkä!

Vierailija
9/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlailin. Olen kyllä suosinut valmiita, lisäaineettomia tomaattikastikkeita pastoissa, joten miksei tässäkin:-) Ajattelin melko yksinkertaisilla aineksilla pärjätä.

-ap

Vierailija
10/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuni täysille pelti keskelle uunia ja kun on vähän väriä reunoissa ja pienesti vaaleita pilkkuja juustossa pizza on valmis

pizzeriassa uuni on 350 asteinen

jotain valmista purkkikastiketta pastalle, lisäät siihen tuoretta valkosipulia puristettuna sekä yrttejä basilika/oregano.

kastiketta levität pizzapohjalle jonka tulee olla todella todella ohut niin kuin pizzeriassa. kaulit lopuksi leivinpaperin päällä että saat riittävän ohuen

täytteet toiveiden mukaan

- meillä jokaisen toive kuullaan

- itse syön tällaisen mieluiten katkarapuja, sinihomejuustoa, salamia, ananasta ja seuraksi olutta

- yksi lapsista haluaa kinkkua ja anasta sekä herkkusieniä

- toinen haluaa kasviksia ja kanaa

juustoksi mozzarella tai valmis pizzaraasteseos

ps. älkää käyttäkö ketchupia tai pyrettä molemmat epäkelpoja tähän tarkoitukseen

kokki

Vierailija
11/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokki

tulepa maistamaan meidän ketsuppi-pizzaa, on todella hyvää :)

t. se ketsupin käyttäjä

Vierailija
12/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvää tulee:

Chicago deep dish pizza

kastike:

1 tl öljyä

2 murskattua valkosipulinkynttä

3 dl tomaattisosetta (minä laitan 1 prk tomaattimurskaa)

2 rkl tomaattipyreetä

1 tl sokeria

1 tl basilikaa

1 tl oreganoa

1 tl suolaa

1 mm piri piri -chiliä rouhittuna (voi jättää pois)

Kuumenna öljy kattilassa, lisää valkosipuli ja kuullota puoli minuuttia. Lisää muut ainekset ja anna seoksen kiehahtaa. Hauduta miedolla lämmöllä ilman kantta n 10 min, sekoita tasaisin väliajoin.

Jos haluat tasaisen kastikkeen, soseuta sauvasekoittimella.

Juustoksi mozzarellaa (ja parmesaania).

Vierailija
13/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokki

tulepa maistamaan meidän ketsuppi-pizzaa, on todella hyvää :)

t. se ketsupin käyttäjä

ketchup pizza on niin noloa joten en tule

kokki

Vierailija
14/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen itse pohjataikinan.. vettä, hiiva, suolaa, öljyä ja vehnäjauhoja. Yksinkertaista.

Meillä ei kastikkeita erikseen keitellä. Laitan vaan hieman tomaattipyrettä pohjalle ja sit paseerattua tomaattia. Esim. Rainbow sarjasta löytyy tosi hyvä Lisäaineeton valmiste. Pienemmästä purkista (250G) olen saanut sopivasti kahteen pellilliseen pizzaa.

Vierailija
15/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen innostunut ostamaan ihan pizzajauhoja. Se tehdään hiivalla, mutta se on ihan oman makuinen.

Pizzan tärkein ainesosa on kastike. Kaikesta muusta voi tinkiä, mutta ei hyvästä kastikkeesta - se on kaiken a ja o. Kastike ei ole pelkkää tomaattia ja mausteita. Se on jotain ihan muuta.

En ole vielä takuuvarmaa sellaista löytänyt, eikä mikään tämän ketjun ohje minua vakuuta. Ostan siksi italialaisia valmiskastikkeita, mutta mikään ei ole vielä ollut sellainen, että olisi koukuttanut.

Vierailija
16/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tarkentaa: 14 ja 20:nen (vai 21?) tomaattiohjeita kandee varmaan kokeilla. Jotain sellaista siis.

Vierailija
17/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Durum-jauhoja pohjaan, kunnon vaivaus, ja kun uunin laittaa päälle (ihan tappiin asti lämmöt), niin pelti uuniin kuumumaan siksi aikaa kun uuni lämpenee. Kaikkein parasta tulee ehdottomasti arinakivellä tai vastaavalla :)

Kastikkeeksi sopii pitkään haudutettu marinara-kastike.

Vierailija
18/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastikkeeseen laitan yleensä:

-tuoreita tomaatteja

-soijarouhetta (keitä 5min, huuhtele, purista kaikki vesi pois, paista oliiviöljyssä pannulla pilkotun sipulin ja valkosipulin kanssa, mausta soijakastikkeella ja mustapippurilla)

-vihreitä oliiveja

-paprikaa

-sinihomejuustoa

-mausteeksi sitruunapippuria, oreganoa, ripaus kanelia ja sokeria

-päälle reippaasti emmental-raastetta

Vierailija
19/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 17 lisäisi vielä, että cayennepippuri unohtui!

Vierailija
20/24 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole isokaan vaiva. Yleensä mies vääntää pizzataikinan ja minä laitan kastikkeen tulelle, saa porista liedellä sen aikaa kun taikina kohoaa, tai tottakai pidempäänkin jos jo etukäteen laitan. Käytän lähes aina Pirkan Luomutomaattimurskaa, siinä ei ole mausteita valmiina. Paseerattu tomaatti ois tietty sileätä, mutta tykkään ostaa luomua ja tuo on sopiva hintaista.

Heitän kattilaan pilkottua sipulia (1-2 sipulia), valkosipulimurskaa, tomaattipyrettä ja öljyä. Kuullotan nämä öljyssä, sitten kaadan perään 2 prk tuota Pirkkaa (purkissa taitaa olla n.500 g). Sekaan chilijauhetta, mustapippurirouhetta, ripaus valkopippuria, kuivattua rosmariinia, timjamia, basilikaa sekä muutama hyppysellinen sokeria. Suolaa en käytä koskaan tähän kastikkeeseen (meillä käytetään suolaa muutenkin todella harvoin).

Kastiketta saa keitellä miedolla lämmöllä siis 30+ minuuttia, menee sopivasti kasaan. Tästä satsista riittää kahteen pellilliseen, ja usein teemmekin pizzaa niin että parin pvän päästä tehdään toinen (kastike säilyy muutaman päivän aivan hyvin jääkaapissa).

Pizzat päällystetään aina sen mukaan mitä mieli tekee, juustona paras on minunkin mielestäni Punaleima Emmental. Ja nykyään laitamme juuston aina tomaattikastikkeen päälle, aiemmin teimme niin että juusto tuli vikana. Itsetehty pizza hakkaa kyllä kaikki tilauspizzat, on suht helppoa tehdä kun hommaan tulee "rutiini", siinä ajassa kun odottelet Pizzataxia leivot kyllä itse pellillisen tai vaikka kaksi. Käytämme myös pizzakiveä, ja pizza paistetaan lähes 300 asteessa.

Hyvää pizzailtaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme