Ylipaino on AINA oma valinta! Turha saarnata sairauksista!
Jos on sairas, niin silloin varsinkin pitäis miettiä, mitä suuhunsa työntää!
Kommentit (30)
mut herkkuja en syö lainkaan, ruokaakin yritän syödä mahdollisimman vähän. pyrin juoksemaan tunnin lenkin päivässä jos säät sallii. silti olen elokuusta tähän päivään mennessä lihonut yli 10 kg. ennen elokuuta sain surutta syödä herkkuja niin paljon kuin napa veti ja ruoka-annoksetkin oli ihan toista... lisäksi en urheillut lainkaan.
eli pitäiskö vaan alkaa taas syömään ja makoilemaan et tulis taas hoikaksi?
Sairauksien ja lääkitysten aiheuttama ylipaino koskee vähemmistöä. Suurin osa ylipainoisista on ihan perusterveitä tallaajia jotka yksinkertaisesti syövät liikaa tai väärin ja liikkuvat liian vähän.
kuin miettiä mitä suuhunsa laittaa. Sairauden kanssa eläminen ei kaikille ole helppoa, jos siihen liittyy voimakas toimeentulon laskeminen sekä perheongelmat.
Itse valitsen mielummin ylipainon kuin mielentilani järkkymisen.
on vähemmistö, jonka ylipaino aiheutuu sairauksista tai lääkityksestä.
Samaa mieltä. Sairauksien ja lääkitysten aiheuttama ylipaino koskee vähemmistöä. Suurin osa ylipainoisista on ihan perusterveitä tallaajia jotka yksinkertaisesti syövät liikaa tai väärin ja liikkuvat liian vähän.
"Painonnousu ja sokeritauti
Osa sekä perinteisistä suurannosantipsykooteista että toisen polven antipsykooteista aiheuttaa merkittävää painonnousua. Uuden polven antipsykooteista klotsapiini ja olantsapiini ovat tässä suhteessa selvästi ongelmallisimmat lääkkeet. Ketiapiini ja risperidoni aiheuttavat merkittävää painonnousua klotsapiinia ja olantsapiinia harvemmin. Sen sijaan tsiprasidonin, sertindolin ja aripipratsolin käyttöön ei yleensä liity painonnousua.
Antipsykoottien aiheuttama painonnousu ja siihen liittyvät plasman kolesterolin ja rasvojen pitoisuuden kohoaminen lisäävät pidemmällä aikavälillä myös sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Jos paino kohoaa antipsykootin käytön seurauksena muutamassa viikossa tai kuukaudessa 5–10 % lähtöpainosta, antipsykootin vaihtamisesta toiseen kannattaa aina neuvotella lääkärin kanssa. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu siksi että painonnousua aiheuttava lääke on psykoottisten oireiden kannalta tehokkain lääke. Usein myös muut potilaan psykoosin hoidossa toimivat lääkkeet aiheuttavat painon nousua.
Antipsykoottien aiheuttama painonnousu on yleensä nopeinta lääkityksen alussa, mutta voi jatkua pitkään. Lääkkeiden aiheuttama lihavuus on usein ongelma itsetunnon ja sosiaalisten suhteiden kannalta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00…
Painonnousun ohella ainakin klotsapiini ja olantsapiini lisäävät sokeritaudin kehittymisen riskiä. Niiden käyttöä pyritään mahdollisuuksien mukaan välttämään, jos henkilön suvussa esiintyy diabetesta. Antipsykootteja käyttävien potilaiden veren sokeripitoisuus kannattaa aika ajoin mitata. Antipsykoottien aiheuttamaa painonnousua voidaan estää liikunnan ja dieetin avulla."
Sairauksien ja lääkitysten aiheuttama ylipaino koskee vähemmistöä. Suurin osa ylipainoisista on ihan perusterveitä tallaajia jotka yksinkertaisesti syövät liikaa tai väärin ja liikkuvat liian vähän.
t.30kg vajaassa 2 vuodessa lihonut..lenkkeilyn lopettamisella/hyötyliikunnan vähentämisellä
kaikki tosi laihoja, söi mitä tahansa. Sama itsellä, syön tuhottomasti, mutta en liho millään. Miksi tämä yleisesti ottaen hyväksytään, muttei sitä, että on olemassa myös sukuja, jossa on lihavuusgeeni ja ihmisen on vaikea laihtua ja hän lihoo helposti. Se ei tietenkään tarkoita, että jos ihminen syö porkkanan, hän olisi silti lihava, vaan se geeni ALTISTAA lihomiselle ja se laihtuminen on vaikeaa...
En muutenkaan ymmärrä päivästä toiseen olevia lihavien haukkuma-ketjuja. Lihava on haitaksi vain itselleen vrt. tupakka, huume, viina.
Ja lihava voi olla myös kaunis. Esim. minulla on kaunis ja lihava ystävä. Paljon kauniimpi kuin minä, joka olen alipainoinen, ja EI YHTÄÄN MUOTOJA. Sekään ei ole kiva.
Ja vielä se, että nämä lihavien haukkujat yleensä sellaisia, joilla itsellä menee elämässä huonosti, on pakko jotenkin sitä huonoa oloa parantaa, vaikka sitten haukkumalla lihavia.
Sairaalla ihmisellä on varmasti muitakin asioita kuin miettiä mitä suuhunsa laittaa. Sairauden kanssa eläminen ei kaikille ole helppoa, jos siihen liittyy voimakas toimeentulon laskeminen sekä perheongelmat.
Itse valitsen mielummin ylipainon kuin mielentilani järkkymisen.
Mut silti on turha väittää, että se ylipaino johtuu sairaudesta!
Kyllä se johtuu siitä syömisestä!