Eikö teillä ole alkeellisiakaan oikeinkirjoitustaitoja??
Puhekielessä esiintyvää kaksoiskonsonattia EI esiinny kirjakielessä:
- välitäKKÄÄN = välitäkään
- haluaKKAAN = haluakaan
En ole edes korkeakoulutettu, mutta osaan kirjoittaa...
Kommentit (35)
niin vastataan viesteihin paljon ystävällisemmin:DKait sitä ei silloin voi tietää mistäpäin se ihminen on,siis päätellä kirjoituksesta..kenties?
joku lukihäröinen saa neuvojen ja tuen sijaan vittuilua kirjoitusvirheistä.
Mutta muilta osin se taas on hyi-hyi ja yök-yök ja ):-OO tai mitä ap nyt haluaakin käyttää ilmaistakseen inhotustaan.
Oikeasti ap: todelliset kielen ammattilaiset tietävät, että netin keskustelupalstalla voi käyttää ns. huonoa kieltä juuri, koska se on keskustelua eli puhekieltä kirjoitettuna.
Eri asia, jos joku ei virallisissakaan yhteyksissä osaa tarvittaessa kirjoittaa puhdasta kieltä. Se on sivistyksellinen puute.
Mutta minäkin kirjoitan tänne ajoittain ns. huonoa kieltä, koska se sopii kulloiseenkin keskusteluketjuun tai koska haluan antaa itsestäni erilaisen kuvan kuin millainen todellisuudessa olen... leikkiähän tällainen keskustelu on.
Ja todellakin: tärkeintä on sanoman perillemeno. Jos kielioppivirheet eivät ole pahoja, ne tuskin haittaavat viestin ymmärtämistä.
-3-
palstalle saa kirjoittaa puhekieltä ja näppäilyvirheitäkin voi ja saa tulla.
Mutta siinä ole ap:n kanssa samoilla linjoilla, että tietyt virheet kuten juuri nuo "meneppä, enään" ym. kertovat kirjoittajastaan vain sen, ettei suomen kieli ole hallussa. Tuollaista ei kirjoita vahingossa tai puhekielisen tyylin takia.
Ihan samahan se on ymmärryksi tulemisen kannalta, mutta juuri tuollaisia virheitä tekevät eivät välttämättä aina tule otetuksi ihan vakavasti.
millä lailla tänne kirjoittelee? kunhan asian ymmärtää. ja välillä tuntuu että on ihan sama kirjoittaako oikein vai väärin ja johtuuko se virhenäppäilystä vai puutteellisista kieliopintaidoista, joka tapauksessa saa paskaa niskaan ja vittuilua. sen sijaan mua ärsyttää turhan päiväiset aloitukset: EIKÖ TEILLÄ TODELLAKAAN OLE ALKEELLISTAKAAN ASIAA??
palstalle saa kirjoittaa puhekieltä ja näppäilyvirheitäkin voi ja saa tulla. Mutta siinä ole ap:n kanssa samoilla linjoilla, että tietyt virheet kuten juuri nuo "meneppä, enään" ym. kertovat kirjoittajastaan vain sen, ettei suomen kieli ole hallussa. Tuollaista ei kirjoita vahingossa tai puhekielisen tyylin takia. Ihan samahan se on ymmärryksi tulemisen kannalta, mutta juuri tuollaisia virheitä tekevät eivät välttämättä aina tule otetuksi ihan vakavasti.
antaakseen itsestään hämäämismielessä heikosti koulutetun kuvan. Ja ap:n kaltaiset niuhot menevät lankaan niin että roikaa!
usein sisällön ymmärtämistäkin. Esim. vauva kuume tuo mieleeni ensin kuumeisen vauvan, sitten vasta vauvakuumeen.
mä kirjoitan että "mulla on vauva kuume" niin sinä ymmärrät että mun vauva on kuumeessa? pitäisköhän sun sitten ottaa järki käteen, taidat itse olla vähän vähä-älyinen vaikka kirjoittaa osaatkin.
Summa summarum: puhekielimäisyys on av-palstalla ok siltä osin, kun AP SITÄ HARRASTAA. Mutta muilta osin se taas on hyi-hyi ja yök-yök ja ):-OO tai mitä ap nyt haluaakin käyttää ilmaistakseen inhotustaan. Oikeasti ap: todelliset kielen ammattilaiset tietävät, että netin keskustelupalstalla voi käyttää ns. huonoa kieltä juuri, koska se on keskustelua eli puhekieltä kirjoitettuna. Eri asia, jos joku ei virallisissakaan yhteyksissä osaa tarvittaessa kirjoittaa puhdasta kieltä. Se on sivistyksellinen puute. Mutta minäkin kirjoitan tänne ajoittain ns. huonoa kieltä, koska se sopii kulloiseenkin keskusteluketjuun tai koska haluan antaa itsestäni erilaisen kuvan kuin millainen todellisuudessa olen... leikkiähän tällainen keskustelu on. Ja todellakin: tärkeintä on sanoman perillemeno. Jos kielioppivirheet eivät ole pahoja, ne tuskin haittaavat viestin ymmärtämistä. -3-
Pilkkusäännöillä, kaksoiskonsonanttivirheillä ja yhdyssanavirheillä pätevät ihmiset, joilla on huono itsetunto ainakin alitajuisesti.
palstalle saa kirjoittaa puhekieltä ja näppäilyvirheitäkin voi ja saa tulla.
Mutta siinä ole ap:n kanssa samoilla linjoilla, että tietyt virheet kuten juuri nuo "meneppä, enään" ym. kertovat kirjoittajastaan vain sen, ettei suomen kieli ole hallussa. Tuollaista ei kirjoita vahingossa tai puhekielisen tyylin takia.
Ihan samahan se on ymmärryksi tulemisen kannalta, mutta juuri tuollaisia virheitä tekevät eivät välttämättä aina tule otetuksi ihan vakavasti.
mitä väliä? miksi pitäisi olla kieli hallussa saadakseen vastauksen johonkin kysymykseen? ei ummarra nut, ei. eri asia olisi, jos olisimme täällä keskustellaksemme kieliopista tai kielestä. emme ole. suurin osa tulee keskustellakseen lapsista ja heihin liittyvistä asioista.
minä muuten epäilen, että "enään" tulee jonain päivänä olemaan ihan virallisesti hyväksytty muoto, koska se on niin yleinen ihan läpi koko suloisen suomemme.
mä kirjoitan että "mulla on vauva kuume" niin sinä ymmärrät että mun vauva on kuumeessa? pitäisköhän sun sitten ottaa järki käteen, taidat itse olla vähän vähä-älyinen vaikka kirjoittaa osaatkin.
Jos esim. otsikko on "vauva kuume", niin minun mieleeni tulee ensimmäisenä sanat vauva ja kuume, kuten siinä lukee. Kestää hetken tajuta, että kirjoittaja puhuu vauvakuumeesta. Tuon takia yhdyssanat kirjoitetaan yhteen - jotta lukija saisi heti selvää, mitä tarkoitetaan. Häiritsee siis lukemista, jos kirjoitetaan väärin. Tässä ei pitäsi olla kenellekään mitään epäselvää :D
Jos esim. otsikko on "vauva kuume", niin minun mieleeni tulee ensimmäisenä sanat vauva ja kuume, kuten siinä lukee. Kestää hetken tajuta, että kirjoittaja puhuu vauvakuumeesta. Tuon takia yhdyssanat kirjoitetaan yhteen - jotta lukija saisi heti selvää, mitä tarkoitetaan. Häiritsee siis lukemista, jos kirjoitetaan väärin. Tässä ei pitäsi olla kenellekään mitään epäselvää :D
jos tulkitset tuollaisen otsikon = vauva kuumeessa. Totta mooses sen normaaliälyinen ihminen tulkitsee ensisijaisesti vauvakuumeeksi, koska muuten siitä uupuisi paljon enemmän kuin yksi välilyönti.
Vaihtoehtoja siis ovat:
vauva ja kuume
vauva kuumeessa
vauvalla kuume
vauvan kuume
tai vauvakuume.
Kyseessä on MURRE taukki.. Tule käymään pohjanmaalla niin opit tuonkin asian.. kaikki eivät aina kirjoita kirjakieltä vaikka osaisivat.
Ei sillä, että olisi osunut omaan nilkkaan
Eikös murteet opiskeltu tuntemaan jo lukiossa...
jos tulkitset tuollaisen otsikon = vauva kuumeessa. Totta mooses sen normaaliälyinen ihminen tulkitsee ensisijaisesti vauvakuumeeksi, koska muuten siitä uupuisi paljon enemmän kuin yksi välilyönti. Vaihtoehtoja siis ovat: vauva ja kuume vauva kuumeessa vauvalla kuume vauvan kuume tai vauvakuume.
En väittänyt, että ymmärrän tai tulkitsen sanoman väärin, kirjoitin että MIELEENI TULEE ENSIN kuumeinen vauva, jos puhutaan vauvasta ja kuumeesta. Sama jos joku sanoisi minulle "Vauva. Kuume." Ihmettelisin, mistä on kyse, enkä silloinkaan heti ymmärtäisi että kyse on vauvakuumeesta. Olen varmaan sitten tottunut lukemaan "liian oikeakielistä" tekstiä :D
mitä ihmeen väliä sillä on, mitä sinulle ENSIN tulee mieleen, jos se asia kuitenkin sitten selviää?
se o ihan sama miten tätä näppist raiskaa.
teet = te monikko muodossansa.