Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päiväkotiin vain hoitopaikan varaamisen vuoksi vuodeksi?

Vierailija
03.03.2010 |

Erittäin kysytty päiväkoti kyseessä, johon ei takuulla lapsille löytyisi paikkaa juuri sitten vuoden päästä kun tarvetta olisi. Nyt saatiin paikat heille.

Meillä on kuitenkin myös pieni vauva pian, ja olen itse kotona. Toisaalta oman urakan helpottamiseksi myönnän, että välillä olisi kiva kun isommat olisi hoidossa, vaikka pari päivää viikossa.

Nyt siis mietin, että otetaanko paikat vastaan ja varataan niitä tämä vuosi tällä menetelmällä että hoitopäiviä pari kertaa viikossa. Miten tekisitte? Ja voin olla varma, että tuosta ei vuoden päästä sitten irtoa meille paikkoja. Vaikeeta! :(

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin, mainitsinhan että isommat lapset olisi hoidossa.

Vierailija
2/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikat vastaan vaan ja isommat sinne pari päivää viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran vuoden päästä on menossa hoitoon.

Hoida vauva 3-vuotiaaksi kotona, ota isommat kotiin ja sitten katsot hoitopaikat/eskarin koulun mukaan.

Vierailija
4/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietinkin että mitähän täällä tulee vielä vastaan. On vaan pakko pohtia tätä asiaa ja täältä vois tulla uusia näkökantoja. Mutta mutta, päätös on kallistunut yhteen suuntaan jo, vielä pohdin kuitenkin.

Vierailija
5/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodista mä pidin esikoisen osapäivähoidossa, vaikka jäin vauvan kanssa kotiin. Muitakin äitejä jäi kotiin samoihin aikoihin ja oi miten kilvan lupailivat, että kyllä nämä kotiin otetut lapset sitten pääsevät takaisin kyseiseen päiväkotiin.

Järki käteen! Ei sieltä lähde lapset kuin kouluun, ellei joku satu muuttamaan.

Pelaisin varman päälle. Meidän esikoinen säilytti paikkansa ja vielä sekin etu, että sisarukset on etusijalla kun valintoja tehdään. Toivottavasti tässä asiassa puhui totta, samat naiset kyseessä...

Vierailija
6/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mahdollista olla kotona enää kotona niin että vauva olisi 3-v.

Olen ollut jo pitkään kotona, mutta enää ei anna taloudellinen tilanne periksi. Valitettavasti.

Vierailija
7/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et pane isoja hoitoon ja törsää yhtään lisää rahaa hoitomaksuihin.

Vierailija
8/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillekin mukavaa vaihtelua, jos ne pääsee leikkimään ja tutustumaan uusiin lapsiin pari kertaa viikossa.

Vierailija
9/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

realiteetti on, että kun saa töitä niin lasta ei saa haluamaansa päiväkotiin helposti vaikka kunnan pitäisi asia järjestää.

Laita puolipäivälle tai muutamana päivänä, 3 v on hyvä olla muiden kanssa, saa kavereita (vaikka oppii päiväkodissa myös huonoja asioita) ja on kivaa tekemistä, sinä jaksat pienen lapsen kanssa paremmin. Isä voi hoitovapaalla olla sitten jonkun kuukauden kun aloitat työt.

Meillä on lapsi puolipäivää päiväkodissa, vaikka isä työttömänä (lapsi oli isän hoitamana kyllä aiemmin). Paremmin pystyy tekemään hakemuksia ja panostamaan töiden hakuun.

Vierailija
10/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat loistavia, jotkut oikeasti helvetin esikartanoita. Minä en riskeeraisi, vaan ottaisin ilman muuta paikat vastaan. Lapset voivat käydä siellä pari kertaa viikossa, aamupäivällä ulkoiluaikaan leikkimään ja vaikka välipalan jälkeen pois.

Ovatko vanhemmat lapset jo leikki-ikäisiä tai vanhempia?

Vierailija
11/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisitko isommat lapset kerhoon? välillä on vaikea päästä hoitamaan asioita, jos on kaikki lapset otettava mukaan. voithan ottaa paikat vastaan ja tosiaan pari kertaa viikossa muutaman tunnin hoitopäivä ei varmaan lapsia liikaa stressaa. ehdit itse hoitaa asiat ja lapset saa virikkeitä. ainakin helsingissä voi hoidon keskeyttää 4 kk:n jälkeen ja paikka käsittääkseni säilyy. voit sitten tämmöistä miettiä, jos haluat kaikki lapset kokopäiväisesti kotiin.

Vierailija
12/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hieman eri asia maksaa äitiysrahasta lasten osapäivähoitomaksut kuin sitten myöhemmin elää ison perheen kanssa pari vuotta ja samalla lyhentää lainaa pelkästä kotihoidontuesta minun osaltani.

Vierailija
13/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten saattaa tulla tilanne, että lapset joutuvat pahimmassa tapauksessa kaikki eri paikkoihin ja jopa eri puolille kuntaa.. tällaista sattuu meillä päin, jos paikkoja ei ole haettu/ jemmattu ajoissa.

Vierailija
14/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos rahat on tiukilla, niin kyllä ne säästyneet kulut suoraan voi käyttää siihen, että venyttää edes sitä hoitovapaajaksoa pidemmäksi.

Tuossa vaiheessa ajalla on todella merkitystä.

Vierailija
15/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakaan moni ei pidä sopivana käyttää päiväkotia "kerhona". Itse ottaisin paikat ilolla vastaan! Pidät sitten vaan lyhyitä päiviä isoilla esim. kolmena päivänä viikossa!

Vierailija
16/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän asia ole aika varmuudella päätetty, isommat lapset taitaa mennä hoitoon parina päivänä viikossa. Kerho olisi ollut vaihtoehto, mutta kyllä tämä taitaa olla nyt parempi tai pikemminkin pakollinen valinta. Kun kerran paikat nyt irtosi, niin pakkohan niistä on pitää kiinni.

Vierailija
17/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pk tosiaan on hyvä, pidö siitä kiinni kynsin hampain.

Ja jos omatunto soimaa virikehoidon vuoksi, ota lapset sitten koko kesäksi kotiin vaikka. Oikeasti, luulen kyllä, että lapset viihtyvät oikein hyvin ja hyvä pk on yhtä hyvä lapsille kuin kerhokin on. Huono pk on sitten asia erikseen.

Ajattele tosiaan, jos joutuisit roudaamaan sisaruksia eri tarhoihin syksyllä...

Vierailija
18/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miten olet voinut hakea hoitopaikkoja kun kuitenkin olet jäämässä kotiin?

Vierailija
19/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele asiasta päiväkodinjohtajan kanssa. Tulee säästöä yhteiskunnalle ja ovat siksi valmiita neuvottelemaan kanssasi.

Itse sain tällaisen paketin:

Isompi lapseni pääsi kerhoon 3 X 2,5 tuntia/vko. Päiväkotipaikka laitettiin vuodeksi keskeytykseen (ei irtisanottu, joten oikeus jatkoon säilyi), vaikka tapauksessani tavallinen keskeytysaika olisi ollut max 4 kk, (koska lapseni ehti olemaan hoidossa vain 3 kk). Säästän mukavan summan päiväkotimaksuissa (ja myöhemmin saan myös kotihoidontuen sisaruskorotuksen). Päiväkodinjohtaja voi vaatia, että hoitoon on palattava esim elokuussa (meillä näin), jotta paikka olisi mahdollista järjestää, mutta neuvottele ihmeessä itsellesi hyvä ratkaisu.

Kerho antaa parempia virikkeitä lapselle, kuin jos olisi päiväkodissa vain vähän ja siksi ryhmässä ulkopuolinen toisten lasten näkökulmasta.

Vierailija
20/28 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vuoden päästä ei missään tapauksessa? Yleensähän paikoja vapautuu nimenomaan syksyisin ja näin italvella on vaikea saada yhtäkään lasta hoitoon...

Jos vanhemmat lapset tosiaan on yli 3v. niin osapäivähoito on heille OK, mutta mutta... hoidonaloitusta ei kannata ajoitaa ihan lähelle vauvan syntymää. Siinä tulee pienille liikaa muutoksia kerralla. Eli hoitoon joko pari kuukautta ennen laskettua aikaa tai sitten vasta kesän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme