Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni neuvolan pitäisi järjestää jotain kasvatusluentoja synnytysvalmennuksen tyyliin

Vierailija
02.03.2010 |

esim 1,5-2 -vuotiaiden vanhemmille, voitaisiin pitää luentoja, joissa kerrottaisiin lapsen kasvatuksesta, rajojen asettamisesta, siitä miten osoittaa rakkautta lapselle. Mikä on normaalia tuossa iässä ja keinoja miten vanhempi voi hallita agressioitaan. voitaisiin myös kertoa, mistä vanhemmat saavat apua parisuhteensa mahdollisiin ongelmiin tms. Mitä mieltä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan jokaiselle perheelle yksilöllistä ohjausta vastaanotollani, ja lisäksi jaan kirjallista materiaalia...jos luentoja kaipaat niin kannattaa mennä yliopistoon ja kasvatustieteellisen puolelle..

Vierailija
2/13 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku siitä hyötyy, moni ei. Minä ainakaan en tarvinnut terkkarin neuvoja. Ihan oikeasti. Mielestäni lasten saamista pitäisi harkita paljon tarkemmin, kuin mitä nykyään tehdään. Lapsia hankitaan, koska kaikilla muillakin on. Pitäisi hyväksyä myös lapsettomat ihmiset ja arvostaa heidän valintaansa. Minusta on hienoa, että tietää, että voin hyvin olla ilman lapsiakin, kuin yrittää elää elämää, mistä ei nauti ja etsiä apua neuvoloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin on ihmetyttänyt, ettei tuollaista palvelua ole tarjolla.

Ja meillä ei ainakaan ole ikinä ollut aikaa millekään kasvatuskeskusteluille. Ja jos olen tuonut jotain sellaisia ongelmia esille, niin terkka kyllä lähinnä hymyili muka-ymmärtäväisesti, että "ai teillä on sellaista". Enpä keksi sellaista tilannetta, missä tuosta "neuvosta" olisi hyötyä.

Vierailija
4/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan jokaiselle perheelle yksilöllistä ohjausta vastaanotollani, ja lisäksi jaan kirjallista materiaalia...jos luentoja kaipaat niin kannattaa mennä yliopistoon ja kasvatustieteellisen puolelle..

Kun joku antaa aivan asiallisen kehitysidean, niin "tosiammattilainen" terkka tyrmää sen, että luentoja saa muualla.

Eihän se nyt mitenkään ole terkalta pois, jos neuvolasta saisi jotain lisäpalvelua nykyiseen verrattuna. Eihän kasvatustieteen luennot ole sellaista käytännön tietoa mitä uusi äiti kaipaa. Kyllä neuvola olisi ihan oikea paikka tällaiselle toiminnalle.

Vierailija
5/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni päiväkoti järjestää toisinaan tuommoisia luentoja. Niissä on yleensä kasvatuspsykologi puhumassa ja vastailemassa vanhempien esittämiin kysymyksiin.

Ovat muuten olleet hyvin suosittuja luentoja.

Itse olen huomannut että jokaisen lapsen kohdalla ne samat neuvot ja ohjeet ovat tarpeen vaikka olen opiskellut kasvatuspsykologiaa sivuaineena. Jotenkin ne teoriat ja hyvät neuvot vaan unohtuu silloin kun 3-vuotiaalle iskee oikein paha uhma.

Pieni opintojen kertaaminen auttaa ymmärtämään lasta ja tilanteita myös hänen kannaltaan.

Vierailija
6/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se toki ole. Mutta mietin vain, että kuka tällaisenkin palvelun sitten maksaisi? Olisi hyvä yritysidea, lastenkasvatusluennoitsija. Mutta jos julkisella puolella pitäisi ihmisille opastaa lasten kasvatuskin vielä erikseen. Ei kaikkeen kuitenkaan taida rahat riittää. Eikä tarvitsekaan. Tämä on tietenkin vain oma mielipiteeni.

Kirjastoissahan kyllä on lastenkasvatusoppaita hyllyt väärällään.

Vierailija
7/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kirjassa olisi esitelty monipuolisesti ja konkreettisesti eri ikätasojen normaalikyvyt?

Minä olen etsinyt tällaista kirjaa koko tämän 5 vuotta, mitä minulla on lapsia ollut, mutta eipä ole tullut vastaan hyvää sellaista. Jostain kielenkehityksen vauhdista oli jossain kirjassa, mutta tuollainen tieto näyttäisi olevan hyvin hajanaista, ja usein se vähäinenkin tieto loppuu tuohon n. 3 vuoden kohdalle.

Sellaista koko lapsen normaalia kehityskaarta kuvaavaa kirjaa on ollut vaikea löytää, eikä se hoidu ihan noin yksinkertaisesti, että mene kirjastoon, siellä on hyllyt väärällään kirjoja.

T. äiti, jolle tieto normaalikehityksestä olisi tuonut avun nopeammin, kun neuvolassa ongelmaa vähäteltiin, kunnes lopulta löysin itse riittävät tiedot, jotta sain perusteltua jatkotutkimusten tarpeen. Nyt on käyty terapiassa 5 kk.

Vierailija
8/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän vain vastasi.

Ja voihan sinne neuvolaan soittaa aina jos kaipaa neuvoja.

Vierailija
9/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen kuin "Joko se puhuu?"

Suosittelen nettiä! Sieltä minä olen kaivellut tietoja ja kirjallisuusvinkkejä.

Ja sitä että hankkii lapselleen vakuutuksen jo ennen syntymää. Silloin pääsee nopeasti erikoislääkärin pakeille asiassa kuin asiassa.

Vierailija
10/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mietin vain, että kuka tällaisenkin palvelun sitten maksaisi? Olisi hyvä yritysidea, lastenkasvatusluennoitsija. Mutta jos julkisella puolella pitäisi ihmisille opastaa lasten kasvatuskin vielä erikseen. Ei kaikkeen kuitenkaan taida rahat riittää. .

Yksi tai muutama luentokerta isolle ihmisjoukolle suunnattuna on esim. kunnan varoista helkkarin pieni satsaus - ja monille perheille sillä voisi olla iso merkitys. Toki tällaisten lisätoimintojen perustaminen on aika utopistista tänä aikana kun perhevalmennuksetkin on monissa paikoin ajettu alas, mutta asian tärkeyttä se ei vähennä.

Enkä psykologina yhtään tajua tuota terkkarin ajatusta että jos luentoja kaipaa niin pitäisi lähteä kasvatustieteen luennoille tms. Pari käytäntöön keskittyvää luentokertaa on kuitenkin ihan eri asia kuin yliopistossa opiskelu, missä asioita lähestytään hyvin teoreettisesti ja on jo oltava tietty perusymmärrys käsitteistä ja tieteellisen tiedon luonteesta jotta opetuksesta pystyy hyötymään.

Terkkarin kanssa kahdestaan juttelukin on eri asia kuin se että kuuntelee jotain ulkopuolista asiantuntijaa ja saa samalla mahdollisuuden kuulla myös muiden samassa elämäntilanteessa olevien ajatuksia.

Joten kyllä, minusta tuommoinen ajatus olisi hyvä, suorastaan loistava. Kun julkiselta sektorilta tuskin tällaista ainakaan lama-aikana lähdetään kehittämään, mites esim. MLL tai muut vastaavat toimijat?

Vierailija
11/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös psykologille halutessaan.

Minusta tuollainen on täysin naurettavaa. Kyllä se tieto löytyy, jos haluaa. Ei siihen mitään massavalistusta tarvita.

Sitäpaitsi Suomi on piukassa kaiken maailman Väestöliittoa, MLL:ää ja muuta yhdistystä ja yksityisiä yrityksiä, joilla on koulutusta vaikka kuinka.

Esimerkiksi Raisa Cacciatore on käynyt luennoimassa MLL:n paikallisyhdistyksissä.

Ja minusta jos haluaa keskittyä käytännön kysymyksiin, ei massaluento ole ollenkaan paras keino kertoa niistä. Esimerkiksi jokin äitipiiri toimii silloin paljon paremmin. Ja niitä taas löytyy, kun kävelee leikkipuistoon.

Ja jos taas haluaa järjestää jotain, voi liittyä vaikka paikallisiin Marttoihin ja tilata sen puhujan sitten sinne.

Ei kaikkeen tarvita sitä julkista sektoria!

Vierailija
12/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meidän perhe olisi kaivannut tuollaista - suorastaan enemmän kuin sitä synnytysvalmennusta!

Mun miehellä on karut lapsuuden kokemukset ja hänen käsityksensä muutenkin siitä, mikä on normaalia uhmaa ja lapsen vilkkautta on totaalisen hakusessa. Tuloksena on aikas ankara ja ymmärtämätön kasvatustyyli:( Tuollaisessa massatilaisuudessa myös kipeitä aiheita olisi hyvä käsitellä niin, ettei se olisi niin osoittelevaa. Mieheni kun kyllä tuollaiseen osallistuisi. Häntä ei nimittäin saa millään lukemaan mitään opuksia tai artikkeleja, vaikka niitä on yrittänyt tyrkyttää (myös tarhasta, kun lapsellamme on ilmennyt hankaluuksia). Siinä ei oikein auta, että toinen lukee ja yrittää sitten selostaa toiselle, missä menee pieleen, kun sanoja on väärä (oma puoliso). Ulkopuolisen asiantuntijan sanalla ois ihan toinen teho:/

Meilläkään neuvolasta ei ole ollut apua tässä suhteessa, kun niitähän ei ole edes kerran vuodessa.

Vierailija
13/13 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta teidän olisi pitänyt keskustella tuo kaikki selväksi ja miehen käydä terapiassa ennen kuin edes hankitte lapsia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi