Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukasta... Olenko liian hätäinen?

Vierailija
02.03.2010 |

Minulla todettiin adenomyoosi ja hoidoksi laitettiin tuo kierukka. Ehkäisyä en olisi tarvinnut, sillä minulle on tehty sterilisaatio. Kierukan laittoi pätevä lääkäri (ensin joku kokemattomampi yritti) ja ultralla katsoivat sitten että on kohdallaan. Langatkin kuulemma vetäytyivät täysin kohdunkaulaan.

Ymmärsin, että minulla olisi pakko saada kuukautiset loppumaan, ensin yritetään tällä kierukalla ja sitten mennään kohdunpoistoon jos ei tällä onnistu. Kohdunpoisto olisi ollut ensisijainen jos ei takana olisi viittä sektiota, minkä takia oletetaan poistamisen olevan erittäin hankalaa kiinnikkeiden vuoksi.

Nyt minulla on sitten ensimmäiset kuukautiset asettamisen jälkeen. Olin kuvitellut, että vuodot vähenevät heti alkuunsa ja kai ne vähän ovatkin laantuneet. Ennen vuosin kolme päivää niin, ettei kotoa voinut poistua, sitten oli päivän tauko ja vielä yksi päivä ei-niin-mahdotonta vuotoa. Nyt olen vuotanut viisi päivää kirkasta punaista vuotoa, jolla side kastuu läpi (=vaihdettavaksi) 2-3 tunnissa. Eikä tämä tunnu yhtään vähenevän.

Onko teillä, joilla vuodot ovat jääneet pois, se tapahtunut heti, vai olisiko tästä vielä mahdollisuuksia vuodon vähentyä jatkossa?

Muitakin ongelmia tämän kierukan kanssa on, joten mielelläni en kyllä tätä kauan pitäisi sisälläni. Minulle on siis koitettu kierukkaa ehkäisyksi kahdesti aiemminkin, mutta se on poistettu kipujen vuoksi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kävisi heti lääkärillä.

Vierailija
2/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tässä mietin, että soitanko heti polille vai vaikutanko liian hätäiseltä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsasta vuotoa oli 5 päivää ja sitten senkin jälkeen vähäisempää, yhteensä kaksi viikkoa. Mutta sitten jo heti toiset olivat paljon niukemmat ja nyt olen jo ihan tyytyväinen kun kierukka ollut 4 kk. Vuodot eivät ole loppuneet mutta merkittävästi vähentyneet ja monella ne ovat loppuneetkin vasta puolen vuoden tai vuoden jälkeen.

Vierailija
4/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut 2 kierukkaa. Ensimmäisestä kuukautiset kutistuivat olemattomiin vähitellen, toisesta heti.

Vierailija
5/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppui kokonaan n 3 kk kuluttua, siis sen jälkeen on kaksi kertaa ollut pientä rusehtavaa vuotoa, jokunen tippa viimeisten 3 vuoden aikana.

Vierailija
6/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärini mukaan on tavallista että se tapahtuu vähitellen noin 3 kk ajassa. Kaikilta eivät vuodot edes lopu täysin, mutta niukistuvat merkittävästi. Mulla on olleet poissa 7 vuotta.

Vierailija
7/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tosiaan ymmärsin, ettei minulla riitä vuotojen väheneminen, vaan ne pitää saada loppumaan.

Ja te, joilla vuoto loppunut vähitellen, onko aluksi tuntunut ettei vuoto vähene, vai onko kuitenkin heti ollut selvästi niukempaa ja siitä aina vain niukentunut?

ap

Vierailija
8/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tosiaan ymmärsin, ettei minulla riitä vuotojen väheneminen, vaan ne pitää saada loppumaan. Ja te, joilla vuoto loppunut vähitellen, onko aluksi tuntunut ettei vuoto vähene, vai onko kuitenkin heti ollut selvästi niukempaa ja siitä aina vain niukentunut? ap

jopa lisääntyi, siis ekat menkat. Ja pari ekaa kuukautta oli jatkuvaa tiputtelua. 3kk jälkeen vuoto alkoi niukentua kuukautisten aikana selkeästi, ja 6kk jälkeen loppui kokonaan.

Odottele rauhassa tuo puoli vuotta, ja jos ei sitten tapahdu mitään muutosta, ota yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
9/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoto vähenee siksi, että kohdun limakalvo ei keltarauhashormonin vuoksi pääse paksuuntumaan eli vuodettavaa ei kerry. Jos kierukka on vasta laitettu, siellä kohdussa on tietenkin vanha, paksu limakalvo olemassa, se vuotaa pois ja sitten, useimmiten tiputtelun jälkeen, vuodot vähenevät.

Jos voit hyvin, musta ei tartte mennä lääkäriin. Kohdussa on vierasesine ja eka vuoto voi siksikin olla nopea ja raju.

Vierailija
10/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mieltä sitten olette tästä ongelmasta... Ne kierukan langat, jotka aiemmilla kerroilla ovat pistelleet miestäni yhdynnän aikana vetäytyivät tällä kertaa kohdunkaulakanavaan. Nyt mies ei niitä tunne ja pystymme normaalisti yhdyntään.

Mutta. Iiiso mutta. Sen jälkeen kun minä saan orgasmin tapahtuu jotain ja langat ovat pistämässä miestä. Ilmeisesti kohtuni supistaa siinä niin tehokkaasti (?) että kierukka työntyy alemmas.

En jotenkin jaksaisi ottaa taas tällaisia hankaluuksia seksielämäämme. Inhottavaa miettiä kesken rakastelun, ettei oikeastaan voi saada tai jos antaa vaan mennä, niin miehellä ei sitten ole enää 'kivaa'.

Mitä tekisitte tilanteessani?

Vierailija
11/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa eläytyä, jos ei omaa kokemusta olekaan..?

Vierailija
12/12 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sittemmin langat ovat pehmenneet eivätkä pistä enää. Siihenkin siis auttaa aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi