Mä en kestä enää anoppiani!!!! (purkaus)
Mä olen niin kypsä siihen naiseen. Harmittaa olla riippuvainen sen avusta. Kun lapset syksyllä aloittaa hoidon niin saa kyllä anoppi olla ihan rauhassa.
Olen välillä ja useinkin tosi kiitollinen, kun hän auttaa mutta välillä keittää niin yli.
Hän on niin ärsyttävä ja ihon alle tunkeutuva. Mainitsen nyt muutamia esimerkkejä mitä tulee mieleen.
-Ekaluokkalainen oli lähdössä kouluun ja anoppi oli luvannut saattaa hänet. Kun mamma osteli sisään, oli meillä täysi meteli päällä siitä mikä takki puetaan päälle; mikään ei kelvannut(tyttöä kiukutti lähteä kouluun, kun pienemmät saivat jäädä kotiin= takki huono) Annoin säänmukaisen takin ja kehotin laittamaan päälle, ettei myöhästy. No anoppi siihen sitten, että voi voi, kun joutuu laittamaan takin josta ei pidä..."mamma ostaa sulle uuden takin......mennään yhdessä kaupoille..."Sanoin vaan, ettei tarvitse, takkeja kyllä löytyy ja kivoja. Tämä kiukku johtuu jostain ihan muusta. Mutta kyllä otti päähän.
-Vuoden vanhalla tytöllä oli juhlissa ponnari päässä. Kuulin, kun anoppi siunaili toiselle mammalle, että kyllä on kauheaa, kun pienelle laitetaan päähän kiristämään tommoinen kuminauha.
-4- ja 6-vuotiaat olivat lähdössä isovanhempien kanssa huvipuistoon. Anoppi halusi lapset ensin heille, josta lähtisivät. Syy selvisi 6-vuotiaalta myöhemmin. Mamma oli pukenut lapset omiin hankkimiin vaatteisiinsa. Takaisin mentiin myös mammalan kautta, jossa vaihdettiuin omat päälle. Vanhemmille ei kerrottu mitään.
-Joka kerta, kun lapset menevät anoppilaan yökylään, anoppi pesee heidät ja pukee "omat" vaatteet heidän päälleen. Meille ei anna koskaan vaatteita, hänellä on kaapit täynnä lasten vaatteita, joita pukee, kun lapset noin kerran neljässä kuukaudessa yöpyvät siellä.
- tässä nyt muutamia. lisää löytyisi vaikka kuinka. onko nämä mielestänne ihan normaaleja juttuja? musta se nainen on ihan pimeä!!
Kommentit (90)
olen harkinnutkin itse hoitavani lapset, tai hankkimalla apua muualta. ja mahdolli se päivä koitaa vielä, mikäli anoppi muuttuu entistä hullummaksi. Meillä on siis, aivan kuten joku tuossa aiemmin kirjoitti, niin että kun annat puikkusormen se vie koko käden- kun anoppi kerran pari käy hoitamassa lapsia niin se jo tulee koputtamatta sisään- viimeksi tänään aamulla olin juuri noussut keittämään puuroa pikkuhoususillaan niin anoppi hösötti meidän eteisessä:( kyllä VITUTTI!
Yritän aina tasaisesti purkaa näitä juttuja miehelleni ja ystävilleni, muuten en kestä. En hakua rikkoa välejä, hänessä on todella paljon hyvääkin. Mutta välillä keittää niin yli.
tulisi meille ilmoittamatta etukäteen, voisitko sinä mennä anopillesi, vaikka sunnuntaiaamuna klo 8?
tuli siis hakemaan tyttöä kouluun. olen kyllä sanonut, että voisi odottaa ulkona, mutta ei! ap
kun saimme vauvan.
Itsellään vain poikia ja tyttömme sai aikaan mieletöntä ihastusta.
Kuulin mummin lepertelevän tytölleni itseään äidiksi tämä tapahtui vauva-aikana. Sanoin heti että minä olen lapsen äiti ja sinä olet mummi.
Ei enää tuon jälkeen kuulteni ole nimitellyt itseään lapseni äidiksi.
Välit ovat mummiin hyvät ja asialliset, lapset käyvät siellä nykyisin keskenään kun ollaan erottu miehen kanssa.
minunkin anoppi sekosi perheenlisäyksen myötä, mutta hieman helpottaa huomata, että löytyy niitä suomenmaasta muitakin hulluja. siinä vaiheessa kun mummi alkaa nimittää itseään äidiksi vauvalle niin ois varmaan syytä varata aikaa terapiaan muorille!
meillähän myös anoppi "auttaa" tarmokkaasti, LUE: kaivelee meidän asunnossa kaappeja heti kun silmä välttää, tyrkyttää ruokiaan meille ja selittää pojalleen kuinka minä en osaa laittaa ruokaa jne. luojan kiitos asuvat ainakin vielä 500 km:n päässä. siitä olen kiitollinen, että mies sanoo äidilleen vastaan, samoin minä, mutta mitä tehdä ihmiselle joka ei usko sanaa EI eikä mitään muutakaan?!?!
Jos ei muuten niin sitten keksitään "yllätyksiä" eli tullaan jonkin lahjan kanssa tms.
Tai sitten tullaan "ohi kulkiessa". Me emme kyllä ole minkään reitin varrella, mutta se ei haittaa tämän tekosyyn kanssa.
6
lapsista ja haluaa olla heille mieliksi. Voi toki ärsyttää, mutta perustuu varmasti välittämiseen ja huolenpitoon. Hankala tilanne!
Olisin kiitollinen jos oma anoppini olisi yhtä mukava. Esim veisi joskus lapset vaikka huvipuistoon tai ostaisi jtk uutta ja hienoa.
mutta mielestäni täytyy olla jokin raja "olla mukava". Hän haluaa olla niin mukava, ettei laita lapsille mitään rajoja. Jos lapselta kotona kielletään jotain, hän syöksyy samantien hankkimaan sen itselleen, koska lapsi haluaa--argh! Todella kieroa. ap
Minä en ymmärrä,että jaksat haukkua miehesi äitiä ja lastesi mummoa.Minullakin oli anoppi, enkä olehaukkunut ikinä.Nyt olen itse anoppi.en ole kuullut että haukkuvat pitkin kyliä.Minullakin joitain varavaatteita ,kuten sukkia ja lapasia,saattavat kastua ulkona.Olist hyvilläsikun ostavat vaatteita, jospa anoppisi on niin fiksu,että ajattelee,.ettei sinulle tule pyykkiä. Kun pitää mummilassa eri vaihtovaatteita.Sinäkin olet joskus anoppi muista olla täydellinen anoppi sitten .äläkä tee mitään virheitä ,ettei miniäsi puhu samoin.
että ihminen joka täällä ryntää haukkumaan ventovierasta, ei koskaan IRL muka haukkuisi ketään...
tulisi meille ilmoittamatta etukäteen, voisitko sinä mennä anopillesi, vaikka sunnuntaiaamuna klo 8?
aika usein .Eikä tarvitse ilmoitella milloin ovat tulossa .MINÄ EN OLE SELLAINEN ANOPPI, EN MENE KUTSUMATTA JA SANON ETTÄ TULKAA MEILLE . TULEVATKIN.
anoppi ei kyllä mielestäni edes välitä lapsista! Itsestään ilmeisesti enemmänkin. Katkaisisin välit tuommoiseen itserakkaaseen ihmiseen.
Minä en ymmärrä,että jaksat haukkua miehesi äitiä ja lastesi mummoa.Minullakin oli anoppi, enkä olehaukkunut ikinä.Nyt olen itse anoppi.en ole kuullut että haukkuvat pitkin kyliä.Minullakin joitain varavaatteita ,kuten sukkia ja lapasia,saattavat kastua ulkona.Olist hyvilläsikun ostavat vaatteita, jospa anoppisi on niin fiksu,että ajattelee,.ettei sinulle tule pyykkiä. Kun pitää mummilassa eri vaihtovaatteita.Sinäkin olet joskus anoppi muista olla täydellinen anoppi sitten .äläkä tee mitään virheitä ,ettei miniäsi puhu samoin.
..onneksi meillä on käynyt niin ja olipa vielä niin viisas, että jätti anopin, kun lapset kasvoivat isoksi. Jos sinä käyt lastesi huusholleissa tonkimassa ja jakelet elämänohjeita(kysymättä) niin varmasti haukkuvat.
Vaihtovaatteet on erijuttu, kuin se, että lapsille puettaisiin mummolavaatteet ja mummo kipittäisi ostamaan juuri niitä juttuja, mitä äiti on kieltänyt.
että ihminen joka täällä ryntää haukkumaan ventovierasta, ei koskaan IRL muka haukkuisi ketään...
minunkin anoppini ei ikinä puhu pahaa...paitsi tyttäristään,naapuristaan,ex-ukostaan ja varmasti minustakin tyttärilleen.Välillä tuntuu, että mieheni olisi vaihtunut laitoksella, kun on niin erilainen, kuin äitinsä,ONNEKSI!
aika usein .Eikä tarvitse ilmoitella milloin ovat tulossa .MINÄ EN OLE SELLAINEN ANOPPI, EN MENE KUTSUMATTA JA SANON ETTÄ TULKAA MEILLE . TULEVATKIN.
Hyvä, kun et itse mene kutsumatta, jos lapsesi eivät siitä pidä. Miehen kotona on ollut sellainen tapa, että menevät kotiinsa milloin vain, ja kestikin jonkin aikaa, ennenkuin tajusivat, että meille ei niin tulla. Minä haluan, että koti on siisti ja kaapissa on tarjottavaa vieraille.
muistuttaa, että anoppi tulee nimenomaan kylään ja on nimenomaan vieras. Ei siis talonväkeä.
Anoppi ei ole ystävällinen sen eikä avulias, jos hän ei pelaa perheen yhteisillä säännöillä. Jokaisessa perheessä on omat tavat toimia, ja vaikka anoppi ei niistä pitäisikään ei hänellä ole niihin oikeutta puuttua. Esim. päätös sitä minkä takin tyttäresi laittaa on sinun ei anoppisi, eikä siitä mielestäni edes pitäisi tarvita erikseen keskustella.
Olisin hyvin huolestunut jos tietäisin että joku ihminen pukee välittömästi toiset vaatteet lapselleni kun ovat näköpiiristäni poistuneet, kuulostaa kuin anoppisi haluaisi lapsesi olevan hänen omiaan ja en yhtään ihmettelisi vaikka esittelisi ne ominaan vaikka juuri siellä huvipuistossa tai muualla missä liikkuvatkin??
Itse en välttämättä kertomasi perusteella edes luottaisi luovuttaa lastani anopillesi hoidettavaksi, vaikuttaa selkeästi siltä että jonkin asteinen pakkomielle löytyy pohjalta. Onko miehesi puhunut lapsuudestaan. Onko niistä kertomuksista ollut mitään mikä olisi särähtänyt korvaan?
Itse olen oman anoppini "säätöä" katsellut sivussa ja antanut asian olla siihen asti kunnes meille syntyi oma lapsi. Kun sitten rupesi jos jonkinlaista neuvoa ja opastusta tulemaan, vaikka anoppi ei aikanaan pystynyt luomaan hyvää lapsuutta omalle lapselleen (miehelleni siis). Oli aika laittaa asiat järjestykseen. Anoppi tehköön omalla elämällään mitä haluaa, mutta meidän perheen asioista vastaavat vain minä ja mieheni. Olen useamman kerran joutunut ottamaa kova kovaa vastaan keskustelua anopin kanssa, hän ei hyväksy ettei saa työntää nenäänsä meidän asioihin, mutta periksi en anna. Olen miehen puolen suvun edessä saanut paskan akan maineen kiitos anoppini, so what. Anoppi valitettavasti ei vieläkään yli kahden vuoden jälkeen ole käsittänyt, että itse kärsii asiasta eniten. Jos yhteistyö halukkuutta olisi, näkisi lapsensa lasta varmasti useamminkin kuin kerran vuoteen, mutta kun miniän naama ei kiinnosta, ja anopissa itsessään kun ei ole mitään vikaa, niin siinähän olemme umpikujassa.
Appi-vanhemmillamme (sen enempää kuin omillammekaan) ei ole lupa sekaantua perheen sisäisiin asioihin. Heillä on ollut omat juttunsa kun ovat omat lapsensa kasvattaneet, lastenlasten ei tarvitse enää siitä taakkaa ottaa kannettavakseen. Meillä lieka on sen verran lyhyellä tällä hetkellä että anoppi ei tee mitään lapsemme kanssa ilman että minä olen itse paikalla läsnä. Ja kun silloinkaan ei tunnu sovitut asiat toimivan, vaan anoppi sooloilee koko ajan, niin ei kovin vakuuttavaa kuvaa anopista saa. Jos vain tuo ymmärtäisi itse, että kun toimitaan kuten etukäteen sovitaan olisi tuo liekakin löyhennettävissä, mutta kun luottamusta ei synny eikä pääse syntymään,kun anoppi ei itse edes omalta osaltaan yritä....
Ota asia seuraavan kerran puheeksi kun anoppisi tapaat, selvitä, ettei teidän perheelle sovi, että lapset uudelleen puetaan anoppilassa, jos vaihtovaatteita tarvitaan annat ne varmasti mielelläsi kotoa mukaan. Myös yhteiset pelisäännöt kouluun viemisissä ja huvipuistokäynneistä yms. yhteisistä menoista on syytä käydä keskustellen läpi, mieluummin niin etteivät lapset joudu välikäteen jos vaikka keskustelu hieman johtaisikin erimielisyyksiin ja ääntä joutuisikin hieman korottamaan.
Korostan kuitenkin että etene itse johdonmukaisesti, jos et pidä anoppisi käytöksestä, tee se hänelle selväksi, mutta älä lankea siihen, että välilä lypsät epätoivon hetkellä hoitoapua säännöistä piittaamatta ja välillä nalkutat käytöksestä. Jos anoppiisi luotat voi hän edelleen hoitaa lapsiasi, mutta teidän perheen tapoja kunnioittaen. Ei kuitenkaan niin että itse olettaisimme isovanhempien olevan ovella aina valmiina kun heitä tarvitsemme. Tulevat varmasti käyttämään vastalauseena, että en tule hoitamaan kun annat ohjeet miten hoidetaan, mutta siinä täytyy vain pysyä lujana, kyllä isovanhemmatkin rajansa ajan kanssa oppivat. Ja silloin on kaikilla helpompaa....
Meillä ollaan niin allergisia, että vieraiden, niin lasten kuin aikuisten, täytyy vaihtaa vaatteet, jotta kotiin ei kulkeudu allergeeneja vieraiden vaatteissa. Ei ole kivaa, mutta pakko on. Toivottavasti jossain vaiheessa helpottaisi.
Lehdestä luin perheestä, jonka pikkutyttö oli niin allerginen koiralle, että koiran omistavan papan piti tulla sisään kodinhoitohuoneen ovesta ja käydä suihkussa ennen tytön isän vaatteisiin pukeutumista, jotta tyttö ei saisi astmakohtausta.
Eli tällainenkin syy voi olla vaatteidenvaihdon takana, tosin ei varmaan kovinkaan yleisesti.
Avioeroperheissä on täysi normaalia, että lapselle puetaan toiset vaatteet päälle etävanhemman luona. Tämä johtuu esim. siitä, että etävanhempi on kyllästynyt lähivanhemman kiukutteluun siitä kuinka vaatteet likastuvat, kuluvat ja menevät rikki etävanhemman luona. Ehkä myös anoppi haluaa säästää äidin vaatteita ja pukee omat, jotta lapsia ei tarvitse vahtia niin tarkasti.
sitten, kun anoppi arvuutteli kalliin uuden lamppunsa hintaa ja arvasin 50€, ehei, se olikin 250€... että sä et tiedä kyllä mistään mitään!