Mä en kestä enää anoppiani!!!! (purkaus)
Mä olen niin kypsä siihen naiseen. Harmittaa olla riippuvainen sen avusta. Kun lapset syksyllä aloittaa hoidon niin saa kyllä anoppi olla ihan rauhassa.
Olen välillä ja useinkin tosi kiitollinen, kun hän auttaa mutta välillä keittää niin yli.
Hän on niin ärsyttävä ja ihon alle tunkeutuva. Mainitsen nyt muutamia esimerkkejä mitä tulee mieleen.
-Ekaluokkalainen oli lähdössä kouluun ja anoppi oli luvannut saattaa hänet. Kun mamma osteli sisään, oli meillä täysi meteli päällä siitä mikä takki puetaan päälle; mikään ei kelvannut(tyttöä kiukutti lähteä kouluun, kun pienemmät saivat jäädä kotiin= takki huono) Annoin säänmukaisen takin ja kehotin laittamaan päälle, ettei myöhästy. No anoppi siihen sitten, että voi voi, kun joutuu laittamaan takin josta ei pidä..."mamma ostaa sulle uuden takin......mennään yhdessä kaupoille..."Sanoin vaan, ettei tarvitse, takkeja kyllä löytyy ja kivoja. Tämä kiukku johtuu jostain ihan muusta. Mutta kyllä otti päähän.
-Vuoden vanhalla tytöllä oli juhlissa ponnari päässä. Kuulin, kun anoppi siunaili toiselle mammalle, että kyllä on kauheaa, kun pienelle laitetaan päähän kiristämään tommoinen kuminauha.
-4- ja 6-vuotiaat olivat lähdössä isovanhempien kanssa huvipuistoon. Anoppi halusi lapset ensin heille, josta lähtisivät. Syy selvisi 6-vuotiaalta myöhemmin. Mamma oli pukenut lapset omiin hankkimiin vaatteisiinsa. Takaisin mentiin myös mammalan kautta, jossa vaihdettiuin omat päälle. Vanhemmille ei kerrottu mitään.
-Joka kerta, kun lapset menevät anoppilaan yökylään, anoppi pesee heidät ja pukee "omat" vaatteet heidän päälleen. Meille ei anna koskaan vaatteita, hänellä on kaapit täynnä lasten vaatteita, joita pukee, kun lapset noin kerran neljässä kuukaudessa yöpyvät siellä.
- tässä nyt muutamia. lisää löytyisi vaikka kuinka. onko nämä mielestänne ihan normaaleja juttuja? musta se nainen on ihan pimeä!!
Kommentit (90)
joku muuten vaan vaihtaisi lapselleni vaatteet siksi aikaa kun minä en ole paikalla. Toki ymmärrän jos vaatteet kastuu tai likaantuu, niin silloin laitetaan päälle, jotain mitä on. Ehkä varastoon lahjaksi osettuja, mutta niillähän sitten mennään kotiin, jos toiset on likaiset.
itse ostelen kummipojalle kans vaatteita varastoon joita saatan vaihtaa kun tulee käymään, ihan siksi että pidän kauniista vaatteista. Annan niitä kyllä kotiin vietäväksikkin. Yksi syy miksi en kaikkia anna on se että heillä on kotonakin yllin kyllin vaatteita. Lasten vaatteet vaan on niin ihania ja pieniä iloja on pukea itse ostamat päälle. Turhamaistako?... joo
Avioeroperheissä on täysi normaalia, että lapselle puetaan toiset vaatteet päälle etävanhemman luona. Tämä johtuu esim. siitä, että etävanhempi on kyllästynyt lähivanhemman kiukutteluun siitä kuinka vaatteet likastuvat, kuluvat ja menevät rikki etävanhemman luona. Ehkä myös anoppi haluaa säästää äidin vaatteita ja pukee omat, jotta lapsia ei tarvitse vahtia niin tarkasti.
- jatkuva puhuminen ja kysely: mistä olet ostanut tämän, mitä maksaa, koska olet ostanut, mitä sille ja sille kuuluu, mitä, mitä, mitä... huh huh mitä mä nyt kysyisin (tunnin kyselyn jälkeen)
- juoruaa KAIKKI asiat sukulaisille ja tuttavaille. SIIS KAIKKI. Ja sitten päivtellään yhdessä toisten samanlaisten kanssa. Käy hautajaisissa siksi, että "saisi ottaa osaa" ja juoruta
-pihi kuin mikä, ostaa lapsille lahjaksi sukkia, yöpukuja. EI mitään muuta koskaan. Olen usein sanonut että lapsilla on liikaa yöpukuja, käyttäisi sen 20 eruoa johonkin tarpeelliseen. .. niin ja rahasta ei ole puutetta, mutta ei halua nähdä mitään vaivaa asian suhteen
- ostaa 17 vuotiaalle tytölle -joka inhoaa vaaleanpunaista- vaaleanpunaisen Hello Kitty yöpuvun...LOL. Ja tyttö on ns. rock tyylinen
- rippikoulun ylenmääräinen nostamisen jotain vitun elämää suuremmaksi tapahtumaksi
- sailyttää ruokaa pihalla kesät talvet. vie ruuat mökille ilman kylmäsäilytysta
a) ostaa laspenlapsilleen jotain
b) ottaa heitä yökylään
c) vie heitä huvipustoon
d) on hoitoapuna.
Saisi tehdä näistä ihan mitä vaan, vaikka edes yhtä. Ja ruutuvihkotkin saisi tulla, voisi sitten mies tehdä niitä juttuja ja vetää viivan yli, kun on jonkun hoitanut :).
Voin postittaa nipun teille.
t. 6
jotta lapsivierailla helpompi käydä, onko se myös outoa? huvinsa kullakin. Ainakaan en pahaa tarkota ja ei ole kummipojan äiti huonoa tykännyt. Rakkautta se vain on.
leluja (lähinnä mäkkäristä kaupan päälle tulleita) ja muutama lastenvideo jo ennen omi lapsia. Mutta ne oli sen vuoksi että kummityttöni kävi minun luona usein muutaman tunnin ym. En todellakaan hamstrannut niitä saati että olisi nukkena sitä pitänyt ja vaatteita vaihdellut. Keskinyt ihan leikkimään ja olemana lapsen kanssa yhdessä sen aikaa kun hän minun luon oli.
Tuo vaatteiden pukeminen ja vaihtaminen on kyllä tosi erikoista. Kuvittelet siinä leikissä että hän sinun oma lapsi tms? Pitäisiköhän sinun käydä jossain vähän juttelemassa.
vielä. Olen tietty tyytyväinen, kun saamme apua. Emme tosin kovin usein, muuhun kuin tohon kouluun vientiin(jonka tyttö osaa jo itsekin). Anoppi on aina kalenteri kädessä, kun kysyn apua, merkkaa minuutilleen, kauanko tarvitsee hoitaa. Mutta jokaisen kerran raportoi sitten kyllä KAIKILLE tuttavilleen.
Muutenkin hän pyrkii antamaan ihmisille kuvan, että on meidän elämässä niin kovin paljon läsnä--puhuu lapsista kuin omistaan. Ja ihmiset ihmettelevät kun hän on niin hyvä ihminen:)
Ensin itse tunkemalla tunkee, mullistaa koko huushollin ja sitten selostaa joka puolelle, kuinka emme pärjää ilman häntä, kuinka hän taas pelasti lapset osaamattomien vanhempien käsistä jne. jne. jne. jne.
6
että diagnosoi lapsilla milloin mitäkin. On ollut vakavaa näköongelmaa, atooppista ihoa, kasvuhäiriötä ja kieroutta jalassa, aspergeria, aistiyliherkkyyksiä, tarkkaavaisuus- ja oppimishäiriöitä jne.
Ja veljen pojan vei omin nokkineen lääkäriin! Kun jalassa ei kynnet kuulemma kasvaneet niinkuin hänestä piti ja veljen vaimo "ei tietenkään huolehtinut taaskaan". Ja tätä kertoilee suurena urotekona vielä nytkin, 15 vuotta myöhemmin!
6
Kiva tietty, että on varavaatteita, jos OMAT vaatteet kastuvat tms.Yleensä äidit kyllä laittavat varavaatteita mukaan. Se, että joku hamstraa kaappiinsa lastenvaatteita, joita sitten pukee lapsille, ei kyllä kuulosta ihan terveen ihmisen touhuille. Anopillasi on huono itsetunto ja hänen täytyy sitä noin kohottaa. Erittäin epäkohteliasta merkkailla johonkin vihkoon, puutteita, kodinhoidossa. Eikö nämä idioottianopit tajua, että neuvoja voi antaa, jos niitä kysytään?
joku muuten vaan vaihtaisi lapselleni vaatteet siksi aikaa kun minä en ole paikalla. Toki ymmärrän jos vaatteet kastuu tai likaantuu, niin silloin laitetaan päälle, jotain mitä on. Ehkä varastoon lahjaksi osettuja, mutta niillähän sitten mennään kotiin, jos toiset on likaiset.
itse ostelen kummipojalle kans vaatteita varastoon joita saatan vaihtaa kun tulee käymään, ihan siksi että pidän kauniista vaatteista. Annan niitä kyllä kotiin vietäväksikkin. Yksi syy miksi en kaikkia anna on se että heillä on kotonakin yllin kyllin vaatteita. Lasten vaatteet vaan on niin ihania ja pieniä iloja on pukea itse ostamat päälle. Turhamaistako?... joo
Meillä anoppi on tosi avulias, mutta siellä ollessaan lapset syövät varsin epämääräisesti, kamalasti herkkuja (ja anoppi hammaslääkäri...), valvovat liikaa ja ilmeisesti kuri on muutenkin tosi löysä. Usein tulevat kotiin uusien lelujen kanssa, vaikka hukutaan roinaan meidän ahtaassa asunnossa muutenkin. Kauhistelee meidän "liian tiukkaa kuria" ja silloin tällöin sabotoi meidän yrityksiä pitää rajoja. Liian tiukasta kurista kertoo kuulemma se, että esikoinen on niin uskomattoman kiltti. Eniten harmittaa, että esikoinen on ilmeisesti nähnyt telkkarista kaikenlaista epäsopivaa mummon valvonnassa (kertoo myöhemmin, että mummolassa nähty ohjelma pelottaa). Apu on tarpeen, joten en sano mitään vaikka välillä harmittaa.
Kun muutimme, anoppi oli apuna ja halusi välttämättä järjestellä vaatteet kaappeihin, vaikka sanoin, että laitan ne itse. Kun tiskasin käsin, niin anoppi ryykäsi siihen ja työnsi(!) minut pois ja sanoi, että hän tiskaa, kun minä en ole siihen tottunut.Muutenkin on hirveä besserwisseri, eikä lapsista välitä ollenkaan, ei siis leiki/lue tai edes juttele lasten kanssa. Jokainen hoitakoon huushollinsa, parhaansa mukaan, neuvoa voi nätistikin, mutta jos se menee ruutulehtiö-linjalle, niin se on jo loukkaus.
myös lapset ovat ihan ilman rajoja mamman kanssa. Kun tyttö oli 4-vuotias, kielsin Wincx/kuinkahan kirjoitetaan) jutut, koska tyttö villiintyi niistä ja näki painajaisia. Kerroin mammalle tästä niin hän meni ostamaan kaikkea keijukrääsää ja dvd:itä, niillä sitten leikittiin mamman luona. Ja meikit kielsin myös, jolloin mamma osti tytölle luokseen meikkipussin täynnä meikkejä. Järjesti oikein tyttöjen illan, jossa meikatytiin uusilla meikeillä ja jonne kutsuttiin myös anopin oma(lapseton) tytär.
ap
ainakin tuon lastenvaate-asian kohdalta. Anoppi on niin pihi ettei todellakaan raaski ostaa kasvavalle lapselle vaatteita, koska niiden käyttöikä on niin lyhyt. Anoppi kyselee aina jokaisen vaatteen mikä lapsemme päällä on, että paljonko maksoi ja miksi se tarvitsee niin monta erilaista paitaa ja housua ym. Anopin mielestä varmaan kasvavat lapset saisivat kulkea juuttisäkeissä siihen saakka kunnes saavuttavat maksimikokonsa.
Tänä talvena anoppia järkytti eritoten tyttömme kaksi talvipukua, ja tosiaan pukuja ei ole sen enempää kuin kaksi, yksi haalari ja sitten yksi takki ja housut yhdistelmä. huoh..
Meillä tuo on myös tosi tavallista - ja lapsille tehdään erittäin selväksi, että mäntti äiti kieltää, mutta hän on paaaaljon kivempi.
Meillä kotona myös oikein kannustetaan uhmaamaan kieltoja/käskyjä/rajoja. Olin ostanut sellaisia ikkunamuumeja, jotka askarrellaan ja väritetään ja ne voi sitten laittaa ikkunaan. Hän liimasi ne meidän ULKO-OVEEN kirkkaanpunaisella kynsilakalla! Kun kuulemma minä en anna lasten kuulua ja näkyä tarpeeksi. Meillä on iso talo ja täällä 30 neliön oleskele/leikkihuone lapsille - takkahuoneen vieressä, joka sekin on lähinnä lasten ja kaveriensa käytössä. Varsinainen olohuone on sitten yritetty pitää siistimpänä.
6
aina kun ollaan kylässä. Vauvalle ei olisi saanut ostaa vaatteita "koska ne jäävät pieniksi." Miehelle ei olisi saanut ostaa 25€:n nimipäivälahjaa "koska meille tulee vauva ja siihen menee rahaa."
Huvittavinta tässä on se että meillä on hyvät tulot, ei juurikaan velkaa ja säästöjä kertynyt vaikka kuinka.
Anoppi myös muistutti että kun vauva syntyy pukisimme sen varovasti ettemme väännä sen käsiä miten sattuu.
Meillä odotellaan vielä ensimmäistä, mutta katastrofin ainekset on ilmassa jo. Anopin suurin ongelma on se ettei hän ymmärrä, että moni asia on muuttunut 70-luvulta. Hän antaa aivan järjettömiä neuvoja (mielelläni kertoisin, mutta meidät tunnistettaisiin niistä, ovat sen verran päättömiä) eikä suostu kuuntelemaan miten nykyään suositukset menevät. Alkaa HUUTAMAAN, jos pidämme jotain hoitotarviketta turhana "koska lapsella PITÄÄ olla sellainen kuten hänen lapsillaan 70-luvulla". Saa nähdä mitä tästä vielä tulee.
viisauden puuttuessa. Pieni "hajurako" voi tosiaankin olla hyväksi. Hyvä kun sanoit anopille, että uutta takkia ei tarvitse hankkia.
kun hänen äitinsä vaihtaa lapsemme vaatteet kun lapsi menee mummolaan. Esimerkiksi viime kesänä olin pakannut tytölle kauniit legon mekot mukaan. Ne olivat käyttämättöminä repussa kun haimme tytön, joka oli ollut päivän serkkujensa vanhassa, kuluneessa yöpuvussa. Viimeksi, kun lapsi oli hoidossa niin anoppi oli vaihtanut lapselle alusvaatteita myöten serkun vanhat vaatteet...