Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te väitätte, että maito ei riitä?

Vierailija
28.02.2010 |

Tavattiin työpaikan äitiylomalaisten kanssa.

Yhteensä 5 vauvaa äiteineen.

Yksi on täysimettänyt lisäkseni. Tällä täysimettäjällä vauva on nyt 4kk.

Lopuilla vauvat ovat 3kk, 6kk ja 8kk.

Ja nämä kaikki ovat antaneet korviketta, kun oma maito ei "riitä".

Kuinka se on muka mahdollista? Jos maitoa tulee, niin sen vauvan tarvii antaa imeä usein, niin kyllähän se riittää. Kysynnän ja arjonnan laki.

Yksikään näistä ei siis sanonut, että maitoa ei tulisi,vaan että sitä ei tule tarpeeksi.

Minä en usko, että se on mahdollista.

Ainakin kaksi näistä äideistä kehuskelee, kun vauvat nukkuvat 7-8h öitä. Jos parikuinen vauva nukkuu 8h, niin onhan se riski maidontulon vähenemiselle.

Ja se vauva on saatava keinolla millä hyvänsä nukkumaan se yö, esim. vellin avulla.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei uskon?

Nimenomaan uskoa ja itseluottamusta se minusta vaatii.

-ap

Vierailija
2/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että joissain tapauksissa se maito olisi kyllä riittänyt, mutta ehkä äidillä ei ollut tarpeeksi tietoa tai tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauva ensimmäisesi?

Tule kertomaan mulle lapsentahtisesta kun kyseessä on seuraava vauva.

Mun ensimmäinen söi tunninkin ja tätä parin tunnin välein, ok meni, mutta kerropas kuka hoitaa alle parivuotiasta jos seuraava on samanlainen tissitakiainen?

Mun onneksi ei ollut, mutta näin jälkeenpäin mietittynä eipä kaikki aina ole niin yksioikoista miltä kuulostaa ;)

Vierailija
4/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei maito riitä on se, ettei äiti juo itse tarpeeksi nestettä..

Vierailija
5/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vain riitä!!!!!!!!

Vierailija
6/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei riitä niin ei riitä. Tai en nyt kokeillu riittäskö jos vauva olisi ollu tississä 24/7. Mutta kuka sen olisi kestäny? Ja miksi moista mietit eikö jokainen saa tehdä tyylillään. Meillä oikein mainiot, terveet 3 v ja 10 kk lapset.

Vierailija
7/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä, oma maitoni on riittänyt mainiosti ja vauvat hyviä imemään...En siis pääse luistamaan imetyksestä tämän tekosyyn varjolla.

Vierailija
8/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei riittänyt". Vauva oli lähes koko ajan rinnalla, vaihtelin puolta jatkuvasti että saisi edes jonkin verran ja lisääntyisi maidon tulo. Stressi ja väsymys taisi mulla vähentää maidon tuloa aika lailla! 3kk oli elämä yhtä imettämistä noin tunnin välein ja pitkiä sessioita eikä vauvakaan saanut sitten kunnolla nukuttua itsestä puhumattakaan. Siirryin sitten korvikkeeseen ja vauva ollut sen jälkeen huomattavasti tyytyväisempi kuten minäkin!

Vierailija
9/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että naiset joilla on enemmän mieshormonia elimistössä, maitoa erittyy enemmän ja helpommin kuin niillä joilla sitä ei ole niin paljon.

Vierailija
10/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman imetysoppaan olen myös lukenut.

Ja vakuuttunut siitä, että kyllä se maito riittää, kun sitä kerran tulee.

Jos siis antaa lapselle rintaa kun tämä sitä haluaa.

-ap

Vierailija
11/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei riitä niin ei riitä. Tai en nyt kokeillu riittäskö jos vauva olisi ollu tississä 24/7. Mutta kuka sen olisi kestäny? Ja miksi moista mietit eikö jokainen saa tehdä tyylillään. Meillä oikein mainiot, terveet 3 v ja 10 kk lapset.

se vauva ei olisi ollut koko imetysuraansa 24/7 tissillä vaan vain sen maksimissaan pari päivää, jonka aikana vauva "tilaa" lisää maitoa.

En ymmärrä miten älykkäinä itseään pitävät ihmiset eivät ota selvää imetyksen perusasioista kuten tiheän imun kaudet jne.

Vierailija
12/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan oikeassa! Juuri näin on asia.

Vierailija
13/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysimetin häntä 6kk ja osittain aina ikään 1v8kk as

Vastaus viitaten viimeiseen lauseeseen

Vierailija
14/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinkin, että se on riski maidontulon vähenemiselle.

Yöimetyshän lisää maidontuloa.

-ap

Vierailija
15/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan ap:n alkuperäisenä tavoitteena oli syyllistää näitä ja muita äitejä, jotka joutuvat turvautumaan korvikkeen antoon. Ap ei kuitenkaan taida olla selvillä, miksi muita vauvoja ei täysimetetä, vai mitä? Kunhan vain taivastelet asiaa.

Syinä voi olla esim: väärä imuote joka tietysti pitäisi tarkistaa, äidin sairaus / lääkitys, lapsen sairaus, lapsi joutunut äidistä eroon heti synnytyksen jälkeen jolloin maito ei edes kunnolla nouse, lapsen kasvu on yksilöllistä joten joku voi tarvita lisämaitoa tai kiinteitä suositeltua aikaisemmin, rintamaidon koostumus vaihtelee naisilla eli toisilla on rasvaisempaa ja toisilla laihempaa maitoa.

Jos parikuinen nukkuu 7-8 h yössä, niin se on ihan yhtä lapsentahtista kuin tunnin välein syömään heräävä. Vai tarkoittaako lapsentahtisuus ap:sta vain sitä, että vauva herää tunnin välein? Ja kuten itse mainitsit, niin maidon tuotannossa vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos vauvalla ei ole kysyntää maidolle yöllä, niin rinnat osaavat kyllä sopeuttaa tuotannon kysyntää vastaavasti, kuten itsekin fiksusti väitit. Eikös niin?

Vierailija
16/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee vauvan nukkumiseen. Mun parikuinen nukkuu suunnilleen 12h yöunia. Herää toki syömään välillä ja niin uskon sun työkaverienkin lasten heräävän. Sitä paitsi jos se vauva ei itsestään herää 8h yöunilta syömään, niin mitäs sitten? Herättäisitkö vauvan syömään? Se voi kostautua myöhemmin uniongelmilla.

Joskus on myös helpompi sanoa että maito ei riitä, jos todellisuudessa syy korvikkeisiin on vaan äidin levon tarve. Parempi levännyt äiti kuin väsynyt ja siksi masentunut.

Vierailija
17/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman imetysoppaan olen myös lukenut.

Ja vakuuttunut siitä, että kyllä se maito riittää, kun sitä kerran tulee.

Jos siis antaa lapselle rintaa kun tämä sitä haluaa.

-ap

Vierailija
18/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka imetän. Itse asiassa mitä enemmän imetän, niin sitä vähemmän sitä maitoa iltaa kohti aina on, kun varastot eivät ehdi täyttyä nälkäisen ja isokokoisen/-ruokaisen tissitakiaisen tahdissa. Eilen imetin klo 19-03 tauotta (paria n. 10 min torkkumisjaksoja ja röyhtäytystaukoja lukuunottamatta, jolloin vauva huusi kuin syötävä nälkäänsä). Klo 03 annoin korviketta, kun puristamalla en saanut pisaraakaan irti kummastakaan rinnasta eikä vauvakaan huudosta päätellen. Korviketta joi ahnaasti, eli selvästi nälkäinen, joten kadutti että annoin taas niin kauan odottaa nälkäisenä. Miten sinä voit siis sanoa, että maito ei muka kaikilla riitä?? Mikä kaikkitietävä luulet olevasi?

Vierailija
19/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vastaa kysymykseeni?

terveisin 7 !

Vierailija
20/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän että se voi olla niin. Imetin jatkuvasti alusta alkaen, mutta maitoa oli niukasti ja jouduin antamaan lisämaitoa joka toisella syötöllä. Vauvan ollessa 3kk maidon määrä vaan yhtäkkiä lisääntyi aivan valtavasti ja sitten sitä riittikin hyvin ja lisämaidot jäi. Tälläistä on ihmisen elämä, erilaisia ollaan! Usko pois ja vähän avarakatseisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi