Onko mielestäsi oikein laittaa 4 v rangaistukseksi pimeään kellarirappuun?
Luin osan tuosta toisesta ketjusta, missä oli perheen isä laittanut 4 v rangaistukseksi pimeään kellarirappuun.
Olen kauhuissani, kuinka moni hyväksyi tämän.
Jos joku tuttavapiirissäni kertoisi moisesta, harkitsisin ilmoituksen tekemistä.
Oikeasti.
Ei ihme, että meillä on maassamme mielenterveysongelmia, kun kasvatuksessa sallitaan tällaista.
Kommentit (45)
En ole koskaan pelännyt pimeää. Mutta olenkin vahvasti järki-ihminen, ja varmaan sen jälkeen kun 2-vuotiaana olen tajunnut että huone on pimeässä aivan samanlainen kuin valossa, paitsi että valot eivät ole päällä, en ole uhrannut asialle ajatustakaan. En pelkää myöskään hämähäkkejä enkä mitään muutakaan sellaista, mitä ei ole syytä pelätä. Olen yrittänyt lapsillekin tätä opettaa, ja hyvin on mennyt perille, mutta nyt huomaankin olevani luonnoton ja aiheuttanut lapsilleni traumoja kun olen osoittanut heille, ettei pimeää tarvitse pelätä. Voi elämä.
"Mörkö sängyn alla?
Kolmivuotiaan mielikuvitus on erittäin vilkas. Lapsi voi kehittää mitä merkillisimpiä
asioita, joita aikuinen ei aina ymmärrä. Leikki ja mielikuvitus auttavat pelon hallinnassa,
mutta toisinaan ne myös tuottavat pelkoja. Lapsella voi olla mielikuvitusystäviä,
jotka ovat tukena ja turvana. Mielikuvituksesta on hyötyä lapsen tarinoidessa
ja kuunnellessa satuja. Vaikka lapsi ei näe kuvia, pystyy hän niitä mielikuvissaan
itse tuottamaan. Lapsen pelkoihin on suhtauduttava vakavasti, niitä ei saa
vähätellä, sillä ne ovat lapselle tosia.
Kun lapsi on peloissaan:
- Rauhoittele lasta
- Ota syliin turvaan
- Keskustele pelon aiheista
Pelkoja pystyy lievittämään lukemalla yhdessä pelottavista asioista, piirtelemällä
kuvia ja pelaamalla pelejä."
http://ppp.laurea.fi/Linkit/Valmis301107.pdf
elikkä 3-4 vuotias on hyvin vilkas ja mielikuvitus vielä vilkkaampi eli sitäkin pahempi on tuo pimeään sulkeminen ja yleensäkin tuollainen eristäminen.
Olen vahvasti vaisto-ihminen.
Kun alotin nuorena tyttönä karaten niin valmentajani ihmetteli kun kykenin nappaamaan ilmasta jo kokeneemman harrasajan lyönnin otteeseen.
Minut tunnetaankin nopeista reflekseistä.
Tämä on siis luontainen taito. Harva kykenee nappaamaan nopean suoran ilmasta edes kovalla harjottelulla.
Nyt aikuisena ymmärrän pimeänpelon olevan vain reaktio "valmiudesta". Pimeässä on oltava tarkka ettei jää petojen kynsiin tai hyökkäyksen kohteeksi. Pimeää on siis täysin luonnollista pelätä.
Taitoni on harjaantunut niin hyväksi että kykenen väistämään miekan iskun silmät sidottuna.
Eli jos lapsenne pelkää erityisen paljon pimeää, kyseessä saattaa olla vaistojen yliherkkyys.
T: N41
tietenkään ei saa ilkeillä jos jollakulla on irrationaalisia pelkoja, mutta pitäähän niistä päästä eroon. En tiedä on järkevää keskustella jostain örkinpelosta kovin pitkällisesti. Yksi lapsistani kuvitteli joskus näkevänsä huoneensa katossa jotain liikettä, ja jouduin muutaman kerran sanomaan hänelle, ettei siellä mitään ole ennen kuin meni perille, mutta hulluhan minäkin olisin jos alkaisin keskustella älyttömyyksistä ihan tosissani ;-) Ja lapsellekin jäisi sellainen kuva, että ehkäpä niissä peloissa on jotain takana kun äitikin niistä oikein keskustelee.
[i
Taitoni on harjaantunut niin hyväksi että kykenen väistämään miekan iskun silmät sidottuna.
[/quote]
Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää vähän kehittää sitä rationaalista puolta persoonallisuudessasi...
Kun alotin nuorena tyttönä karaten niin valmentajani ihmetteli kun kykenin nappaamaan ilmasta jo kokeneemman harrasajan lyönnin otteeseen.
Tämä on siis luontainen taito. Harva kykenee nappaamaan nopean suoran ilmasta edes kovalla harjottelulla.Nyt aikuisena ymmärrän pimeänpelon olevan vain reaktio "valmiudesta". Pimeässä on oltava tarkka ettei jää petojen kynsiin tai hyökkäyksen kohteeksi. Pimeää on siis täysin luonnollista pelätä.
Eli jos lapsenne pelkää erityisen paljon pimeää, kyseessä saattaa olla vaistojen yliherkkyys.T: N41
Mun mies kykenee samaan. Eikö väistö perustu ääneen jonka miekka leikkaa ilmaan?
[i
Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää vähän kehittää sitä rationaalista puolta persoonallisuudessasi...
Voi hyvä luoja sinua..
siis pienten lasten pelot ovat normaaleja ja kuuluvat kehitykseen myös aikuisten pelot tarttuvat lapsiin.
Anoppini harrastaa tuommoista silloin kun lapsenvahtina lapsenlapsilleen. Meidän lapsia ei hänen ole tarvinnut hoitaa, eikä sellaista hätää tulee sinne tarvitsisi viedä hoitoon.
Kerran satuin näkemään kun rankasi tuolla tavoin tyttärensä lasta kun tämä ei pitänyt tarjotusta ruoasta =o. Kyseisen lapsen äiti oli myös paikalla tilanteessa eikä reagoinut rangaistukseen millään tavalla :/
Minä olin ainoa paikalla olleista aikuisista kuka ei hyväksynyt rangaistusta.
näen pimeässä keskivertoa tarkemmin ja myös äänet kuulen paremmin. Hajuaisti on keskivertoa hieman korkeampi. Lapsena kykenin aistimaan kosteuden kengänpohjista vaikka olin toisessa huoneessa. Minulle oli päivänselvää että isä oli ollut tekemississä veden kanssa vaikkei hän siitä kertonut, kuin vasta ruokapöydässä.
Reaktiosta en tiedä, luultavasti olen nopeampi reagoimaan kuin kantaväestö.
Pimeää pelkään edelleen herkästi.
[i
Taitoni on harjaantunut niin hyväksi että kykenen väistämään miekan iskun silmät sidottuna.Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää vähän kehittää sitä rationaalista puolta persoonallisuudessasi...
Voi hyvä luoja sinua..
No ei se kyllä ole kateutta. Mitenkäs olet testannut tuota miekan väistöä todellisuudessa? Olen satavarma, että jos minä tulen lyön sinua miekalla kun itse olet silmät sidottuna edessäni, osun sinuun niin että kuolet verenvuotoon. En ehkä osu siihen mihin tähtäsin, mutta osun varmasti. On harhaista kuvitella pärjäävänsä sokeana näkevää vastaan... No ok, kyllähän tämä valaisee käsityksiäni ihmisistä, jotka pelkäävät pimeää.
[i
Taitoni on harjaantunut niin hyväksi että kykenen väistämään miekan iskun silmät sidottuna.Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää vähän kehittää sitä rationaalista puolta persoonallisuudessasi...
Voi hyvä luoja sinua..
No ei se kyllä ole kateutta. Mitenkäs olet testannut tuota miekan väistöä todellisuudessa? Olen satavarma, että jos minä tulen lyön sinua miekalla kun itse olet silmät sidottuna edessäni, osun sinuun niin että kuolet verenvuotoon. En ehkä osu siihen mihin tähtäsin, mutta osun varmasti. On harhaista kuvitella pärjäävänsä sokeana näkevää vastaan... No ok, kyllähän tämä valaisee käsityksiäni ihmisistä, jotka pelkäävät pimeää.
Vain harva kykenee siihen. Minä olen ainut laatuani. Toki siihen varmasti vaikuttaa se että opiskelin lajia jo isäni johdolla 3 vuotiaasta asti.
Pimeässä oleilu ennen urheilusuoritusta tekee myös ihmeitä. Moni juoksijakin on kertonut oppineensa juoksemaan lapsena nopeasti vaikkapa iltaisin hautausmaan ohi.
T: N41
Tämä on siis luontainen taito. Harva kykenee nappaamaan nopean suoran ilmasta edes kovalla harjottelulla.Nyt aikuisena ymmärrän pimeänpelon olevan vain reaktio "valmiudesta". Pimeässä on oltava tarkka ettei jää petojen kynsiin tai hyökkäyksen kohteeksi. Pimeää on siis täysin luonnollista pelätä.
Eli jos lapsenne pelkää erityisen paljon pimeää, kyseessä saattaa olla vaistojen yliherkkyys.T: N41
kun olet noin "vaistot virittyneenä".
Mutta tärkein kysymys N41:lle on tämä: jouduitko sinä lapsena jäähylle pimeään? Jos jouduit, arveletko sen johtaneen nykyisiin harhoihisi?
Sulla on varmaan ollut tosi turvaton ja kamala lapsuus,
kun olet noin "vaistot virittyneenä".
Turvaton tai kamala lapsuus niin sinä siinä vieressä ilkut ja riekut. Mikäs sinä olet=? Entinen koulukiusaaja?
Meillä lapsille käytetään yövaloa sillä pelkäävät pimeää niin paljon. Esikoinen saa kauhukohtauksen ilman yövaloja. Kamala rangaistus tuo kellariin lukitseminen.
Sulla on varmaan ollut tosi turvaton ja kamala lapsuus,
kun olet noin "vaistot virittyneenä".Turvaton tai kamala lapsuus niin sinä siinä vieressä ilkut ja riekut. Mikäs sinä olet=? Entinen koulukiusaaja?
nyrkit pystyssä hyökkäämässä? Ei, en ole koulukiusaaja, koulukiusattu tai työpaikkakiusaaja.
Elkää pilatko hyvää ketjua takiani.
Minulle on yhdentekevää uskotaanko minua vai ei. Läheiset uskovat ja todistavat kykyjäni jokapäivä.
T:N41
Eli alunalkaenkin ihmisen on tullut pelätä pimeää.
Meidän aivot on rakenettu siten että jos emme osaisi pelätä, emme olisi selviytyneet lajina, olisimme kuolleet sukupuuttoon.
Miksi sitten aikuinen pelkää pimeää. Ominaisuus on toisilla vahva toisilla ei. Miehet eivät pelkää pimeää samassa mitttakaavassa kuin naiset etc.
Pelko ja siihen kuuluva pimeän pelko on ihmisyyteen kuuluva ominaisuus. Komeroon vangittu lapsi pelkää tietenkin jossakin määrin, mutta hän on oppinut kokemuksen kautta, että tämä päättyy joskus eikä se ole enää olemassaolon uhka.
Vauvakin pelkää pimeää, jos se tapahtuu salamannopeasti selittämättä.