Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vituttaa kun 30-vuotiaana hampaat pilalla

Vierailija
28.02.2010 |

Mitä teen. Hampitohtori ei laita laminaattia

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko kuulla "tekosyyt" miksi on huonot hampaat?

Vierailija
22/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua vituttaa tää syyllistäminen. Ensinnäkin, hampaiden kunto on todella paljon lapsuudenaikaisesta hoidosta kiinni, joten ei ole mikään ihme jos lapsi ei tajua miten ne hampaat oikeesti harjataan/langataan ja että keittiön kaapista ei kannata varastaa sokeripaloja koulun jälkeen. Ja kaikkien kotona ei ohjata  ja patisteta hampaiden hoitoon yhtä lailla. Ja jos ei ole lapsena oppinut kunnon hoitoa, ei sitä aikuisenakaan tajua tehdä ennen kuin on jo tullut tuhoa. Mutta joo, syytetään vaan siitä mitä ihminen ei ymmärtänyt lapsena, sillähän ne hampaat tulee kuntoon. 

Ja toinen fakta on että joidenkin hampaat ei reikiinny millään vaikka olisi miten huono hoito ja ruokailutottumukset, toisten taas tuppaa reikiintymään heti kun näkee karkkipussin. Tätä ei mielellään tunnusteta jostain syystä, mutta siitä on tieteellistä näyttöä ja itekin oon huomannut kavereista. 

LOPETTAKAA SYYLLISTÄMINEN ASIOISTA JOISTA ETTE MITÄÄN YMMÄRRÄ!! 

Kiitos.

Vierailija
24/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

No niinhän se syyllistäminen olikin lopetettu jo kolme vuotta sitten, mutta sinä sitten näit tarpeelliseksi nostaa tämänkin ketjun pinnalle, että syyllistäminen voi jatkua.

Että menepä vaan harjaamaan ne hampaasi.

Vierailija
25/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin juon melko paljon hapokkaita juomia. Sokeria en juurikaan käytä. Ehkä kerran viikossa syön vähän karkkia tai viinerin. 2 kertaa päivässä kannattaa pestä huolellisesti hampaat (jokainen pinta) sekä lankailla välit kerran päivässä. Tästä langasta olen kyllä luistanut ja lankailen joka toinen päivä. Joskus purskuttelen suuvedellä. Reikiä ei ole ollut useampaan vuoteen, ainoastaan hammaskiveä kertyy minulla melko paljon. Halvemmaksi tulee kunnollinen kotihoito kuin kalliit hammaslääkärioperaatiot. Nuorempana oli reikiä, koska hoidin hampaitani puutteellisesti. Kannattaa luoda hammashoidosta rutiini. Luulisin, että tuo mekaaninen puhdistaminen on se tärkein. Kai se fluorikin sitten jotenkin kovettaa kiillettä, en tiedä.

Vierailija
26/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tässä langassa sitten JAKSETAAN lässyttää jostain hammashygienian puutteesta. On olemassa myös synnynnäistä vaivaa, refluksia ynnä muuta jolla saa hampaansa pilalle vaikka pesisi aamuin illoin ja lankailisi 10 kertaa päivässä. Joidenkin persikkaposkien ja maitohampaisten on aivan turha alkaa pätemään ja kuvittelemaan että ovat jotenkin loistokkaita ihmisiä kun flossailevat sillä langallansa aamusta iltaan (mitä suuri osa ihmisistä ei edes tee, poislukien tietysti av-mammulit).

Vierailija
27/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no älä. ikää 36v, poistettu 5 hammasta joista kaksi  ylhäältä edestä! :( kunnallisella puolella laitetaan kyllä implantteja, mutta eivät ole sen halvempia kuin yksityiselläkään ... ja työkyvyttömyyseläkkeellä (reuma) olevana ei isoja rahoja löydy!

on ikävää olla muuten ulkonäöstään huolta pitävä, ihan nätti nainen jolla on pultsarin hammaskalusto ;(

Vierailija
28/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 12:46"] Mitä teen. Hampitohtori ei laita laminaattia

Yksityiset kyllä ihan taatusti laittaa laminaatit jos niin haluaa. Varsinkin jos menee esteettiseen hoitoon erikoistuneelle.  Yksityinenkin antaa vain sitä hoitoa mikä on potilaan parhaaksi. Lamonaatin laittaminen aina heikentää hammasta koska hammadkudosta poistetaan. Ja alkavien reikien päälle nyt ei ainakaan voi laittaa laminaattia.

Kyllä minä tiedän ihmisiä, jotka on ihan vaan ulkonäön takiakin ottaneet laminaatit, esim. koska omat hampaat on jotenkin hassun muotoiset tai väriset. Exänikin otti, vaikkei minusta hänen hampaidensa ulkonäössä ollut ennenkään mitään vikaa muiden kuin hänen omasta mielestä.

Ja ei kai sitä laminaattia alkavien reikien päälle koskaan laitetakaan, ainakin tuossa kun exälleni laitettiin laminaatit, ne koko omat hampaat hiottiin sellaisiksi kapeiksi pilareiksi ennen laminaattien laittoa, joten kyllä siinä mahdolliset alkavat reiätkin hioutui alta pois.

Ihan vaan ohiksena vaikka vanha ketju onkin, niin laminaattien takia hampaita ei todellakaan hiota kapeiksi pilareiksi, vaan kruunujen. Laminaatit kun laitetaan, niin hampaan ulkopinnalta hiotaan vähän kiillettä pois, että laminaatti mahtuu ja tarttuu paremmin. Toki sellaisiakin laminaatteja on, jotka voidaan vaan liimata hampaan pinnalle ilman hiontaa.

Minäkin luulin muuten hoitaneeni hampaitani hyvin, en vaan tajunnut ettei sokerin ja napostelun välttäminen, kaksi kertaa päivässä harjaaminen ja jokavuotiset käynnit hammaslääkärin tarkastuksessa riitä. Nyt olen 37 ja hampaat on ihan paskana, ei tosin ole kuin 3 reikää, mutta muuten.

Ja olen sitä mieltä, että hampaat on niin tärkeät sekä itsetunnon että koko terveyden kannalta, että kunnallisessa hammashoidossa tulisi saada ihan kaikki mahdollinen hoito, mitä tarjolla on. Alkoholistit, narkkarit ja lihavuuden tuomat ongelmat hoidetaan terveydenhuollossa ilman mitään kyselyitä veronmaksajien rahoilla, mutta hampaita et saa kuntoon. Uskomatonta p*skaa.

Vierailija
29/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tässä langassa sitten JAKSETAAN lässyttää jostain hammashygienian puutteesta. On olemassa myös synnynnäistä vaivaa, refluksia ynnä muuta jolla saa hampaansa pilalle vaikka pesisi aamuin illoin ja lankailisi 10 kertaa päivässä. Joidenkin persikkaposkien ja maitohampaisten on aivan turha alkaa pätemään ja kuvittelemaan että ovat jotenkin loistokkaita ihmisiä kun flossailevat sillä langallansa aamusta iltaan (mitä suuri osa ihmisistä ei edes tee, poislukien tietysti av-mammulit).

aamen. olen siis numero 33, pesen hampaat aamuin illoin ja käytän hammaslankaa.. silti purukalusto hajoaa suuhun !

Vierailija
30/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no älä. ikää 36v, poistettu 5 hammasta joista kaksi  ylhäältä edestä! :( kunnallisella puolella laitetaan kyllä implantteja, mutta eivät ole sen halvempia kuin yksityiselläkään ... ja työkyvyttömyyseläkkeellä (reuma) olevana ei isoja rahoja löydy!

on ikävää olla muuten ulkonäöstään huolta pitävä, ihan nätti nainen jolla on pultsarin hammaskalusto ;(

Tervetuloa kerhoon... eikä muuten riitä rahat työssäkäyvälläkään korjata hampaitaan, sen verran kallista lystiä se on.

N38

Vierailija
31/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23 vuotias ja ylhäältä kaikki takahampaani ovat irronneet, syytä en tiedä miksi hampaani tippuu sillä harjaan ja lankaan hampaani aina hyvin. Alahampaani on täydellisessä kunnossa. Olen työtön ja varaton joten en tiedä kuinka saisin hoitoa. En pysty syömään kiinteää ruokaa.

Vierailija
32/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Minun mieheni hoitaa hampaitansa huomattavasti ahkerammin, kuin minä, mutta silti jo 30-vuotiaana oli monta hammasta suorastaan murentunut pois... Jatkuvasti reikiä, ja ruskeaa väriä pukkaa hampaan sisältä. Mies pesee hampaat aamuin illoin, käyttää hammastikkuja ja -lankaa, suuvettä. Itse taas lapsena en hoitanut hampaita juuri ollenkaan, ja nykyään pesen iltaisin. Aaamulla suuvesi. En käytä lankaa. Eikä ikinä ole ollut yhtäkään reikää. Eli selittäkääpä se.

Vierailija
33/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mua vituttaa tää syyllistäminen. Ensinnäkin, hampaiden kunto on todella paljon lapsuudenaikaisesta hoidosta kiinni, joten ei ole mikään ihme jos lapsi ei tajua miten ne hampaat oikeesti harjataan/langataan ja että keittiön kaapista ei kannata varastaa sokeripaloja koulun jälkeen. Ja kaikkien kotona ei ohjata  ja patisteta hampaiden hoitoon yhtä lailla. Ja jos ei ole lapsena oppinut kunnon hoitoa, ei sitä aikuisenakaan tajua tehdä ennen kuin on jo tullut tuhoa. Mutta joo, syytetään vaan siitä mitä ihminen ei ymmärtänyt lapsena, sillähän ne hampaat tulee kuntoon. 

Ja toinen fakta on että joidenkin hampaat ei reikiinny millään vaikka olisi miten huono hoito ja ruokailutottumukset, toisten taas tuppaa reikiintymään heti kun näkee karkkipussin. Tätä ei mielellään tunnusteta jostain syystä, mutta siitä on tieteellistä näyttöä ja itekin oon huomannut kavereista. 

Kiitos.

minä ja isäni olemme tästä todiste. isä oli 40vuotta käymättä hammaslääkärissä, yksi reikä. minä  käyn kaksi kertaa vuodessa ja jokaista paikattua reikää kohti on tullut neljä uutta! hammaslääkärin mukaan saan reikiä karkkihyllyn ohi kävelystäkin..

Vierailija
34/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:59"]

Olen samanikäinen ja narskuttamalla pilannut hampaani. Melkein kaikki purupinnat paikattu. Osa paikoista uusitaan parhaimmillaan useita kertoja vuodessa. Purentakiskot pitää uusia parin vuoden välein. Mitenhän pitäisi hoitaa, kun tuohon yönarskutteluun ei oikein itse voi vaikuttaa? Kyllä, vituttaa!

Sama ongelma. Olen purrut yönarskuttelulla useampaan kertaan poskihampaan halki, lisäksi purupinnat on kuluneet ruskehtaviksi kaikista hampaista narskuttelemisen takia. Toissaviikolla olin onnistunut puremaan yöllä 2 yläetuhammasta poikki joten nyt niistäkin on puolet muovia sitten. Minä en edes pysty käyttämään purentakiskoa, on muutenkin univaikeuksia ja kiskon kanssa en saa nukuttua ollenkaan. Joten täytyy jatkaa yksityishammaslääkärien kultakaivoksena, jonka suu on loputon työmaa ja tulonlähde...

Minulla sama juttu, lisäksi oikomishoidon aiheuttamat vauriot pysyvissä hampaissa ja refluksitauti... Ei auta hampaiden harjaus, ja mulle on itse asiassa sanottu, että max. 2 kertaa päivässä saa pestä hampaat.

Vierailija
35/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen pilannut hampaani jo lapsena/teininä. Vanhemmat eivät ymmärtäneet hammashuollon päälle ja kotona oli joka päivä kokista. Jo peruskouluaikoina alkoi olla hampaat sitä tasoa, että lähes kaikki oli paikattu. Nyt poistettiin eka juurihoidettu hammas, ikää 35v. Pari tonnia maksaa implantti. Ei todellakaan ole varaa ottaa sitä. Toivottavasti on sitten raha-asiat edes paremmalla tolalla kun aletaan enemmän poistelemaan, voi edes pikkuhiljaa maksella sitä. 

Mutta silti parempaan suuntaan mennään! Äidilläni oli minun ikäisenä jo tekarit :D 

(mukava kuulla kohtalotovereista vaikka ei tätä toivo kenellekään)

Vierailija
36/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa sun puolesta! Paskaa! Kyllä tässä jos jossain olis kelan korvaus paikallaan. 

Vierailija
37/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen sitä mieltä, että hampaat on niin tärkeät sekä itsetunnon että koko terveyden kannalta, että kunnallisessa hammashoidossa tulisi saada ihan kaikki mahdollinen hoito, mitä tarjolla on. Alkoholistit, narkkarit ja lihavuuden tuomat ongelmat hoidetaan terveydenhuollossa ilman mitään kyselyitä veronmaksajien rahoilla, mutta hampaita et saa kuntoon. Uskomatonta p*skaa.

Aivan samaan mieltä! Esim. rinnan poiston jälkeen uusi rintaimplantti asennetaan julkisella ilmaiseksi, koska se on esteettisesti ja henkisesti tärkeää. Tämä sama ei kuitenkaan koske esim. etuhammasta. Itselläni on tapaturmassa katkennut etuhammas, mutta ei ole varaa sitä uusia. Tämä aiheuttaa ongelmia purentaan ja kerrannaisvaikutuksena muutkin hampaat ovat lohkeilleet, mikä taas tietää kuluja ja särkyjä loppuelämäkseni. Ja kuitenkin hammasimplantti tulisi halvemmaksi kuin jatkuva vuosien hammasruljanssi.

Vierailija
38/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin  siinä mitään menettääkään, vaikka niitä hampaita hoitaisi suositusten mukaan. Toki ikävää, jos refluksia tai lääkitys kuivattaa suuta. Silti en jättäisi hoitamatta hampaita suositusten mukaan.

Vierailija
39/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää alle 30v ja opiskelen, eli eipä ole varaa edes käydä missään hintavissa hoidoissa. Hampaat ovat menneet osin lääkkeiden myötävaikutuksesta, osin mahavaivojen takia ja yksi hammas halkesi popcornia syödessä. Hampaita hoidan minkä kerkiän, mutta eipä se paljoa auta. Lääkkeistä johtuva kuiva suu ei auta asiaa ollenkaan ja eipä nuo kostuttajat juurikaan auta.

Vierailija
40/52 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla olen hoidon puutteesta kiinni. Ikäni olen pessyt hampaat aamuin illoin,langannut vähintään joka toinen päivä aikuisiällä,käyttänyt suuvettä,juonut harvoin hiilihapollisia juomia jne. Silti juurihoidetut hampaat hajosivat vuoden sisällä hoidosta ja piti poistaa kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän