vituttaa kun 30-vuotiaana hampaat pilalla
Kommentit (52)
muovilla korjailu, implantit, irtoprotetiikkaa? Onhan noita muitakin vaihtoehtoja kuin kuorikot.
tuohon ikään mennessä noin huonoon kuntoon? Jos noin huonosti hoitaa, niin eipä niitä laminaattejakaan laiteta. Vaativat nimittäin myös hoitoa.
jos noin huonoksi menee. Hoidon puutteestahan tuolloin on kyse, ei mistään muuta.
jos noin huonoksi menee. Hoidon puutteestahan tuolloin on kyse, ei mistään muuta.
tietääkseen, että jos 30-vuotiaalla on hampaat hajalla, on kyse hoidon puutteesta. Jos koko päivän juo hapokkaita juomia ja syö (mitä tahansa) on hampaat jatkuvan happohyökkäyksen alla. Mikäli tätä kierrettä ei kykene pysäyttämään, on kyse huonosta hoidosta. Välineitä on kyllä tarjolla.
Itse vedän herkkuja ja juon välillä limsaa!! Ja kyllä mun hampaat on kauniit ja hyvä kuntoiset. Ahkera hampaiden harjaus kannattaa! Peskää ne hampaanne säännöllisesti, niin säästyy pitkä penni. Ja ikä 33 v
Että jaksaa ihmiset syyllistää tuosta huonosta hoidosta... No joo, useimmiten varmaan on niin, mutta elämä nyt on sellaista että kaikissa elämäntilanteissa ei tule hampaiden hoitoa priorisoitua kovin ylös, ja siinä vaiheessa kun huomaa että hampaat jo on pilalla, on myöhäistä...
Itselläni hampaat pilaantuivat alkoholin suurkulutuksen myötä, johon päädyin eron jälkeen. Aloin lohduttaa itseäni tissuttelulla ja syöpöttelyllä, ja alkoholiongelman pahentuessa hampaiden hoitokin jäi vähemmälle. Krapulaan tietysti päivittäin energiajuomia ja kofeiinilimsoja sekä makeaa. Eli joo, ihan oma vika toki ja huono hoito, mutta niin nyt vaan kävi, sellaista elämä on, eikä se syyllistämällä jälkeenpäin muuksi muutu.
Itse olen vaan päättänyt hyväksyä sen että ne elämisen jäljet vaan hampaistakin näkyy. Mulla suurin miten näkyy on että varsinkin hampaiden välit on täynnä ruskeita "alkavia reikiä" joita ei paikata koska ne tosiaan ei ole varsinaisia reikiä eivätkä enää etene, mutta rumia ne on. Toinen juttu on että etuhampaiden kärjet on syöpyneet limsoista läpikuultaviksi, ne on läpikuultavan vaaleansiniset, niin että jos kielen laittaa hampaiden taakse, se näkyy siitä hyvin läpi...
Yksityispuoli kyllä rahalla laittaa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 12:46"]
Mitä teen. Hampitohtori ei laita laminaattia
[/quote]
Yksityiset kyllä ihan taatusti laittaa laminaatit jos niin haluaa. Varsinkin jos menee esteettiseen hoitoon erikoistuneelle.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 12:46"]
Mitä teen. Hampitohtori ei laita laminaattia
[/quote]
Yksityiset kyllä ihan taatusti laittaa laminaatit jos niin haluaa. Varsinkin jos menee esteettiseen hoitoon erikoistuneelle.
[/quote]
Yksityinenkin antaa vain sitä hoitoa mikä on potilaan parhaaksi. Lamonaatin laittaminen aina heikentää hammasta koska hammadkudosta poistetaan. Ja alkavien reikien päälle nyt ei ainakaan voi laittaa laminaattia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 12:46"] Mitä teen. Hampitohtori ei laita laminaattia [/quote] Yksityiset kyllä ihan taatusti laittaa laminaatit jos niin haluaa. Varsinkin jos menee esteettiseen hoitoon erikoistuneelle. [/quote] Yksityinenkin antaa vain sitä hoitoa mikä on potilaan parhaaksi. Lamonaatin laittaminen aina heikentää hammasta koska hammadkudosta poistetaan. Ja alkavien reikien päälle nyt ei ainakaan voi laittaa laminaattia.
[/quote]
Kyllä minä tiedän ihmisiä, jotka on ihan vaan ulkonäön takiakin ottaneet laminaatit, esim. koska omat hampaat on jotenkin hassun muotoiset tai väriset. Exänikin otti, vaikkei minusta hänen hampaidensa ulkonäössä ollut ennenkään mitään vikaa muiden kuin hänen omasta mielestä.
Ja ei kai sitä laminaattia alkavien reikien päälle koskaan laitetakaan, ainakin tuossa kun exälleni laitettiin laminaatit, ne koko omat hampaat hiottiin sellaisiksi kapeiksi pilareiksi ennen laminaattien laittoa, joten kyllä siinä mahdolliset alkavat reiätkin hioutui alta pois.
Olen samanikäinen ja narskuttamalla pilannut hampaani. Melkein kaikki purupinnat paikattu. Osa paikoista uusitaan parhaimmillaan useita kertoja vuodessa. Purentakiskot pitää uusia parin vuoden välein. Mitenhän pitäisi hoitaa, kun tuohon yönarskutteluun ei oikein itse voi vaikuttaa? Kyllä, vituttaa!
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:59"]
Olen samanikäinen ja narskuttamalla pilannut hampaani. Melkein kaikki purupinnat paikattu. Osa paikoista uusitaan parhaimmillaan useita kertoja vuodessa. Purentakiskot pitää uusia parin vuoden välein. Mitenhän pitäisi hoitaa, kun tuohon yönarskutteluun ei oikein itse voi vaikuttaa? Kyllä, vituttaa!
[/quote]
Sama ongelma. Olen purrut yönarskuttelulla useampaan kertaan poskihampaan halki, lisäksi purupinnat on kuluneet ruskehtaviksi kaikista hampaista narskuttelemisen takia. Toissaviikolla olin onnistunut puremaan yöllä 2 yläetuhammasta poikki joten nyt niistäkin on puolet muovia sitten. Minä en edes pysty käyttämään purentakiskoa, on muutenkin univaikeuksia ja kiskon kanssa en saa nukuttua ollenkaan. Joten täytyy jatkaa yksityishammaslääkärien kultakaivoksena, jonka suu on loputon työmaa ja tulonlähde...
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 12:46"] Mitä teen. Hampitohtori ei laita laminaattia [/quote] Yksityiset kyllä ihan taatusti laittaa laminaatit jos niin haluaa. Varsinkin jos menee esteettiseen hoitoon erikoistuneelle. [/quote] Yksityinenkin antaa vain sitä hoitoa mikä on potilaan parhaaksi. Lamonaatin laittaminen aina heikentää hammasta koska hammadkudosta poistetaan. Ja alkavien reikien päälle nyt ei ainakaan voi laittaa laminaattia.
[/quote]
Kyllä minä tiedän ihmisiä, jotka on ihan vaan ulkonäön takiakin ottaneet laminaatit, esim. koska omat hampaat on jotenkin hassun muotoiset tai väriset. Exänikin otti, vaikkei minusta hänen hampaidensa ulkonäössä ollut ennenkään mitään vikaa muiden kuin hänen omasta mielestä.
Ja ei kai sitä laminaattia alkavien reikien päälle koskaan laitetakaan, ainakin tuossa kun exälleni laitettiin laminaatit, ne koko omat hampaat hiottiin sellaisiksi kapeiksi pilareiksi ennen laminaattien laittoa, joten kyllä siinä mahdolliset alkavat reiätkin hioutui alta pois.
[/quote]
Hoitosuunnitelma tehdään aina potilaskohtaisesti. Se, että sinun exällesi laitettiin laminaatit ei tarkoita sitä että laminaatit olisi sopiva ratkaisu aplle.
Ei tartte tulla ainakaan mua hönkiin päin jos ei osaa hampaitaan pestä. Hyi! Suurimmalla osalla huonot hampaat on ihan itsestä kiinni. Turha keksiä tekosyitä! Narskuttelu ja loukkaantumiset eri asia.
Et ole sitten hampaita pessyt aamuin illoin. Ei limuja, ei energiajuomia ei hapokasta. viisi kertaa päivässä hampaat kestää hapokasta, onhan sitä ruoassakin, xylitoli purkkaa viisi kertaa päivässä. Hammaslääkärillä tarkistuksilla säännöllisesti. Siinä se on.
Pilasin hampaani jo alkuun lapsena huonolla hammashygienialla. Sitten jatkui narskuttelun myötä jota vielä suuta kuiventava ja kipua poistava lääkitys tehosti.
Nyt on purukiskot, mutta hampaat on heikossa kunnossa :(
Oma vika lapsuuden huono hoito, mutta ei sitä silloin ymmärtänyt. Muihin ei oikein ole voinutkaan vaikuttaa.
Ketuttaa. Alakouliäuikäisenä ei pahaa purentavikaani oiottu, kun hampaat kuulemma olivat niin hyonossa kunnossa. No olihan niitä reikiä joo. Yläasteen jälkeen ollut vain satunnaisia reikiä ja hampaita kehutaan hyvinhoidetuiksi. Ikää on 41 eikä ole esim juurihoitoja tehty. Sitten on teitä nuoria joille tehty kalliit oikomishoidot ja pilaatte omatoimisesti hampaanne.
miten voinkin olla näin tyhmä :( Mullakin putoo kohta suuri osa hampaista.. kiva saada tekarit 30-vuotiaana.. tai sit implantit, mut kunnallinen ei korvaa läheskään kaikkiin koloihin niitä :(