Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murrosikäisen pojan pituuskasvu.

Vierailija
27.02.2010 |

153 CM poika kohta 15 vuotias koulun terkkari suositteli jotain murrosikäisten testejä ja verikokeita. On pienikasvuinen eikä ole kasvanut vuodenaikana kuin 5cm.Onko kellään kokemusta tälläisestä ,mitä hoitoja sun,muuta. Suvussa onmyähemmin kasvaneita. äiti ja isä eivät ole pitkiä äition 163cm ja isä 172cm ,kitos tiedoista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana. Olen naispuolinen mutta tuolloin aivan liian lyhyt verrattuna vanhempieni pituuteen. Mut lähetettiin tutkimuksiin, otettiin röntgeneitä, verikokeita tms, jotta saatiin sairaudet rajattua pois. Lopputulos oli se, että kehityn hitaasti (sukuvika). Pituutta kasvoin sitten hitaasti aina 20-vuotiaaksi saakka. Lopputpituuteni oli 5 cm pidempi kuin äitini.

Vierailija
2/22 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkareiden pitää sanoa noista asioista vaikka parempi olisi etteivät sanoisi. Lapset/nuoret kehittyvät eri tahtia sille ei mitään voi. Vanhemmatkin ovat noin lyhyitä (ei pahalla) joten ei ihme että pituuskasvu on hidasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minänainen olen 165 cm ja mieheni vain 167cm,Ole naises normaalipituinen.Poikamme oli nuorena hidaskasvuinen,riparillakin pienempiä nyt aikuisena 180 cm.Yksi tytär on 170 cm ja tinen tyttö 165 cm.Minun suvussani on tosi pitkiä 185 ja190 cm olisiko sieltä geenit periityny .

Vierailija
4/22 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli samanpituinen kuin minä. Mies on 186cm.

Viimeisen vuoden aikana poika on kasvanut hädin tuskin edes viittä senttiä.

Koulun terveydenhoitaja ei maininnut pituudesta mitään, mitä vähän ihmettelin. Missä menee raja, että aletaan tutkimaan enemmänkin?

Poika itse kärsii kovasti kun on niin paljon ikäisiään lyhyempi.

Vierailija
5/22 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa koulun terveydenhoitaja suosittelee testejä? Miksi meidän pojalle ei suositeltu?

(Itse olen 168cm ja mieheni on 188cm.)

Vierailija
6/22 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen olevan lyhyt ikäisekseen. Pojalla on sit vaan pitkät luokkakaverit.

Vierailija
7/22 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että meidän pienen (153cm) hidas kasvu johtuu ihan siitä, että molempien vanhempien suvuissa on kasvettu hitaasti.

Ensin vähän järkytyin terkkarin soitosta, että pitääkö kaikkien kasvaa ja kehittyä samoilla käyrillä, mutta nyt olen ihan tyytyväinen, että poika tutkitaan.

kukaan ei ole kuitenkaan kertonut, että mitäs sitten tehdään, jos jotain "vikaa" löytyy tai jos ei löydy niin annetaanko sitten vain olla pieni ja odotetaan kasvupyrähdustä...

pojalle itselleen lyhyt pituus ei kuitenkaan ole mikään ongelma! =) AV

Vierailija
8/22 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole lyhyitä! Pituuskasvu jatkuu vielä vuosia!

Vierailija
9/22 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=661/sprog=4/grp=9/menu=1/

Tämän mukaan "normaalikasvun" alarajana 151 cm 15-vuotiaalla pojalla eli älä ole huolissasi.

Vierailija
10/22 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tarkkaa pituutta muista, kuitenkin 150 - 160 senttiä. Pituuskasvua tutkittiin verikokein ja röntgenillä, mutta ei siinä sitten mitään häikkää ollut, joten mitään hoitojakaan ei tarvittu. Poika kasvoi täyteen pituuteensa vasta 19-vuotiaana. Hänestä tuli 182-senttinen. Minun ja miehen pituudet on 171 ja 177, eli varmaankin hänestä ihan odotetun pituinen sitten loppujen lopuksi tuli.

Vierailija
11/22 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kasvu huomattavasti hidastuu, niin silloin se tutkitaan.

Vierailija
12/22 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 09:32"]

eivät ole lyhyitä! Pituuskasvu jatkuu vielä vuosia!

[/quote]

Lienenkö sitten poikkeustapaus, mutta viidennen/kuudennentoista ikävuoteni jälkeen 167 senttiseen ruhooni ei ole tullut senttiäkään lisää. :D

- poika 18v

Vierailija
13/22 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:18"]

Riippuu pojan murrosiän tilanteesta. Muistaakseni kasvupyrähdys alkaa pojilla noin 1-2 vuoden kuluttua murrosiän alkamisesta. Eli jos murrosikä on alkanut vähän myöhempään niin kasvupyrähdyskin tulee myöhemmin. Oma poika 14-v, äänenmurrosta on, muuta en tiedä murrosiän tilanteesta. On vain 160 cm, isänsäkin kasvoi vasta lukiossa.

[/quote]

mistä katsotaan murrosiän alkaneen? 

Äänestäkö?

Vierailija
14/22 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
15/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on epäreiluu! Täytän marraskuussa 14 vuotta ja oon vaan 160cm poika. Kaverit jtn 165-170cm

Vierailija
16/22 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 14v 4kk iässä 176cm nyt oon 15v 1kk oon 178cm kasvuennuste oli 183cm isänikin lopetti kasvu 15v iässä 1955 isäni on minun ikääni nähden todella vanha 73v tänään  isästäni tuli 182cm siihen aikaan 13cm keski mitan yläpuolella huonoilla ravinnoilla ja kovalla työllä                 ite oon nukkunu yössä vuoden aikana keskimäärin 8h syönny aina hyvin ja salaattia lähes puoli kiloa ja monipuolisesti muutakin joka päivä en ole ylipainoinen vaikka syön jonkun verran roskaruokaa mutta liikun paljon olen elänyt terveelistä elämää mutta ihmettelen sitä että 14v 6kk iässä kasvuni jämähti lähes paikoilleen koska isän suku on ollut aina todella pitkää muihin verrattuna ja kasvu loppunu aina 15-16v iässä miksi kasvuni jämähti noin aikasin koska olen tullut isääni lähes kokonaan voiko olla mahdollista että kasvan ennusteeseen isän suku on ollut pitkää mutta kasvu loppunu aikaisin en tiedä miten käy         äitini on 62v ja hän oli minun ikäisenä 157cm pisimmillään 162cm             eli voisiko joku kertoa jotain tähän kysymykseen. 

Vierailija
17/22 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 14v 4kk iässä 176cm nyt oon 15v 1kk oon 178cm kasvuennuste oli 183cm isänikin lopetti kasvu 15v iässä 1955 isäni on minun ikääni nähden todella vanha 73v tänään  isästäni tuli 182cm siihen aikaan 13cm keski mitan yläpuolella huonoilla ravinnoilla ja kovalla työllä                 ite oon nukkunu yössä vuoden aikana keskimäärin 8h syönny aina hyvin ja salaattia lähes puoli kiloa ja monipuolisesti muutakin joka päivä en ole ylipainoinen vaikka syön jonkun verran roskaruokaa mutta liikun paljon olen elänyt terveelistä elämää mutta ihmettelen sitä että 14v 6kk iässä kasvuni jämähti lähes paikoilleen koska isän suku on ollut aina todella pitkää muihin verrattuna ja kasvu loppunu aina 15-16v iässä miksi kasvuni jämähti noin aikasin koska olen tullut isääni lähes kokonaan voiko olla mahdollista että kasvan ennusteeseen isän suku on ollut pitkää mutta kasvu loppunu aikaisin en tiedä miten käy         äitini on 62v ja hän oli minun ikäisenä 157cm pisimmillään 162cm             eli voisiko joku kertoa jotain tähän kysymykseen. 

Vierailija
18/22 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 5cm vuodessa ole jo ihan hyvä, jos tahti pysyy tasaisena esim. 12v. -> 17v.

Silloihan esim. 160cm -> 185cm ja kasvu saattaa vieläkin jatkua, joten mikä tässä on ongelmallista?

Vierailija
19/22 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pojan murrosiän tilanteesta. Muistaakseni kasvupyrähdys alkaa pojilla noin 1-2 vuoden kuluttua murrosiän alkamisesta. Eli jos murrosikä on alkanut vähän myöhempään niin kasvupyrähdyskin tulee myöhemmin. Oma poika 14-v, äänenmurrosta on, muuta en tiedä murrosiän tilanteesta. On vain 160 cm, isänsäkin kasvoi vasta lukiossa.

Vierailija
20/22 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset