Nenäfriidan aiheuttamat traumat tulevaisuudessa. Miten mammat uskaltavat käyttää sitä vauvoihinsa?
Nenäfriida aiheuttaa pahemman itkuhuudon kuin unikoulu. Miten uskallatte käyttää sitä lapsiinne?
Kommentit (72)
Ikinä eivät lapset ole siitä mitenkään huutaneet!?
En tietenkään työnnä sitä letkua nenään sisään vaan laitan nenäreiän eteen ja letkun alareunan kiinni sieraimen alareunaan.
Erikoista.. Meidän vauva huutaa joka ikisessä korvatarkastuksessa kuin hyeena. Huusi myös silloin kun nukutettiin putkitusta varten ja kun otsaa tikattiin isompana. Ja itse pidän täysillä kiinni.. Raastavaa ehkä, mutta se mikä on pakko tehdä, on pakko tehdä. Eikä nenänniistämiseen mene kuin max. 2min.
Jos nenäfriidan käyttö sattuu muka vauvaan niin meidän vauvaan sattuu sit myös vaipan vaihto, kylvetys, alastomuus..yms yms.. huutaa kurkku suorana aina jos vaihtaa vaatteet päälle ja on sen hetken alasti tai vaipan vaihtaa tai sitä nenää niistää.
Pitäisikö normi toiminnat jättää tekemättä vain koska vauva huutaa? :) ei itkeminen satu vauvaan
niin ohuempi letku pitää työntää nenäonteloon saakka missä se räkä aiheuttaa tukoksen.
Tietenkin voi varovasti imeä nenän suulta, se on yhtä tyhjän kanssa.
Laite on tarkoitettu puhdistamaan nenä kunnolla ja siinä varmasti tulee itku jos ei tule niin on joko kivinenä tai käyttää väärin laitetta.
Vanhemmat lapset 1-3v ehkä ymmärtävät hyödyn joten eivät itke.
Traumoista en tiedä. Traumoja voi tulla hyvinkin pienistä asioista.
Sillä pitää imeä syvältä. Muuten voi siirtyä tehottoman pikkuniistäjän käyttäjäksi.
Pikkuniistäjälläkin on paikkansa mutta friida on se jolla pieni vauva nukkuu nenäontelonsa tyhjänä tyytyväisenä koko pitkän yön.
ja sitten friidailut. Ei tarvitse työntää aivoihin asti tällä menetelmällä.
Meillä poika sai multa synnytyksessä kaikkien aikojen räkätaudin. Jos friidaa ei ois ollut, ei ois pojalla henki kulkenut.
Huutohan siitä friidailusta tuli, mutta ei asioita voi sen takia jättää tekemättä, että lapsi huutaa!
Tänään taas käytiin taaperon kanssa ottamassa verta, niinkuin joka muukin kuukausi ja sitä ennen useammin. Lapsi huutaa ja pelkää ja minä pidän kovasti kiinni. Minkäs teet? Lapsi on sairas ja tilannetta on pakko seurata. Miten te koskaan selviätte mistään isommasta jos nenän imeminen on noin vaikeaa? Joskus on vaan pakko.
pienempänä ja vielä nyt 1 vuotiaana aina kun käytetään. Siis todella sydäntäsärkevää itkua, rimpuilua ja huitomista. Silti otti sen pöydältä yhtenäpäivänä käteensä ja sohi sillä nenää kohti ITSE. Hymisi vain tyytyväisenä sillä itse "leikkiessä". Ja tieti ihan selvästi mihin sitä käytetään.
Huutaneet on kuin hyeenat kun olen putsannut nenää, mutta sitten kohta itse iloisena leikkii sillä, ja kokeilleet letkua nenään :D Tienneet kyllä mitä sillä tehdään, eikä pelänneet itse laitetta yhtään.
Minusta se on ihan paras laite, ja pelastus räkätaudissa vauvalle!
Kuten joku sanoi, ensin keittosuolatippoja, ja hetken päästä kunnon imu.
Saa vauva syötyä ja nukuttua kunnolla!
on 2 letkua ja putkilo välissä? No jokatapauksessa mulla on tuo kyseinen "laite" Se on ollut todella hyödyllinen vauvojen nuhan aikana. Meillä ei ole vauvat päässeet tukkoon menemään koska käytin sitä aika ahkeraan. Asiasta toiseen. voisko joku selitää mulle mitä RS-virus tarkoittaa? voiko se tulla kelle vauvalle tahansa? Kehittyykö se flunssan aikana? voiko sitä jotenkin estää? Meillä on 5 lasta ja ei tietääkseni yhdelläkään ole sitä ollut. Heti kun vauvalla olen flunssaa huomannut niin alotan imemisen heti ettei pääse pahaksi.
Kukahan kyseisen helvetin koneen on keksinyt? Meilläkin mies hoitaa friidailut. Muuten jäisi imemättä ainakin minulta. Vauvan huuto on niin sydäntä raastavaa :( Toivottavasti ei opi pelkäämään isäänsä.
Se Friida ei kyllä satu yhtään.
Toisin kuin ne toimenpiteet mitä minun piti henkilökohtaisesti tehdä vauvalleni 6 ensimmäistä elinkuukautta 2xpv. Vauva syntyi siis sairaana..
Voin sanoa, että lapseni kirkui tuskasta joka päivä kaksi kertaa :( Mutta sydän oli vain kovetettava ja tehtävä niin kuin hoitava lääkäri oli ohjeeksi antanut. Ja voin lohdutukseksi kertoa, että lapseni ei pelkää minua vaikka henk.koht. satutinkin häntä.
Myöskin Friidailut ollaan tehty myöhemmin pienellä painilla ja huudolla :)
heti jos joku pitää kiinni siten, että liikkuminen jollain tavalla on rajoitettua... Varmaan pitää jättää kynnetkin leikkaamatta ja kädet pesemättä, ettei mussu saa traumoja...
Nenäfriidan aiheuttamat traumat tulevaisuudessa. Miten mammat uskaltavat käyttää sitä vauvoihinsa? Nenäfriida aiheuttaa pahemman itkuhuudon kuin unikoulu. Miten uskallatte käyttää sitä lapsiinne?
Tällä logiikalla hysteerinen mamma jättää myös tikun lapsen sormeen töröttämään, koska lapsi voi saada trauman kun tikku vedetään pois ja se sattuu ;)
Vanhempien tehtävä on välillä tehdä ikävältäkin tuntuvia toimenpiteitä lapsilleen. Se on elämää.
suorastaan hymyili ja yritti tarttua siihen härveliin ja kokeilla itsekin. Ei jäänyt traumoja. En koskaan huudattaisi vauvaa unikoululla. Kolme lasta on ja kaikki huonoja nukkujia alle vuoden iässä.
Tekee pahaa käyttää friidavekotinta.
Isäänsä jo pelkää kun tulee huoneeseen. Selvästi välttelee isäänsä :(, mitenhän minun käy. Olen käyttänyt friidaa että söisi edes jotain ja kamala yskäkin on pienellä 8kk.
Miehelläni on todella paha masis, kun vauva välttelee häntä. Kiroaa koko friidaa :(
Kuinka syvälle oikein tungette sen?
Putki asetetaan ihan sieraimen juurelle, ei onteloihin. Kamalia vanhempia olette. Kysyisitte ohjeen apteekista!
Sillä on saatu monta hyväunista yötä ja säästytty korvatulehduksilta. Lapset tajuavat itsekin, että "räkäimurista" on apua. Mun 2v ei osaa vielä niistää, joten itse saattaa pyytääkin niistämistä, kun on kurja olo. Joslimakalvot on kovin turvonneet, imeminen varmaan sattuu vastaavasti kun niistäminenkin.
aikuiseksi asti ilman Friidaa...
Noille jotka sanoo etta ei kai sita nyt tekematta jateta vaan sen takia etta lapsi kirkuu kauhuissaan puoli tuntia, voisi tehda hyvaa lukea esim. hammaslaakaripelkoisten ketjuja taalta. Vauva ei pysty sanomaan sattuuko vai pelottaako vai huvittaako huutaminen nyt muuten vaan, mutta kylla vauvaan sattuu ihan samalla tavalla kuin aikuiseenkin ja ainakin voisi kokeilla muita, kivuttomia konsteja nenan avaamiseksi. Esim. Vicks (se hyytelomainen) lusikallinen kuumaan veteen sekoitettuna lasikulhossa vauvan sangyn vierella pitaa nenan auki melkoisen hyvin, ja helpottaa myos yskimista.
Inhottavaahan se on huutavan lapsen nenää imeä, mutta jos ei henki kulje niin mielummin kuitenkin itkua kuin hengityksen salpautuminen, vai? ihan pienet eivät osaa hengittää suun kautta. Pelkät keittosuolatipat ja höyryhengitys eivät ikävä kyllä aina auta, joskus joutuu räkää imemään pois.
jotain traumoja on vauvaamme aiheuttanut.
5kk vauvamme aloittaa hysteerisen itkun aina kun isä pitelee kiinni tai nostaa. Nyt hän on alkanut itkemään myös minun pidellessä. Aina epäilee että joutuu räkäimuun :_(
ihan kaikille vauvoille en friidaa suosittele ellei kyse ole todellisesta hädästä.
Hän ei ilmeisesti pidä kasvo kosketuksista. Myös vauvahieronnassa piti jättää kasvojen hieronta kokonaan pois kun alkoi huutamaan kovaa itkua. Itkua kesti pitkälle yli puolituntia.
Sama friidalla, kasvoja puhdistettaessa räästä, ravinnosta yms..
Toisaalta en minäkään pidä siitä että joku tulee lääppimään kasvoja. Puhdistan vauvan kasvot kun hän nukkuu.