Minkä ikäinen lapsi voi matkustaa kaukoliikenteen bussissa mummolaan reilun tunnin matkan?
Meidän poika on eskarissa ja mietin, koskakohan hän voi matkustaa itsekseen ns. pitkän matkan bussilla mummolaan, minne bussilla kestää n. 1,5 tuntia. Mummi olisi oikealla pysäkillä vastassa poikaa. Onko jotain ikärajaa, minkä ikäinen lapsi saa matkustaa yksin bussissa? Ennen en olisi edes ajatellut, että uskaltaisin päästää pojan yksin matkaan, koska olen aika huolehtivainen äiti (varmaan joskus ihan ylihuolehtivainen). Nyt vaan aloin miettimään, että on se sitten kätevää, kun poika on tarpeeksi vanha, niin ei tarvitse autolla lähteä viemään häntä mummolaan silloin kun menee sinne yökyläilemään viikonlopuksi.
Eniten pelkäisin sitä, että bussi ajaisi kolarin (esim. Konginkangas), eikä kukaan huolehtisi pojasta. Niin kamala ajatus, etten taida vielä moneen vuoteen poikaa päästää yksin matkaan. Lisäksi pelkäisin, että joku matkustaja nappaa pojan mukaansa, vaikka toi on varmaan ihan turha pelko. Tai jos pojalle tulisikin pissahätä kesken matkan (vois käydä, jos vaikka jännittäis uutta tilannetta).
Minkä ikäisenä teidän muiden lapset ovat yksinään matkustaneet tuollaisia matkoja?
Kommentit (18)
ja saattaja lähtiessä ja vastaanottaja toisessa päässä
vietäis poika perille bussiin asti, katsottais että laittaa turvavyön kiinni ja sanottais kuskille, missä poika jää pois. Ja mummi ois poikaa pysäkillä vastassa. Tiedän, että poika olisi ihan innoissaan, jos sais mennä yksin, mutta mua pelottais, että jotain sattuis, eikä kukaan huolehtis pojasta.
reilun tunnin matkoja isoisälleen 5-v lähtien. Vien bussiin, kerron missä saattaja odottaa, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Lukemista ja juomista mukaan.
Kiinnostaa, minkä ikäiset muilla on saanut matkustaa yksin tai saisi, jos olisi tarvetta.
Hyvin meni. Tytöllä oli kirja, piirustusvälineet ja evästä mukana. Pari vuotta myöhemmin oli 1,5 vuotta nuorempi pikkuvelikin mukana.
Bussiin saa lapselle mukaan sellaisen lapun, johon kirjoitetaan lapsen nimi, huoltajan nimi ja puhlelinnumero, määränpää ja hakija. Kuskin pitää luovuttaa lapsi nimetylle hakijalle. Tämä on hyvä turva!
Riippuu varmaan ihan lapsesta, onko kuinka rohkea tekemään asioita yksin. Uskoisin, että lapsi itsekin tietää, kun on valmis siihen.
Meillä ovat lapset matkustaneet yksi (tai oikeammin kahdestaan) mummolaan 3 tunnin bussimatkan vasta, kun vanhempi oli 10v ja toinen 8v. Tosin meillä vanhempi on arempi tuollaisten asioiden suhteen eikä edelleenkään mielellään matkustaisi yksin (on jo 13v) vaan aina pitää olla veli mukana.
Itselläni on ekaluokkalainen ja eskarilainen. Matka Helsingistä Turkuun. Vielä en uskalla päästää, juuri niiden poikkeustilanteiden ja muiden matkustajien (joista 99,99% on ihan luotettavia) takia.
Esikoinen on rohkea. Hän uskaltaisi omasta puolestaan mennä jo nyt, mutta haluan hillitä hänen itsenäistymistään. En halua, että hän rohkeutensa voimalla ylittää sisäistä turvallisuudentarvetttaan.
Eskarilainen on arempi, eikä itse haluaisi matkustaa yksin. Isossa kaupassakin haluaa, että vanhemmat ovat näköetäisyydellä. Kun ei ole pakko, en altista liian isoille stressikokemuksille.
Meillä vielä muksu niin pieni etten ole koko asiaa ajatelleeksi. Ehkä n.7-vuotiaan voisin laittaa tunnin matkalle yksin.
matkusti 8-vuotias yksin kaverin luokse viikonlopuksi n. 2½ h. Päätepysäkiltä päätepysäkille. Ja tietenkin siis niin, että molemmissa päissä aikuiset saattamassa ja vastassa. Meni tosi hyvin.
Olisin laittanut aikanaan lentokoneella mummolaan jo heti silloin 5 v täytettyään, mutta ei ole uskaltanut. Lentokoneessa kuitenkin aina saattaja jne. eli se on aika aukoton systeemi.
Omien lapsien kohdalla ei ole vielä ajankohtaista, kun ovat vielä taaperoikäisiä, mutta itse olin kuuden vanha kun lähdin mummolaan pitkän matkan bussilla, lappu kaulassa ja rahastajatädin hellässä huomassa. Oli vielä muistaakseni bussin vaihto jossain kohdin matkan varrella.
Itse luottaisin myös aika varhaisessa vaiheessa lapset bussin henkilökunnan huomaan, huolehtivat kyllä tosi hyvin.
on niin omatoiminen ja reipas. Itse olen matkustanut yksin 4-vuotiaasta lähtien Turku-Lahti -väliä. Se on yksi parhaista lapsuudenmuistoistani, karkkia ja limpparia bussissa ja mummot juttelivat ja opettivat käsitöitä ja sen sellasta :)
matkusti junassa 1h45 min helsinkiin ja takaisin. Vastassa oli kummi. Hyvin meni vaikkakin hieman jännitti osaako poistua junassa, toimiiko kuulutukset, löytyykö kummi asemalta....
Bussi on helpompi kun kuski on sama koko matkan ja samassa tilassa.
Eroonko te niistä lapsistanne haluatte?
Matka kesti 4h.
Mutta mun lapset.. Esikoinen rohkeni 12-vuotiaana ja kuopus varmaan ehtii lukioon ennenkuin uskaltaa.
Mun mielestä ei missään nimessä tulisi päästää alle 10 vuotiasta lasta yksin bussimatkalle!! Sen ikäinen on liian pieni huolehtimaan yksin itsestään. Entäpä jos bussiin tulee vika tai muu ongelmatilanne tai kolari - lapsihan hätääntyy, eikä välttämättä kukaan aikuinen hänen peräänsä katso. Todella vastuuttomia kommentteja vanhemmilta täällä.
Onneksi Onnibussissa ei saa matkustaa yksin ennenkuin on täyttänyt 12 vuotta.
Äiti päästäisi minut (10v) onnibusilla kampista kotkaan osaan olla varovainen ja huolehtivainen ja lähtisin kotkan linja-auto asemalta pois vastassa olisi täti,kummi-täti tai mummi mummin luokse menossa. Kannataako? Äiti inhoaa automatkoja asun keravalla niin ei isäkään viitti lähtee viemää
5 vuotias ekaluokkalaisen isosiskon kanssa.