Mä en jaksa kun 1v. on keksinyt alkaa syömään ja hakeen "leluja" roskiksesta!
Siis se on nyt oppinut avaamaan roskapussikaapin oven ja keksinyt että roskapussista löytyy kivoja juttuja tutustuttavaksi ja kaikkea syötävää.
Tänäkin aamuna se on jo ehtinyt syömään sieltä ainakin pop cornia (roskiin heitettyjä siemenisiä ja puolipalaneita), ja kuivaa leipää.
Ja ottanut roskia ja tutkinut ja heitellyt lattialle.
YÖK! Vai onko vaan hyvä kun on omatoiminen, sieltä löytää itse välipalat.
Ei vaan ehdi eikä jaksa sata kertaa olla kieltämässä.
Kommentit (21)
Meillä on vessanoven kahvat irti eli hyllyllä. Pitää aina olla WC:n sisällä yksi kahva ja yksi ulkopuolella hyllyllä, sillä muuten pesee kyllä pönttöä ja läträä vedellä.
ja portti portaissa - tosin joku aina jättää ne auki :(.
Ja wc:n oven ja vaatehuoneen oven auki.
Ja sitten 1v. on myös wc:ssä tyhjentämässä roskista kakkavaippoja tai vaatehuoneessa levittää kaikki tavarat ympäriinsä. Ja portaista jo tippui kerran :(.
eikä oo siis eka lapsi... en vaan taas muistanut että niin tääkin vaihe... hohhoi. ja tuntuu että mitä enempi lapsia sen vähemmän aikaa niitä erikseen olla koko ajan vahtimassa ja kieltämässä.
ap
eli sinne roskikseen on niiin kiva heittaa kaikkea muutakin kuin roskia... eilen viimeksi loytyi rintaliivit, ja vielapa ne kaikkein parhaimmat. Oli siis hakenut pyykkikorista, ja matkassyt roskiin. Tassa on tietysti se hyva puoli, etta lapset mielellaan vie ihan oikeitakin roskia roskiin.
Meilla ei ole koskaan ollut mitaan lapsilukkoja missaan, eika rappusissa porttia tms. Uskon siihen, etta kieltamalla ja kokemuksen kautta (esim. sormet jaa oven valiin) oppii parhaiten. Lukot tietysti helpottaa varsinkin aikuisen elamaa, mutta silloin unohtuu helposti se ohjaaminen ja kieltaminen, eika lapsi opi syyta/seuraamusta. No mulla on vaan kaksi lasta ja olen kotiaiti, joten olen "taysipaivainen" vahti.
mutta sitten se on ärsyttävää itselle kun pitää avata aina kahden käden kanssa kun jotain roskaa haluaa laittaa äkkiä, ruoanlaitosta likaiset kädet jne. ... hidastaa.
ja en mä osaa niitä itse laittaakaan kunnolla ja mies niin kiireinen että sillä on jo 100 hommaa muutenkin rästissä täällä kotona.
Ja ne löystyy ja väljähtyy äkkiä käytössä, monesta laatikosta lapsi jo oppinut repimään ja lujaa vetämään ne auki silti. Tai sitten sillä jää sormet väliin kun se vetää väkisin mutta laatikko aukeaa vain vähän.
ap
roskiskaapissa sellanen tappi.
Oven saa siis avattua yhdellä kädellä, kun ton idea on se, että täytyy käyttää enemmän voimaa avaamiseen.
itse asensin meille lapsilukot, kun alkoi juuri kyseinen roskisten tonkiminen ärsyttämään. Ja aikaa kului muutama hassu minuutti.
Akkuporakone vaan käteen ja ruuveja ruuvaamaan. Ei ne hidasta yhtään sen enempää ne lukot. Luulisi roskien siivoaminen hidastavan enemmän ;)
Ja oppii se lapsi olla laittamatta niitä sormia sinne väleihin, kun kerran sattuu jäämään sormet väliin. Meillä ainakin loppu heti.
Ja laatikoissa meillä ei ole lapsilukkoja vaan metallinen tanko pystyssä vetohakasten läpi (harjanvarsi ajaa saman asian). Ei saa vedettyä koko laatikostoa kerralla auki. Olisi se aika hankala yksittäisiä lapsilukkoja laatikoihin laitella. Kaapeissa vain ne erilliset lukot.
roskis pahimmaksi vaiheeksi tiskipöydälle. Ei ehkä eleganttia, mutta toimivaa. Lapsi vielä moniallerginen, joten senkin puolesta roskiksesta tehdyt ruokalöydöt olivat ongelma. Ja lapsi sai roskiskaapista jännittävän leikkipaikan, helpotti kotitöiden tekoa, kun lapsella oli turvallista ja kiinnostavaa tekemistä keittiössä, eli kaapissa istuminen ja sinne ja pois tavaroiden kuljettaminen.
Lisäksi laitoimme leikkihuoneeseen yhden paperiroskiksen, johon ei laitettu ollenkaan "vaarallisia" roskia, joten sen kanssa sai harjoitella mitä roskiksella kuuluu tehdä ja ei kuulu.
aina ja systemaattisesti kun noin tekee. Meilläkin on useita paikkoja (mm. muutama myrkytön viherkasvi, jotka nyt sattuvat olemaan lattialla olevissa ruukuissa), joihin koskemisesta lasta on toistuvasti kielletty ja jos ei ole totellut kieltoa, nostettu sitten kauemmaksi. Nyt ei enää koske viherkasveihin. Ja ikää lapsella on 11 kk. Kielloissa ei saa lipsua niin kyllä lapsi oppii.
Vai oletko niin laiska, ettet saa aikaiseksi edes kieltää?
Mutta en edes harkitse mitään lapsilukkoja. On toi muksu oppinut jo jättämään kissan ruokakupit ja kissan rauhaan ihan kieltämällä, joten eiköhän tuokin asia hoidu. Se on kielto, kielto, kielto, ja pois tilanteesta vieminen. Kyllä se siitä.
tuo vaihe täytyy vain käydä läpi ja keksiä siihen ratkaisut - joko olla jatkuvasti valvomassa ja estämässä tai sitten estää pääsy sinne. Menee kyllä viimeistään muutamassa kuukaudessa ohi.
Meillä 1-v:tä eivät sellaiset tunnu pidättelevän.
Myöskin päinvastainen on koettu, se että sinne roskikeen heitetää kaikkea. Mä olen noukkinut roskapussista yhtä sun toista tavaraa joka olisi harmittanut jos olisi roskiin joutunut.
Myöskin päinvastainen on koettu, se että sinne roskikeen heitetää kaikkea. Mä olen noukkinut roskapussista yhtä sun toista tavaraa joka olisi harmittanut jos olisi roskiin joutunut.
Dyykkaamista voi sentään estää ainakin jonkin verran kieltämälläkin (riippuu hieman kuinka "kovapäinen" lapsi on ;).
Mistäs löytyy lapsilukko kaksiosaiseen pakastin-, jääkaappiin, Ärsyttää kun meidän lapsi sieltä koko ajan hakee makkaraa ja jäätelöä. Saa kyllä niitä usein, mutta ei ole kiva kun itse kaivaa eikä usko kun kieltää.
Meillä on ostettu ihan Prismasta lapsilukot keittiön alakaappeihin. Pakkohan ne on olla siellä jo siksikin, etten mä ainakaan halua säilyttää konetiskiainetta, roskapussirullia ym. missään jauhokaapissa tai tiskipöydällä tilaa viemässä, ja tuolla lailla ovat turvassa lapselta. Pientä harjoitustahan noitten lukkojen käyttäminen vaatii, mut kun niihin oppii niin ei enää muistakaan että niissä ois joskus ollut jotain ylimääräistä värkkäämistä. Äiditkin on oppivaisia. ;)
Laatikostoihin saa näppärän lukon ostamalla pitkän kenkälusikan. Helpompi ja näppärämpi kuin harjanvarsi. Ei yllä ihan viimeiseen laatikkoon meillä, joten sinne on sit pistetty tavaraa jota lapsi saakin levitellä.
Meillä on jo niin paljon asioita joihin koskeminen on pitänyt kieltää (koira ruoka-ja vesikupit, akvaario, tietokone ym.) et ilman lapsilukkoja saisin kulkea koko päivän lapsen perässä jankuttamassa. Noi edellä mainutut oppi jättämään lopullisesti rauhaan noin vuoden iässä, mut aika monta kertaa sain kuivata lattiat kun kupilla oli käyty räpimässä.
tästä se alkaa - lapsen ohjaaminen, touhuamiseen puuttuminen,tuhanteen kertaan saman asian toistaminen -kutsutaan kasvatukseksi.
1-vuotiaan kanssa on vielä pientä... Toki isompana lapset eivät yleensä kaivele roskista, mutta pitävät muuten vanhempansa aktiivisina. Aina on joku kehitysvaihe, joka rassaa vanhemman mieltä, jos on sen tyyppinen vanhempi, että ottaa herkästi pultteja vaivannäöstä ja epäjärjestyksestä.
Joku on sanonut, että köyhän ja laiskan ei pidä lapsia...
Helppoja lukkoja, että osaat laittaa ja poistaa itsekin. Otat sen pois kun alat tekemään ruokaa ja laitat sen jälkeen takaisin ym. Tai sitten vain kiellet jatkuvasti.