Kohta 9- vuotias tyttö ja huoneen siistinä pitäminen
täysin mahdoton tehtävä. Siivoaa omat jälkensä muualta, mutta oma huone on kuin sikolätti. Millä ihmeellä mä saan hänet pitämään sen siistinä? Huoneessa on iso 120 cm sänky ja muutenkin hyvin tilaa, mutta lattiaa ei tavaroilta näy :-(
Kommentit (32)
huoneensa. Muuten saa olla ilman.
Toki maksan 3 euroa myös yli 9- kokeista, mutta sitä rahaa ei anneta jos huonetta ei ole siivottu, vaan menee velkalistalle ja saa lunastaa vasta huoneen siivouksen jälkeen.
Lauantaina ei myöskään pääse kavereille ennenkuin huone on siivottu. Aikuisten kanssa saa ulkoilla, mutta kavereita ei nähdä ennenkuin huone on siisti.
Toimii.
yhdessä minun kanssa ainakin lauantaisin, se on edellytys karkkipäivälle. Isompana tulevat saamaan viikkorahaa, mutta se edellyttää oman huoneen siivousta, pyykkien viemistä koriin, tiskikoneen täyttöä yms. pientä askaretta.
Meillä saa syödä vain keittiössä, joten ruokia ei lastenhuoneissa ole eikä siten homettakaan ja siitä seuraavia haittoja, joten minua ei kiinnosta, ovatko vaatteet kaapissa vai lattialla. Minulta on tosin turha puhdasta kärttää, jos on sotkenut puhtaat ja likaiset keskenään.
Tässä systeemillä meillä on 3 aika siistiä huonetta. Kun äiti ei jatkuvasti vaadi ja marmata, saa lapsi itse päättää Eli meillä yksi siivoaa kerran päivässä, toinen kerran viikossa ja kolmas kerran kuukaudessa - mutta tuo kolmas laittaakin tavaransa aina paikalleen.
...nyt vaan saada se lapsesi pitämään huone siivona! Ei se ole sinun tehtäväsi siivota noin ison tytön sotkuja. Ja onhan sen lapsenkin opittava ettei tavaroita voi jättää mihin vaan. Hänen on varmaan mukavampikin olla huoneessaan, jos siellä mahtuu kulkemaan. Meidän esikoinen on vasta 5v, mutta olemme pitäneet kiinni siitä että leikit siivotaat viimeistään illalla. Sitten kun viikkoraha tulee kuvioon niin aion pitää kiinni siitä, että viikkoraha maksetaan vasta kun oma huone on siisti. Jos viikkorahaa ei ole käytössä niin voihan lapselle sanoa, että hän ei esim. perjantaina mene ulos/leiki kavereiden kanssa ennen kuin huone on siivottu. En todellakaan ymmärrä vanhempia, jotka eivät laita lasta siivoamaan edes omaa huonettaan saati mitään muuta.
perjantaina ilmoitan, että pimppaa ei viikonloppuna saa, jos ei siivoa makuu- ja työhuonetta, vie pyykkejään kodinhoitohuoneeseen ja pesetä autoa. En todellakaan ymmärrä vaimoja, jotka eivät laita miestä siivoamaan edes omaa huonettaan saati mitään muuta.
Itse olen pienestä pitäen ollut sellainen, että tavallaan tykkään siivoamisesta, mutta osaan myös sekoittaa todella nopeasti.
Eikä se siivoaminen nyt niin kivaa ole, ettäkö sitä joka päivä haluaisin tehä :)
Itseltäni esimerkiksi jää aina kaikki tavarat juuri siihen, mihin ne nyt satun jättämään. Jos siis siivoan lauantaina kunnolla, on meillä oikeasti sekaista jo maanantaina.
Oikeasti sekainen ei tarkoita sitä, etä yksi vaate väärässä paikassa, vaan sitä, että astioita löytyy ainakin olohuoneesta ja makuuhuoneesta, vaatteita eteisen ja makuuhuoneen lattialla. Tiskipöytä täynnä tiskejä jne..
Ja minua se ei niinkään häiritse, mutta jos on tulossa vieraita, niin aina siivotaan sotkut pois.
Moi! Olen kohta 11v. tyttö ja en saa pidettyä huonettani oikein siistinä. Olisiko teillä ehdotuksia, miten saisin sen pysymään järjestyksessä?
Juuri ennen joulua siivosin sen hyvään kuntoon, mutta kun sain läjäpäin joululahjoja, kaikki levisi käsiin ja huoneeni peittyi tavaraan. Jos huoneeni on siivottu alan jotenkin vain kerätä tavaraa pöydälleni. Esimerkiksi haen vaikka unohtamani kirjan olohuoneesta omaan huoneeseeni, niin johonkin se jää vain lojumaan. Ja sitä jatkuu ja jatkuu, kunnes huoneeni on täynnä tavaraa. tavarat ei oikein löydä omia paikkojaan :-(
Meillä 11v kaksostytöt, 14 teinityttö ja 16 v poika. Huoneet on siistit, torstaisin (päivän saivat valita lapset) yhteinen koko talon siivouspäivä. Kaksoset hoitavat tiskikoneen ja nuo teinit pyykit. Tarvittaessa toki me vanhemmat autamme. mistään ei makseta. Jos toinen vanhemmista on reissutöissä syntyy tarvittaessa ruuatkin muulle perheelle. Ei tohon ole mitään erillisiä konsteja tarvittu. Homma alkanut silloin kun menime vaimon kanssa naimisiin 18 v sitten ;)
Onko tämä nyt isokin ongelma? huoneen ovi kiinni ja anna olla romujen keskellä.. kyllä ajallaan oppii pitämään siistinä
Meillä on nyt 6kk menty siistillä huoneella. Tyttö myös 9. Isänsä lupasi ostaa joka kuukausi muumimukin, jos huone on pysynyt siistinä. Oikeasti innostui asiasta ja kesästä asti on pitänyt huoneensa oikein hyvässä kunnossa. Ja muumimukeja on nyt sitten jo 6kpl. Seuraavan ostoaika on tammikuun puolessaävälin ja tähän asti näyttäisi, että taas tulee uusi muki.
Eli lahjonta, lahjonta, lahjonta. Kiristääkin voi, jos saa viikkorahaa ja tarvitsee sitä oikeasti.
8,5v sottapytty tyttö. Huone on kuin pommin jäljitä jollei käske siivoamaan. Ihan mahdotonta..sitten kävelee lelujensa päältä ja hajottaa niitä.
Siivoaa kylllä kun komentaa, mutta ei löydy mitään omaa halua pitää siistinä..
Päädyin lukemaan tätä kun oli tylsää...
Oon ite kohta 12 v. ja oon huomannut noin puoli vuotta sitten, että on paljon mukavampaa kun oma huone on siisti. Olen ehkä nykyään vähän siivous friikki, sillä pengon mun kaapit ja laatikot usein, koska haluan heittää turhaa tavaraa pois 😅😂 joten tiedän tasan tarkkaan mitä missäkin laatikossa ja kaapissa on.
Voitte vaikka kysyä lapsiltanne titävätkö he, että mitä tuossa kaapissa on (joku kaappi missä käyttämätöntä tavaraa) jos hän ei tiedä niin silloin kannattaa miettiä, että tarvitseeko lapsi sitä kaikkea tavaraa mitä hänellä on nimittäin jos huoneesta karsitaan tavaraa pysyy huone paremmin siistinä.
Juu en tiedä onko tästä mitään apua 😅🤷🏻♀️🤓
olen 8 vuotias tyttö ja rakastan ja vihaan huoneeni siivoamisesta. silloin se on kivaa kun ei ole kiire mihinkään mutaa jos äitini käskee minun huoneeni siivoamaan tosi aikaisin niin se ei ole kivaa. on minun huoneeni ainakin siisti.