Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisilla lapsilla enemmän ruoka-aineallergioita kuin muualla..?!

Vierailija
25.02.2010 |

Miten minusta tuntuu että Suomessa lapset sairastavat paljon enemmän ruoka-aineallergioita kun esim. muualla Euroopassa.. Olen asunut kahdessa eri Euroopan maassa ja saanut lapseni täällä ja useissa tuttavalapsiperheissä täällä ei ainoassakaan kärsitä mistään allergioista.. Suomalaisten kavereiden vauvat taas kärsivät ties mistäkin allergiasta ja täälläkin joka toinen aihe käsittelee asiaa..

Kaiken lisäksi Suomessa imetetään enemmän ja yleensä kiinteät aloitetaan myöhemmin, joten se ei ole edes loogista.. Mistä voisi johtua?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli todennäköisesti myös äidin navetassa tms. viettämä aika raskausaikana ja sitä ennen vaikuttaa myös. Kuinka paljon, ei varmaan tiedetä. Ympäristön lisäksi ravinto on suuri tekijä.

Vierailija
22/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergisissa perheissä ja ennaltaehkäistessä allergioita on hyvä siivota miltei jokapäivä.

On eriasia altistuttaa lapsi suurelle määrälle allergeeneja kuin pienelle määrälle (siivottu koti).

Allergiat tosiaan kehittyvät liian likaisissa kodeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä tutkimuksissa on selvitetty, että allergiat kehittyvät liian likaisissa kodeissa?

Aika paljon olen asiasta lukenut, eikä tällaista tietääkseni ole osoitettu, pikemminkin päin vastoin.

Vierailija
24/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse atoopikko. Kärsin kymmenisen vuotta pahoista vatsakivuista, jotka vihdoin pystyin itse jäljittämään valkosipuliin. Myöhemmin aloinkin reagoimaan nokkosihottumalla pieniinkin määriin valkosipulia. Minulle kerrottiin (terveydenhoitaja), ettei valkosipuliallergiaa pystytä testaamaan. Onneksi selvitin asian itse ja sain virallisen todistuksen allergiasta - työpaikkaruokailussa välttämätön.

Tavallinen sipuli on myös myrkkyä vatsalleni, en ole sille ns. virallisesti allerginen, mutta en syö. Olen viettänyt yön kylpyhuoneessa oksentaen ja vatsakivuissa kylässä syödyn sipulikeiton jälkeen. Minulle riitti.

Olen jo mummo-ikäinen, elikkä vuosia on takana.

Sen olen oppinut, että ITSEENSÄ pitää luottaa omissa tuntemuksissaan, itse on huolehdittava omasta hyvinvoinnista (syön, mitä kestän, en ota muilta neuvoja), itse testattava, mikä on syy oireisiin. Lääkäreihin on mennyt usko, en ole käynytkään 13 vuoteen.

Aikuinen pystyy onneksi päättämään itse, mitä syö, lapset eivät.

Pidä puolesi ja jatka samaan malliin!

Kaikki ei näy allergiatesteissä.

että täällä on allergioita enemmän, mutta kyllä täällä diagnosoidaankin paremmin. Allergiapalstoilta luin perheestä, joka asuu Englannissa, mutta käy Suomessa saakka allergialääkärissä, jotta saa pätevää hoitoa.

Meillä taaperolla on suolisto-oireinen allergia. Veikkaan, että sellainen jää herkästi diagnosoimatta. Ihmetellään vaan, kun lapsi heräilee kymmeniä kertoja yössä ja nukkuu levottomasti ja vatsa on ripulilla. Kumma vaan, että kun "ylihysteerisenä äitinä" on saanut lapsen ruokavalion kuntoon lapsi nukkuukin yhtäkkiä paljon paremmin ilman unikouluja ja ripuli katoaa. Kunnes testataan jotain sopimatonta ja oireet ilmaantuvat taas.

Vierailija
25/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perimällä on kuitenkin suurin vaikutus. Myös raskausajan altisteet vaikuttavat.

Tiedän, että kyse on todennäköisyysistä. Ollaan vain muiden allergisten lasten vanhempien kanssa pohdittu olisiko jotain voinut tehdä toisin. Ja ei oikein olla keksitty, miten lapsen olisi jo vastasyntyneenä voinut kovin hyvin altistaa lialle. On kyllä annettu nuolla kengänpohjat jne, mutta kun lapset ovat olleet allergisia jo reippaasti ennen kuin ovat osanneet sinne kenkähyllylle ryömiä.

Sitä oikein mielellään tekisi jotain, jos voisi pienentää riskiä, että mahdollinen seuraava lapsi olisi allerginen. Kun vain tietäisi mitä.

Ehkä tuo äidin oleskelu navetassa olisi auttanut...jos äitikin ei olisi valmiiksi allerginen, niin ettei voi.

t. 17

Vierailija
26/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka paivaisen siivoomisen kannalla. Nain maalaisjarjella ajateltuna

Vierailija
27/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekivät allergisen vanhemmat mitä tahansa, siivosivat paljon tai vähän, aina joku porukka on sitä mieltä, että juuri se on lapsen allergioiden syynä. Ei ihme, että allergikkojen vanhemmat joskus kypsyvät kommentoijiin.

t. 17

Vierailija
28/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi mutta taalla Englannissa en saa oireita lainkaan. Maitotuotteet ilmeisesti kasitelty eri tavalla. Suomen ilmasto minusta on syypaa monille allergioille.Kylmyys ja siita johtuva jatkuva talojen lammitys aiheuttaa varmaan monia allergioita. Ilma on kuiva ja kova hengityselimille ja se lisaa varmaan siitepolyallergioita ja astmaa.

Vierailija
29/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä asioista voisi julkisesti keskustella. Kun tarkoitus ei tietenkään ole syyllistää ketään yksittäistä äitiä, vaan etsiä niitä keinoja, jolla tulevaisuudessa voitaisiin sairastumisen riskiä pienentää. Jokainen (tai ainakin kukaan joka tällaisia asioita pohtii) on varmasti tehnyt parhaansa niin raskausaikana kuin lapsen ollessa pieni. Menneille valinnoille ei enää mitään voi - ja nämä jotka suuressa viisaudessaan tietävät kertoa mistä joku vaikkapa allergia johtuu, eivät kyllä oikeasti tiedä asiasta mitään. Kun ei sitä kukaan vielä tiedä.

Tekivät allergisen vanhemmat mitä tahansa, siivosivat paljon tai vähän, aina joku porukka on sitä mieltä, että juuri se on lapsen allergioiden syynä. Ei ihme, että allergikkojen vanhemmat joskus kypsyvät kommentoijiin.

t. 17

Vierailija
30/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi mutta taalla Englannissa en saa oireita lainkaan. Maitotuotteet ilmeisesti kasitelty eri tavalla. Suomen ilmasto minusta on syypaa monille allergioille.Kylmyys ja siita johtuva jatkuva talojen lammitys aiheuttaa varmaan monia allergioita. Ilma on kuiva ja kova hengityselimille ja se lisaa varmaan siitepolyallergioita ja astmaa.

Kun yksilötasolla ollaan niin: Minullakin on laktoosi-intoleranssi. Matkaillessani Iso-Britanniassa ja Ranskassa syön maitopitoisia jälkiruokia ja leivonnaisia ihan siksi kun saa jotain erilaista kuin kotona. Sitten istun vessassa ripulilla. Tiedän ettei pitäisi, kun ei siellä hylaa tunneta, mutta mieliteko voittaa.

Vierailija
31/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisesta maailmansodasta asti rokotettu tenavat, annettu vitamiinit ja jynssätty kämppiä. Ei ole kanat kävelleet sisällä maalattialla.

Oma äitinikin (nyt yli 60-v) kärsi lapsena ihottumista ja vieläkin on siitepölyallergioita. Itselläni pahimpana atopia ja eläinpöly sekä astma. Pienenä on varmasti ollut maito- ja vilja-allergiat, joita ei hoidettu ruokavaliolla, vain kortisonirasvoilla ruvella olevaa ihoa. Tämä 70-luvulla.

Nyt oma pieni eskarilaiseni, jonka allergia puhkesi kahden viikon ikäisenä, voi syödä lähes mitä vain. Iho on siisti ja sileä. Vielä muutama vuosi sitten tytöllä oli vain kymmenkunta ruoka-ainetta, joista ei tullut oireita. Olen miettinyt, että ainakin kohtuullinen ja systemaattinen välttämisdieetti on oikein hyvä hoitokeino, minä en ainakaan halua takaisin 70-luvun olosuhteita, tuskaista raapimista ja alati pihisevää henkeä.

Vierailija
32/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei muuten imetetä paljon vaan vähemmän kuin esim. muissa pohjoismaissa.

Vierailija
33/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös raskausajan altisteet vaikuttavat."

Mitäköhan tämä tarkoittaa?? Mitkä altisteet ja miten??

t.8

Vierailija
34/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmansaasteet, lisäaineet, hiusten värjäysaineet, alkoholi, tupakka jne. jne. jne.

"Myös raskausajan altisteet vaikuttavat."

Mitäköhan tämä tarkoittaa?? Mitkä altisteet ja miten??

t.8

Vierailija
35/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täällä jos huomataan että vauvalle tulee joku pieni punainen näppylä jonkun ruoka-aineen antamisen jälkeen, tämän ruoka-aineen antaminen lopetetaan saman tien. Ja sanotaan että nyt Jessica on allerginen sille ruoka-aineelle. Ja näitä ruokia saattaa olla useampia, jolloin lapsi on moniallergikko, joka siten jjoutuu tulevaisuudessa välttämään aina näitä tiettyä ruokia. Ja tottakai elimistö sitten reagoi, kun saa jotain tällaista ruoka-ainetta joskus kokeilumielessä, ja sitten pitää taas jättää pois tämä kyseinen allergian aiheuttaja.

Vierailija
36/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on myös väestö joka pohjautuu suhteellisen pieneen alkuperäisväestöön elikkä geenivaihtelua ei ole paljoa tapahtunut ja voisikin syyllä sanoa että poikkeuksetta osa allergioista ja periytyvien tautien yleisyydestä johtuu "sisäsiittoisuudesta".

euroopassa kansat ovat vaeltaneet useinkin vapaammin. Suomessa on todettu myös olevan kaksi geeniperimältää erilaista linjaa, lännestä periytyneet geenit ja suvut sekä idästää periytyneet. näillä ryhmillä on erilaisia yhteisiä geenejä. bakteerit ja pöpöt ovat tarpeellisia tietyn immuniteetin kehitykselle,on tutkittu että liian bakteerittomassa liian puhtaassa ympäristössä ihmisen vartalon immuunijärjestelmä hyökkää omia solujaan vastaan helpommin, koska uupuu normaaleja antigeenejä

Vierailija
37/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa on sen vuoksi paljon allergioita kun täällä jos huomataan että vauvalle tulee joku pieni punainen näppylä jonkun ruoka-aineen antamisen jälkeen, tämän ruoka-aineen antaminen lopetetaan saman tien. Ja sanotaan että nyt Jessica on allerginen sille ruoka-aineelle. Ja näitä ruokia saattaa olla useampia, jolloin lapsi on moniallergikko, joka siten jjoutuu tulevaisuudessa välttämään aina näitä tiettyä ruokia. Ja tottakai elimistö sitten reagoi, kun saa jotain tällaista ruoka-ainetta joskus kokeilumielessä, ja sitten pitää taas jättää pois tämä kyseinen allergian aiheuttaja."

Huomaa, ettet tiedä juuri mitään allergioista. T. moniallergisen lapsen äiti (ei ollut kyse näpyistä, iho märki, taipeet oli avohaavoilla, jne.)

Vierailija
38/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on allergioihinkin Käypä hoito -suositus. Nimenomaan SUOMESSA EI turhaan vältetä MITÄÄN ruoka-ainetta!!! Esim. tarhaan/kouluun vaaditaan todistus allergioista, ja todistusta ei saa, jos allergioita ei ole. Tämä testataan lääkärin valvonnassa. Reaktion tulee olla selvä; esim. se ei riitä, että lapsen suuta alkaa kovin kutittaa tipasta maitoa, vaan suuhun on tultava isoja rakkuloita/on tultava hengenahdistusta.

Vai tämmöiset sitten aiheuttavat allergiaa "Ilmansaasteet, lisäaineet, hiusten värjäysaineet, alkoholi, tupakka jne. jne. jne." Mistäs ihmeestä tämä tieto on peräisin??? Ja minä, maalla kasvanut, joka en värjää tukkaani, en polta, en juonut tippaakaan alkoholia raskausaikana, en syönyt yhtä ainoaa lääkettä raskausaikana, söin mahdollisimman lisäaineetonta ruokaa ja elin kaikin puolin terveellisesti - minä sain vaikeasti moniallergisen lapsen. Keksipäs kuule nyt joku parempi selitys, miksi allergisuus on minun vikani.

t.8

Vierailija
39/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä pullamössökansa on niin saakelin steriiliä että allergiseksi tullaan kohta jopa hengitysilmalle.

Vierailija
40/48 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikelle ruoalle on annettu neuvolassa tietyt päivälleen tarkat iät koska vauvalle saa antaa sitä koska tota, ja näitä sitten suomalaiset äidit noudattavat sokeasti auktoriteetin pelossa. Ja sit just ollaan ylihygieenisiä kaiken kanssa. Siinä syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi