Jos saat kutsun Marttojen kotiruokakurssille sossun, diakonin,yms. kautta ÄLÄ MENE.
Kommentit (47)
jos sossu ei osta uutta, niin ei sitten. Ja ilman asennevamma Marttojakin sitä kotiruokaa osaa tehdä kuka halua, eri asia haluaako.
Ja mitä käyttöä mä keksisin niille rahoille, jotka muka säästyy jos imetän tai käytän kestoja? Maksanko oman terapiani kun kotiinsidottu äitiys ahdistaa?
ikinen päivä itse. Heitän jo nyt valtavia määriä ruokaa roskiin, pakastan osan mutta kaikkea ei voi pakastaa. (ja usein unohtuu pakastimeen ja sitten sieltä suoraan roskiin). Teen useinmiten ruuan itse, mutta ostan eineksiä pari kertaa viikossa, sillä lapset ei suostu syömään samaa ruokaa kahta päivää peräkkäin. Hedelmiä (banaania, omppoja, viinirypäleitä ja mandariineja) meillä on joka päivä. Itse elän suurinpiirtein kaurapuurolla ja hedelmillä.
Meillä ainakin kaikille kelpaa sama ruoka kahtena päivänä peräkkäin. Ei tulisi kuuloonkaan, että meillä heitettäisiin hyvää ruokaa menemään vain siksi, että sitä syötiin jo eilen. Haloo, missä järki?
ja olen myös allerginen perunan tärkkelykselle, mutta käytän perunoita kuoriessa ja muitakin vaikeita ruoka-aineita käsitellessäni käsineitä. Ihan tiskihanskoja tai sit kertakäyttöisiä vinyylihanskoja. Suosittelen lämpimästi.
Ihana huomata, että joku toinenkin on allerginen sille tärkkelykselle. Tämä allergia aiheuttaa välillä vähän hämmennystä joissain ihmisissä. =)
että ei sinne modernin ihmisen kannata mennä, ellei halua pöyristyä ja pahoittaa mieltään.
Kehottaisin välttelemään koko pikkuvaimojen yhdistystä ihan kaikessa.
Nimim. kokemusta on.
ei sovi mulle, koska mulla on kädet aina auki ja ne hanskat hikoaa ja sitten mun pitää rasvata käsiäni kalliilla rasvoilla.
Pakastealtaan perunat tulee paljon halvemmiksi, paitsi että sossu maksaa kyllä ne kortisonivoiteet kun reseptillä haen.
Siis esim. tehdään 5 litran kattilallinen keittoa, josta riittää kahdeksi päiväksi. Sama juttu laatikkoruokien kanssa. Ruoka säilyy mainiosti vuorokauden, parikin ihan jääkaapissakin.
No kyllä ihmettelen tätäkin.
ikinen päivä itse. Heitän jo nyt valtavia määriä ruokaa roskiin, pakastan osan mutta kaikkea ei voi pakastaa. (ja usein unohtuu pakastimeen ja sitten sieltä suoraan roskiin). Teen useinmiten ruuan itse, mutta ostan eineksiä pari kertaa viikossa, sillä lapset ei suostu syömään samaa ruokaa kahta päivää peräkkäin. Hedelmiä (banaania, omppoja, viinirypäleitä ja mandariineja) meillä on joka päivä. Itse elän suurinpiirtein kaurapuurolla ja hedelmillä.
Meillä ainakin kaikille kelpaa sama ruoka kahtena päivänä peräkkäin. Ei tulisi kuuloonkaan, että meillä heitettäisiin hyvää ruokaa menemään vain siksi, että sitä syötiin jo eilen. Haloo, missä järki?
Olemme ns. hyvätuloisia, ja hyvin usein meillä syödään samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin!
Vierailija - 25.02.10 02:29 (ID 10051630) Siis esim. tehdään 5 litran kattilallinen keittoa, josta riittää kahdeksi päiväksi. Sama juttu laatikkoruokien kanssa. Ruoka säilyy mainiosti vuorokauden, parikin ihan jääkaapissakin
Ja olemme ns. hyvätuloisia.
Saimme ihan konkreettisia neuvoja kuinka mm. eu-ruokakassin tarvkkeista laitetaan hyvää ja ravitsevaa ruokaa /tietysti muutamilla lisukkeilla) ja laskelmia paljonko meidän kokoinen perhe keskimäärin käyttää rahaa ja miten paljon pystyy nipistämään. Eli voin kyllä suositella, mutta voihan nuokin vaihdella ihan sen mukaan missä päin suomea asuu. Mutta ei kursseille kannata mennä jos oikeasti ei asiat kiinnosta tai raha palaa tupakkaan eikä lasten ruokaan.
kun ne on niin käteviä. t. 13
oikeesti mulla on atoopikon kädet ja olen allerginen vedelle ja perunan tärkkelykselle, sekä jauhoille ja maidolle. Että pikkuisen rajoittaa mun kotiruokatehtailuja, ei se pelkästään laiskuutta ole.
Miten peseydyt ja mitä juot? TÄH?
Saimme ihan konkreettisia neuvoja kuinka mm. eu-ruokakassin tarvkkeista laitetaan hyvää ja ravitsevaa ruokaa /tietysti muutamilla lisukkeilla) ja laskelmia paljonko meidän kokoinen perhe keskimäärin käyttää rahaa ja miten paljon pystyy nipistämään. Eli voin kyllä suositella, mutta voihan nuokin vaihdella ihan sen mukaan missä päin suomea asuu. Mutta ei kursseille kannata mennä jos oikeasti ei asiat kiinnosta tai raha palaa tupakkaan eikä lasten ruokaan.
Nimenomaan, jos ei ihminen halua auttaa itse itseään, kärvistelköön sitten. Marttojen kurssi ei taatusti ole kenellekään haitaksi. Voisin itsekin mennä.
pöydässä vaikka en viitsi imettää, en kestoile, syötän vauvalle purkkiruokaa yms. Jos rahaa ruuasta säästäisin, ostaisin luultavasti lastenvaatteet pelkästään uutena, nyt ostan n. 50% kirppareilta.
Ja meillä on kyllä syöty koko tämä viikko kotiruokaa, vaikka keittoperunat ovatkin pakastealtaasta. Alkuviikosta makkarakeittoa ja nyt jauhelihakeittoa. Ostin kyllä valmiin lihamurekkeen, koska se oli siwassa samanhintainen kuin itsetehtynä 3,49€ (jauheliha 2,4€, sipulikeitto 1€, kananmuna, maito, mausteet, yms.)ap
pesen vauvan pyllynkin vedellä vain 1krt/pv, muuten käytän puhdistuspyyhkeitä ja omat käteni pesen vain kun on aivan pakko, ne on jo muutenkin ihan haavoilla liiasta lotraamisesta. ap
olen myös kosketusallerginen maidolle, eikä tilannetta paranna paskaperseiden pesu ollenkaan.
Kyllä vedelle voi olla tosiaan ihan oikeasti allerginen, siis sille, mitä raanasta tulee. Itse sain esim. Oulussa asuessani (siellä raanoista tuli varsinkin keväisin) klooratusta vedestä jatkuvia oireita. Veden juominen ei ollut järkevää ja kun kävin suihkussa, niin sain joka kerran nokkosrokon siitä. Koskaan ei voinut käydä suihkussa vaikka työpäivän jälkeen ja lähteä sitten jonnekin. Opin vihaamaan suihkussa käyntiä ja varmaan edelleenkin käyn monien mielestä hirmu harvoin suihkussa. Lisäksi minulla on koskeusallergia, joten periaatteessa minkä tahansa (esim. omien hiuksien kaulalla) kosketus voi laukaista järkyttävän ihottuman.
Me ostimme hiljattain omakotitalon (rak. 2000), jonka mukana tulivat luonnollisesti keittiön koneet. Ihan sen pakastimen ja jääkaapin pidimme, kun hyvät ja toimivat ovat. Kuka oikeasti esim. muuttaessaan aina uusii kaikki kodinkoneet?
Provohan tuo ao. juttu tosin on..
Hyi helvetti en huoli kenenkään vanhaa pakastinta jos sossu ei osta uutta, niin ei sitten. Ja ilman asennevamma Marttojakin sitä kotiruokaa osaa tehdä kuka halua, eri asia haluaako. Ja mitä käyttöä mä keksisin niille rahoille, jotka muka säästyy jos imetän tai käytän kestoja? Maksanko oman terapiani kun kotiinsidottu äitiys ahdistaa?
Me ostimme hiljattain omakotitalon (rak. 2000), jonka mukana tulivat luonnollisesti keittiön koneet. Ihan sen pakastimen ja jääkaapin pidimme, kun hyvät ja toimivat ovat. Kuka oikeasti esim. muuttaessaan aina uusii kaikki kodinkoneet?
Provohan tuo ao. juttu tosin on..
Hyi helvetti en huoli kenenkään vanhaa pakastinta jos sossu ei osta uutta, niin ei sitten. Ja ilman asennevamma Marttojakin sitä kotiruokaa osaa tehdä kuka halua, eri asia haluaako. Ja mitä käyttöä mä keksisin niille rahoille, jotka muka säästyy jos imetän tai käytän kestoja? Maksanko oman terapiani kun kotiinsidottu äitiys ahdistaa?
psykomamma taas asialla.
miten ihmeessä teillä voi mennä ruokaa valtavasti roskiin? Ei meillä vaan. Joskus satunnasiesti joku leivänkannikka saattaa unohtua pussin pohjalle tai tomaattirasiasta pilaantua joku.
No voi ihmetys. Itse tehdyt hedelmä- ja marjasoseet (jollei nyt ole ilmaisia hedelmiä ja mummon keräämiä ilmaisia marjoja)
Niitä marjoja on kyllä lupa kerätä muillakin kuin mummoilla.
vähentäis toimeentulotuesta -20% koska en ota vastaan tarjottua työtä ja irtisanon itseni. Myyn vaan vähän enemmän kamaa pimeästi kirpparilla ja jätän lehtitilaukset ja kirjakerhot tauolle. Töihin en mene, enkä ruokakurssille, ainakaan Marttojen.
Minunkaan käteni eivät kestä perunan kuorimista ja joudun muutenkin välttelemään liikaa vedellä lutraamista. Kertakäyttökäsineet kädessä onnistuu perunoiden kuoriminen.