Voiko vauvalle antaa pehmolelun imeskeltäväksi, kun ei ole vauvalelu.
Millaisia kamalia aineita noissa tavallisissa pehmoissa on?
Kommentit (4)
hyvin ommellut saumat eikä herkästi irtoavia osia niin olen antanut isommillekin tarkoitettuja pehmoja. Joissakin on sisällä niitä mitä lie muovirakeita (esim. jaloissa, että pysyisi paremmin pystyssä), niitä en ole antanut ettei vauva vahingossakaan söisi niitä. Muovilelut voi olla vaarallisempia, jos niissä on pehmentimiä, en tiedä testataanko isompien lasten leluja yhtä tarkasti kuin vauvojen leluja.
Joihinkin pehmoihin suihkutetaan tehtaalla aineita, jotka suojaavat kangasta/karvaa, ja esim. että karva kiiltää paremmin. Tuttava oli aikoinaan tullilabrassa töissä ja kertoi näistä lelujen turvallisuustesteistä. Joistakin löytyi liian isoja pitoisuuksia näitä aineita ja ne vedettiin markkinoiltakin pois, mutta testejä tehdään vain harvoin, eli suurin osa leluista pääsee myyntiin ilman mitään tarkastuksia!
Ne pehmot jotka voi ensin pestä koneessa ovat ihan varmasti turvallisia imeskellä.
Eihän lasten leluissa saa olla ollenkaan murkyllisiä aineita, olivatpa ne vauvoille tai hieman isommille. (Toisissa silti pajastuu olevan...)
Eihän niissä SAISI olla mitään myrkkyjä, mutta kyllä niissä on... Ei oo kauaa kun Brion puinen, perässä vedettävä kirahvi piti palauttaa kauppaan ku siinä todettiin olevan jotain myrkkymaalia. Ja mä olin tuota ennen aina pitänyt Brioa turvallisena!
Eihän lasten leluissa saa olla ollenkaan murkyllisiä aineita, olivatpa ne vauvoille tai hieman isommille. (Toisissa silti pajastuu olevan...)
Se, että se soveltuu vauvalle, on kiinni siistä onko siinä irtoavia osia.
Irtoaako silmät, nenä jne.
Eli katso, että se on turvallinen, vedät hännästä reippaasti jne.